Gå til innhold

Skammer du deg over dine hvite privilegier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Idiotisk tråd! Hvite blir sett ned på i Asia, der er det gul som gjelder for alle penga. Svarte ser ned på hverandre og latinos. Latinos ser ned på svarte og asiater... 

Altså hva er greia med dette hatet mot egen kultur? Alle ser uansett ned på noen?! Hvis vi bytter ut farge med klassebakgrunn blir det enda grellere. Advokater ser ned på trappevaskere, trappevaskere ser ned på arbeidsledige og arbeidsledige ser ned på uteliggere og rusmisbrukere osv.

Det er i hovedsak såkalte antirasister som holder hele rasebegrepet i live. Hva med å forsøke å se fordi egen og andres hudfarge til en forandring...?

 Den siste setningen der. Det er vel heller rasister som holder rasebegrepet i live? De som forskjellsbehandler eller diskriminerer ut i fra rase? Viss ikke hadde det jo ikke vært noen debatt.  Jeg er en såkalt «antirasist» om du vil kalle meg det, jeg går likevel ikke rundt å kaller alt for rasisme. Jeg kan være enig i at rasismebegrepet overdimensjoneres.  Men hvit skam, hvem fant egentlig opp at det skulle være en greie? Det er et tullete konsept spør du meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil! Gulinger kunne ønske de var hvite, hvert fall Japanere. De maler seg jo hvite, fordi vi hvite er de vakreste. 

Anonymkode: ad192...520

Mongoloide folk varierer i hudfarge fra ganske bleke til relativt mørke. Preferanse for lys hud blant japanere strekker seg historisk lenger tilbake i tid enn alminnelig kontakt med europeere, og har neppe noe særlig med beundring av kaukasoide trekk å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, bluedot skrev:

 Den siste setningen der. Det er vel heller rasister som holder rasebegrepet i live? De som forskjellsbehandler eller diskriminerer ut i fra rase? Viss ikke hadde det jo ikke vært noen debatt.  Jeg er en såkalt «antirasist» om du vil kalle meg det, jeg går likevel ikke rundt å kaller alt for rasisme. Jeg kan være enig i at rasismebegrepet overdimensjoneres.  Men hvit skam, hvem fant egentlig opp at det skulle være en greie? Det er et tullete konsept spør du meg. 

Poenget er vel heller at alle besitter kulturelle preferanser. Dersom man har et kristent navn vil man bli nedprioritert i islamsk dominerte land i sterkere grad enn muslimsk-klingende navn blir i vest. Dette er bare et av flere eksempler. 

Mennesker har et iboende ønske om orden og homogenitet. Dette er grunnen til at vi til alle tider har inndelt oss i inn og ut grupper. Enten er man som oss eller så er man annerledes enn oss. Fremmedfrykt er isåmåte evolusjonært og en sentral del av den menneskelige organisme.

Dersom man forfekter en tanke om at alle skillelinjer vil opphøre vil man bli skuffet. Da har man ikke påtatt seg et mindre oppdrag enn å omforme hele den menneskelige psyke. 

Fremmedfrykt er naturlig. Det vi kjenner er trygt og godt, mens det ukjente skremmer oss. Det finnes likevel et håp om at vi i det minste skal kunne omgås fredelig, men parallellsamfunn kommer man neppe forbi. Man må jo tross alt ha noe mer enn kun språk til felles eller hva? 

Hva har egentlig jeg som kristen etnisk norsk til felles med en muslimsk somalier som snakker gebrokkent norsk? Skal man ansette noen i firma man driver vil man ønske konformitet og homogenitet. Harmoni på arbeidsplassen er viktig for mange arbeidsgivere. Dette bidrar til at man selekterer dersom man har mange søkere til stillinger. Er det egentlig så underlig? 

Jeg er rimelig sikker på at det samme er tilfelle også i andre deler av verden. Muslimer tenderer til å foretrekke muslimer, og andre landsmenn. Tror du som antirasist at denne tankegangen helt seriøst er gjenstand for politisk manipulasjon? 

Til sist: vær så snill å ikke svare på dette innlegget med å kalle meg rasist er du snill ? :) det hender dessverre så alt for ofte når man lufter de tankene jeg her gjør. Jeg nedvurderer ingen på bakgrunn av deres etnisitet. Jeg er helt overbevist om at det finnes like store variasjoner innad i alle folkeslag - det være seg kognitive, fysiske eller etiske ulikheter.

