Gå til innhold

Fysikknøtt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, Fysikeren skrev:

Jeg synes ikke dette var et dårlig formulert HI. Hadde bøtta rent over ville det vært naturlig å opplyse om denne spektakulære, relevante hendelsen.

Dette er ei klassisk fysikknøtt som alle med en viss forståelse for faget bør være i stand til å tolke på riktig måte.

Jeg liker å ha alle parametre på plass før jeg svarer på en oppgave. Dette for å være 100% sikker på å svare korrekt. Er nok av jallaoppgaver der det etterhvert slenges inn en ukjent faktor fra forfatter der det påpekes at "dette burde en forutsett"

Anonymkode: 7fb20...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om bøtten hadde vært 100 % full, så hadde det selvsagt blitt opplyst om dette. I praksis er det helt uvanlig å fylle en bøtte så full at vann renner over om man tar en hånd oppi. 

Så kan man selvsagt stille et bonusspørsmål, som bør være enkelt å svare på: hva ville skjedd om bøtten var helt full?

Anonymkode: 4d02c...886

En kan stille flere "bonusspørsmål" ved denne oppgaven.

Herunder høyde over havet, temperatur på vannet, evn absorberingsevne på gjenstanden som senkes ned i vannet, evn saltinnhold i vannet, for å nevne noen.

Anonymkode: 7fb20...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker å ha alle parametre på plass før jeg svarer på en oppgave. Dette for å være 100% sikker på å svare korrekt. Er nok av jallaoppgaver der det etterhvert slenges inn en ukjent faktor fra forfatter der det påpekes at "dette burde en forutsett"

Anonymkode: 7fb20...512

Det er unaturlig å liste opp alt som ikke skjer, som at vannet renner ut. Den lista kan bli uendelig lang, der bare fantasien setter grenser. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Fysikeren skrev:

Det er unaturlig å liste opp alt som ikke skjer, som at vannet renner ut. Den lista kan bli uendelig lang, der bare fantasien setter grenser. 

Nuvel. Det hadde holdt lenge med de åpenbare ting som kunne skje. Ikke at et romvesen landet og pisset i bøtta, f.eks.

Anonymkode: 7fb20...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kan stille flere "bonusspørsmål" ved denne oppgaven.

Herunder høyde over havet, temperatur på vannet, evn absorberingsevne på gjenstanden som senkes ned i vannet, evn saltinnhold i vannet, for å nevne noen.

Anonymkode: 7fb20...512

Ingenting av dette er relevant.

Anonymkode: 4d02c...886

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg liker å ha alle parametre på plass før jeg svarer på en oppgave. Dette for å være 100% sikker på å svare korrekt. Er nok av jallaoppgaver der det etterhvert slenges inn en ukjent faktor fra forfatter der det påpekes at "dette burde en forutsett"

Anonymkode: 7fb20...512

Ja, du burde faktisk forutsett at bøtta ikke var fylt til randen. 

Hadde du hatt greie på dette hadde det vært enkelt, bare å svare både under forutsetning av at bøtta ikke var helt full og at den var det.

Anonymkode: 4d02c...886

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg testet og vekta økte 180g ved at jeg stappet nesten hele neven i vannet. Dette var en morsom nøtt, jeg trodde faktisk ikke at vekta kom til å øke. Merkelig nok så tror jeg at jeg hadde foreslått at vekta ville øke hvis jeg hadde dyttet en tom plastboks i vannet. Jeg har tydeligvis for god tro på hånda mi... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes følgende følgende oppgave om samme tema er mye kulere, men den er også mer vrien (ihvertfall hvis du skal begrunne skikkelig med beregning😞

"Du sitter i en båt på en dam. I båten er det en stor stein. Hvis du kaster steinen i vannet, vil vannstanden synke, øke eller være uendret? Begrunn svaret med en utregning."

Denne ga vi til studentene på eksamen i FYS1000 på UiO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Fysikeren skrev:

Jeg synes følgende følgende oppgave om samme tema er mye kulere, men den er også mer vrien (ihvertfall hvis du skal begrunne skikkelig med beregning😞

"Du sitter i en båt på en dam. I båten er det en stor stein. Hvis du kaster steinen i vannet, vil vannstanden synke, øke eller være uendret? Begrunn svaret med en utregning."

Denne ga vi til studentene på eksamen i FYS1000 på UiO.

