Gå til innhold

Noen som kjøper babymat på glass der ute?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trenger ikke vær så mye smak i starten vel? Alt må jo tilvennes og dette tar tid. Hvilke ingredienser bruker du da? Noe annet enn potet, gulerot, søtpotet, løk, kjøtt, fisk, kylliig, brokkoli, olje, urter etc?

Eller er det noe helt ekstraordinært du putter i maten, muligens?

Anonymkode: 79e29...0c0

Tja, i begynnelsen ga jeg jo bare f.eks. avokado, eller mango, eller most potet. En og en ingrediens. Mener du at du gikk rett på middagsglass som første babyen fikk smake annet enn melk...?

Jeg tror ikke jeg lager ekstraordinær mat nei, men er over snitt opptatt av både sunn mat og god mat. Lager mye fra https://aichasmat.no for eksempel.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner ingen som er hysteriske anti-ferdigmatfolk, heldigvis, så jeg tror nok det er et lite, men høylydt mindretall som kauker om hvor fææælt det er å gi barna såkalt industrimat..

Anonymkode: c4203...d89

Nei da har nok du en helt annen omgangskrets enn meg 😂 Mine venner er mer på å koke kraft av bein fra gressforede dyr, lage surdeigbrød, dyrke mest mulig mat selv, sanke inn mat fra naturen, handle direkte fra bonden via rekoringen etc, jakte og fiske, ikke kjøpe noe som har en ingrediensliste men derimot kun rene råvarer etc.

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det er ikke alltid de voksne lager hjemmelaget til seg selv engang. Heller gi babymat på glass, enn en torogryte med alt for mye salt for en baby. Eller grandis..

Ikke spesielt digg å få salat most med stavmikser heller..

Anonymkode: c4203...d89

Men de som spiser toro, grandis og fjordland selv er vel neppe de som unngår ferdigmat til barna heller...

Og å spise kun salat uten noe til er ikke ordentlig middag i mine øyne, så dermed ville det ikke blitt en problemstilling, men om så hadde jeg vel laget en omelett eller kokt en brokkoli-kvast til ungen 🤷🏼‍♀️

 

Jeg vet ikke hva dere legger i sen middag, vi spiser stort sett rundt åtte, men babyer pleier da vanligvis ikke å legge seg tidlig sånn større barn gjør? Men det har jo skjedd at vi spiser etter leggetid, da smekker man jo bare sammen noe mat til ungen uansett, det har bare virkelig aldri falt meg inn å kjøpe ferdigmat til noen. Det er som polyesterklær med paljetter, sko med spiss tå eller plastleker som blinker og lager lyd; jeg ser det finnes i butikkene, men jeg kan ikke se for meg hva slags mennesker som kjøper sånt.

Anonymkode: fe253...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er som polyesterklær med paljetter, sko med spiss tå eller plastleker som blinker og lager lyd; jeg ser det finnes i butikkene, men jeg kan ikke se for meg hva slags mennesker som kjøper sånt.

Jeg synes heller ikke noe om paljett gensere laget av polyester. Men når niesen på 7 ønsker seg det til jul så kjøper jeg det ;) Det samme gjelder leker som blinker og lager lyd, nevøen på 3 elsker sånt. Husk at barns ønsker også bør tas hensyn til :) 

Anonymkode: e41b9...904

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt til det ene barnet mitt. Til første barnet lagde jeg all middagsmos fra bunnen av, prøvde glass et par ganger i nøden men hun spyttet det ut. Andremann ville ikke ha middagsmosene mine men likte godt glassene, derfor ble det brukt en god del på ham. Han lever fortsatt 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 10.17, AnonymBruker skrev:

Jeg klarer ikke helt å stole på disse middagsglassene 🙈 men dømmer ingen. 

Anonymkode: a1eb1...6d6

Nysgjerrig. Akkurat kva er det du er skeptisk til? Det er strengare krav til ingrediensane i babymat på glas enn det er til matvarene som me elles finn i dagligvarebutikken. Det er ikkje tillatt med smaksforsterkning, konserveringsmiddel, fargestoff. Grønnsakene blir testa for sprøytemiddel og maten inneheld svært lite salt, og ikkje noko tilsett sukker.

Eg brukte ein kombinasjon av glas og heimelaga middag. Det einaste eg kan tenke meg er at det kan bli litt lite jern viss ein kun gir glas. Mykje vatn og veldig lite kjøt i dei. Det er vel difor Nestle anbefaler å gi graut til andre måltid, i tillegg til middagsglasa. Og så er det kjedelig viss ein har ein baby som ikkje liker eller toler gulrot (det er gulrot i nesten alle sortane!) Men elles er det vel heilt greitt med glas. 

