Gå til innhold

Kjæresten velger katten sin foran meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har blitt sammen med verdens søteste fyr som jeg er kjempeforelsket i. Vi har begynt å snakke om å flytte sammen, og da er det mest naturlig at jeg flytter inn til han og hans gale katt. 

Jeg er oppvokst på bondegård og er godt vant til dyr og katter, men jeg er vant til at katter er ute å leker og får utløp for sine jaktinstinkt og at de også går på do ute. (Jeg synes det er motbydelig å ha en kattedo inne på badet.) 

Da er kattene roligere når de kommer inn, og de verken røyter så mye eller har behov for å klore på møbler. 

Katten til kjæresten min er veldig skjønn, men flere ganger om dagen får han  raptus anfall der han klikker,  løper rundt og mjauer, klorer på alt han ser, river ned ting og hopper opp og ned på benker/bord og er desperat etter å leke. 

Jeg sier til kjæresten min at katten må venne seg til å være ute med sele på, og at han må investere i klatrestativ og leker som gjør at han klarer å underholde seg selv når han er alene.

Det er ikke kjæresten min enige i, og han mener det er nok at vi leker med han inne, og at det er best han er inne 100 %.

Når jeg påpeker at jeg ikke liker at katten herjer rundt og ødelegger, sier kjæresten at det er jeg som er vanskelig og hvis jeg ikke tåler katten trenger jeg ikke å flytte inn til han. 

Jeg skjønner jo at han er glad i katten sin, men det må jo gå an å kunne møtes på midten og gjøre det beste ut av kattesituasjonen? 

Jeg kjenner mange som har innekatter men de kattene er rolige, de får kun lov å ligge et sted  og de går ut på do selv om de bor i fjerde etasje og har katteluke. 

Nå er det sikkert noen katteelskere her inne som mener jeg er sær og vanskelig, men jeg synes ikke at en katt skal få lov til å styre et samliv. 

Eller? 

Anonymkode: 8f018...b01

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her burde dere finne en kompromiss ja. Katten må da selvsagt ha et klorestativ, og hvis den kun skal være inne så må det investeres myyyyye mer tid i lek og hjernetrim. Hvor gammel er katten? En kattunge får raptuser uansett, ikke så mye å gjøre med det. En understimulert og voksen katt derimot... 

Anonymkode: f6a41...a09

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten kom før deg så er bare å venne seg til det eller finne seg en annen kar. 

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre han som bestemmer over sin katt og sitt hjem, men jeg er enig i at det burde litt oppdragelse til på den katten. Klatrestativ er det MINSTE han kan gi en innekatt!

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til; jeg har katt, men sånn som han lar katten styre livet og unngår å tilrettelegge for katten inne er jo ikke helt sunt 

Anonymkode: f6a41...a09

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her burde dere finne en kompromiss ja. Katten må da selvsagt ha et klorestativ, og hvis den kun skal være inne så må det investeres myyyyye mer tid i lek og hjernetrim. Hvor gammel er katten? En kattunge får raptuser uansett, ikke så mye å gjøre med det. En understimulert og voksen katt derimot... 

Anonymkode: f6a41...a09

13 mnd. Han har en klorestokk, noen kosedyr og et par katteleker som beveger seg, men kjæresten min leker mest med han ved at han kaster bruskorker på gulvet som Katten løper etter. 

Ts

Anonymkode: 8f018...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du er jo helt fjern, han burde finne seg en ny dame.

Anonymkode: 56f24...f76

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Romilo skrev:

Det er dessverre han som bestemmer over sin katt og sitt hjem, men jeg er enig i at det burde litt oppdragelse til på den katten. Klatrestativ er det MINSTE han kan gi en innekatt!

Jeg vet jo at grunnen til at katter hopper opp på benker og bord er jo fordi de liker å ha oversikt, men kjæresten sier det er ikke behov for det for katten får lov å hoppe opp på den ene kjøkkenbenken hos han og se ut vinduet

Ts

Anonymkode: 8f018...b01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten trenger å lekes med for å få ut energi, og skal man unngå kloring på møbler må den selvsagt ha et klorestativ eller tre å klore på. Når det gjelder kattedo inne så synes jeg du er urimelig. Selv utekatter bør ha do inne i tilfelle de blir syke eller skadet, eller om det er forferdelig kaldt ute. Katter fungerer heller ikke som hunder sånn at man bare kan lufte dem ute i sele, så gjør de i fra seg. Mest sannsynlig vil katten være så opptatt av andre ting at den ikke vurderer å gjøre det en gang.
Det nærmeste jeg synes du kan kreve er bruk av god kattesand som hindrer lukt og ikke drysser så mye rundt i huset. Du kan jo også eventuelt diskutere plassering av dokassa. Men utover det, må du nok bare godta at han har katt og selvsagt tar hensyn til den.
Han har forpliktet seg til å ta vare på katten, mens du klarer deg fint selv. Ikke tving ham til å velge! ;)

Anonymkode: c4bb3...b2c

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er forskjellige, noen er rolige, andre er aktive.
Noen katter trives ikke inne, noen trives ikke ute.

