Gå til innhold

Kjæresten velger katten sin foran meg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 13.7.2020 den 0.28, AnonymBruker skrev:

 Hvorfor er jeg fjern?

Fordi jeg ikke liker å bo i en leilighet med kattehår i alle møbler, oppklorte møbler og kattesand på gulvet rundt i leil? Og heller ikke liker å bli vekket om natten av en katt som remjer og skriker og klorer opp tapeten? 

Ts

Anonymkode: 8f018...b01

Dere MÅ ikke bo sammen. 

Anonymkode: 5bc5f...3cc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 13.7.2020 den 0.20, AnonymBruker skrev:

13 mnd. Han har en klorestokk, noen kosedyr og et par katteleker som beveger seg, men kjæresten min leker mest med han ved at han kaster bruskorker på gulvet som Katten løper etter. 

Ts

Anonymkode: 8f018...b01

Den kommer til å roe seg., den er fortsatt ung og leken. Og hvis den blir lekt aktivt med hver dag så vil den også roe seg. Den vil sannsynligvis ikke bli roligere av at den luftes ute, da vil den bare bli mer gira på å gå ut og mase mer. Den vil også bli roligere av å bli sterilisert. En raptus innimellom vil den nok ha en god stund, men er ikke det litt gøy da? Jeg elsker når kattene mine hadde raptuser ❤️ Nå er de dessverre blitt gamle og late.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cillian

Uff stakkars Ts og stakkars pus. Som flere har skrevet får hun ufortjent mye kritikk! Jeg er ikke enig i at katter ikke kan leve fullverdige liv inne, men det er ikke problemet her! Pus blir ikke tilstrekkelig ivaretatt grunnet en uansvarlig eier. Det er der hunden ligger begravet. Dårlig hygiene, lav standard, manglende vilje eller evne til å i vare ta både Ts og pus. Dårlige kommunikasjonsevner, ufleksibel og egoistisk. 

Ikke noe som ikke allerede er blitt skrevet, men tenk deg to ganger om før du flytter inn til han. Og ikke ta ansvar for å rense do, støvsuge osv knyttet til katten. Det er hans ansvar. Selvfølgelig vil du at det skal være hygienisk, og koselig hjemme. Og selvfølgelig vil du at pus skal trives og være trygg. Men kattens eier er ansvarlig for kattedo i sær. Og kattens uhell dersom han er tilstede. 

Du kan jo også bruke det som en mulighet for å få ett bilde av hvordan konflikter kan løses og lære om hans evne til å tilpasse seg og finne felles løsninger før eventuelt samboerskap. Lettere å ikke flytte inn enn å flytte ut igjen. 

Endret av Cillian
Postet før klar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.7.2020 den 0.28, AnonymBruker skrev:

Katter er forskjellige, noen er rolige, andre er aktive.
Noen katter trives ikke inne, noen trives ikke ute.

Når det er sagt, katten er kjæresten din sin og hans ansvar.
Hadde du likt det om du hadde hatt en utekatt og han hadde krevd at katten skulle vært kun inne fordi han var redd for å få inn fuglelopper og flått og ikke orket skitne dyr i sofaer og senger?

13 mnd er katten ikke voksen enda så den kan bli mye roligere enda. 
Men du må rett og slett tenke over hva du vil trives med. 
Kan være koselig å ha en katt med ut i bånd, men noen kvier seg til å ha katter i bånd fordi de føler det ser veldig dumt i.

Anonymkode: 3fa6d...9b0

Noen katter mistrives med å gå i bånd. Husker vår gamle katt. Hun bare la seg ned og nektet å gå. Og vi forsøkte bånd flere ganger

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Candiru skrev:

Den kommer til å roe seg., den er fortsatt ung og leken. Og hvis den blir lekt aktivt med hver dag så vil den også roe seg. Den vil sannsynligvis ikke bli roligere av at den luftes ute, da vil den bare bli mer gira på å gå ut og mase mer. Den vil også bli roligere av å bli sterilisert. En raptus innimellom vil den nok ha en god stund, men er ikke det litt gøy da? Jeg elsker når kattene mine hadde raptuser ❤️ Nå er de dessverre blitt gamle og late.

Jeg har ikke noe imot en raptus så lenge den ikke klorer overalt og velter og knuser alt på sin vei

Anonymkode: 8f018...b01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ingenting i postene dine som tilsier at du er glad i katten. Den er så nervøs og stressa at den tisser overalt, og holder på med romstering hele natten fordi den ikke blir aktivisert. Hele dens eksistens irriterer deg, men samtidig er du "glad i katten"? 

Du har flere ganger nevnt at kjæresten din er så uendelig glad i katten, men ikke det samme om deg selv.

Det blir ikke sant fordi du mener det på KG. Vet katten at du er glad i den? 

Kjærlighet til katten er heller ikke nok, forstås. Man må være ansvarfull, tilegne seg kunnskap om dyrets behov, forstå og legge til rette, osv.

Anonymkode: 7052e...9b7

Så hvis man er glad i katten så er det helt greit at leiligheten og møblene blir herpet? Da sitter man bare å smiler mens katten klorer og knuser? 

Ts

Anonymkode: 8f018...b01

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor leker dere ikke med katten?? 

 

 

Anonymkode: af572...f43

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvis man er glad i katten så er det helt greit at leiligheten og møblene blir herpet? Da sitter man bare å smiler mens katten klorer og knuser? 

