Gå til innhold

Hva koster ferien for dere i år? Jeg synes ferie i Norge koster mer enn det smaker...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Det er fullt mulig å få en ganske rimelig ferie i Norge hvis man er litt kreativ. Feks lete etter gratis, men spennende, opplevelser, bo rimeligere osv. Tre fornøyelsesparker på en sommer høres helt unødvendig ut for meg. Barnet kommer jo til å blande sammen besøkene. 

Anonymkode: 6e7ed...2a4

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her raser tusenlappene ut, uten at jeg føler at vi gjør noe som helst. Det regner her vi bor, midt i landet, og bare det å ta med familien i bassenget koster nesten tusenlappen. Skal vi på en oppføring av en musikal i det fri av et lokalt teaterlag, er vi også opp i tusenlappen for familien. Spille minigolf og spise pizza - tusenlapp. Spille bowling - tusenlapp (helt utrolig hvor dyrt det er med bowling!!!).

Vi har to barn med skoleferie, og jeg har ikke lyst til å la dem sitte hjemme med ipad hele dagen, så jeg prøver å lukke øynene og tenke på noe annet mens pengene flyr ut. Det er tross alt ferie, og vi hadde planlagt en spennende tur til utlandet som ikke ble noe av.

Gleder meg til vi kan dra på ferie til utlandet igjen. Da er det ikke så mye press om å GJØRE noe hele tiden. Da holder det faktisk bare å VÆRE et sted.

Anonymkode: 404ba...9af

Det er akkurat det jeg ser også. Selv hvis vi «bare» hadde vært hjemme hadde dette blitt dyrt. Museer, minigolf, bowling og lekeland koster også penger. Det samme gjelder utflukter til nærområdet. Blir vi hjemme så blir det fort iPad på ungen, og det vil jeg ikke. 

Anonymkode: 1c431...427

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke vært på så mye ferie enda, men var på en langweekend på fjellet. Leide en hytte til 300 kroner døgnet, kjøpte fiskekort og lånte fiskeutstyr. En voksen og to tenåringsjenter. Totalt med hytte, drivstoff, fiskekort og mat kom det vel på underkant av 3000 kroner. Jentene hadde det utrolig morsomt, og badet til og med i det kalde vannet. Hytta var uten innlagt vann og kun aggregat til strøm. Ikke en eneste klage på hverken været eller at de kjedet seg.

Ellers så skal vi byttelåne hytte med venner, det koster ikke annet enn mat og drivstoff til bilen. Så skal vi på båttur med morfar, blir deling av utgifter til diesel, gass og mat, det koster ikke all verden. 

Været får vi ikke gjort noe med, så det er ingen vits å klage over. Matprisene er omtrent de samme over hele landet, og mat må en ha om er hjemme eller reiser noen steder. 

Anonymkode: 7830a...9e9

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva ferien koster for dere i år? Og hvor mange i familien er dere? Hva skal dere?  Må si Norgesferien i år blir en av de dyreste vi har hatt hittil. Det er helt sykt hvor mye det koster å feriere her til lands. Så er prisene sikkert skrudd opp en del pga korona og diverse reiseforbud. 

Vi skal til Dyreparken i Kristiansand med 3 dager overmating, Lilleputthammer. Begge deler innebærer overnatting 3 dager for oss, vi er to voksne og en gutt på 5 år. Vi måtte ut med 6000kr for billetter til Lilleputthammer med overnatting og 10000kr for billetter og 3 dager overnatting på dyreparken. Det er 16000kr bare der, ekskludert mat, transport og andre utgifter som dukker opp underveis. Jeg synes det er dyrt! 

Regner med at totalprisen for vår ferie kommer på 25000kr eller mer, da vi også skal en tur til tusenfryd og litt utflukter her i området, men der slipper vi overnatting. 

Tidligere har vi reist en uke eller to til syden og det har kostet oss 12000-18000kr. Da har det vært inkludert 5 stjerners hotell, god mat og drikke, badeland og utflukter. Synes ferier her i Norge er dyrt og (litt kjipt) :sjenert: Vi er ikke garantert fint vær, boforholdene blir som leiligheten hjemme eller dårligere. Og alt er mye dyrere...

Men skal definitivt slutte å si til bekjente med dårlig råd at de skal feriere i Norge, det er jo dyrere enn utlandet! 

Hva skal dere i ferien? Hva synes dere om ferie her i Norge? 

Heeeelt enig. Har alltid reist billig til syden, og synes norgesferie er svært dyrt. Vi er to voksne og en fireåring som skal en dag til Krsand dyrepark inkludert Sabeltann showet på kvelden, og det koster 2700!?! Vi betaler 8000 for en hel uke på Sunwing til vanlig!! 

Anonymkode: dcf84...cc2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, nomore82 skrev:

Datteren min husker kun et fåtall episoder/øyeblikk fra besøk i forskjellige parker under oppveksten. Kanskje hun husker når giraffen nesten nøys på henne, eller hesten som spiste isen hennes. Eller den gangen hun ble ekstremt kvalm av en karusell i kongeparken. Kanskje.