Når det er sagt, katten er kjæresten din sin og hans ansvar.
Hadde du likt det om du hadde hatt en utekatt og han hadde krevd at katten skulle vært kun inne fordi han var redd for å få inn fuglelopper og flått og ikke orket skitne dyr i sofaer og senger?

13 mnd er katten ikke voksen enda så den kan bli mye roligere enda. 
Men du må rett og slett tenke over hva du vil trives med. 
Kan være koselig å ha en katt med ut i bånd, men noen kvier seg til å ha katter i bånd fordi de føler det ser veldig dumt i.

Anonymkode: 3fa6d...9b0

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er jo helt fjern, han burde finne seg en ny dame.

Anonymkode: 56f24...f76

 Hvorfor er jeg fjern?

Fordi jeg ikke liker å bo i en leilighet med kattehår i alle møbler, oppklorte møbler og kattesand på gulvet rundt i leil? Og heller ikke liker å bli vekket om natten av en katt som remjer og skriker og klorer opp tapeten? 

Ts

Anonymkode: 8f018...b01

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

 Hvorfor er jeg fjern?

Fordi jeg ikke liker å bo i en leilighet med kattehår i alle møbler, oppklorte møbler og kattesand på gulvet rundt i leil? Og heller ikke liker å bli vekket om natten av en katt som remjer og skriker og klorer opp tapeten? 

Ts

Anonymkode: 8f018...b01

Da finner du en annen kar 🙄 Katten kom før deg. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

(Jeg synes det er motbydelig å ha en kattedo inne på badet.) 

Kanskje du også burde begynne å gjøre fra deg ute? Her synes jeg du er urimelig. 

Endret av Traktor
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Katter er forskjellige, noen er rolige, andre er aktive.
Noen katter trives ikke inne, noen trives ikke ute.

Når det er sagt, katten er kjæresten din sin og hans ansvar.
Hadde du likt det om du hadde hatt en utekatt og han hadde krevd at katten skulle vært kun inne fordi han var redd for å få inn fuglelopper og flått og ikke orket skitne dyr i sofaer og senger?

13 mnd er katten ikke voksen enda så den kan bli mye roligere enda. 
Men du må rett og slett tenke over hva du vil trives med. 
Kan være koselig å ha en katt med ut i bånd, men noen kvier seg til å ha katter i bånd fordi de føler det ser veldig dumt i.

Anonymkode: 3fa6d...9b0

Hvis noen ikke tar katten med ut i bånd fordi det ser dumt ut, da har de et stort problem.

Jeg mener det er dyreplageri å ha en katt inne hele tiden, og hvis man av en eller annen grunn må ha katten inne 100% så må katten stimuleres både fysisk og mentalt for å ha det bra. 

Ts

Anonymkode: 8f018...b01

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Kenelz skrev:

Da finner du en annen kar 🙄 Katten kom før deg. 

Så Kjæresten min skal bare la katten herjer rundt i leiligheten til alt er opprevet og ødelagt? 

Anonymkode: 8f018...b01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Så Kjæresten min skal bare la katten herjer rundt i leiligheten til alt er opprevet og ødelagt? 

Anonymkode: 8f018...b01

Ja, han bestemmer over sitt eget hjem. Du virker som en som overdriver på det ekstreme. Synes karen fortjener en som er like glad i katten som han er! 

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt sammen med verdens søteste fyr som jeg er kjempeforelsket i. Vi har begynt å snakke om å flytte sammen, og da er det mest naturlig at jeg flytter inn til han og hans gale katt. 

Jeg er oppvokst på bondegård og er godt vant til dyr og katter, men jeg er vant til at katter er ute å leker og får utløp for sine jaktinstinkt og at de også går på do ute. (Jeg synes det er motbydelig å ha en kattedo inne på badet.) 

Da er kattene roligere når de kommer inn, og de verken røyter så mye eller har behov for å klore på møbler. 

Katten til kjæresten min er veldig skjønn, men flere ganger om dagen får han  raptus anfall der han klikker,  løper rundt og mjauer, klorer på alt han ser, river ned ting og hopper opp og ned på benker/bord og er desperat etter å leke. 

Jeg sier til kjæresten min at katten må venne seg til å være ute med sele på, og at han må investere i klatrestativ og leker som gjør at han klarer å underholde seg selv når han er alene.

Det er ikke kjæresten min enige i, og han mener det er nok at vi leker med han inne, og at det er best han er inne 100 %.

Når jeg påpeker at jeg ikke liker at katten herjer rundt og ødelegger, sier kjæresten at det er jeg som er vanskelig og hvis jeg ikke tåler katten trenger jeg ikke å flytte inn til han. 

Jeg skjønner jo at han er glad i katten sin, men det må jo gå an å kunne møtes på midten og gjøre det beste ut av kattesituasjonen? 

Jeg kjenner mange som har innekatter men de kattene er rolige, de får kun lov å ligge et sted  og de går ut på do selv om de bor i fjerde etasje og har katteluke. 

Nå er det sikkert noen katteelskere her inne som mener jeg er sær og vanskelig, men jeg synes ikke at en katt skal få lov til å styre et samliv. 

