Gå til innhold

Finnes det i det hele tatt noe positivt å si om Hitler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Jeg har rapportert tråden. KG vil ikke assosieres med Resett. Men å la en tråd med mye rosende omtale av Hitler får stå? Hva skjer?? 

Hitler drepte ingen jøder egenhendig. Folk gjorde dette for han. Ved å gjennomgå fyren på alle måter kan man forstå bedre.

De sneversynte ser bare det de vil se.

Anonymkode: 5cd0f...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Forstå hva? For noe idioti. Jeg gidder ikke diskutere i tråden her. 

Ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du må se helheten. Ikke bare elendigheten. Kun da kan man forstå.

Helheten i hva? Adolf Hitler var forkjemper for at tyskere skulle overta verden. Han hadde helt ville ideer om arisk overlegenhet.

At tyskerne fikk til ting i denne perioden, har svært liten sammenheng med AHs temmelig forskrudde ideer.

Endret av T-Rex
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hitler drepte ingen jøder egenhendig. Folk gjorde dette for han. Ved å gjennomgå fyren på alle måter kan man forstå bedre.

De sneversynte ser bare det de vil se.

Vel ja teknisk sett er jo det riktig, men det var Hitler som ga ordren,.

Og prøve å framstille Hitler som uskyldig slik du gjør er direkte idiotisk og historieløst.  

Endret av Aragorn ll Elessar
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest alle svar, men jeg ser på det som noe veldig positivt at han er død. :glare: 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Helheten i hva? Adolf Hitler var forkjemper for at tyskere skulle overta verden. Han hadde helt ville ideer om arisk overlegenhet.

At tyskerne fikk til ting i denne perioden, har svært liten sammenheng med AHs temmerlig forskrudde ideer.

Helheten i hvordan denne karen var som person og i andre sammenhenger. For bedre å skjønne hvordan det henger sammen.

Det er ikke slik at "ville ideer" oppstår over natten. Ved å vite mest mulig, vil en kunne danne seg et bedre bilde.

Dette gjelder forøvrig i alle sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Storebror
20 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvor gammel er du?

En 17-årig gutt/mann har ikke nådd mental modenhet. Han vil være lett påvirkelig, og ta det som blir sagt av overordnete for god fisk. Nesten uansett hva det er.

Det som skjedde i nazileirene er nesten ufattelig for oss. Men det skjedde i en krigstilstand, det må vi ta med oss. Og i krig skjer det en dehumanisering av fienden. Som 17-åring har du knapt nok mot til å stå imot noe sånt. Det kan være vanskelig nok for en som er 30.

Han fikk 2 års betinget(slipper å sone) fengsel selv om han hadde vært med å drepe over 5000 mennesker.  

Jeg kan ikke skjønne at noen mener at mannen ble straffet for hardt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Og prøve å framstille Hitler som uskyldig slik du gjør er direkte idiotisk og historieløst.  

Å si at jeg fremstiller Hitler som uskyldig er om mulig enda mer historieløst og idiotisk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Helheten i hvordan denne karen var som person og i andre sammenhenger. For bedre å skjønne hvordan det henger sammen.

Det er ikke slik at "ville ideer" oppstår over natten. Ved å vite mest mulig, vil en kunne danne seg et bedre bilde.

Dette gjelder forøvrig i alle sammenhenger.

Kan du forklare hva du mener? For jeg forstår det ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Storebror said:

Han fikk 2 års betinget(slipper å sone) fengsel selv om han hadde vært med å drepe over 5000 mennesker.  

Jeg kan ikke skjønne at noen mener at mannen ble straffet for hardt. 

Jeg mener ikke at han ble straffet for hardt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Men han satte aldri sin signatur på en Endlösungsordre.   Han var smart nok til ikke å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende Hitler hadde noen gode sider også, men med millioner av liv på samvittigheten så hjelper det lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Kan du forklare hva du mener? For jeg forstår det ikke.

At istedenfor å stemple Hitler som en galning etter å ha lest en halv a4 side blir for lettvint. Da er det bedre å vite mer og dermed forstå galskapen. Hvor det begynte, hvorfor det ble slik, osv.

Fyren var klin sprø, men jeg vil se helheten. Ikke bare vite fra andre at han var gal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

At istedenfor å stemple Hitler som en galning etter å ha lest en halv a4 side blir for lettvint. Da er det bedre å vite mer og dermed forstå galskapen. Hvor det begynte, hvorfor det ble slik, osv.

Fyren var klin sprø, men jeg vil se helheten. Ikke bare vite fra andre at han var gal.

Hvilken helhet tror du at du vil finne? Nå er jeg virkelig nysgjerrig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Akkurat nå, T-Rex skrev:

Hvilken helhet tror du at du vil finne? Nå er jeg virkelig nysgjerrig!

Jo mer man vet om en ting/person, jo bedre er man istand til å se hele bildet.

Som sagt gjelder dette i alle sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, han gjør i hvert fall ikke flere ugjerninger nå.

Anonymkode: 27f3c...cd1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Storebror
1 time siden, Kjetil E skrev:

En annen ting som er positivt å si om Hitler er at han på død og liv skulle styre det militære etter eget hode. Og ikke høre på sine Generaler. Hadde Hitler latt generalene styre det militære så kunne krigen fort fått en helt annen utvikling enn den fikk.

Tror det bør nyanseres. Etter krigen var Hitler som kjent død, da syntes generalene som overlevde krigen det var opportunt å gi Hitler skylden for alt som gikk galt og gi seg selv æren for alle suksesser.  Generalene gjorde alt for å fremstille seg selv i best mulig lys.

Mulig krigen ville vart lenger om de tyske generalene fikke bestemme mer, men tror ikke krigen kunne fått et annet utfall. 

Endret av Storebror
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden mine innlegg ikke er så verdsatt her, legger jeg ved en dokumentar som viser hvordan Berlin var før Hitler og gjengen kom på besøk (ila weimar-tyskland). Dokumentaren er kanadisk, så de spiller naturligvis den dystre musikken når nazistene er i sentrum, så fullstendig upartisk er den ikke, men er rimelig grei likevel syntes jeg. Kanskje det er noen nysgjerrige der ute som vil se.

Anonymkode: 09020...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Positivt er vel et ord å bruke. Noen her i tråden forstår ikke helt hvordan man diskuterer ting, selv et menneske har gjort mye ondskap har det ofte andre sider også. Er jo det som skal diskuteres.

Det skjedde mye utvikling under krigen som vi har nytte av i dag, er jo ofte under krig det utvikles ting. Tyskerne var jo ekstremt effektive, se hvor raskt de bygde(jada, med fanger).

Hadde samfunnet i dag vært uten kapitalismen ville vi hatt det mye bedre, i dag handler alt om det dessverre. Evige pengejaget.

Anonymkode: ec6cf...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han var tydeligvis usedvanlig veltalende og overbevisende i den tids målestokk. Og særdeles «flink» med sanksjoner.

Anonymkode: 85175...6a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...