Det hun derimot oftest drar frem som gode minner dersom vi snakker om ferier vi har hatt før det er de det fantastiske bakeriet i Mandal vi alltid var innom når vi låg på campingen der, den fantastiske stranda på Jæren, de hun ble kjent med på campingplassene når vi var der over lengre tid og aldri så igjen, de gangene vi traff søskenbarn over lengre tid og slike mindre ofte billige/gratis opplevelser.

Det er altså ikke de enormt dyre opplevelsene som gir noe. Det er de små øyeblikkene når man tar seg god tid på ferien. Det gir foreldrene mer energi også så det er vinn-vinn.

Jeg er helt enig med deg i at alle opplevelser betyr noe. Det at vi skal til dyreparken eller andre fornøyelsesparker betyr ikke at vi aldri drar til stranda, på kafeer eller museer. Vi gjør det også. Ferien vår er 3 uker, vi er kun bortreist 6 dager av de 3 ukene. De andre dagene er vi på skogstur, fjelltur, stranda, lokale parker og museer ;) Det ene utelukker ikke det andre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er helt enig med deg i at alle opplevelser betyr noe. Det at vi skal til dyreparken eller andre fornøyelsesparker betyr ikke at vi aldri drar til stranda, på kafeer eller museer. Vi gjør det også. Ferien vår er 3 uker, vi er kun bortreist 6 dager av de 3 ukene. De andre dagene er vi på skogstur, fjelltur, stranda, lokale parker og museer ;) Det ene utelukker ikke det andre. 

Poenget mitt er at slike dyre opplevelser har sin plass, men det er som regel vi foreldre som overdriver betydningen av de. Vi voksne er veldig opptatt av å skape "gode minner" at vi fort glemmer å sette av tid til det :)

Så dra innom en fornøyelsespark med god samvittighet - men klager man på kostnaden med å feriere i Norge så holder det lenge med en slik park pr år/ferie :)

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du barn? Det hadde blitt kjempekjedelig for 5 åringen vår å bare være hjemme hele sommeren. Han er enebarn i tillegg, så enda kjedeligere. Dagsturer i nærområdet drar vi på i helgene. Besteforeldrene til barnet bor i nærheten så besøke dem er noe vi gjør nesten daglig. 

For én holdning 

Man kan fint ha hkemmeferie 

Anonymkode: 69231...dbc

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heeeelt enig. Har alltid reist billig til syden, og synes norgesferie er svært dyrt. Vi er to voksne og en fireåring som skal en dag til Krsand dyrepark inkludert Sabeltann showet på kvelden, og det koster 2700!?! Vi betaler 8000 for en hel uke på Sunwing til vanlig!! 

Anonymkode: dcf84...cc2

Det er jo en viss forskjell på det å være turist i et høykost- eller lavkostland, med lønninger fra et høykostland. Klart man får mye mer for pengene når man til sammenligning tjener greit og reiser til et land hvor lønningene er lavere, og utgiftene for annen drift også er lavere. Det å drive dyreparken (eller enhver annen attraksjon) koster, og store deler av de utgiftene er til slikt vi ellers setter pris på, som lønn og levelige arbeidsforhold, strøm/vedlikehold/innkjøp av alt et sted trenger/sertifiseringer blablabla. Jeg synes ikke det er urimelig med 2700 for tre inkludert en svær produksjon, når man tenker på hva parken inneholder og hva et slikt show krever både foran og bak scenen. 

Anonymkode: 42278...5a0

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi drar på hytten i ferien og leier ut campingvognen, så tjener inn rundt 30 000,- denne sommeren som fort fyker ut på ting vi får gjort på hytta😊

Anonymkode: a39d6...2e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har ikke noe konkret budsjett, men bruker ikke noe særlig. Turer til fots og med kajakk, overnatter hjemme, hos familie, hos venner og i telt. Klart det koster om du vil bo på hotell og dra til fornøyelsesparker, men det velger du jo helt selv.

Anonymkode: 669f5...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har kommet på den prisen når vi var i Tyrkis i fjor. Da var det all inclusive med flybilletter til 15000kr toppen 16000kr to voksne og 1 barn. Bodde på 5 stjerners hotell. Reiste litt utenom sesongen da, da hadde mannen en annen jobb og jeg ferie tilgode i slutten av august

Når du har anledning til å reise utenfor skoleferien er også prisene helt annerledes.  Kan derfor ikke sammenlignes med å feriere i høysesongen (skoleferien).  Tyrkia er vanligvis et billig ferieland, men ut fra avisartikler jeg har lest så har de i år skrudd prisene kraftig opp for å kompensere for manglende turister. Til og med 2019 måtte du også betale et visum på ca. 750 pr person for å få komme inn i landet.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har ikke råd til å dra innom parker og bo på hotell. Så i år besøker vi familie. Blir ihvertfall gratis overnatting. 

