Gjest Blondie65 Skrevet 2. august 2020 #301 Del Skrevet 2. august 2020 (endret) 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det var snakk om ei venninne som var invitert. Gurimalla, skulle tro det var kongen som skulle komme. Man tagget hva man haver. Ærlig talt. Og det enkle er ofte det beste. Anonymkode: 556d8...a76 Man serverer det man har hvis noen stikker innom. Når man inviterer, derimot, med 14 dagers varsel, er det noe annet. I min verden, jeg pålegger ingen andre å gjøre det samme. Behandler du kongen annerledes enn du behandler vennene dine? Det var en snodig sammenligning - for meg er hver gjest som en konge. Endret 2. august 2020 av Blondie65 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25775799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 2. august 2020 #302 Del Skrevet 2. august 2020 9 timer siden, Ishm skrev: Hadde jeg pyntet meg og gått til lunsj og fått servert dette ville jeg nok begynt å le! nå spørs det hvor ofte dere inviterer hverandre, er dette skjeldent så syntes jeg det var ganske gjerrig lunsj. hun kunne i det minste sagt på forhånd det ikke blir noe spesielt servert. for når man blir invitert så er det naturlig å forvente en del «luksus» retter Jeg forventer ikke luksusretter. Jeg forventer at man har lagt omtanke bak. Det betyr at pålegget er tatt ut av pakken. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25775814 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #303 Del Skrevet 2. august 2020 Jeg er faktisk helt enig med deg, trådstarter. Nei, jeg forventer ikke «tjue-retters-hurra-koldtbord», men når man inviterer på lunsj legger man seg litt flid i serveringen. Hvis jeg inviterer, serverer jeg alltid ferskt brød eller varme rundstykker, kokte egg eller eggerøre, pålegget ligger på fat, jeg tar opp rørt jordbær fra fryseren, har et par gode oster, oppskjært tomat, agurk og paprika, gjerne druer, og kanskje lager jeg en enkel salat av tomat og mozzarella e.l. Jeg serverer også noe søtt, som sjokoladetrøfler eller brownies. Noe helt annet er hvis en venninne stikker innom og tilfeldigvis er her når jeg skal spise lunsj - da tar jeg det jeg har i skapet, men også da legger jeg pålegget på fat. Jeg har stort sett alltid halvstekte rundstykker i fryseren, og jeg har alltid egg, så en rask omelett er som regel innen rekkevidde uansett. Ikke er det dyrt og ikke tar det lang tid. Anonymkode: a31d6...64d 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25776054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mezzosoprena Skrevet 2. august 2020 #304 Del Skrevet 2. august 2020 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Typisk norsk holdning - sjarmerende nøkternt, men provinsielt og luthersk nøysomt. Trodde ærlig talt vi var blitt litt mer dannet de siste par tiårene. Anonymkode: 41ae3...bcb Litt mer dannet? Ærlig talt - det er forskjell på å være dannet og å være snobb og storforlangende. Å være dannet betyr også at man tar imot det man får, uten å forvente noe mer. Jeg setter stor pris på et dyrt og deilig måltid, men jeg ser ikke ned på mennesker som serverer brødskiver med pålegg - som er helt normalt, grei kost. 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25776968 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. august 2020 #305 Del Skrevet 2. august 2020 6 minutter siden, Teatrica skrev: Litt mer dannet? Ærlig talt - det er forskjell på å være dannet og å være snobb og storforlangende. Å være dannet betyr også at man tar imot det man får, uten å forvente noe mer. Om jeg er i et bryllup, der jeg har brukt tusenlapper på reise og gave, og brudekjolen koster flere titusener, blir jeg skuffet om det er sodd, og kjøpe-drikken-selv. Om jeg har invitert til 40-årslag, med mat og drikke inkludert, blir jeg skuffet om jeg ikke får en oppmerksomhet/gave. Og om jeg blir invitert til lunsj blir jeg skuffet om jeg får servert kneip, kjøpesyltetøy, og skinke rett fra plasten. Denne tråden minner etterhvert om bryllupstrådene. Der alle mener at brudeparet skal ha åpen bar + spandere hotell og reise + ikke forvente gaver + akseptere at folk kommer i joggebukse. Anonymkode: dce67...e2e 3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25777078 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pipaluk Skrevet 2. august 2020 #306 Del Skrevet 2. august 2020 På 29.7.2020 den 20.50, Muskath skrev: ja, jeg hadde også stusset litt over det utvalget. Var det første gangen hun inviterte til lunsj? På den andre siden så så hadde jeg vært glad for et slikt husmannkost-måltid, da jeg selv hadde sluppet å ha noen forventninger til hva jeg skulle servere selv om jeg selv var vertinne. En annen venninne begynte å servere brødskiver til 17 mai. Jeg lurer på om de kanskje hadde gått tom for rundstykker. Jeg vet at de vanligvis disker opp med mye bra, men denne gangen ble det stusselig. En annen venninne omtalte det som respektløst, men jeg ville bare kalt det stusselig. Man er der for festen og samlingen, ikke først og fremst for maten. