Gå til innhold

Skammer du deg over dine hvite privilegier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 hours ago, Resignert said:

Nei. Har tatt utdannelse og jobbet hardt. Har hatt en del fargede kolleger, både fra USA og flere afrikanske land (internasjonal bransje/jobb) Oftest har de vært late/ cocky/ eller direkte dumme, med noen få hederlige unntak (les grundig assimilerte) 

Hva faen?.. Jeg vil ikke ta det så langt som å si at det du skriver er rasistisk, men du virker ikke akkurat som en ikke-rasistisk person når du skriver sånt.. Ikke rart folk her ikke ser selv at de har «hvite privilegier», mange her er så ignorante at det er trist. 

Det at dere har vokst opp i verdens rikeste land med gratis utdannelse, gratis helsehjelp, dere kan bestemme akkurat hva dere vil, gjøre hva dere vil, gifte dere med hvem dere vil. Dette er privilegier ikke alle i verden har... Og mange land i verden har ikke disse mulighetene pga krig og elendighet som VÅRE vestlige og hvite land har skapt. Og likevel sitter folk å sier «jeg har ikke noe privilegier jeg!». Nehei?...

Vær så snill folkens. Se på en historisk film eller dokumentar eller et eller annet. Dette er så idiotisk å lese at jeg blir lei meg. Ola Nordmann merker kanskje ikke privilegiet sitt fra dag til dag, for stakar vi må jo jobbe hardt for pengene våre vi og (....?!), men privilegier har vi alle her! Kun fordi vi er født i Norge! 

Anonymkode: 10589...98c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skammer meg ikke over å være en hvit nordmann (er dog meget takknemlig), men jeg kan fortsatt jobbe mot systemisk diskriminering av den grunn. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva faen?.. Jeg vil ikke ta det så langt som å si at det du skriver er rasistisk, men du virker ikke akkurat som en ikke-rasistisk person når du skriver sånt.. Ikke rart folk her ikke ser selv at de har «hvite privilegier», mange her er så ignorante at det er trist. 

Det at dere har vokst opp i verdens rikeste land med gratis utdannelse, gratis helsehjelp, dere kan bestemme akkurat hva dere vil, gjøre hva dere vil, gifte dere med hvem dere vil. Dette er privilegier ikke alle i verden har... Og mange land i verden har ikke disse mulighetene pga krig og elendighet som VÅRE vestlige og hvite land har skapt. Og likevel sitter folk å sier «jeg har ikke noe privilegier jeg!». Nehei?...

Vær så snill folkens. Se på en historisk film eller dokumentar eller et eller annet. Dette er så idiotisk å lese at jeg blir lei meg. Ola Nordmann merker kanskje ikke privilegiet sitt fra dag til dag, for stakar vi må jo jobbe hardt for pengene våre vi og (....?!), men privilegier har vi alle her! Kun fordi vi er født i Norge! 

Anonymkode: 10589...98c

Privilegier ja, hvite privilegier nei. Disse privilegiene har jo f.eks. et norsk barn adoptert fra Afrika også. Så det handler ikke om hudfarge, og dermed ikke hvite privilegier.

Men vi som er født i Norge er helt klart veldig privilegerte, samme hvilken hudfarge vi har.

Dog er jeg enig i det første du skrev, fikk ekle rasist-vibber av det innlegget om de late/cocky/direkte dumme fargede kollegaene...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvilke privilegier jeg har fått pga lin hvite hud. Er dette en greie i Norge? 

Jeg er for øvrig arbeidsledig på tredje året, så har ikke fått noe drahjelp av hudfargen min inn på arbeidsmarkedet heller.

Anonymkode: 47100...145

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Formødrene og forfedrene mine jobbet hard og lenge med å undertrykke alle andre slik at jeg skulle få dette privilegiet. Vi snakker århundrer, utallige invasjoner, drap og kriger - for å ikke nevne kidnappinger og slavevirksomhet. Og nå skal jeg liksom fordømme dem for at de gjorde alt de kunne for å gjøre livet mitt lettere? Nei, dette får dra langt ut på landet med. Disse privilegiene jobber de HARDT for! Jeg er STOLT av jobben de har gjort! Takk! 

Anonymkode: 873cc...5b5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Alt som gir deg fordel pga hudfargen.

Anonymkode: 5b014...e99

Dette er ikke USA. 

Anonymkode: 33353...a95

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, AnonymBruker said:

g mange land i verden har ikke disse mulighetene pga krig og elendighet som VÅRE vestlige og hvite land har skapt.