Ts

Anonymkode: 8f018...b01

Man lærer seg å ikke ha fremme masse knuselige ting, og å dressere dyrene sine. På samme måte som småbarnsforeldre sikrer sine verdier fra små hender.

Tar man på seg ansvaret og blir dyreeier så man bare godta at en del ting og møbler blir tisse, bæsja og spydd på, får kattehår på seg osv. Det er en del av å ha dyr. Det hører med. De færreste får møblene fullstendig nedpisset, fordi de tar hånd om dyret - men de aller fleste opplever at uhell skjer, spesielt når kattene er små. 

Når man er glad i katten så sitter man ikke bare å ser på og smiler om katten løper rundt og knuser. Da løfter man på ræva, sikrer ting man er redde for - eller lar være å la masse knuselig drit og lort stå rundt omkring, og aktiviserer katten. 

Det er samme med hundeeiere som har hunder som liker å stange hue i armen når de drikker kaffe. De brenner seg ikke så MANGE gang før de får en muscle memory på å ta imot når de holder kaffekoppen. Husker vi hadde en hund som hadde en hale som rakk akkurat så den sopte kaffekopper veggimellom med halen når den gikk forbi kaffebordet.

Ble helt vanlig å sette kaffekoppen lengre inn på bordet - ELLER automatisk løfte koppen i det halen kom susende.

Man satt ikke bare og smilte. 

Hvis du er glad i katta, så tar du i et tak og får kjæresten din til å skjønne at den trenger en skikkelig kattedo, som blir tatt rede på, mat som er sunn og bra, helsesjekker, trygge rutiner og ikke no hopping mellom bostedene deres, aktivisering på dagtid og kvelden (men før leggetid så den får roet seg igjen), sikre huset/cattify huset osv osv. 

Men mest høres det ut som du vil at kjæresten skal kvitte seg med katta, eller at du skal bestemme at katta ikke får gå på do inne og hva enn annet det var du mente i hovedinnlegget ditt. En kattedo hører med å ha katt. 

Anonymkode: 7052e...9b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor leker dere ikke med katten?? 

 

 

Anonymkode: af572...f43

Katten blir lekt med men ikke nok virker det sånn. I går kveld lekte jeg med han i nesten to timer men han var fortsatt giret, men da måtte jeg gi meg.

Man kan ikke sitte hele dagen og leke med en katt. Katten må få utstyr så han kan aktivisere seg selv, men jeg kan ikke kjøpe inn to meter høye klatrestativ og kattedo med tak og avtrekksfilter, og plassere i leiligheten til kjæresten. 

Kjæresten min synes at han klarer seg fint sånn som det er, så der er vi veldig forskjellig. 

Begynner og tenke mer og mer at det er best at vi er særboere. 

Ts

Anonymkode: 8f018...b01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk, TS. Det finnes både hygieniske katteeiere, og uhygieniske katteeiere. Uhygieniske katteeiere er som regel rett og slett en uhygienisk person. Slike personer er uutholdelig å bo sammen med om ikke du elsker urin og avføring over alt.

Anonymkode: 13e14...08e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her😸

Jeg tenkte jeg skulle oppdatere dere:

I går kveld kom kjæresten hjem og var allerede litt sur på meg, fordi jeg hadde fortalt han hvor mye katten hadde herjet den siste uken.

Jeg sa at jeg den siste uken har lest mye om katteadferd og at unge katter trenger mye hjernetrim og fysisk aktivitet for ikke å rive ned og ødelegge inventar, og at katten hans er understimulert. 

Jeg fortalte han at et høyt og bra klatrestativ er alfa omega hvis katten skal klare å aktivere seg selv når han er alene hjemme, og at han også bør investere i en skikkelig kattedo med tak og avtrekksfilter. 

Han sa han ikke var klar over at kattedo med tak og avtrekksfilter eksisterte og han virket også forbauset når jeg fortalte at katten hans trenger klatrestativ. 

Han sa at han ikke ville ha klatrestativ inn i leiligheten for det var så stygt, dessuten hadde han mye skråtak i leiligheten så det ville ikke få plass. Han foreslo at han kanskje kunne lage et selv som passer inn. 

Jeg synes dette virket som en teit idé for det kommer han aldri til å klare, dessuten finnes det mange klatrestativ for katter som ser helt ok ut og jeg skjønner ikke hvorfor det skal være et problem å ha det i en krok i leil.

To be continued.. 😸

Anonymkode: 8f018...b01

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som han bare "har" katt, men ikke egentlig er så interessert i katt, hvis det ga mening. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fullt mulig å finne penere klorestativ og kattemøbler nå, så han har åpenbart ikke sett så mye. Nettdyret har feks noen stilige https://nettdyret.no/katt/klorestativ.html

Anonymkode: f3c74...d0b

zooplus har også mange ulike klorestativ :) https://www.zooplus.no/shop/katt/klorestativ_kloremobel

Dårlig unnskyldning å påstå at man ikke har plass eller at de ser stygge ut. Klorestativ kommer i mange ulike størrelser, høyder og design. Jeg er helt sikker på at han kan finne et stativ som passer inn i hjemmet (siden han åpenbart er så opptatt av design plutselig). Vårt klorestativ regnes som et stort stativ og har en høyde på rundt 150 cm. De fleste har et sted i huset der man kan sette opp et stativ som er lavere enn de aller fleste voksne mennesker. 

Anonymkode: 31fbc...faf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...