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25780952 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Switch Skrevet 2. august 2020 #307 Del Skrevet 2. august 2020 Jeg er av de som ville lagt litt mer i det dersom jeg inviterte til lunsj, og skal være enig i at utvalget av pålegg som du nevner virker kjedelig, men det er vel tanken som teller? Jeg har ikke venninner som inviterer meg til ting, eller spør om jeg vil være med på noe som helst egentlig, så jeg synes du er kjempe heldig som har en venninne som faktisk velger deg. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25781061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puselusk Skrevet 4. august 2020 #308 Del Skrevet 4. august 2020 On 7/29/2020 at 8:56 PM, Menchit said: Hva om du ble servert pølse i lompe O middagsselskap en lørdagskveld? Uten annet tilbehør enn løk, ketchup og sennep? Og Servert på pappafat? Hadde tenkt det var midt i blinken. Kokte wienerpølser i lompe er en av mine favoritter 👍 samtidig blir man mett og god uten at man må bruke masse tid på å spise, dvs mer tid til det sosiale. Papptallerkener er nå helt fint det, gir mindre oppvask. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25789123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Puselusk Skrevet 4. august 2020 #309 Del Skrevet 4. august 2020 On 7/30/2020 at 11:05 PM, AnonymBruker said: TS her. For det første: Jeg er overrasket over at det kom så mange svar! Og jeg ser at de fleste (men ikke alle) synes jeg er fæl og en matsnobb. For å presisere: - Jeg var invitert til lunsj, altså var lunsjen selve "poenget". Invitasjonen kom for rundt 2 uker siden. - Venninnen min har ikke småbarn eller en stressende hverdag. - Venninnen min har ikke dårlig økonomi. - Vi er voksne (40+) Invitasjonen var altså: "Kan du komme til lunsj X dato kl. Y? Da kan vi prate litt, og jeg steller i stand lunsj " For meg, er det å stelle i stand lunsj noe mer enn å sette noen brødskiver og litt pålegg på bordet. Og: Er det vanlig at voksne mennesker spiser brødskiver med syltetøy til lunsj? (Unntak for nyrørt blåbærsyltetøy og andre spesialiteter...) Anonymkode: a34ad...2c3 Kan være enig i at å invitere til lunsj lenge i forkant, for å så servere typ enkel nistefrokost kræsjer litt med den konteksten man så for seg. Men samtidig så er folk forskjellige, og for henne kan det å invitere til lunsj være mer å bare ha en grunn til å be andre på besøk. Mulig den sosiale biten var "poenget" for hennes del, selv om det ikke ble tolket sånn av andre. Tror det spesielt er sånn hvis personen ikke pleier å være den typen som inviterer til middager og lunsjer. Man prøver på en måte å passe inn i "sosiale koder" man egentlig ikke er vandt med. Bare en teori. Men jeg hadde ikke tenkt mer over den saken egentlig. Hadde tenkt at det viktigste var at personen faktisk ønsket å bruke tid med meg. Så om hun ikke naila helt det der med lunsjoppsett osv, så er det for all del tilgivelig. Det er så mye annet mer viktig man kan bruke energien sin på enn det der. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25789140 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Callisto83 Skrevet 4. august 2020 #310 Del Skrevet 4. august 2020 Jeg kunne funnet på å servere sushi eller noen grønnsaker med hummus til lunsj, men da hadde noen garantert reagert på det også. Derfor inviterer jeg vanligvis ikke til lunsj 💃 Tror ikke jeg hadde brydd meg om noen ga meg noen skiver med pålegg heller, jeg er liksom ikke på besøk hos en venninne for å være Gordon Ramsay.. 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25789168 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #311 Del Skrevet 4. august 2020 On 8/2/2020 at 10:28 PM, Pipaluk said: ja, jeg hadde også stusset litt over det utvalget. Var det første gangen hun inviterte til lunsj? På den andre siden så så hadde jeg vært glad for et slikt husmannkost-måltid, da jeg selv hadde sluppet å ha noen forventninger til hva jeg skulle servere selv om jeg selv var vertinne. En annen venninne begynte å servere brødskiver til 17 mai. Jeg lurer på om de kanskje hadde gått tom for rundstykker. Jeg vet at de vanligvis disker opp med mye bra, men denne gangen ble det stusselig. En annen venninne omtalte det som respektløst, men jeg ville bare kalt det stusselig. Man er der for festen og samlingen, ikke først og fremst for