Eller? 

Anonymkode: 8f018...b01

Går katten ut på do er det ikke en innekatt..

Jeg har også en innekatt som kun har en klorestolpe, og hun har to gedigne vinduskarmer til eget bruk. Når vi får revet og bygd om kjøkkenet så skal hun få stativ for da får vi bedre plass og en annen planløsning. Hun har også raptus minst én gang daglig, selv om hun blir aktivisert flere ganger i løpet av dagen da hun foreløpig har dårlig utholdenhet ettersom hun er ung. Kan du ikke kjøpe noen leker til katten, da? En lekepinne med tråd og fjær på f.eks. så kan kjæresten din se at slik lek er innbydende for katten? 

PS: Hadde min kjæreste nektet meg å ha innekatt, dvs. ha kattedo inne og å la katten bo inne, så kunne vi vært særboere rett og slett. Da kunne han bodd for seg selv. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis noen ikke tar katten med ut i bånd fordi det ser dumt ut, da har de et stort problem.

Jeg mener det er dyreplageri å ha en katt inne hele tiden, og hvis man av en eller annen grunn må ha katten inne 100% så må katten stimuleres både fysisk og mentalt for å ha det bra. 

Ts

Anonymkode: 8f018...b01

Så du er sammen med en som du mener er en dyreplager altså?
Er helt enig at innekatter må stimuleres fysisk og mentalt om de er inne, men de kan ha helt fullverdige liv inne, forøvrig mye tryggere liv også da de ikke er utsatt for farer som påkjørsler, slåsskamper med andre katter eller rovdyr, menneskers ondskap og andre farer.

Her tror jeg du og kjæresten din har ett fundamentalt problem da du dømmer han som dyreplager fordi han ikke gjør som du tenker er best. Vil tro dere har andre problemer i holdninger. 
Du kan ikke regne med at du alltid skal få bestemme heller.

Anonymkode: 3fa6d...9b0

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Katten trenger å lekes med for å få ut energi, og skal man unngå kloring på møbler må den selvsagt ha et klorestativ eller tre å klore på. Når det gjelder kattedo inne så synes jeg du er urimelig. Selv utekatter bør ha do inne i tilfelle de blir syke eller skadet, eller om det er forferdelig kaldt ute. Katter fungerer heller ikke som hunder sånn at man bare kan lufte dem ute i sele, så gjør de i fra seg. Mest sannsynlig vil katten være så opptatt av andre ting at den ikke vurderer å gjøre det en gang.
Det nærmeste jeg synes du kan kreve er bruk av god kattesand som hindrer lukt og ikke drysser så mye rundt i huset. Du kan jo også eventuelt diskutere plassering av dokassa. Men utover det, må du nok bare godta at han har katt og selvsagt tar hensyn til den.
Han har forpliktet seg til å ta vare på katten, mens du klarer deg fint selv. Ikke tving ham til å velge! ;)

Anonymkode: c4bb3...b2c

Jeg tvinger han selvfølgelig ikke til å velge.

Sånn som ting er nå så er det utrivelig, stuen ser ut som en thailandsk flyktningebåt med tepper og laken som ligger over møbler for at katten ikke fullstendig skal ødelegge de(men det gjør den likevel).

På badet står en kjempestor åpen plastkasse som det alltid ligger urin eller dritt klumper oppi fordi han bruker First Price kattesand som kanskje ikke er det beste.

Det er kattehår overalt fordi katten røyter mye. Det er hår på gulvtepper, møbler, klær, sengetøy... 

Ts

Anonymkode: 8f018...b01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 Hvorfor er jeg fjern?

Fordi jeg ikke liker å bo i en leilighet med kattehår i alle møbler, oppklorte møbler og kattesand på gulvet rundt i leil? Og heller ikke liker å bli vekket om natten av en katt som remjer og skriker og klorer opp tapeten? 

Ts

Anonymkode: 8f018...b01

Kattehår overalt er du nødt til å tåle om du skal bo sammen med en katteeier, da katter (spesielt innekatter) røyter jevnt og trutt hele året. Kattesand på gulvet er også noe man ikke greier å unngå helt. Du kan minske problemene ved å børste katten jevnlig og legge en matte foran dokassa som samler opp sand.
At katten skriker og remjer im natta er tegn på at den er selskapssyk og rastløs, som betyr at den er understimulert. Mannen eller du må leke masse med katten før legge tid. Ikke bare kaste noen korker bortover gulvet, men sette av 15 min til aktiv leking der han aktiviserer katten til den blir trøtt og sliten. Kloring på tapetet er også et tegn på rastløshet og understimulering, i tillegg til dårlig oppdragelse. Katten må lære at kloreraptuser skal gjøres på klorepinner, ikke møbler og vegger. Men da må katten læres opp til ønsket adferd, og også gis flere alternativer enn bare én klorepinne. En innekatt må ha et helt stativ som den kan klore på, leke og klatre i, og sove i. Dette vil også minske behovet for å hoppe opp på benker og bord. Én liten klorepinne er litt puslete og holder ikke til en innekatt.

Anonymkode: c4bb3...b2c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...