Gå til innhold

Lønningsdag, men lønna har ikke kommet. Arbeidsgiver sier den er utbetalt og det avhenger av banken min når jeg får den. Er det lov/vanlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Blondie65
7 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Vet det, bare var et sidespor.

Ja det stemmer at en gang i tiden fikk en lønnen i en konvolutt på lønnskontoret noe en vel strengt talt kan kreve enda.

Husk og at det i mange banker er slik at lønnen (eller andre innbetalinger) er tilgjengelig for konto eier i det gjennomført i annen bank selv om pengene ikke nødvendigvis er kommet fysisk inn.

(I det minste min erfaring fra Banken/Danske bank/ 2 småbanker)

 

Ja, men da må man ha en lønnslipp som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, Blondie65 skrev:

Ja, men da må man ha en lønnslipp som regel.

Nopes

De er tilgjengelig i nettbanken uten lønnsslipp e.l er min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Vet det, bare var et sidespor.

Ja det stemmer at en gang i tiden fikk en lønnen i en konvolutt på lønnskontoret noe en vel strengt talt kan kreve enda.

Husk og at det i mange banker er slik at lønnen (eller andre innbetalinger) er tilgjengelig for konto eier i det gjennomført i annen bank selv om pengene ikke nødvendigvis er kommet fysisk inn.

(I det minste min erfaring fra Banken/Danske bank/ 2 småbanker)

 

Dersom utbetalingsdato er på en helligdag(når det ikke er bankoverføringer) skal da lønnen til arbeidstaker være disponibel for arbeidstaker siste virkedag før eller første virkedag etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, nomore82 skrev:

Dersom utbetalingsdato er på en helligdag(når det ikke er bankoverføringer) skal da lønnen til arbeidstaker være disponibel for arbeidstaker siste virkedag før eller første virkedag etter?

Siste virkedag før.

Forøvrig er det bransjer som har «logisk grunn» til å kjøre lønn tett opp til lønningsdag. Et eksempel er bransjer med utstrakt bruk av timebasert lønn, og de interne rutinene er tilrettelagt slik at det blir knapt med tid fra timer er ferdig rapportert internt til lønn skal utbetales. Om TS jobber i en slik bransje/bedrift vites ikke, men gitt at kollegene sier at forsinkelser har forekommer før også, kan dette være være en mulig forklaring, i tillegg til tidligere omtalt mulige surr.

Og til slutt: så fremt arbeidsgiver sender inn og godkjenner utbetalingen innen sin banks siste frist for utbetaling den dagen (ofte 14-1430-ish), skal lønnsmottager ha lønna tilgjengelig på sin konto samme dag, uansett norsk bank, såfremt vi snakker om en alminnelig lønnsutbetaling i NOK. Dersom det ikke skjer, er det feil en sted - enten i betalers systemer/rutiner, hos en av bankene eller i interbankoppgjøret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nomore82 skrev:

Dersom utbetalingsdato er på en helligdag(når det ikke er bankoverføringer) skal da lønnen til arbeidstaker være disponibel for arbeidstaker siste virkedag før eller første virkedag etter?

Hos meg er praksis at utbetaling fra bedriftenes banker skjer siste virkedag før helg/helligdag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Hos meg er praksis at utbetaling fra bedriftenes banker skjer siste virkedag før helg/helligdag

Jeg tenkte generelt. Ikke hos dere spesielt.

Kan bedriften sende melding til banken om utbetaling for eks kl 15:10 siste virkedag før helligdag når avtalt lønnsdato faller på en helligdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
25 minutter siden, nomore82 skrev:

Jeg tenkte generelt. Ikke hos dere spesielt.

Kan bedriften sende melding til banken om utbetaling for eks kl 15:10 siste virkedag før helligdag når avtalt lønnsdato faller på en helligdag?

Hvis siste bankkjøring som garanterer (dvs. under normal drift, uten force majeure eller spesielle forhold som gjelder enkelt banker og enkelte lønnsmottakere) at lønnen kommer frem til mottaker før siste virkedag slutter så ja. Ellers nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, nomore82 skrev:

Jeg tenkte generelt. Ikke hos dere spesielt.

Kan bedriften sende melding til banken om utbetaling for eks kl 15:10 siste virkedag før helligdag når avtalt lønnsdato faller på en helligdag?

Om det er før siste kjøring så kan de det, men det vil jo være rævhol politikk.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Fru Uperfekt skrev:

Om det er før siste kjøring så kan de det, men det vil jo være rævhol politikk.

 

Så da er vi altså enig i at arbeidsgiver skal utbetale lønnen sånn at den er disponibel for arbeidstaker på avtalt utbetalingsdato? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, nomore82 skrev:

Så da er vi altså enig i at arbeidsgiver skal utbetale lønnen sånn at den er disponibel for arbeidstaker på avtalt utbetalingsdato? :)

Nei

Arbeidsgiver skal utbetale lønn på lønningsdagen men de har lov å gjøre det ved siste bankkjøring den dagen.

En kan og kreve å få lønn utbetalt kontant

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Nei

Arbeidsgiver skal utbetale lønn på lønningsdagen men de har lov å gjøre det ved siste bankkjøring den dagen.

En kan og kreve å få lønn utbetalt kontant

Når du skriver "ved siste bankkjøring den dagen", vil det bety før siste bankkjøring sånn at arbeidstaker har pengene disponible, eller samtidig, sånn at arbeidstaker ikke har pengene disponible den dagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, nomore82 skrev:

Når du skriver "ved siste bankkjøring den dagen", vil det bety før siste bankkjøring sånn at arbeidstaker har pengene disponible, eller samtidig, sånn at arbeidstaker ikke har pengene disponible den dagen?

Enkelte arb givere driter i sine ansatte og utbetaler så sent på dagen (men rett dato endog) at lønnsmottakeren ikke har de på konto på lønningsdagen.

Har hatt noen slike og da har jeg krevd kontant utbetaling og fått det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...