Gå til innhold

Skammer du deg over dine hvite privilegier?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den fanatiske kampanjen som pågår nå er ikke en kamp mot rasisme, men et forsøk på å kvele ytringer og meninger og på å kneble folk. 

Anonymkode: 1a385...607

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, er  hvit mann så jeg er jo blant de er lovlig å diskriminere. 

Anonymkode: e0e3c...7c2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Har tatt utdannelse og jobbet hardt. Har hatt en del fargede kolleger, både fra USA og flere afrikanske land (internasjonal bransje/jobb) Oftest har de vært late/ cocky/ eller direkte dumme, med noen få hederlige unntak (les grundig assimilerte) 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skammer meg ikke nei, men er fult klar over hvor privilegert jeg er. Og tenker at det minste jeg kan gjøre er å minne meg selv på å være takknemlig for nettopp det. 

Anonymkode: 753ff...390

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Tiuren skrev:

Gjør du? 

Nei, men lurer litt på hva disse privilegiene egentlig er.

Anonymkode: 5b014...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Resignert skrev:

Nei. Har tatt utdannelse og jobbet hardt. Har hatt en del fargede kolleger, både fra USA og flere afrikanske land (internasjonal bransje/jobb) Oftest har de vært late/ cocky/ eller direkte dumme, med noen få hederlige unntak (les grundig assimilerte) 

wow 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Nei, men lurer litt på hva disse privilegiene egentlig er.

Anonymkode: 5b014...e99

Der kan jeg nok ikke hjelpe deg, men du skal ha ros for ærlig svar. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt som gir deg fordel pga hudfargen.

Anonymkode: 5b014...e99

Vokst opp på landet der der kun var ett fårtall med annen hudfarge enn meg og de var adopterte og like norsk som oss andre. 
Aldri opplevd fordeler pga hudfargen min.
Norge er ett stort land, tror nok det er mye mer forskjeller i urbane strøk enn på bygda.

Anonymkode: f2300...b55

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseendet styrer privilegier mye mer enn rase, en trenger ikke lete lenge for å finne dette.

Likevel..

Om en ikke-attraktiv person klager = Bitter taper.

Om en ikke-hvit person klager = Sympati, hyllest for tapperhet, spalteplass i media og muligens ny jobb som skribent.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har virkelig ikke lagt merke til noen av mine hvite privilegier. 

Nå er jeg oppvokst på østkanten i Oslo, og mine venner som hadde foreldre fra andre land, de ble jo leger, advokater, ingeniører, økonomer osv. Er faktisk ingen fra klassen min, av de som var hvite som tok utdannelse innenfor noe av det. Beste var vel en som ble lærer.

Anonymkode: 942ba...d65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri fått noe gratis i livet på grunn av såkalte "privilegier". Trakassert, mobbet og spyttet etter på grunn av hudfargen min har jeg derimot opplevd...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har sett sist søndag at spillerne foran LSK - Sandviken Toppserien kvinnefotball kamp gikk ned på kneet og speakeren opplyste og ga den merkelige forklaringen at "nå viser vi vår støtte til Black Lives Matters" 

det var synlig på ansiktene at flere av spillerne virket også ganske forvirret... så jeg bare lurer på hvorfor begynne en norsk kvinnefotball kamp med "politisk propaganda budskap"?! 

Jeg skjønner at "disse hvite privileger" kan være en aktuell tema på tidligere kolonimaktene og de som utnyttet slaveri:  USA, England, Frankrike....men burde ikke være en tema på andre steder! Norge har historisk sett aldri vært særlig stor kolonimakt eller privilegert, så hvorfor forventes egentlig nordmenn å vise tegn på dårlig samvittighet på grunn av rasisme/privileger? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ingen måte. Jeg har alltid jobbet hardt for å nå hvor jeg er i dag, og har ikke fått noe gratis, annet enn det felles privilegiet vi har i Norge med gratis høyere utdanning.

Jeg tilhører vel også den delen av befolkningen som det i 2020 er greiest å harselere med: hetrofil, hvit mann.

