Jump to content
AnonymBruker

Lønningsdag, men lønna har ikke kommet. Arbeidsgiver sier den er utbetalt og det avhenger av banken min når jeg får den. Er det lov/vanlig?

Recommended Posts

AnonymBruker

Jeg jobber som sommervikar i butikk og trodde jeg skulle få lønn i dag, står at vi skal få lønn siste dag i måneden i kontrakta. Har fått lønnsslipp, men ingen penger på konto. Sendte SMS til sjefen å etterlyst lønna, der jeg jobba før kom som regel lønna dagen før lønningsdato eller den var i alle fall på konto fra morgenen av på lønningsdatoen. Fikk til svar at de utbetaler lønna siste dagen i måneden og når den kommer inn på min konto avhenger av banken min. "Pengene er utbetalt for oss når du får lønnsslippen, så enten kommer pengene i løpet av dagen eller rett over helgen, kommer nok an på banken din," skrev hun.

Er det ikke vanlig at lønna er på konto hos de ansatte på lønningsdagen? Er det lov å gjøre det sånn som dette? Jeg har lagt planer i helga basert på at jeg skulle få lønn i dag, kjenner jeg er skikkelig nervøs for at de går i vasken nå.

Anonymkode: b2460...0dc

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ja. Lønna kommer i løpet av dagen. 

Anonymkode: 380ce...e36

Fru Uperfekt

Dette er både normalt og lovlig.

Bankene har stort sett 3 kjøringer for dagen, tidspunktene er litt forskjellige på spare og forretningsbankene så du vil nok få det i løpet av dagen

AnonymBruker

Hei.

jeg jobber med lønn. Det er slik at om arbeidsgiver legger lønnen i bank før en viss tid på dagen, tror det er før 12 på dagen så skal alle få lønnen sin på konto samme dag uansett hvilken bank du har. Lønn skal på konto den datoen som står i kontrakt, men uhell Kan selvfølgelig oppstå.

Anonymkode: dee77...320

AnonymBruker

Takk :) Blir bare så stressa over at det ikke er kommet noe siden jeg har vært vant til at lønna kommer en dag før datoen som står på kontrakten der jeg jobbet før. Dette var nytt for meg, men da krysser jeg fingre for at det kommer penger i løpet av ikke så alt for lang tid.

TS

Anonymkode: b2460...0dc

anon321

En har krav på at lønnen skal være på konto innen siste bankkjøring på lønningsdag. Det er ikke avhengig av hvilken bank du har (gitt at du bruker en norsk bank)

Jeg jobber i et selskap med ca 12000 personer som får lønn hver 14 dag - og der har alle pengene på konto kl 14 på lønningsdag. 

Annonse

AnonymBruker

Sjekk kl 16....siste kjøring er 15:35.

Ellers må du vente til mandag.

Anonymkode: 11a47...336

nomore82

Det som er kravet er at pengene er disponible for deg på avtalt lønningsdag. Og dersom lønningsdag faller på en dag banken er stengt på så skal du kunne disponere de siste virkedag før lønningsdag. I mange tilfeller går det fint at arbeidsgiver sender utbetalingen til banken samme dag som lønningsdag, men i veldig mange tilfeller så kan det og føre til at pengene ikke er disponible før neste virkedag. Og det kan medføre utfordringer.

Det er fortsatt muligheter for at du får de i dag.

teknosilje

Hør med de du jobber med 😊 Men ja, lønna skal være på konto iløpet av dagen. 

AnonymBruker
44 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Bankene har stort sett 3 kjøringer for dagen, tidspunktene er litt forskjellige på spare og forretningsbankene så du vil nok få det i løpet av dagen

5 kjøringer, that is.

Anonymkode: d316f...cbe

anon321
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

5 kjøringer, that is.

Enkelte har 5, andre har 3.

Hver enkelt bank/allianse har sine egne kjøringer og godskrivninger, men felles for de alle er prinsippet om at betaler du noe før lunsj kl 11, så har mottaker det på konto innen kl 16.

Dette gjelder også vedkommende som sa at siste kjøring er 15:35. Det stemmer ikke. Min bank har siste godskriving til konto kl 15:45.

AnonymBruker
1 time siden, anon321 skrev:

Enkelte har 5, andre har 3.

Hver enkelt bank/allianse har sine egne kjøringer og godskrivninger, men felles for de alle er prinsippet om at betaler du noe før lunsj kl 11, så har mottaker det på konto innen kl 16.

Dette gjelder også vedkommende som sa at siste kjøring er 15:35. Det stemmer ikke. Min bank har siste godskriving til konto kl 15:45.

Alle har 5.

Fru Uperfekt
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

5 kjøringer, that is.

3 er det jeg er blitt fortalt, av en forretningsbank og av en sparebank derfor jeg forholdt meg til det. Om det finnes de som har flere er det jo bare bra.

Annonse

Fru Uperfekt
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle har 5.

Åpenbart ikke.

Fru Uperfekt
6 timer siden, anon321 skrev:

En har krav på at lønnen skal være på konto innen siste bankkjøring på lønningsdag. Det er ikke avhengig av hvilken bank du har (gitt at du bruker en norsk bank)

Jeg jobber i et selskap med ca 12000 personer som får lønn hver 14 dag - og der har alle pengene på konto kl 14 på lønningsdag. 

Har du en link som underbygger påstanden din?

AnonymBruker
7 hours ago, anon321 said:

Adecco? 

Anonymkode: 240f3...766

AnonymBruker
43 minutter siden, Fru Uperfekt said:

Har du en link som underbygger påstanden din?

At man skal ha pengene på konto i løpet av kontraktfestet lønningsdag? Det sier seg vel nærmest selv.

Anonymkode: 011da...f8e

AnonymBruker

Det er av og til forsinkelser. Har opplevd dette selv. Chat med de kundeservice i din bank.

Anonymkode: 4efd5...12d

AnonymBruker

Snakk med advokat!

Anonymkode: 8e8c0...082

nord og ned
7 timer siden, Fru Uperfekt skrev:

Fire kjøringer er det vel.