Anonymkode: c54d4...943

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker som deg ts. Derfor er ferie i Norge 100% uaktuelt for oss. Betale sinnsyke priser for ingen ting. Nei takk. Heller jobbe enn ferie her hjemme. Familien har nå levd i månedsvis på ryggen til hverandre og topper dette absolutt ikke med en elendig norgesferie. Stakkars folk som tror ferie i Norge er et alternativ.

Anonymkode: da8dd...533

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
28 minutter siden, Hotwife skrev:

Fordi tidene er forandret? Vi har mer penger, det er langt vanligere å finne på ting? Stor sjanse for å føle seg annerledes ved å campe i telt å grille på bål, om 80% av klassen har vært i dyreparken og tusenfryd. Når vi var yngre, var det gjerne motsatt. Skjønner? Så om våre mødre tilbragte sommeren sin med matpakke på stranda, vi tilbrakte den i telt, så er det ikke nødvendigvis at våre unger får en god sommer ut av det? 

Det er jo blitt trendy å dra på hytte og teltturer, så de hadde nok ikke følt seg sp utenfor. Barn syns det er spennende å sove i telt og brenne bål, og tenk hvor stas det feks er å grille en fisk man selv har fanget? 

Og så finnes det en mellomting da. Man MÅ ikke besøke tre forskjellige fornøyelsesparker. Koster ikke så mye med én dag i tusenfryd lizzm.

Anonymkode: 7fbd9...8cc

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må legge til at det er første gangen vår sønn er på fornøyelsespark i Norge. Vi bor i Oslo-området så den eneste vi har i nærheten er Tusenfryd, og den har vært litt skummel for vår lille sønn hittil. Så litt uvant for meg at det skulle koste så mye. vi har råd til dette, men synes likevel det koster mer enn det smaker. Været kam være dårlig de dagene vi er i Kristiansand eller på Lilleputthammer. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
34 minutter siden, Hotwife said:

Fordi tidene er forandret? Vi har mer penger, det er langt vanligere å finne på ting? Stor sjanse for å føle seg annerledes ved å campe i telt å grille på bål, om 80% av klassen har vært i dyreparken og tusenfryd. Når vi var yngre, var det gjerne motsatt. Skjønner? Så om våre mødre tilbragte sommeren sin med matpakke på stranda, vi tilbrakte den i telt, så er det ikke nødvendigvis at våre unger får en god sommer ut av det? 

Jeg skjønner hva du mener, men er likevel uenig. Jeg er 21 og det er derfor ikke så altfor mange år siden jeg var barn på ferie med foreldrene mine.

Vi var 3 barn og 2 voksne. Hvert år reiste vi på campingferie til Loen på Vestlandet. Hvert år var de andre i klassen på spennende utenlandsturer og hadde mye å fortelle når de kom tilbake. Jeg hadde «bare» vert på camping som alle andre år, jeg. Det var bare ett år jeg synes det var flaut/urettferdig at jeg var på en sånn ferie og ikke til utlandet som resten av klassen - da jeg var 14. Vi reiste året etter til Italia for første gang, og konkluderte fort med at dette var ikke like gøy som camping i Loen.

På campingferie var det alltid kjempegøy. Det var alltid mange andre barn man ble kjent med, gøye lekeplasser, man kunne padle i kano, gå flotte fjellturer osv. På veien til Loen var det mye gøy å se, og noen år reiste vi litt lengre uten noe eksakt mål og prøvde litt andre ting. Jeg elsket disse feriene, og har tenkt å ta mine fremtidige barn med på akkurat det samme.

Har alltid tenkt at de som reiser på sydenferie gjør det 100% for sin egen del og ikke for barna. Barna har det gøy uansett hvilket land man ferierer i. Jeg selv er veldig glad i å reise til utlandet nå, men kommer til å korte mye ned på det da jeg får barn.

Anonymkode: d6dbe...2d0

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Denne krisestemningen blant nordmenn som ikke kommer seg på (utenlands)ferie er det største i-landsproblemet som finnes. 

Anonymkode: 1f7e2...ee4

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er for ca 4 uker. Litt etter hvordan været blir. 

Anonymkode: 882f2...98c

Oj. Hvor mange et dere da? Akkurat vært på 14 dagers båttur, 4 stk. En del spising ute da. Men brukte rundt 30.000 tenker jeg

Anonymkode: b060b...fac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva koster båten? Det blir meningsløst å si at ferien er billig siden vi bor i egen bil (som kostet 800.000)

Anonymkode: 82d5e...d75

Båten kostet rundt 130 000. Den er nedbetalt for lenge siden. Båtplassen koster oss ikke noe. Vedlikehold har jeg selvsagt ikke tatt med i regnestykket her, men ellers stemmer summene jeg har oppgitt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj. Hvor mange et dere da? Akkurat vært på 14 dagers båttur, 4 stk. En del spising ute da. Men brukte rundt 30.000 tenker jeg

Anonymkode: b060b...fac

2 voksne og 2 barn. Vi lager all mat selv. Noen ganger i uken får vi fisk så man sparer jo noen få kroner der også. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...