Samme lov gjelder. La oss anta steinen er på land, og plasseres så oppi båten. Når steinen blir lagt oppi båten vil den opplevde vannmengden i dammen øke med et volum som tilsvarer den vannmengden som skal til for å oppnå samme vekt som steinen. Når steinen så kastes uti vannet vil denne økningen forsvinne, og bli erstattet med steinens volum, altså vil vannstanden gå ned, siden steinen opplagt har større tetthet enn vann. Antas det at steinen har tetthet 3 kg/l, så vil det opplevde volumet av dammen reduseres med 2 ganger steinens volum gjennom å kaste den uti, noe som for øvrig neppe er merkbart. Om steinen veier f.eks 60 kg og da altså rommer 20 kubikkdm (liter), så reduseres det opplevde volumet av dammen med 40 liter.

Anonymkode: 4d02c...886

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du burde faktisk forutsett at bøtta ikke var fylt til randen. 

Hadde du hatt greie på dette hadde det vært enkelt, bare å svare både under forutsetning av at bøtta ikke var helt full og at den var det.

Anonymkode: 4d02c...886

Jeg kan forsikre deg om at jeg har greie på dette. Nettopp derfor ønsker jeg å klarere hvilke forhold jeg har og ikke har, før jeg beregner noe som helst.

Anonymkode: 7fb20...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du burde faktisk forutsett at bøtta ikke var fylt til randen. 

Hadde du hatt greie på dette hadde det vært enkelt, bare å svare både under forutsetning av at bøtta ikke var helt full og at den var det.

Anonymkode: 4d02c...886

Jeg forutser inngenting. Jeg etterspør fakta, og forholder meg til dem. Ut fra det kan en beregne 100% korrekt.

Anonymkode: 7fb20...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting av dette er relevant.

Anonymkode: 4d02c...886

Mye av det har stor relevans. Det burde være åpenbart.

Anonymkode: 7fb20...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan forsikre deg om at jeg har greie på dette. Nettopp derfor ønsker jeg å klarere hvilke forhold jeg har og ikke har, før jeg beregner noe som helst.

Anonymkode: 7fb20...512

Må ærlig talt si at det ikke fremstår slik med tanke på alt det du trekker inn. 

Vi har gitt varianter av denne oppgaven til hundrevis av studenter uten at noen har blitt forvirret. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Fysikeren skrev:

Må ærlig talt si at det ikke fremstår slik med tanke på alt det du trekker inn. 

Vi har gitt varianter av denne oppgaven til hundrevis av studenter uten at noen har blitt forvirret. 

Gode greier.

Anonymkode: 7fb20...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mye av det har stor relevans. Det burde være åpenbart.

Anonymkode: 7fb20...512

Nei, ingen relevans for oppgaven i dette tilfellet. Spørsmålet var om vekta vil endre seg eller ikke om man stikker handa nedi.

Anonymkode: 4d02c...886

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, ingen relevans for oppgaven i dette tilfellet. Spørsmålet var om vekta vil endre seg eller ikke om man stikker handa nedi.

Anonymkode: 4d02c...886

Jeg fastholder det jeg sa.

Anonymkode: 7fb20...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fastholder det jeg sa.

Anonymkode: 7fb20...512

Vel, forklar da gjerne hvordan varianter av det du skrev vil kunne forhindre at vekten endrer seg.

Anonymkode: 4d02c...886

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når steinen er oppi båten er det steinens vekt som fortrenger vann/får vannet til å stige, når steinen er kastet i vannet er det steinens volum som fortrenger vannet. Disse enhetene behøver ikke være like og kan føre til ulik fortrenging. Hvilken masse og volum måtte steinen egentlig ha for at steinen skulle gi akkurat samme effekt på vannet uansett om den var oppi båten eller i vannet?

Anonymkode: 3b244...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når steinen er oppi båten er det steinens vekt som fortrenger vann/får vannet til å stige, når steinen er kastet i vannet er det steinens volum som fortrenger vannet. Disse enhetene behøver ikke være like og kan føre til ulik fortrenging. Hvilken masse og volum måtte steinen egentlig ha for at steinen skulle gi akkurat samme effekt på vannet uansett om den var oppi båten eller i vannet?

Anonymkode: 3b244...931

Et meget godt poeng. I tråd med det jeg etterlyste tidligere i tråden.

Men det var visst jeg som var tullingen.

Anonymkode: 7fb20...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, forklar da gjerne hvordan varianter av det du skrev vil kunne forhindre at vekten endrer seg.

Anonymkode: 4d02c...886

Det kan du regne ut selv, nå når du har grunnlagene.

Anonymkode: 7fb20...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...