Gå til innhold

Hva tenker du om folk som har som hobby å klippe brunsnegler i to med saks når de går på tur?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

9 minutter siden, VårKonto skrev:

Er det brunsneglene vi ikke vil ha? Trodde det var de svarte 🙈 

De svarte er tilhørende i norsk natur. Det er ikke de brune. De brune kom som blindpassasjerer i blomsterpotter på importplanter fra Portugal, og spredde seg så fra disse hagene der plantene ble plantet og ut i naturen.

De kalles også mordersnegle, fordi de er kannibaler og spiser sine egne. Trickset er derfor å spre ut det forgiftede middelet i hele hagen, særlig der sneglene kryper (fuktige steder) som forgifter, tja, la oss si 10 - 30 snegler? Når disse 10 - 30 sneglene så kryper avgårde og dør et sted, så lukter artsfrendene deres den døde og kommer for å spise den opp. Og da blir disse også forgiftet i sin tur, og så spres det videre. Det ene middelet som brukes, er vel egentlig ikke en "gift" i sånn forstand, men et middel "forgiftet" med en bitteliten livsform som kalles nematoder. Disse er levende og dreper sneglen når den har spist åtet eller fått middelet på seg.

Det finnes et annet forgiftet åte som inneholder jernsulfat (eller hva det var). Dette gjør at sneglen ikke kan oppta næring og dør av det.

 

Endret av Million
korrigering av fakta
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Million skrev:

De svarte er tilhørende i norsk natur. Det er ikke de brune. De brune kom som blindpassasjerer i blomsterpotter på importplanter fra Portugal, og spredde seg så fra disse hagene der plantene ble plantet og ut i naturen.

De kalles også mordersnegle, fordi de er kannibaler og spiser sine egne. Trickset er derfor å legge ut åte som forgifter, tja, la oss si 10 snegler? Når disse 10 så kryper avgårde og dør et sted, så lukter artsfrendene deres den døde og kommer for å spise den opp. Og da blir disse også forgiftet i sin tur, og så spres det videre. Det ene middelet som brukes, er vel egentlig ikke en "gift" i sånn forstand, men et åte "forgiftet" med en bitteliten livsform som kalles nematoder. Disse er levende og dreper sneglen når den har spist åtet.

Det finnes et annet forgiftet åte som inneholder jernsulfat (eller hva det var). Dette gjør at sneglen ikke kan oppta næring og dør av det.

 

Uff da angrer jeg på den brunsneglen jeg reddet her om dagen fra å bli påkjørt 😅 tenkte jeg gjorde faunaen en tjeneste, men den gang ei. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

😂 Det gjør jeg. Tenker jeg gjlr en god gjerning for naturen

Anonymkode: ca1a5...f02

Du er vel klar over at disse sneglene som dere klipper i to, lokker flere brunsnegler til seg, siden disse er kanibaler. Du gjør ikke en god gjerning. Heller omvendt.

Anonymkode: 24e30...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, VårKonto skrev:

Uff da angrer jeg på den brunsneglen jeg reddet her om dagen fra å bli påkjørt 😅 tenkte jeg gjorde faunaen en tjeneste, men den gang ei. 

Da håper jeg at du er klar over at du også dreper pinnsvin med denne giften. Pinnsvinet spiser brunsnegler og får derfor i seg giften.

Anonymkode: 24e30...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Uatskillelig skrev:

Jeg tenker at det ikke er greit å torturere insekter med vilje.

 

 

Er snegler innsekter??? Nå har jeg hørt det også :skratte:

Anonymkode: 24e30...b34

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenker at dette var hovedsaklig trådstarters tanker, og ingens hobby.

Anonymkode: b103f...81c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da håper jeg at du er klar over at du også dreper pinnsvin med denne giften. Pinnsvinet spiser brunsnegler og får derfor i seg giften.

Anonymkode: 24e30...b34

Det er ikke farlig for andre dyr, eller mennesker.