maten. Hvis brødet er godt, så er det vel ett fett om man får brødskiver eller rundstykker? Vi fikk levert kjipt brød av kolonial på 17. mai ved en feiltagelse (type kneipp) . Bare flaks at vi hadde noe godt brød i fryseren vi kunne ta frem. Anonymkode: 0d953...8ed Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25789173 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MarianneE Skrevet 4. august 2020 #312 Del Skrevet 4. august 2020 Personlig ville jeg gjort litt mer ut av det om jeg inviterte, men jeg hadde ikke rynket på nesa om jeg hadde blitt servert en "brød og pålegglunch" Folk inviterer og serverer ut i fra muligheter, økonomi og evne stort sett, og jeg tar heller en enkel lunch i godt selskap enn en bedre lunch i mindre hyggelig selskap Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25789273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 4. august 2020 #313 Del Skrevet 4. august 2020 Jeg ser flere her nevner godt brød vs. kjipt brød. Jeg spiser ikke kjipt brød verken til hverdags eller fest. Kneip kommer ikke over dørstokken her - det er en elendig unnskyldning for brød. Men jeg må - fordi mitt fordøyelsessystem ikke tåler annet - spise grovt brød til hverdag og fest. Så loff eller wittenberger kommer heller ikke over dørstokken her hos meg. Så da undrer jeg på hva dere andre mener med godt brød og hvorfor dere skiller så voldsomt på hva dere spiser til hverdags? Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25789577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #314 Del Skrevet 4. august 2020 1 time siden, Blondie65 skrev: Jeg ser flere her nevner godt brød vs. kjipt brød. Jeg spiser ikke kjipt brød verken til hverdags eller fest. Kneip kommer ikke over dørstokken her - det er en elendig unnskyldning for brød. Men jeg må - fordi mitt fordøyelsessystem ikke tåler annet - spise grovt brød til hverdag og fest. Så loff eller wittenberger kommer heller ikke over dørstokken her hos meg. Så da undrer jeg på hva dere andre mener med godt brød og hvorfor dere skiller så voldsomt på hva dere spiser til hverdags? Ikke alle har råd til deilig nybakt brød fra bakeriet til hverdagen, men det kan være et godt alternativ til rundstykker i en sjelden setting som feks lunsj med venninner eller 17. Mai. Jeg liker brødet jeg spiser til hverdags, men brødet jeg får på bakeriet er selvfølgelig bedre. Også har du de familiene som må kjøpe brød utifra hva barna liker og de er ikke alltid så suksess hos voksne. Og mange går også ned på grovhetsskalaen til fest, det er vel ganske vanlig. De med dårlig råd må kanskje klare seg med kneip i hverdagen, men unner seg noe bedre av og til. Det er mange mulige scenarioer her. Anonymkode: f27b9...85b Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25790070 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minlillesky Skrevet 4. august 2020 #315 Del Skrevet 4. august 2020 På 29.7.2020 den 20.46, AnonymBruker skrev: Mulig jeg er sær. Men: Jeg ble forleden dag invitert til lunsj hos en venninne. Altså ikke bare "Stikk innom", men en invitasjon til lunsj. Da vi (det var ikke bare meg der), hadde hun satt frem brødskiver og diverse (butikk-kjøpt) syltetøy , gulost og kokt skinke (Gilde). Jeg ble ærlig talt litt skuffet. Inviterer man til lunsj og bare setter frem brødskiver og litt random pålegg? Jeg hadde laget til noen enkle varmretter, en pastasalat, samt litt mer "luksus-pålegg" dersom jeg hadde invitert til lunsj. Er jeg sær/"snobbete"? Eller er det greit å bli invitert til lunsj for å "maule" brødskiver med vanlig butikk-syltetøy? Anonymkode: a34ad...2c3 Behøver ikke å stelle til så voldsomt når en inviterer folk. En enkel lunsj, og en god samtalepartner er alt en trenger. Så koselig. Jeg hadde storkost meg. Fokuset for venninnen din var vel å tilbringe tid med deg, prate og kose seg. Fokuset lå nok ikke i selve maten. Ja, du er sær/snobbete. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25790103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #316 Del Skrevet 4. august 2020 På 29.7.2020 den 20.46, AnonymBruker skrev: Mulig jeg er sær. Men: Jeg ble forleden dag invitert til lunsj hos en venninne. Altså ikke bare "Stikk innom", men en invitasjon til lunsj. Da vi (det var ikke bare meg der), hadde hun satt frem brødskiver og diverse (butikk-kjøpt) syltetøy , gulost og kokt skinke (Gilde). Jeg ble ærlig talt litt skuffet. Inviterer man til lunsj og bare setter frem brødskiver og litt random pålegg? Jeg hadde laget til noen enkle varmretter, en pastasalat, samt litt mer "luksus-pålegg" dersom jeg hadde invitert til lunsj. Er jeg sær/"snobbete"? Eller er det greit å bli invitert til lunsj for å "maule" brødskiver med vanlig