Anonymkode: 10589...98c

Når du blir gammel nok for universitetet anbefaler jeg at du tar noen studiepoeng i historie så slipper du å lire av deg slike idiotiske utsagn.

Anonymkode: 33353...a95

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at kvinner har privilegier i Norge er en beinhard kvinnekamp som har vart i over 100 år. Og disse rettighetene har alle kvinner i Norge, med unntak av de som velger å følge patriarkalske system/religion. Det har ikke noe med farge å gjøre.

Anonymkode: 0916d...e62

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, MarieLo skrev:

Dette er privilegier.

Edit: Litt teit tekst der, men likevel, videoen demonstrerer det veldig bra. 🙂

I Norge har vi heldigvis et annet systemet enn i USA, både i forhold til skole/utdanning og økonomi. Vi er mer likestilt, på tross av hudfarge. Er du uføretrygdet, får du den samme uføretrygden uavhengig av hudfarge. Du har også de samme mulighetene til høyere utdanning, uavhengig av hudfarge. 

Anonymkode: 18c06...87e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Forumhei

Hvor kan jeg hente ut disse hvite godene folk prater om? Er det mindre skatt? Penger jeg får tilbakebetalt..? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skammer meg ikke, det er lite poeng å føle skam i hverdagen, men jeg er klar over dem. Samtidig så tror jeg at hvite menn har større privilegier enn hvite kvinner.

Anonymkode: 8cb50...9d0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke privilegier? De har jeg ikke sett noe særlig til gitt :ler:

Anonymkode: 5ad07...4f1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skammer meg ikke, det er lite poeng å føle skam i hverdagen, men jeg er klar over dem. Samtidig så tror jeg at hvite menn har større privilegier enn hvite kvinner.

Anonymkode: 8cb50...9d0

Jeg tror motsatt, iallfall i disse tider.

Anonymkode: b6389...cb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, hudfarge er ikke noe man kan noe for, enten den er svart eller hvit. 

Dette med hvite privilegier kan ikke overføres til Norge. Det er sikkert en greie i USA, Sør-Afrika og lignende land der det tradisjonelt har vært hvitt herredømme over svarte, men ikke i Europa.

At jeg er privilegert som bor i Norge, er en annen sak. Det er alle som bor her.

Endret av Anonymus Notarius
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Formødrene og forfedrene mine jobbet hard og lenge med å undertrykke alle andre slik at jeg skulle få dette privilegiet. Vi snakker århundrer, utallige invasjoner, drap og kriger - for å ikke nevne kidnappinger og slavevirksomhet. Og nå skal jeg liksom fordømme dem for at de gjorde alt de kunne for å gjøre livet mitt lettere? Nei, dette får dra langt ut på landet med. Disse privilegiene jobber de HARDT for! Jeg er STOLT av jobben de har gjort! Takk! 

Anonymkode: 873cc...5b5

Vi har kun våre privilegier fordi vi fant olje. 

Hva forfedrene våre har gjort, har ikke gjort noe for vår velstand. 

Herlighet, det er jo kun et sekund siden vi ble uavhengige. 

Anonymkode: 4bd66...c94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kun våre privilegier fordi vi fant olje. 

Hva forfedrene våre har gjort, har ikke gjort noe for vår velstand. 

Herlighet, det er jo kun et sekund siden vi ble uavhengige. 

Anonymkode: 4bd66...c94

Jeg er ikke norsk! 

Anonymkode: 873cc...5b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammer meg ikke, men er klar over at jeg har dem og selv om jeg ikke har vært borti situasjoner hvor jeg kan bruke de for å gjøre noe bra for de som ikke har de samme privilegiene, håper jeg at de kan brukes til noe bra en vakker dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt som gir deg fordel pga hudfargen.

Anonymkode: 5b014...e99

Hvilke fordeler har jeg fått som hvit som ikke andre som er født og oppvokst i Norge har med en mørk hudfarge?

 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt som gir deg fordel pga hudfargen.

Anonymkode: 5b014...e99

Som hvit utlending i Norge får jeg ingen fordeler på grunn av hudfargen. Det er vanskeligere for meg å få jobb, jeg blir ofte dømt og uglesett fordi jeg kommer fra et annet land, folk vegrer seg for å bli venner med meg grunnet fremmedfrykt og så videre. 

Anonymkode: 54a9d...193

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...