Gå til innhold

Kjøper trakk seg fra avtale på Finn - hvem har rett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo ikke skrevet at jeg vil gå videre med saken - jeg har skrevet at jeg lurer på hvem av oss som har rett?

Altså; er dette å betrakte som et avtalebrudd eller ikke?

Anonymkode: ac130...4a0

JA, du har rett. 

Du kommer likevel ingen vei ved å være regelrett. 

Gratulerer, du har juridisk rett, men det betyr ikke en dritt. 

Ja, du er sær som har fokus på juridiske rettigheter når dette handler om folkeskikk

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette skjer med meg veldig ofte på Finn.

sender melding en gang til om de ikke svarer lenger så går jeg videre med livet!

går ikke å løper etter menensker bare fordi de en gang har sagt de vil ha noe

Anonymkode: cb06b...600

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Mrs Robinson skrev:

JA, du har rett. 

Du kommer likevel ingen vei ved å være regelrett. 

Gratulerer, du har juridisk rett, men det betyr ikke en dritt. 

Ja, du er sær som har fokus på juridiske rettigheter når dette handler om folkeskikk

Får man mange klager på finn, så vil det etterhvert få en konsekvens ja, så det er lurt å rapportere inn useriøse selgere og kjøpere slik at man får kastet vekk møkkamennesker. 

For joda, det står "tar det" i meldingen, og da har man skrevet at man inngår et kjøp. 

Anonymkode: 41a87...060

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, nord og ned skrev:

Dette kommer du ingen vei med. Gå videre og legg ut annonsen på nytt.

Det kommer man noen vei med hvis man virkelig vil, når man skriftlig har akseptert et kjøp så sliter man om selger ikke vil la deg gå. 

 

Anonymkode: 41a87...060

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ishm skrev:

Du har Jurdisk rett :)

Takk for svar! Det er lenge siden jeg har hatt noen befatning med Kjøpslova, så jeg tenkte at jeg kanskje hadde misforstått noe vesentlig, her. 🙂

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har jo ikke skrevet at jeg vil gå videre med saken?

Er det virkelig så rart at jeg synes dette er en interessant problemstilling? 

Anonymkode: ac130...4a0

Det finnes de som er notoriske kverulanter, og vi kunne jo ikke vite om du er en av dem. Jfr Juklerød, som fikk diagnosen "kverulant", og parkerte i telt utenfor psykiatrisk for å demonstrere mot diagnosen.

Anonymkode: cb158...3d5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kommer man noen vei med hvis man virkelig vil, når man skriftlig har akseptert et kjøp så sliter man om selger ikke vil la deg gå. 

 

Anonymkode: 41a87...060

TS her.

Ja, jeg vet at jeg kan klage saken videre. Men summen er så liten at jeg ikke gidder. 😉 At jeg svarte kjøper ang. avtalebrudd handlet mest om at jeg har opplevd dette veldig mange ganger i løpet av kort tid, og følte at jeg ville si ifra for en gangs skyld. 😊

Var mest nysgjerrig på om jeg hadde misforstått noe vesentlig i et lovverk som jeg trodde at jeg kjente til. Men svarene her inne indikerer at adresse-argumentet ikke var noe å legge vekt på. Det var det jeg lurte på. 👍

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes de som er notoriske kverulanter, og vi kunne jo ikke vite om du er en av dem. Jfr Juklerød, som fikk diagnosen "kverulant", og parkerte i telt utenfor psykiatrisk for å demonstrere mot diagnosen.

Anonymkode: cb158...3d5

Haha! Jeg har også hørt den historien. 

Nei, jeg er ikke noen «Juklerød», men er interessert i juss. Og kanskje litt passivt-aggressiv etter veldig mange lignende opplevelser på Finn på kort tid. 😉

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sende faktura til kjøper. Her har han kjøpt en vare (ved å inngå avtale om kjøp), men trenerer betalingen. Da kan du varsle ham om at det ved ytterligere forsinkelse av betalingen vil påløpe morarente. Send ham først en faktura uten rente, men med info om morarente. 

Anonymkode: 0d8a5...d9a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har trolig teknisk sett retten på din side og har nok en grei sjanse å vinne frem å få dekket mellomlegget på faktisk salgssum og avtalt kjøpssum.  Men slett ikke uten risiko for å tape litt penger.  En Forliksklage koster ca 1348,- (1.15x Rettsgebyr) som innklager betaler men tapende part må dekke. 

Oslo Creditservice baserte litt av næringen sin på at en part ikke møtte opp, da vinner den som møter automatisk i forliksrådet.  Gjerne med forliksmøte i Oslo og saksøkt part et annet sted langt unna.  De mistet følgelig etter hvert bevillingen sin da de virkelig drev lyssky virksomhet.  Du vil da i så fall påføre den du i realiteten saksøker dette beløpet pluss dine kostnader, men slett ikke uten risiko for at du selv taper på å forfølge ditt krav.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker said:

Haha! Jeg har også hørt den historien. 