Anonymkode: 3846c...705

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 19.12, AnonymBruker skrev:

Aldri gitt til ungen, har kjøpt en gang men da jeg åpnet boksen holdt jeg på å brekke meg av synet. Smakte typisk fabrikkmat og gikk rett i søpla. Er ikke "nazi" på hva barna spiser men akkurat det der syns jeg er smakløse greier. Men for all del, hva andre gjør bryr meg ikke. Hvis andre barn liker det så bra for dem

 

Anonymkode: d7c2a...5cf

Så barnet fekk ikkje smake? Du veit at små barn har ein annan smakspreferanse enn vaksne, ikkje sant? Dei fleste babyar som er i målgruppa for mat på glas likar milde smakar. I glasa er det mest mosa gulrot. 

Anonymkode: 3846c...705

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 8.36, AnonymBruker skrev:

For øvrig eneste plassen irl jeg har opplevd "babymat på glass er fyfy" - mødre var på 10 mnds kontroll hos fysio, gruppetimer. Hun ene som vrælte om hvor smakløs babyglassene er og jattet om maten hun lagde fra bunn, er også sykepleieren som ser ned på de ansatte i barnehagen og mener det er barnehagen og det multikulturelle miljøet der som gjør at barnet hennes på da 18 mnd ikke hadde utviklet språket sitt mer. 

 

Hun bærer også forovervendt i Baby Bjørn "hengesele" sååå.... 

Anonymkode: 6234e...d23

Spørsmål fra en kommende mor: hva er galt med å bære barnet forovervendt i Baby Bjørn?

Anonymkode: 82512...d93

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål fra en kommende mor: hva er galt med å bære barnet forovervendt i Baby Bjørn?

Anonymkode: 82512...d93

Det lurte jeg også på :sjenert:  

Anonymkode: e41b9...904

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
1 hour ago, AnonymBruker said:

 

Eg brukte ein kombinasjon av glas og heimelaga middag. Det einaste eg kan tenke meg er at det kan bli litt lite jern viss ein kun gir glas. Mykje vatn og veldig lite kjøt i dei. Det er vel difor Nestle anbefaler å gi graut til andre måltid, i tillegg til middagsglasa. Og så er det kjedelig viss ein har ein baby som ikkje liker eller toler gulrot (det er gulrot i nesten alle sortane!) Men elles er det vel heilt greitt med glas. 

Anonymkode: 3846c...705

Godt poeng angående jern! Det ble jeg veldig negativt overrasket over. Så i termingruppa mi at mange lurte på om det var ok med middagsglass i stedetfor grøt hvis barnet ikke likte grøt, og alle sa det var helt fint. Men det er jo veldig lite jern i disse glassene,fordi kjøttinnholdet er så lavt. Hvorfor beriker de grøten med jern, men ikke middagen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmål fra en kommende mor: hva er galt med å bære barnet forovervendt i Baby Bjørn?

Anonymkode: 82512...d93

 

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det lurte jeg også på :sjenert:  

Anonymkode: e41b9...904

Hehe, bare fint at dere spør. Baby Bjørn er en veldig lite ergononisk bæreseleprodusent og bør unngås. Den nye, One eller noe, er noe mer ergononisk i posisjonen, men er fortsatt veldig stiv i panelet og sitter sjeldent bra på bærer - ergo fort vondt i rygg, nakke etc. Forovervendt bæring vil aldri bli ergonomisk, uansett sele, men den standard Baby Bjørn alt for mange vet om er grusom. Der bokstavlig talt henger barnet på foreldrene, og all tyngde kommer i skrittet. Barnet holdes altså oppe med skrittet. Det gjelder for øvrig hele selen, begge veier, hengende og dinglebde baby. Forovervendt bæring er også ikke anbefalt pga overstimuli for barnet. Vil du ikke sette barnet i vippestolen foran TV'en, vil du ikke bære det forovervendt. Baby kan ikke skjerme seg selv eller vise med kroppsspråk og øyekontakt at hen trenger skjerming, i motsetning til når barnet bæres mot bærer 🥰

 

Det finns mange gode, myke og deilige seler. Baby Bjørn og Ergobaby er ikke blandt de, selv om de er "gode nok" for mange. 

Anonymkode: 6234e...d23

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

 

Nei da har nok du en helt annen omgangskrets enn meg 😂 Mine venner er mer på å koke kraft av bein fra gressforede dyr, lage surdeigbrød, dyrke mest mulig mat selv, sanke inn mat fra naturen, handle direkte fra bonden via rekoringen etc, jakte og fiske, ikke kjøpe noe som har en ingrediensliste men derimot kun rene råvarer etc.

 

 

Anonymkode: fe253...5bf

Hvordan orker du sånne mennesker??😩😩😩

Anonymkode: 488a2...4ba

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nysgjerrig. Akkurat kva er det du er skeptisk til? Det er strengare krav til ingrediensane i babymat på glas enn det er til matvarene som me elles finn i dagligvarebutikken. Det er ikkje tillatt med smaksforsterkning, konserveringsmiddel, fargestoff. Grønnsakene blir testa for sprøytemiddel og maten inneheld svært lite salt, og ikkje noko tilsett sukker.