butikk-syltetøy? Anonymkode: a34ad...2c3 Ehhh snakk om å være kravstor. Jeg tror nok hun inviterte deg på ønssj for å tilbringe tid med deg og det burde du heller tenkt på enn hva mat hun gidde deg. Anonymkode: e5ac1...c7b Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25790123 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #317 Del Skrevet 4. august 2020 På 2.8.2020 den 9.33, Blondie65 skrev: Man serverer det man har hvis noen stikker innom. Når man inviterer, derimot, med 14 dagers varsel, er det noe annet. I min verden, jeg pålegger ingen andre å gjøre det samme. Behandler du kongen annerledes enn du behandler vennene dine? Det var en snodig sammenligning - for meg er hver gjest som en konge. Helt enig, og jeg synes det er merkelig at folk ikke ser ut til å klare å skille mellom det. Hadde invitasjonen kommet litt ut av det blå typ "Kan du ikke stikke innom da, så spiser vi lunsj og snakker om det?" og venninna ringte på en halvtime senere sier det seg selv at det blir det man har som havner på bordet. Når det derimot er snakk om å invitere til lunsj med 14 dagers varsel synes jeg det er rart at den som inviterer ikke legger litt mer i det enn å slenge brød og påleggspakker på bordet. Anonymkode: 4a901...bf2 2 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25790549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2020 #318 Del Skrevet 4. august 2020 3 timer siden, Blondie65 skrev: Jeg ser flere her nevner godt brød vs. kjipt brød. Jeg spiser ikke kjipt brød verken til hverdags eller fest. Kneip kommer ikke over dørstokken her - det er en elendig unnskyldning for brød. Men jeg må - fordi mitt fordøyelsessystem ikke tåler annet - spise grovt brød til hverdag og fest. Så loff eller wittenberger kommer heller ikke over dørstokken her hos meg. Så da undrer jeg på hva dere andre mener med godt brød og hvorfor dere skiller så voldsomt på hva dere spiser til hverdags? Her i huset regner jeg kun mine egne hjemmelagde brød som godt brød. Det er ytterst få brød på butikken som jeg syns smaker godt , og seøv om det er litt arbeid å skulle bake selv så syns jeg det er verdt prisen. Dog er jeg oppvokst med billig kneip til hverdags og kjøperundstykker som luksus en sjelden gang til fest. Det var nok fordi mine foreldre hadde dårlig råd og ikke brydde seg om mat. Selv er jeg svært interessert i matlaging og mener man fint kan spise godt i hverdagen også . Anonymkode: d27ee...a55 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25790619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 4. august 2020 #319 Del Skrevet 4. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ikke alle har råd til deilig nybakt brød fra bakeriet til hverdagen, men det kan være et godt alternativ til rundstykker i en sjelden setting som feks lunsj med venninner eller 17. Mai. Jeg liker brødet jeg spiser til hverdags, men brødet jeg får på bakeriet er selvfølgelig bedre. Også har du de familiene som må kjøpe brød utifra hva barna liker og de er ikke alltid så suksess hos voksne. Og mange går også ned på grovhetsskalaen til fest, det er vel ganske vanlig. De med dårlig råd må kanskje klare seg med kneip i hverdagen, men unner seg noe bedre av og til. Det er mange mulige scenarioer her. Anonymkode: f27b9...85b Jeg kjøper ikke bakeribrød - hverken til hverdag eller fest. Jeg kjøper godt grovt brød på helt alminnelig matvarebutikk til hverdag og fest. Til fest hadde jeg gått for grove rundstykker fra frysedisken. Hvis noen insisterer på at det skal være fint brød må de si fra på forhånd eller ta med selv. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25790725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 4. august 2020 #320 Del Skrevet 4. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her i huset regner jeg kun mine egne hjemmelagde brød som godt brød. Det er ytterst få brød på butikken som jeg syns smaker godt , og seøv om det er litt arbeid å skulle bake selv så syns jeg det er verdt prisen. Dog er jeg oppvokst med billig kneip til hverdags og kjøperundstykker som luksus en sjelden gang til fest. Det var nok fordi mine foreldre hadde dårlig råd og ikke brydde seg om mat. Selv er jeg svært interessert i matlaging og mener man fint kan spise godt i hverdagen også . Anonymkode: d27ee...a55 Her er vi nok veldig enige i prinsippet. For meg vil det ikke være mulig å bake brød selv fordi jeg er alene i husstanden. Dette har jeg regnet på. Det ville blitt forferdelig mye svinn. Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1394642-invitert-til-lunsj-lunsjen-besto-av-br%C3%B8dskiver-og-billig-p%C3%A5legg/page/16/#findComment-25790751 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå