Gå til innhold

Kjøper trakk seg fra avtale på Finn - hvem har rett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La ut en annonse på Finn. Det fremgikk av annonsen at jeg kun var villig til å sende gjenstanden i posten, men at porto var inkludert i prisen. 

Se dialogen min med kjøper her:

C3800203-F08C-4F8A-BD0D-845A06AD2C59.thumb.jpeg.4d0048f8a787a5a3356f98c94b214d8c.jpeg
FB75B545-BB61-49AF-9AA9-6693512C7103.thumb.jpeg.d9a8f771bff50668f8c04ece781997c1.jpeg
78FB85BD-E0C4-48A2-8600-56A5C06790DC.thumb.jpeg.9c694940563457f0b7487e57ce4f2cfd.jpeg

Jeg mener at kjøper har brutt en bindende kjøpsavtale.

Kjøper mener at avtalen ikke var bindende, fordi han ikke hadde sendt meg adressen sin.

Hvem av oss har rett?

(Det er snakk om en veldig liten sum, men jeg begynner å bli rimelig lei av useriøse og frekke folk fra Finn...)

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror denne er i grenseland. Skikkelig ukult at folk sier de skal ha men trekker seg. Likevel var ikke diskusjon angående sending/møtested etc avtalt. Jeg ville latt denne gå. Verre med de man bruker tid på å avtale med og så bare dukker de ikke opp når man skal møtes eller trekker eg når jeg er på vei til å sende pakken.  

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Fredelig skrev:

Velg dine kamper med omhu, et godt råd.. 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er ikke dette litt bagatellmessig å irritere seg over?

Anonymkode: cb158...3d5

Akkurat nå, Mrs Robinson skrev:

Jeg synes du burde ta finn for det det er - et sted der man kan møte seriøse og useriøse mennesker. 

Å bli så butthurt hadde jeg ikke orket å bli. Selg videre til nestemann

Dette har skjedd meg sikkert 20 ganger på en måned. Det er første gang jeg har meldt inn noen til Finn.

Synes ikke at det er OK oppførsel fra kjøper.

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette har skjedd meg sikkert 20 ganger på en måned. Det er første gang jeg har meldt inn noen til Finn.

Synes ikke at det er OK oppførsel fra kjøper.

Anonymkode: ac130...4a0

Så rapporter. Ikke sett i gang en stor diskusjon. Du blir kun ansett som en sutrekjerring som blir ledd av av den andre parten. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mrs Robinson skrev:

Så rapporter. Ikke sett i gang en stor diskusjon. Du blir kun ansett som en sutrekjerring som blir ledd av av den andre parten. 

Har allerede rapportert.

Det spiller ingen rolle om vedkommende ler av meg, jeg er bare nysgjerrig på hvem av oss som har rett. 🙂

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det fremgår rimelig klart i Kjøpslova, som du også tydeligvis har god kjennskap til, at når kjøper tydelig har sagt seg villig til å inngå kjøp, må han stå for det. Og her sier han jo ordrett at han tar varen. Eneste utvei erat du velger å heve kjøpet, men kjøper kan ikke trekke seg.  

Anonymkode: 0d8a5...d9a

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, altflyter skrev:

Likevel var ikke diskusjon angående sending/møtested etc avtalt. 

Men er det relevant når vilkåret i annonsen er at det skal sendes i posten, og at porto er inkludert i prisen? Det er det jeg er nysgjerrig på 🙂

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har allerede rapportert.

Det spiller ingen rolle om vedkommende ler av meg, jeg er bare nysgjerrig på hvem av oss som har rett. 🙂

Anonymkode: ac130...4a0

Hvem som har rett eller ikke er likegyldig så lenge det ikke vil få noen konsekvenser for kjøperen som trekker seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg startet på jusstudiet, merket jeg meg følgende ord fra en foreleser: "Det er forskjell på å ha rett, og å få rett".

Det var godt sagt, langt bedre enn jeg den gang forsto.

Mulig du har rett, men det har kun teoretisk interesse. 

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det fremgår rimelig klart i Kjøpslova, som du også tydeligvis har god kjennskap til, at når kjøper tydelig har sagt seg villig til å inngå kjøp, må han stå for det. Og her sier han jo ordrett at han tar varen. Eneste utvei erat du velger å heve kjøpet, men kjøper kan ikke trekke seg.  

Anonymkode: 0d8a5...d9a

Takk for seriøst og konstruktivt svar! 🌼

Jeg har kjennskap til Kjøpslova, men jeg er ikke jurist. Har aldri vært borti akkurat denne problemstillingen før (mtp. porto og vilkår i annonsen).

