Gå til innhold

Hva koster ferien for dere i år? Jeg synes ferie i Norge koster mer enn det smaker...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lurer på hva ferien koster for dere i år? Og hvor mange i familien er dere? Hva skal dere?  Må si Norgesferien i år blir en av de dyreste vi har hatt hittil. Det er helt sykt hvor mye det koster å feriere her til lands. Så er prisene sikkert skrudd opp en del pga korona og diverse reiseforbud. 
 

Vi skal til Dyreparken i Kristiansand med 3 dager overmating, Lilleputthammer. Begge deler innebærer overnatting 3 dager for oss, vi er to voksne og en gutt på 5 år. Vi måtte ut med 6000kr for billetter til Lilleputthammer med overnatting og 10000kr for billetter og 3 dager overnatting på dyreparken. Det er 16000kr bare der, ekskludert mat, transport og andre utgifter som dukker opp underveis. Jeg synes det er dyrt! 

Regner med at totalprisen for vår ferie kommer på 25000kr eller mer, da vi også skal en tur til tusenfryd og litt utflukter her i området, men der slipper vi overnatting. 

Tidligere har vi reist en uke eller to til syden og det har kostet oss 12000-18000kr. Da har det vært inkludert 5 stjerners hotell, god mat og drikke, badeland og utflukter. Synes ferier her i Norge er dyrt og (litt kjipt) :sjenert: Vi er ikke garantert fint vær, boforholdene blir som leiligheten hjemme eller dårligere. Og alt er mye dyrere...
 

Men skal definitivt slutte å si til bekjente med dårlig råd at de skal feriere i Norge, det er jo dyrere enn utlandet! 

Hva skal dere i ferien? Hva synes dere om ferie her i Norge? 

Anonymkode: 1c431...427

  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rundt 3-4000 kr. Koster ca 200 per natt i båthavner vi er innom, så må vi ha litt drivstoff på båten. Vi kan gjøre det en del billigere ved å bare ligge i uthavner,men det er greit med tilgang på dusj og klesvask innimellom. 

Anonymkode: 882f2...98c

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Rundt 3-4000 kr. Koster ca 200 per natt i båthavner vi er innom, så må vi ha litt drivstoff på båten. Vi kan gjøre det en del billigere ved å bare ligge i uthavner,men det er greit med tilgang på dusj og klesvask innimellom. 

Anonymkode: 882f2...98c

Dette er for ca 4 uker. Litt etter hvordan været blir. 

Anonymkode: 882f2...98c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mest overrasket over at folk ser ut til å bli sjokkert når de finner ut at ferie i Norge ikke er for de med lite budsjett. Det har jo vært en kjensgjerning siden 80-tallet at charterferie til "syden" er noe av det billigste du kan gjøre i ferien.  
Vi har ikke råd til å feriere slik vi pleier i år, det vil si med hotell og ferieparker. Holder oss stort sett hjemme, men kommer til å gå turer i fjellet. Har store barn nå, så det er ikke så viktig å farte rundt slik som vi gjorde før. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk sponsa fly hjemmefra og får ingen oppholdsutgifter bortsett fra mat, så lite. Norge 💕 pluss det er så rent her, ingen bråkete sørlige kulturer, ingen mas fra selgere på gaten. Nei, dette gjør jeg gjerne igjen. Bare å stenge grensene i flere år for min del. 

Anonymkode: 03d8c...e2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sparer pengene, for det er uaktuelt å bruke de summene du beskriver for så få netter. 
Vi er to voksne og 3 ungdommer, så det blir å betale for 5 voksne på hoteller, restauranter, osv. 
Ungdommene skal få et par dager i en klatrepark i nærheten, samt i en fornøyelsespark i nærheten, hvor vi ikke trenger overnatting. 

Vi tar heller en ekstra utenlandsferie neste år, eller når enn dette er tilnærmet trygt igjen.

Anonymkode: d8349...093

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må virkelig folk på ferie hvert år? Jeg har blitt veldig overrasket over hvor mange det er som føler det er helt krise å ikke komme på ferie.
Koser meg hjemme i år jeg, og har gjort det mange andre år også. Tar en liten ferietur, men langt fra hvert år. Hva feiler det folk?

Anonymkode: f56ab...639

Har du barn? 

Anonymkode: c7f49...196

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristiansand 3 netter med 2 dager i dyreparken 7500kr + bensin og mat. 2 voksne og 3 barn. Ca 10000kr totalt. 
 

Tur med telt en uke 7000kr (fra øst til vest). 

Anonymkode: 21e2e...409

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Må virkelig folk på ferie hvert år? Jeg har blitt veldig overrasket over hvor mange det er som føler det er helt krise å ikke komme på ferie.
Koser meg hjemme i år jeg, og har gjort det mange andre år også. Tar en liten ferietur, men langt fra hvert år. Hva feiler det folk?

