Gå til innhold

Invitert til lunsj. Lunsjen besto av brødskiver og billig-pålegg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, Blondie65 skrev:

Her er vi nok veldig enige i prinsippet.

For meg vil det ikke være mulig å bake brød selv fordi jeg er alene i husstanden. Dette har jeg regnet på. Det ville blitt forferdelig mye svinn.

Ser den, og da er det jo greit å heller kjøpe. Har regnet på det her i huset og jeg sparer en del penger på å bake alt selv isteden for å kjøpe så lenge alt blir spist opp ( noe det som regel blir). 

Anonymkode: d27ee...a55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg forstår du hadde visse forventninger, jeg hadde nok også forventet mer om jeg var invitert til lunsj. Men da er det viktig å skifte fokus, og heller tenke at dere er samlet der, gode venner. Hun valgte å gjøre det sånn, det er hennes valg. Og at dine forventinger ikke er det som betyr noe i denne sammenhengen, men at dere har det koselig sammen som venner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Blondie65 skrev:

Her er vi nok veldig enige i prinsippet.

For meg vil det ikke være mulig å bake brød selv fordi jeg er alene i husstanden. Dette har jeg regnet på. Det ville blitt forferdelig mye svinn.

Et tips er å skjære opp brødet og fryse i porsjonspakninger, eller bake rundstykker. Da behøver det ikke bli så mye svinn.

Anonymkode: 1b955...e7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et tips er å skjære opp brødet og fryse i porsjonspakninger, eller bake rundstykker. Da behøver det ikke bli så mye svinn.

Jeg har som sagt regnet på det (det var snakk om brødbake maskin, noe annet er ikke aktuelt) og det vil ikke svare seg uansett hvordan jeg forholder meg. Det vil svare seg når det er flere enn en i husholdningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg har som sagt regnet på det (det var snakk om brødbake maskin, noe annet er ikke aktuelt) og det vil ikke svare seg uansett hvordan jeg forholder meg. Det vil svare seg når det er flere enn en i husholdningen.

Ok, skjønner det når det er snakk om brødbakemaskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje litt kjedelig, jeg ville nok hatt rundstykker, røkt laks osv.. Men hadde nok ikke tenkt som deg.

Anonymkode: 8dfed...784

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Poff, der røk det vennskapet - på grunn av den såkalte usle lunsjen. 

Anonymkode: 71e80...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir lattermild av denne tråden. Helt greit at nordmenn er nøkterne og lite krevende når det gjelder mat. Det er så nedpå at det blir litt komisk faktisk.

Det er *ikke* snobberi å lage til litt ekstra når man inviterer gjester. Det er *ikke* snobberi å dandere pålegg og tilbehør litt pent. Det er helt naturlig når en inviterer noen. 

Men jeg lurer på om dette handler (igjen) om hvor en bor i dette landet? Jeg har blitt invitert på både frokoster og lunsj her, og aldri opplevd at de kun har lagt frem skinke, ost og syltetøy uten noe tilbehør, og fremdeles i butikkembalasjen. Aldri

Endret av SoWhat?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Blir lattermild av denne tråden. Helt greit at nordmenn er nøkterne og lite krevende når det gjelder mat. Det er så nedpå at det blir litt komisk faktisk.

ja! 

og helt utrolig: hittil hele 328 innlegg over..... billigpålegg???!!! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Det er *ikke* snobberi å lage til litt ekstra når man inviterer gjester. Det er *ikke* snobberi å dandere pålegg og tilbehør litt pent. Det er helt naturlig når en inviterer noen. 

Men jeg lurer på om dette handler (igjen) om hvor en bor i dette landet? Jeg har blitt invitert på både frokoster og lunsj her, og aldri opplevd at de kun har lagt frem skinke, ost og syltetøy uten noe tilbehør, og fremdeles i butikkembalasjen. Aldri

Tror det handler veldig hvor man bor i landet, og også hvor man bor i Oslo. Rett og slett en kultur, eller mangel på kultur som man har dratt med seg. Og en slags trass og motvilje mot å yte sitt beste, eller gjøre noe Ekstra for andre.

Anonymkode: 5be05...bb1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tror det handler veldig hvor man bor i landet, og også hvor man bor i Oslo. Rett og slett en kultur, eller mangel på kultur som man har dratt med seg. Og en slags trass og motvilje mot å yte sitt beste, eller gjøre noe Ekstra for andre.

Anonymkode: 5be05...bb1

Siste tror jeg kan stemme ja. Det virker sånn når det gjelder å være på tilbudssiden og å yte service i det store og hele  😄 uff

Ja, det handler kanskje mer om miljøer enn steder

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
37 minutter siden, SoWhat? skrev:

Jeg har ikke en gang opplevd at pålegg ligger i emballasjen når jeg har stukket innom og verten har bydd på en matbit. Det koster så utrolig lite energi å finne frem en fjøl eller et fat og legge påleggene på.

Og som sagt mange ganger før "billig pålegg" er litt ut fra øyet som ser. Men inviterer man med forhåndsvarsel så kan man by på litt mer enn to påleggssorter rett fra påleggspakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bryr meg aldri om hva venninnene mine tilbyr for jeg liker å være med de. Glad jeg får en kopp kaffe jeg. Tenker folk ikke skal føle presset å måtte prestere med hjemmebakt, rundstykker osv. 

Anonymkode: 996d2...8c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
På 30.7.2020 den 23.05, AnonymBruker skrev:

TS her. 

For det første: Jeg er overrasket over at det kom så mange svar! 

Og jeg ser at de fleste (men ikke alle) synes jeg er fæl og en matsnobb. 

For å presisere: 

- Jeg var invitert til lunsj, altså var lunsjen selve "poenget". Invitasjonen kom for rundt 2 uker siden.

- Venninnen min har ikke småbarn eller en stressende hverdag. 

- Venninnen min har ikke dårlig økonomi. 

- Vi er voksne (40+)

Invitasjonen var altså: "Kan du komme til lunsj X dato kl. Y? Da kan vi prate litt, og jeg steller i stand lunsj "

For meg, er det å stelle i stand lunsj noe mer enn å sette noen brødskiver og litt pålegg på bordet. 

Og: Er det vanlig at voksne mennesker spiser brødskiver med syltetøy til lunsj? (Unntak for nyrørt blåbærsyltetøy og andre spesialiteter...) 

Anonymkode: a34ad...2c3

Ja det er vanlig, gid så grusomt

Anonymkode: 8baa8...f88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hadde kanskje forventet noe mer, men hadde ikke tenkt så på det i ettertid at jeg laget et innlegg på kg om det.

Anonymkode: 70c9a...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt sykt å se hva kvinner lager problemer ut av.

Man må ikke få noe servert heller, om man besøker noen.

Anonymkode: b2f07...50e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt sykt å se hva kvinner lager problemer ut av.

Man må ikke få noe servert heller, om man besøker noen.

Anonymkode: b2f07...50e

Kom til meg på lunsj, om to uker!

(ankommer)

Du finner glass i skapet og vann i springen - men egentlig burde du tenkt ut det selv. 

Anonymkode: dce67...e2e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I min familie har vi en god del penger, men kunne likevel gjort akkurat det samme. Er da ikke maten som er det viktigste, det er jo det sosiale! 🤪 Jeg synes det er litt snerpete, men samtidig ser jeg poenget ditt.

Anonymkode: 4d0f8...9e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...