Det finnes ingen rett eller gal rase. Vi er bare ulike på hver våre måter, og det er det ingenting galt med  :) det er vel gruppedynamikken og gruppepsykologien jeg vil betone i hovedsak, heller enn rase. Rase er bare en av mange markører for likhet og ulikhet.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.7.2020 den 22.51, MarieLo skrev:

Dette er privilegier.

Edit: Litt teit tekst der, men likevel, videoen demonstrerer det veldig bra. 🙂

Så amerikanske forhold= norske forhold?

1) At enkelte deler av befolkningen ikke evner å holde sammen er ikke pga hudfarge men kultur.

2) Se punkt 1

3) På min betalingsskole var det flest hispanics betyr det at de plutselig er blitt hvite?

4) Dette kjenner jeg ikke til statestikkene for men det er nymotens å gjøre slikt i Norge.

5) Dette tviler jeg på at lar seg overføre til Norske forhold.

6) Se punkt 5

7) Lar seg ikke overføre til Norske forhold

8 ) Se punkt 5

Anonymkode: 4a211...570

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.7.2020 den 18.22, AnonymBruker skrev:

Merkelig at dem bare tror at europeiske land er rike, når mange europeiske land som f.eks Romania, ikke er rike... Dubai er også ganske rikt vil en si, er ikke de previligerte??!

Anonymkode: 09d72...d01

Dubai har slaveri

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så amerikanske forhold= norske forhold?

1) At enkelte deler av befolkningen ikke evner å holde sammen er ikke pga hudfarge men kultur.

2) Se punkt 1

3) På min betalingsskole var det flest hispanics betyr det at de plutselig er blitt hvite?

4) Dette kjenner jeg ikke til statestikkene for men det er nymotens å gjøre slikt i Norge.

5) Dette tviler jeg på at lar seg overføre til Norske forhold.

6) Se punkt 5

7) Lar seg ikke overføre til Norske forhold

8 ) Se punkt 5

Anonymkode: 4a211...570

Det er ikke så stor forskjell på USA og Norge egentlig. Og mye av problemet i verden er at folk tror at ting som skjer i andre land ikke berører dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skammer meg ikke på annen måte enn at jeg er ydmyk over en ting: At velstanden vi lever i i stor grad bygger på den transatlantiske slavehandelen. 
Tror verden ville sett annerledes ut uten dette historiske faktum.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MarieLo skrev:

Det er ikke så stor forskjell på USA og Norge egentlig. Og mye av problemet i verden er at folk tror at ting som skjer i andre land ikke berører dem.

Det er enorm forskjell på Norge og USA.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Husholdning1 skrev:

Det er enorm forskjell på Norge og USA.

Det er egentlig ikke det nei, bare små forskjeller her og der.

Men vi kan være enige om å være uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, MarieLo skrev:

Det er egentlig ikke det nei, bare små forskjeller her og der.

Men vi kan være enige om å være uenig.

Det er store forskjeller. Det handler ikke om å være enig eller uenig, men om å si noe som stemmer eller ikke stemmer.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Husholdning1 skrev:

Det er store forskjeller. Det handler ikke om å være enig eller uenig, men om å si noe som stemmer eller ikke stemmer.

Nettopp. Vet du at vi har den samme grunnloven f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, MarieLo skrev:

Nettopp. Vet du at vi har den samme grunnloven f.eks?

Riktignok har Norges grunnlov blant andre hentet inspirasjon fra den amerikanske uavhengighetserklæringen.

Men grunnloven er ikke den samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Klossmajor skrev:

Riktignok har Norges grunnlov blant andre hentet inspirasjon fra den amerikanske uavhengighetserklæringen.

Men grunnloven er ikke den samme.

Inspirasjonen kom fra den franske revolusjonen, i likhet med uavhengighetserklæringen, men ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, MarieLo skrev:

Nettopp. Vet du at vi har den samme grunnloven f.eks?

Vi har ikke den samme grunnloven, men vi har selvsagt likheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skammer meg ikke over å være hvit.

Når jeg ser hvordan BLM bevegelsen oppfører seg med vold og opptøyer der de raserer, stjeler og raserer sine egne nabolag så er jeg faktisk glad for at jeg ikke har den oppførselen i meg.  

Anonymkode: db7c7...480

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Den Sagnsomsuste skrev:

Poenget er vel heller at alle besitter kulturelle preferanser. Dersom man har et kristent navn vil man bli nedprioritert i islamsk dominerte land i sterkere grad enn muslimsk-klingende navn blir i vest. Dette er bare et av flere eksempler. 

