Gå til innhold

Kjøper trakk seg fra avtale på Finn - hvem har rett?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest theTitanic
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det gjør det faktisk. Jeg kaster bort enormt mye tid på slike folk (bruker nok Finn mer enn gjennomsnittet).

Tror omtrent halvparten av de som har inngått kjøpsavtaler med meg, bare trekker seg uten forklaring. Jeg må ofte si nei til andre i mellomtiden, fordi jeg ikke får respons fra førstemann som har forpliktet seg til å kjøpe (ja, det kan ha konsekvens for meg som selger dersom jeg trekker meg fra en kjøpsavtale også...).

Anonymkode: ac130...4a0

Du vil få mange uvenner kun ved å ri kjepphester. Just saying...  

Det er mange som ombestemmer seg og dermed ikke dukker opp. Ikke for å lure deg, men det dukket kanskje opp en bedre deal, man gadd ikke likevel, ideen var ikke så god som først tenkt osv osv. Irriterende men sånn er det bare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, theTitanic skrev:

Du vil få mange uvenner kun ved å ri kjepphester. Just saying...  

Det er mange som ombestemmer seg og dermed ikke dukker opp. Ikke for å lure deg, men det dukket kanskje opp en bedre deal, man gadd ikke likevel, ideen var ikke så god som først tenkt osv osv. Irriterende men sånn er det bare. 

Absolutt! Men jeg har opplevd dette mer en 20 ganger den siste måneden.Har ingen samvittighetskvaler med at jeg rapporterte vedkommende til Finn. 🙂

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det gjør det faktisk. Jeg kaster bort enormt mye tid på slike folk (bruker nok Finn mer enn gjennomsnittet).

Tror omtrent halvparten av de som har inngått kjøpsavtaler med meg, bare trekker seg uten forklaring. Jeg må ofte si nei til andre i mellomtiden, fordi jeg ikke får respons fra førstemann som har forpliktet seg til å kjøpe (ja, det kan ha konsekvens for meg som selger dersom jeg trekker meg fra en kjøpsavtale også...).

Anonymkode: ac130...4a0

Jeg skjønner deg godt og har endel irriterende erfaring jeg også. Men jeg har blitt veldig kynisk. Jeg ser ikke på kjøp som kjøp før penger er vippset og er ærlig på at dersom de skal hente noe frem i tid, så selger jeg til førstemann som møter opp med mindre de vippser nå og henter senere. 

Jeg hadde ikke giddet å bruke tid på å rapportere og utveksle meldinger; rett og slett fordi Finn er det Finn er. 

Mulig du har rett i at kjøpet er juridisk bindende, men jeg synes nok at den vurderingen ligger litt lengre frem i utvekslingen enn første melding. 

Anonymkode: 4b2fd...1f3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Mulig du har rett i at kjøpet er juridisk bindende, men jeg synes nok at den vurderingen ligger litt lengre frem i utvekslingen enn første melding. 

Anonymkode: 4b2fd...1f3

Joda - jeg kjenner godt til useriøse kjøpere på Finn. Har vært medlem siden 2002, og solgt over 400 ting tidligere. Jeg vet ikke hvorfor jeg reagerte så mye på akkurat denne personen, er vel generelt lei av den typen oppførsel.

Når det gjelder det jeg har skrevet over, mener jeg at det er en vesentlig forskjell på å skrive «jeg er interessert»(uforpliktende) og «jeg tar den»(forpliktende). Passer alltid på å formulere meg på en uforpliktende måte selv, med mindre jeg er helt sikker på at jeg vil kjøpe. 🙂

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Absolutt! Men jeg har opplevd dette mer en 20 ganger den siste måneden.Har ingen samvittighetskvaler med at jeg rapporterte vedkommende til Finn. 🙂

Anonymkode: ac130...4a0

Jeg tenker at en ofte må være på høgget på finn for at man skal få det. Og at en dermed tar litt kjappe avgjørelser. Finner ut at tingen er feil eller ikke passer og så videre. Så litt slækk må man gi. 

Anonymkode: edfb8...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at en ofte må være på høgget på finn for at man skal få det. Og at en dermed tar litt kjappe avgjørelser. Finner ut at tingen er feil eller ikke passer og så videre. Så litt slækk må man gi. 