Eneste privilegiet jeg har opplevd å føle på er faktisk det at jeg var mann da jeg skulle søke lærerjobb. Jeg nådde opp blant mange søkere i et område hvor det er kamp om disse jobbene. Jeg vil anta at ønsket om flere mannlige lærere inn i skolen i hvert fall ikke var noen bakdel.

På den måten tror jeg vi i stadig større grad vil se at å tilhøre majoriteten vil være en bakdel, og det å passe inn i en flerkulturell profil bedrifter ønsker å ha, er en fordel. På samme måte vil det være en fordel å ha et annet kjønn enn det som er vanlige i dette yrket. For eksempel mannlige lærere, barnehagepedagoger eller sykepleier, og kvinnelige ingeniører og andre mannsdominerte yrker.

Å ha en arbeidsplass med ulike mennesker med ulike bakgrunner og perspektiver, kan være veldig fint. Samtidig er nok mange bedrifter ute etter litt gratis PR, og det ha alle former for alibier. På arbeidsmarkedet i dag kan du nok neppe bli mer attraktiv enn en lesbisk, mørkhudet kvinne. Så er spørsmålet om dette er rettferdig?

Privilegiet er først og fremst å bo i Norge, ikke å være hvit i huden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skam er det vare mine foreldre som kan påføre meg. 
 

Jeg er bevisst på det. Synes mange kan være mer rause.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke. Har gjort meg fortjent til de godene jeg får pga hudfargen min. Er skikkelig blendahvit og vil ha det jeg fortjener.

Anonymkode: 1d4cf...156

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaW

Har ikke vært privligert. Trakkasert og mobbet ut av ordinært arbeidsliv, og ofte usynlig i sosiale settinger ellers...

Men har det bedre nå som jeg ikke må delta så mye i samfunnet som før:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, MarieLo skrev:

Dette er privilegier.

Edit: Litt teit tekst der, men likevel, videoen demonstrerer det veldig bra. 🙂

Jeg har sett mange sånne. Og de adresserer helt klart privilegier. Dog ser jeg ikke hva de har med hudfarge å gjøre. Å vokse opp i en husstand med fraværende far, hva har det med huden å gjøre? At man ikke har fått gå på privatskole, at man har hjulpet til med regningene hjemme, vært usikker på hvor man skal få tak i mat og hatt det skikkelig trangt økonomisk.

Dette er klasseskille, ikke raseskille. 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt som gir deg fordel pga hudfargen.

Anonymkode: 5b014...e99

Skammer meg ikke. Er ikke min feil. Men jeg syns jo ikke det er rettferdig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, velociraptor skrev:

Jeg har sett mange sånne. Og de adresserer helt klart privilegier. Dog ser jeg ikke hva de har med hudfarge å gjøre. Å vokse opp i en husstand med fraværende far, hva har det med huden å gjøre? At man ikke har fått gå på privatskole, at man har hjulpet til med regningene hjemme, vært usikker på hvor man skal få tak i mat og hatt det skikkelig trangt økonomisk.

Dette er klasseskille, ikke raseskille. 

Nettopp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, velociraptor skrev:

Jeg har sett mange sånne. Og de adresserer helt klart privilegier. Dog ser jeg ikke hva de har med hudfarge å gjøre. Å vokse opp i en husstand med fraværende far, hva har det med huden å gjøre? At man ikke har fått gå på privatskole, at man har hjulpet til med regningene hjemme, vært usikker på hvor man skal få tak i mat og hatt det skikkelig trangt økonomisk.

Dette er klasseskille, ikke raseskille. 

Det har jo egentlig ikke noe med hudfarge å gjøre, men samtidig har svarte dårligere forutsetninger i USA f.eks, hvor denne videoen ble laget og rasedebatten blir fyrt opp under i disse tider.

Så man kan jo se sammenhenger.

Men det er ikke de svarte som demonstrerer, ikke de hvite heller, det er folk med en jobb som går rundt og lager drama, som er jobben deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...