Anonymkode: ac130...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det fremgår rimelig klart i Kjøpslova, som du også tydeligvis har god kjennskap til, at når kjøper tydelig har sagt seg villig til å inngå kjøp, må han stå for det. Og her sier han jo ordrett at han tar varen. Eneste utvei erat du velger å heve kjøpet, men kjøper kan ikke trekke seg.  

Anonymkode: 0d8a5...d9a

Samtidig er det bare en vei å komme videre med saken, dersom den potensielle kjøperen ikke vil kjøpe: å ta det til forliksrådet. Alternativt gå til sivilt søksmål. Jeg mener det er misbruk av ressurser å gå til slike skritt for småtterier.

Nå har jo TS rapportert den potensielle kjøperen til finn, men jeg tviler på at de som ser på klagen, tar saken veldig alvorlig.

Anonymkode: cb158...3d5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja; jeg pleier bare å tenke at det er irriterende når kjøpere trekker seg, og la det gå.

Men det har som sagt skjedd ca. 20 ganger på en måned nå, og denne personen er jo direkte frekk og bruker hersketeknikker i tillegg. Jeg synes ikke at det var ufint av meg å tipse Finn. 

Selvfølgelig kan dette få konsekvenser for kjøper. Det er faktisk reelt at Finn utestenger brukere som de får mange klager på.

Når det gjelder det juridiske spurte jeg om det av teoretisk interesse, ikke fordi jeg vil ha personen «straffet». Jeg er rett og slett nysgjerrig på hvem av oss som har rett. Alle konstruktive innspill på dette mottas med takk! 😊

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Samtidig er det bare en vei å komme videre med saken, dersom den potensielle kjøperen ikke vil kjøpe: å ta det til forliksrådet. Alternativt gå til sivilt søksmål. Jeg mener det er misbruk av ressurser å gå til slike skritt for småtterier.

Nå har jo TS rapportert den potensielle kjøperen til finn, men jeg tviler på at de som ser på klagen, tar saken veldig alvorlig.

Anonymkode: cb158...3d5

TS her. 

Det er ikke aktuelt, se mitt forrige innlegg. 🙂

Anonymkode: ac130...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La ut en annonse på Finn. Det fremgikk av annonsen at jeg kun var villig til å sende gjenstanden i posten, men at porto var inkludert i prisen. 

Se dialogen min med kjøper her:

C3800203-F08C-4F8A-BD0D-845A06AD2C59.thumb.jpeg.4d0048f8a787a5a3356f98c94b214d8c.jpeg
FB75B545-BB61-49AF-9AA9-6693512C7103.thumb.jpeg.d9a8f771bff50668f8c04ece781997c1.jpeg
78FB85BD-E0C4-48A2-8600-56A5C06790DC.thumb.jpeg.9c694940563457f0b7487e57ce4f2cfd.jpeg

Jeg mener at kjøper har brutt en bindende kjøpsavtale.

Kjøper mener at avtalen ikke var bindende, fordi han ikke hadde sendt meg adressen sin.

Hvem av oss har rett?

(Det er snakk om en veldig liten sum, men jeg begynner å bli rimelig lei av useriøse og frekke folk fra Finn...)

Anonymkode: ac130...4a0

Dette kommer du ingen vei med. Gå videre og legg ut annonsen på nytt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Mrs Robinson skrev:

Hvem som har rett eller ikke er likegyldig så lenge det ikke vil få noen konsekvenser for kjøperen som trekker seg. 

8 minutter siden, Fredelig skrev:

Da jeg startet på jusstudiet, merket jeg meg følgende ord fra en foreleser: "Det er forskjell på å ha rett, og å få rett".

Det var godt sagt, langt bedre enn jeg den gang forsto.

Mulig du har rett, men det har kun teoretisk interesse. 

Jeg har jo ikke skrevet at jeg vil gå videre med saken?

Er det virkelig så rart at jeg synes dette er en interessant problemstilling? 

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, nord og ned skrev:

Dette kommer du ingen vei med. Gå videre og legg ut annonsen på nytt.

Jeg har jo ikke skrevet at jeg vil gå videre med saken - jeg har skrevet at jeg lurer på hvem av oss som har rett?

Altså; er dette å betrakte som et avtalebrudd eller ikke?

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett! Kjøpet er bindende. Synes det er fint du rapporterer, så kanskje det blir færre useriøse folk på Finn. Jeg har sluttet å handle der etter et par dårlige opplevelser. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...