Anonymkode: edfb8...4d4

Har ikke noe problem med å forstå hvorfor folk gjør det. De vil sikre seg retten til å kjøpe varen først, slik at de kan gjøre vurderingen etterpå. 

Men det betyr ikke at det er grei oppførsel. Jeg som selger er også bundet av avtalen, og må sette andre kjøpere på vent, og følge opp mine forpliktelser overfor den jeg har inngått avtalen med (gi dem en viss tidsfrist de må respondere innen før jeg hever avtalen, etc.).

Dersom man trekker seg fra en bindende kjøpsavtale, bør man i det minste være høflig. Det skader ikke å skrive «beklager, jeg har ombestemt meg» eller lignende.

Anonymkode: ac130...4a0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp er bindende - men kjøpet har jo ikke blitt gjennomført enda. Jeg mener du ikke kan vise til kjøpsloven i dette tilfellet. 

Anonymkode: fee6f...103

Feil. Avtaler er bindende, det er ikke først ved kjøp at man er bundet. Ikke uttal deg bastant om ting du ikke kan, det forsøpler KG. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har sikkert rett, men du åpnet opp for å få et nei da du spurte om h*n skulle ha varen.. synes du er smålig når du ikke bare lar dette gå.

Anonymkode: 9f774...7e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Hei på deg :) skrev:

Er det juridisk bindene at h*n sender en melding at h*n skal ha den?
Er det bindene å si at man skal kjøpe to fisk i fiksedisken, men så ombestemme seg og si at man bare skal ha en? er man da lovpålagt å betale for to, eller hva er greia? 

Kjøper kunne godt ha sagt ifra at h*n ikke var innterrsesert lenger, helt klart. men uten å vite reglene så godt, så synes jeg ikke en privat melding er bindene sånn uten videre.

Sjølv om du ikkje synes det, så teller sms som ein bindane avtale. 

https://www.nrk.no/livsstil/derfor-er-folk-frekke-pa-finn.no-1.15051300

https://www.dinside.no/okonomi/har-du-sagt-du-vil-selge-ma-du-selge/69578134

Anonymkode: c5d17...493

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er vanskelig å si når du har kuttet dialogen der du har kuttet den. Det hadde vært interessant å se hva han/hun har skrevet til deg i starten. Hvis det er sånn at personen har sagt at dette er av interesse, så er det jo ikke laget en avtale. 

Anonymkode: 86dbb...435

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er vanskelig å si når du har kuttet dialogen der du har kuttet den. Det hadde vært interessant å se hva han/hun har skrevet til deg i starten. Hvis det er sånn at personen har sagt at dette er av interesse, så er det jo ikke laget en avtale. 

Anonymkode: 86dbb...435

Personen har jo sagt "Jeg tar den".

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Det er ingen tvil om at TS har rett her.

La oss tenke oss at gjenstanden hadde større verdi samt at flere var interesserte i å kjøpe den. TS holder alle andre interessenter på hold fordi DENNE kjøperen har bekreftet at de kjøper den. Når kjøper trekker seg vil TS ha et mulig tap fordi andre interessenter har forsvunnet.

For de av oss som har vært i en budrunde ved boligkjøp (selv om det er annen lovgivning som gjelder) så vet man jo at dersom man melder interesse (skriver seg på liste osv) så er ikke det det samme som kjøp. Hvis man derimot gir bud eller som selger - aksepterer bud - noe som ofte i vår moderne verden foregår pr SMS - så er bud og aksept bindende. Det spiller ingen rolle at kontrakt ikke er skrevet eller at bolig ikke er overlevert eller penger gått fra en konto til en annen. Skal man trekke seg kan man risikere å måtte betale for selgers tap (mellomlegg mellom lavere bud og ditt eget, ny annonsering, osv).

Om tingen koster kr 50 eller kr 5.000 har lite å si for det objektive faktum at det her er inngått en bindene avtale. At TS velger å ikke innkreve beløpet er helt underordnet saken.

Jeg håper at disse useriøse på Finn en vakker dag blir fanget av sine egne ord og tvunget til å betale enten tingens verdi eller selgers omkostninger fordi de trakk seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest DislayName
On 7/10/2020 at 2:31 PM, AnonymBruker said:

La ut en annonse på Finn. Det fremgikk av annonsen at jeg kun var villig til å sende gjenstanden i posten, men at porto var inkludert i prisen. 