Nei, jeg er ikke noen «Juklerød», men er interessert i juss. Og kanskje litt passivt-aggressiv etter veldig mange lignende opplevelser på Finn på kort tid. 😉

Anonymkode: ac130...4a0

Jeg skjønner at det kan bli litt mye, om det blir mange negative opplevelser på rad. Jeg har også støtt på useriøse "kjøpere", men de fleste er heldigvis ryddige og reale. Nå selger jeg mest saker som passer for litt voksne kjøpere, type samlerting, og det hjelper kanskje noe.

Anonymkode: cb158...3d5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan sende faktura til kjøper. Her har han kjøpt en vare (ved å inngå avtale om kjøp), men trenerer betalingen. Da kan du varsle ham om at det ved ytterligere forsinkelse av betalingen vil påløpe morarente. Send ham først en faktura uten rente, men med info om morarente. 

Anonymkode: 0d8a5...d9a

2 minutter siden, Fantorang1 skrev:

Du har trolig teknisk sett retten på din side og har nok en grei sjanse å vinne frem å få dekket mellomlegget på faktisk salgssum og avtalt kjøpssum.  Men slett ikke uten risiko for å tape litt penger.  En Forliksklage koster ca 1348,- (1.15x Rettsgebyr) som innklager betaler men tapende part må dekke. 

Oslo Creditservice baserte litt av næringen sin på at en part ikke møtte opp, da vinner den som møter automatisk i forliksrådet.  Gjerne med forliksmøte i Oslo og saksøkt part et annet sted langt unna.  De mistet følgelig etter hvert bevillingen sin da de virkelig drev lyssky virksomhet.  Du vil da i så fall påføre den du i realiteten saksøker dette beløpet pluss dine kostnader, men slett ikke uten risiko for at du selv taper på å forfølge ditt krav.

Tusen rakk for informative svar! Det er ikke aktuelt å følge opp saken. 🙂 - TS 

 

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det juridisk bindene at h*n sender en melding at h*n skal ha den?
Er det bindene å si at man skal kjøpe to fisk i fiksedisken, men så ombestemme seg og si at man bare skal ha en? er man da lovpålagt å betale for to, eller hva er greia? 

Kjøper kunne godt ha sagt ifra at h*n ikke var innterrsesert lenger, helt klart. men uten å vite reglene så godt, så synes jeg ikke en privat melding er bindene sånn uten videre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at det kan bli litt mye, om det blir mange negative opplevelser på rad. Jeg har også støtt på useriøse "kjøpere", men de fleste er heldigvis ryddige og reale. Nå selger jeg mest saker som passer for litt voksne kjøpere, type samlerting, og det hjelper kanskje noe.

Anonymkode: cb158...3d5

Ja, man kan bli litt lei. Det er synd at det er så mange som er useriøse. 

Er alltid ekstra takknemlige når folk er reale, og passer på å legge igjen en positiv anmeldelse til dem. 🌼

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

59 minutter siden, AnonymBruker said:

La ut en annonse på Finn. Det fremgikk av annonsen at jeg kun var villig til å sende gjenstanden i posten, men at porto var inkludert i prisen. 

Se dialogen min med kjøper her:

C3800203-F08C-4F8A-BD0D-845A06AD2C59.thumb.jpeg.4d0048f8a787a5a3356f98c94b214d8c.jpeg
FB75B545-BB61-49AF-9AA9-6693512C7103.thumb.jpeg.d9a8f771bff50668f8c04ece781997c1.jpeg
78FB85BD-E0C4-48A2-8600-56A5C06790DC.thumb.jpeg.9c694940563457f0b7487e57ce4f2cfd.jpeg

Jeg mener at kjøper har brutt en bindende kjøpsavtale.

Kjøper mener at avtalen ikke var bindende, fordi han ikke hadde sendt meg adressen sin.

Hvem av oss har rett?

(Det er snakk om en veldig liten sum, men jeg begynner å bli rimelig lei av useriøse og frekke folk fra Finn...)

Anonymkode: ac130...4a0

En opplysning som msngler her, er hvor lang tid det gikk fra du fikk den første meldingen til du svarte. Det er jo helt urimelog at kjøper skal være bundet av meldingen sin om det gikk en uke før du svarte f.eks.

Anonymkode: 106d4...0ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

At jeg svarte kjøper ang. avtalebrudd handlet mest om at jeg har opplevd dette veldig mange ganger i løpet av kort tid, og følte at jeg ville si ifra for en gangs skyld. 😊

Anonymkode: ac130...4a0

Og det kan være at måten du sa i fra på er årsaken til at vedkommende svarte som h*n gjorde. Forstår at du ble irritert, men jeg kan også forstå at det er mulig at vedkommende ble trigget av ditt svar. Uansett om det er logisk for deg, meg eller oss. 🙂 

Anonymkode: efcd0...b52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

En opplysning som msngler her, er hvor lang tid det gikk fra du fikk den første meldingen til du svarte. Det er jo helt urimelog at kjøper skal være bundet av meldingen sin om det gikk en uke før du svarte f.eks.

Anonymkode: 106d4...0ef

Ser at ett av tidspunktene har falt ut av meldingsloggen.

Det tok rundt åtte timer - kjøper sendte melding om natta, og jeg svarte da jeg våknet. 😊

Anonymkode: ac130...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...