Eg brukte ein kombinasjon av glas og heimelaga middag. Det einaste eg kan tenke meg er at det kan bli litt lite jern viss ein kun gir glas. Mykje vatn og veldig lite kjøt i dei. Det er vel difor Nestle anbefaler å gi graut til andre måltid, i tillegg til middagsglasa. Og så er det kjedelig viss ein har ein baby som ikkje liker eller toler gulrot (det er gulrot i nesten alle sortane!) Men elles er det vel heilt greitt med glas. 

Anonymkode: 3846c...705

Fordi jeg kan lage hjemmelagd mat, variere i større grad og ha full kontroll på hva ungen får i seg. Jeg stoler mer på meg selv og hva jeg putter i maten enn hva en produsent har puttet i maten. Ei heller er det fersk mat. I tillegg er det billigere. Men som sagt, dømmer ikke andre for å gi middagsglass. ☺️

Anonymkode: a1eb1...6d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 9.01, Maleficenta skrev:

Min gutt likte bare disse en kort stund men han likte pasta Bolognese og lasagne. Og disse frukt os greiene fra Nestlé. De som kommer i sånn firepakning. Ellers prøvde vi noen av de andre men var kun de ovennevnte han spiste. 

Vi opplevde også at de med pasta var best. Jeg pleide å smake på maten, og var enig med barnet at det var best. Lapskaus går også an.

Tips for baby mat. Vi kjørte nesten alt i food prosessor. Til og med taco. Mye bedre enn glass- mat og mye rimeligere.

Anonymkode: c3e89...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 10.12, AnonymBruker skrev:

Jeg blir helt uvel av tanken på å gi ungen min mat fra glass. Kjøper aldri ferdigmat til meg selv heller, får frysninger ved tanken på å putte det slimet i munnen. Ser ca like appetittelig ut som å åpne en boks kattemat og gi ungen. Lukter til forveksling likt også.

Det inneholder helt sikker den næringen de trenger, men noen kulinarisk opplevelse kan det neppe være. Så ikke klag når dere senere må lage egen «barnevennlig» middag til barnet, ungen vil ha ketchup på alt, og dere får unger som må få junkfood fra barnemenyen i stedet for å spise ordentlig mat når dere er på restaurant...

 

Anonymkode: fe253...5bf

Ventet at noe sånt skulle komme. Rart det tok så lang tid

Anonymkode: c3e89...680

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 15.7.2020 den 13.13, Energi-jenta skrev:

Her er snart sønnen to år, han får kombinasjon av middagsglass og våre middager. Av og til spiser vi middager som er vanskelig for han å spise og da får han gjerne middagsglass. Andre dager spiser vi det samme alle sammen. Nå skal det sies at sønnen er veldig enkel i matveien. Et skikkelig matvrak som spiser alt... til og med oliven. Så vi har det nok litt enkelt :) 

Jenta vår liker ikke grøt. Hun nekter plent. Men oliven og fetaost elsker hun😄 det går som snaks

Anonymkode: c3e89...680

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget mye hjemmelaget til første som jeg frøs og hadde i fryseboksen, med nr 2 hadde jeg rett og slett ikke overskudd så der ble det mer middagsglass. Begge deler er greit 👌😄

Anonymkode: fc74b...3b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes heller ikke noe om paljett gensere laget av polyester. Men når niesen på 7 ønsker seg det til jul så kjøper jeg det ;) Det samme gjelder leker som blinker og lager lyd, nevøen på 3 elsker sånt. Husk at barns ønsker også bør tas hensyn til :) 

Anonymkode: e41b9...904

Gjelder det også hvis barnet ønsker seg egen ponni eller vil ha sjokolade til frokost? 

 

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan orker du sånne mennesker??😩😩😩

Anonymkode: 488a2...4ba

Er vel fordi jeg er et sånt selv også, vi har det helt supert 😂

Anonymkode: fe253...5bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 17.7.2020 den 9.11, AnonymBruker skrev:

Har aldri brukt det. Det tar 1 minutt å mose/tråkke de voksnes mat. Så får man barn som lærer å spise «alt».

Anonymkode: 83bc5...667

Å så naiv du er

Anonymkode: f7349...f9a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jenta vår liker ikke grøt. Hun nekter plent. Men oliven og fetaost elsker hun😄 det går som snaks

Anonymkode: c3e89...680

Haha, morsomt. Er imponert over at de klarer å like oliven så tidlig! Synes det var helt forferdelig selv fram til jeg ble voksen. Nå elsker jeg det :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Energi-jenta said:

Haha, morsomt. Er imponert over at de klarer å like oliven så tidlig! Synes det var helt forferdelig selv fram til jeg ble voksen. Nå elsker jeg det :) 

3-åringen her er i en veldig kresen fase for tida, men oliven og blåmuggost er bænkers! 😂😂

Anonymkode: 7fd37...8e0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Albbas
4 minutter siden, AnonymBruker said:

3-åringen her er i en veldig kresen fase for tida, men oliven og blåmuggost er bænkers! 😂😂

Anonymkode: 7fd37...8e0

Min treåring elsker også oliven! Beste han vet! Men tomatsaus på kjøttdeigen, eller hvilken som helst grønnsak? Nei fysj! 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...