Se dialogen min med kjøper her:

C3800203-F08C-4F8A-BD0D-845A06AD2C59.thumb.jpeg.4d0048f8a787a5a3356f98c94b214d8c.jpeg
FB75B545-BB61-49AF-9AA9-6693512C7103.thumb.jpeg.d9a8f771bff50668f8c04ece781997c1.jpeg
78FB85BD-E0C4-48A2-8600-56A5C06790DC.thumb.jpeg.9c694940563457f0b7487e57ce4f2cfd.jpeg

Jeg mener at kjøper har brutt en bindende kjøpsavtale.

Kjøper mener at avtalen ikke var bindende, fordi han ikke hadde sendt meg adressen sin.

Hvem av oss har rett?

(Det er snakk om en veldig liten sum, men jeg begynner å bli rimelig lei av useriøse og frekke folk fra Finn...)

Anonymkode: ac130...4a0

Selvom det skulle være bindende så har man lov å ombestemme seg. Du overreagerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2020 den 14.34, Fredelig skrev:

Velg dine kamper med omhu, et godt råd.. 

I utgangspunktet så er jeg ikke uenig i det du sier, men kanskje det er på tide å begynne å ta slike kamper? Slik at disse holder på sånn som kjøperen synes det er ubehagelig og kanskje tenker seg om neste gang? 

Anonymkode: 9f971...af9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns det er vanskelig å si når du har kuttet dialogen der du har kuttet den. Det hadde vært interessant å se hva han/hun har skrevet til deg i starten. Hvis det er sånn at personen har sagt at dette er av interesse, så er det jo ikke laget en avtale. 

Anonymkode: 86dbb...435

Hele dialogen er med. Første melding var: «Jeg tar den». 🙂

Anonymkode: ac130...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

15 minutter siden, DislayName skrev:

Selvom det skulle være bindende så har man lov å ombestemme seg. Du overreagerer. 

Den eneste måten kjøper kan trekke seg fra dette kjøpet er ved å spørre selger på en høflig og ordentlig måte og selvfølgelig betale de omkostninger kjøpers ustabilitet har kostet selger. Dvs. dersom selger har fått tilbud fra andre kjøpere som hun har måttet takke nei til ettersom hun allerede har solgt varen, må kjøper betale det selger har tapt. 

Anonymkode: 0d8a5...d9a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, DislayName skrev:

Selvom det skulle være bindende så har man lov å ombestemme seg. Du overreagerer. 

En bindende avtale er bindende, man kan ombestemme seg men da må man regne med å måtte betale for merkostnadene til selgeren som kan oppstå.

Et bra eksempel er bilsalg, hvis man har en avtale og kjøper trekker seg så kan selger kreve at kjøperen betaler for ny annonsering og eventuelle kostnader med lagring av bilen.

Det går også andre veien, hvis selgeren trekker seg så kan kjøperen kreve at selgeren betaler mellomlegg for en tilsvarende bil i tilsvarende tilstand.

Anonymkode: ed34a...f43

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
54 minutter siden, DislayName skrev:

Selvom det skulle være bindende så har man lov å ombestemme seg. Du overreagerer. 

Man kan ikke ombestemme seg uten konsekvenser. Det er lite poeng i å si at en avtale er bindende med mindre det betyr at en avtale er inngått og at betingelsene i avtalen må gjennomføres.

Eller kanskje du kan forklare hvordan en bindende avtale ikke kan være bindende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest DislayName
23 minutter siden, Blondie65 said:

Man kan ikke ombestemme seg uten konsekvenser. Det er lite poeng i å si at en avtale er bindende med mindre det betyr at en avtale er inngått og at betingelsene i avtalen må gjennomføres.

Eller kanskje du kan forklare hvordan en bindende avtale ikke kan være bindende?

Jeg vet ikke hva kjøpsloven måtte si om kjøp via Finn.no, men alle andre sammenhenger man skal kjøpe noe har man rett til å ombestemme seg. Jeg ville sagt ifra at jeg hadde ombestemt meg, og ikke bare latt være å svare. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...