Mennesker har et iboende ønske om orden og homogenitet. Dette er grunnen til at vi til alle tider har inndelt oss i inn og ut grupper. Enten er man som oss eller så er man annerledes enn oss. Fremmedfrykt er isåmåte evolusjonært og en sentral del av den menneskelige organisme.

Dersom man forfekter en tanke om at alle skillelinjer vil opphøre vil man bli skuffet. Da har man ikke påtatt seg et mindre oppdrag enn å omforme hele den menneskelige psyke. 

Fremmedfrykt er naturlig. Det vi kjenner er trygt og godt, mens det ukjente skremmer oss. Det finnes likevel et håp om at vi i det minste skal kunne omgås fredelig, men parallellsamfunn kommer man neppe forbi. Man må jo tross alt ha noe mer enn kun språk til felles eller hva? 

Hva har egentlig jeg som kristen etnisk norsk til felles med en muslimsk somalier som snakker gebrokkent norsk? Skal man ansette noen i firma man driver vil man ønske konformitet og homogenitet. Harmoni på arbeidsplassen er viktig for mange arbeidsgivere. Dette bidrar til at man selekterer dersom man har mange søkere til stillinger. Er det egentlig så underlig? 

Jeg er rimelig sikker på at det samme er tilfelle også i andre deler av verden. Muslimer tenderer til å foretrekke muslimer, og andre landsmenn. Tror du som antirasist at denne tankegangen helt seriøst er gjenstand for politisk manipulasjon? 

Til sist: vær så snill å ikke svare på dette innlegget med å kalle meg rasist er du snill ? :) det hender dessverre så alt for ofte når man lufter de tankene jeg her gjør. Jeg nedvurderer ingen på bakgrunn av deres etnisitet. Jeg er helt overbevist om at det finnes like store variasjoner innad i alle folkeslag - det være seg kognitive, fysiske eller etiske ulikheter.

Det finnes ingen rett eller gal rase. Vi er bare ulike på hver våre måter, og det er det ingenting galt med  :) det er vel gruppedynamikken og gruppepsykologien jeg vil betone i hovedsak, heller enn rase. Rase er bare en av mange markører for likhet og ulikhet.

Jeg tror ikke at fremmedfrykt er noe som ligger dypt til grunn for oss mennesker. Gruppetilhørlighet er jeg derimot mer enig i. Det er ikke slik at på den ene siden kan en si at rasisme er greit, for det ligger psykologisk i oss og på den andre siden benekte at det finnes problemer med å blande forskjellige kulturer og grupper.  Nå er det slik at verdensamfunnet er som det er, med flyktninger og migrasjon. Så jeg tenker at vi må prøve så godt vi kan for å leve fredelig ilag med gjensidig respekt til hverandre. 
Til slutt: Nei du er absolutt ingen rasist ut i fra det du skriver. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 minutter siden, bluedot skrev:

Jeg tror ikke at fremmedfrykt er noe som ligger dypt til grunn for oss mennesker. Gruppetilhørlighet er jeg derimot mer enig i. Det er ikke slik at på den ene siden kan en si at rasisme er greit, for det ligger psykologisk i oss og på den andre siden benekte at det finnes problemer med å blande forskjellige kulturer og grupper.  Nå er det slik at verdensamfunnet er som det er, med flyktninger og migrasjon. Så jeg tenker at vi må prøve så godt vi kan for å leve fredelig ilag med gjensidig respekt til hverandre. 
Til slutt: Nei du er absolutt ingen rasist ut i fra det du skriver. 😊

Fremmedfrykt er noe som ligger dypt i oss mennesker. 
Se for eksempel dokumentaren "Babyens første år" på Netflix. Der forsker de på om vi faktisk er programmert til noen av handlingene vi utfører eller om det er tillært. Det å plassere mennesker i inn- og utgrupper er noe som må avlæres. Små babyer, 3-9 måneder vises dukketeater hvor en bamse er i deres inngruppe. Bamsen har på seg like klær som babyen og de spiser den samme maten som babyene selv valgte. Den andre bamsen som har annerledes klær og annerledes mat blir klart valgt bort av babyene, selv om den andre bamsen oppfører seg dårlig. Så selv om de personene vi plasserer i våre inngrupper oppfører seg dårlig så har vi en iboende preferanse for de som er like oss. De som vi oppfatter som vår inngruppe blir foretrukket fremfor de som vi anser som å være i utgrupper, altså grupper vi selv ikke tilhører.