Anonymkode: 99739...e0c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo mere aktive en vi som sitter på kg og syter, mens andre er ute å levere..

Anonymkode: 65935...4be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er vel klar over at disse sneglene som dere klipper i to, lokker flere brunsnegler til seg, siden disse er kanibaler. Du gjør ikke en god gjerning. Heller omvendt.

Anonymkode: 24e30...b34

De folkene som går turer for å klippe brunsnegler og prøver å få kontroll på spredningen av de, vet som regel dette veldig godt. Derfor går de ofte tilbake senere til samme stedene de har klippet snegler før, og klipper de som sitter og mesker seg med sine døde artsfrender. Andre ganger klipper de dem i to og legger dem i en bøtte de har med seg.

Det ser dessverre ikke ut til at vi gjør nok for å kontrollere denne invaderende sneglen i norsk natur. De bare fortsetter å spre seg med rekordfart. I sitt hjemland Portugal var det altfor tørt til at sneglene klarte å spre seg like mye. Her i Norge regner det jo mye, som regel, og det elsker jo sneglene.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da håper jeg at du er klar over at du også dreper pinnsvin med denne giften. Pinnsvinet spiser brunsnegler og får derfor i seg giften.

Anonymkode: 24e30...b34

Kilde? 

Ellers bor jeg nå i et nabolag hvor vi er mange gærninger for tiden! :ler: Etter en uvanlig mild vinter har vi fått en aldri så liten invasjon av brunsnegler så vi er ganske mange som kombinerer kveldsturen (Evt. med hunden) med litt dreping. Hva vi foretrekker som drapsvåpen varierer nok litt, men noen foretrekker saks mens andre sverger til bøtte og hansker og tar selve drepingen hjemme i fred og ro etterpå. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Leo skrev:

Kilde? 

Ellers bor jeg nå i et nabolag hvor vi er mange gærninger for tiden! :ler: Etter en uvanlig mild vinter har vi fått en aldri så liten invasjon av brunsnegler så vi er ganske mange som kombinerer kveldsturen (Evt. med hunden) med litt dreping. Hva vi foretrekker som drapsvåpen varierer nok litt, men noen foretrekker saks mens andre sverger til bøtte og hansker og tar selve drepingen hjemme i fred og ro etterpå. 

Jeg har ikke sagt at en dreper pinnsvin med saks. Jeg har sagt at sneglegift også dreper pinnsvin.

Anonymkode: 24e30...b34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, mammahjarte skrev:

At det finnest meir givande hobbier?

Det er en skikkelig ekkel hobby, men er langt å foretrekke fremfor å få alt i hagen spist opp og for ikke å snakke om å skli i feite snegler når man går på veien eller på plenen! :spy: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke sagt at en dreper pinnsvin med saks. Jeg har sagt at sneglegift også dreper pinnsvin.

Anonymkode: 24e30...b34

Og derfor lurer jeg på om du har noen kilde på at for eksempel nematoder (Nemaslug) også dreper f.eks. pinnsvin?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Leo said:

Det er en skikkelig ekkel hobby, men er langt å foretrekke fremfor å få alt i hagen spist opp og for ikke å snakke om å skli i feite snegler når man går på veien eller på plenen! :spy: 

Eg er bekjent med folk som driver med bringebær. Dei bruke ein formue på nemaslug og tar vare på leopardsneil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, mammahjarte skrev:

Eg er bekjent med folk som driver med bringebær. Dei bruke ein formue på nemaslug og tar vare på leopardsneil. 

Ja, leopardsnegler er "fredet" her også så de tar vi vare på. De er kjappe (I hvert fall til snegler å være...) og er observert i "los" på brunsnegler. Digre er de også! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er snegler innsekter??? Nå har jeg hørt det også :skratte:

Anonymkode: 24e30...b34

Hvis det ikke er et insekt, hva er det da? :) 

 

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Uatskillelig skrev:

Hvis det ikke er et insekt, hva er det da? :) 

 

Bløtdyr.

Anonymkode: 99739...e0c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...