Anonymkode: f56ab...639

Har du barn? Det hadde blitt kjempekjedelig for 5 åringen vår å bare være hjemme hele sommeren. Han er enebarn i tillegg, så enda kjedeligere. Dagsturer i nærområdet drar vi på i helgene. Besteforeldrene til barnet bor i nærheten så besøke dem er noe vi gjør nesten daglig. 

Anonymkode: 1c431...427

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye når dere skal i flere parker med flere overnattinger. 

Vi skal 4 dager på kongeparken camping, hytte til 950 kr døgnet. 2 dager i kongeparken, 2000 for oss og barna. Resten av ferien blir teltturer, fjellturer og besøk til besteforeldre, evt låne hytta til svigers. Det er mer enn nok. 

Anonymkode: 67c26...e9e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fattig alenemor røk feriebudsjettet pga flytting i fjor. 

Noen dagsutflukter, tur til svømmehall, skogstur, stranda etc, og muligens blir det en overnatting et eller annet sted. Men med været her er vi foreløpig hjemme og slapper av og opplever det som er i nærområdene. 

Anonymkode: 314fa...376

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på hva ferien koster for dere i år? Og hvor mange i familien er dere? Hva skal dere?  Må si Norgesferien i år blir en av de dyreste vi har hatt hittil. Det er helt sykt hvor mye det koster å feriere her til lands. Så er prisene sikkert skrudd opp en del pga korona og diverse reiseforbud. 
 

Vi skal til Dyreparken i Kristiansand med 3 dager overmating, Lilleputthammer. Begge deler innebærer overnatting 3 dager for oss, vi er to voksne og en gutt på 5 år. Vi måtte ut med 6000kr for billetter til Lilleputthammer med overnatting og 10000kr for billetter og 3 dager overnatting på dyreparken. Det er 16000kr bare der, ekskludert mat, transport og andre utgifter som dukker opp underveis. Jeg synes det er dyrt! 

Regner med at totalprisen for vår ferie kommer på 25000kr eller mer, da vi også skal en tur til tusenfryd og litt utflukter her i området, men der slipper vi overnatting. 

Tidligere har vi reist en uke eller to til syden og det har kostet oss 12000-18000kr. Da har det vært inkludert 5 stjerners hotell, god mat og drikke, badeland og utflukter. Synes ferier her i Norge er dyrt og (litt kjipt) :sjenert: Vi er ikke garantert fint vær, boforholdene blir som leiligheten hjemme eller dårligere. Og alt er mye dyrere...
 

Men skal definitivt slutte å si til bekjente med dårlig råd at de skal feriere i Norge, det er jo dyrere enn utlandet! 

Hva skal dere i ferien? Hva synes dere om ferie her i Norge? 

Anonymkode: 1c431...427

Hvor i all verden får du 5 stjerners hotell i syden med all inclusive til den prisen?  Vi har reist til Mallorca i mange år og bor på 5 stjerners hotell med all inclusive.  De siste årene har prisen for 2 voksne ligget på ca 30 - 35.000.  Dette er på stranden i Palma og er direkte charterfly fra Bergen.  Dette gjelder 1 ukes opphold.

Endret av Pillarguri
glemte en setning
  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10.000.- ca kanskje...5900,- for airbnb-hus 8 netter, og drivstoff til bilen. 

Anonymkode: e495f...2d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 ukers seilferie. Holder meg unna gjestehavner så feriekostnaden vil nok være  en 50-lapp i diesel og noen hundrelapper i gass.

 

Anonymkode: 996ea...89e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg kommer til å bruke ca 2000 i diesel og kanskje rundt 1000 i bompenger og ferger (litt usikker på den siste der, hvor mye det blir). 

Mat, drikke osv blir det samme som om vi hadde vært hjemme. Kommer til å lage all maten selv, muligens noen få måltider fra bensinstasjon/kafe.

Overnatting er gratis. Har alt av campingutstyr fra før og har lånt det jeg mangler. Hadde selvsagt blitt dyrt om jeg måtte kjøpe det. 

Skal ikke i noen parker og slike ting og sover ikke på campingplasser. 

Så ca 3000? En voksen og tre barn på den ene turen og to voksne på en annen. 

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke klage på at det er dyrt når man velger de dyre alternativene.. Hvorfor ikke leie en rimeligere overnatting i Øyer-området og ta opplevelsene der i stedet for å dra til Kristiansand OGSÅ? Barnas Gård, Hunderfossen, Maihaugen. Mageli camping er veldig barnevennlig!

Anonymkode: 8df82...2f7

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker når folk kommenterer hva de selv gjorde når de var barn. Det er så utrolig lite relevant! 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...