Når dette er noe som må avlæres så kan det vel neppe sies å være naturlig. 

Det blir litt som når man drar på ferie, og jeg sier ikke at alle gjør dette, men om man er på en plass hvor det ikke finnes  noen andre nordmenn, også plutselig ser/hører man en gruppe med nordmenn, da er det naturlig å slå av en prat. Ikke kjenner du menneskene, ikke har du sett de før, du kommer kanskje ikke til å se de igjen heller, men i stedet for å velge hvem som helst andre å prate med så velger man nordmennene. Det var også slik da europeerne flyttet til USA, de holdt seg gjerne til sine egne. Det er ikke uten grunn at det er mange "nordmenn" i Minnesota og Seattle. At tømmerhuggere har typisk norske og svenske etternavn, at mafiaen er italiensk  og man nå finner Chinatown i omtrent hver eneste storby. Folk holder seg til det de kjenner. Også derfor får vi ghettoer fordi innvandrere fra MENA-land gjerne vil bo sammen med andre fra samme område med lik kultur og språk.

Det er ikke unikt for hvite å ville ha et homogent samfunn. Det vil alle ha og det er faktisk i alles interesse.

Anonymkode: 75caa...4c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fremmedfrykt er noe som ligger dypt i oss mennesker. 
Se for eksempel dokumentaren "Babyens første år" på Netflix. Der forsker de på om vi faktisk er programmert til noen av handlingene vi utfører eller om det er tillært. Det å plassere mennesker i inn- og utgrupper er noe som må avlæres. Små babyer, 3-9 måneder vises dukketeater hvor en bamse er i deres inngruppe. Bamsen har på seg like klær som babyen og de spiser den samme maten som babyene selv valgte. Den andre bamsen som har annerledes klær og annerledes mat blir klart valgt bort av babyene, selv om den andre bamsen oppfører seg dårlig. Så selv om de personene vi plasserer i våre inngrupper oppfører seg dårlig så har vi en iboende preferanse for de som er like oss. De som vi oppfatter som vår inngruppe blir foretrukket fremfor de som vi anser som å være i utgrupper, altså grupper vi selv ikke tilhører.

Når dette er noe som må avlæres så kan det vel neppe sies å være naturlig. 

Det blir litt som når man drar på ferie, og jeg sier ikke at alle gjør dette, men om man er på en plass hvor det ikke finnes  noen andre nordmenn, også plutselig ser/hører man en gruppe med nordmenn, da er det naturlig å slå av en prat. Ikke kjenner du menneskene, ikke har du sett de før, du kommer kanskje ikke til å se de igjen heller, men i stedet for å velge hvem som helst andre å prate med så velger man nordmennene. Det var også slik da europeerne flyttet til USA, de holdt seg gjerne til sine egne. Det er ikke uten grunn at det er mange "nordmenn" i Minnesota og Seattle. At tømmerhuggere har typisk norske og svenske etternavn, at mafiaen er italiensk  og man nå finner Chinatown i omtrent hver eneste storby. Folk holder seg til det de kjenner. Også derfor får vi ghettoer fordi innvandrere fra MENA-land gjerne vil bo sammen med andre fra samme område med lik kultur og språk.

Det er ikke unikt for hvite å ville ha et homogent samfunn. Det vil alle ha og det er faktisk i alles interesse.

Anonymkode: 75caa...4c7

Jeg synes at selve begrepet «fremmedfrykt» blir for hardt i denne sammenhengen. Fremmedfrykt for andre grupper trenger ikke å være det samme som gruppepreferanser. Ja, vi kan være skeptiske til de som er veldig annerledes enn oss selv, men mennesket er grunnleggende en sosial art. Generelt kan man trolig si at med mer kunnskap om «den andre»  gruppen kan vi avlære oss fremmedfrykten. Med flere fordommer vil fremmedfrykten derimot vokse. 

Et homogent samfunn ville nok kanskje være et ideal, men det er jo en  utopi som ikke eksisterer. En må ta utgangspunkt i slik verden er akkurat nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sinnsykt rasistisk å påstå at man skal skamme fordi man er hvit.

Anonymkode: 0e94f...0b7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sinnsykt rasistisk å påstå at man skal skamme fordi man er hvit.

Anonymkode: 0e94f...0b7

Jammen er det noen som påstår det? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...