Gå til innhold

Vekta skal halveres!


Tirius

Anbefalte innlegg

Det som egentlig burde vært hovedinnlegg og hovedtanken bak prosjektet og det nye livet ligger to innlegg ned ;)

137kg er utgangspunktet, 133,1 nå så akkurat startet. Jeg er så lei av dette og savner det aktive livet mitt - så en treningsdagbok virker på sin plass. 

Mitt eneste mål er å lage meg vaner jeg vet jeg kan holde meg til. Jeg legger meg på ca 1800 kcal om dagen, som er det jeg trenger som normalvektig, så får vi se om jeg etterhvert må ligge litt under så det ikke går veldig sakte etterhvert. 

Jeg har erkjent for meg selv at jeg ikke er en type som kan veie alle matvarer hver dag, jeg orker ikke lifesum og jeg har ikke tålmodighet til å starte med å vurdere hvor mye protein jeg skal få i meg eller hvor mye vann jeg må drikke. Jeg håper interessen for det tar seg opp etterhvert, men akkurat nå vil jeg bare ikke tygge over for mye på en gang. Jeg har også erkjent for meg selv at jeg trives godt med brød/knekkerbrødmat og klarer ikke henge med om jeg skal lære meg alle mulige rare matvarer fordi de er ekstra mettende. Jeg er i utgangspunktet ikke veldig sulten (forandrer seg nok og da må jeg jo vurdere), for meg er den store oppgaven å droppe dritt og få i meg vanlig mat. 

Så jeg skal prøve å gjøre noe jeg kan leve med resten av livet. 1800 kalorier med vanlige måltider og helt vanlige middager som hele familien kan spise. Hvis ikke kommer jeg til å gi opp på et tidspunkt uansett - been there, done that. 

Min store motivasjon er at jeg savner joggeturer. Før var jeg veldig sprek, før livet buttet imot noen år og alt bare ble tull - og kgene raste på. Så en dag skal jeg orke å jogge både en mil og to. Dessuten skal jeg kunne være med på alt barna mine vil ha meg med på men som jeg ikke våger nå fordi jeg er for tjukk. Klatrepark, berg og dalbaner, flotte fjellturer. Også har jeg aldri i mitt voksne liv kunne handle i en vanlig butikk - når jeg først fikk god råd i livet veide jeg allerede for mye. Så jeg gleder meg rett og slett til å gå forbi butikkvinduene og se på de fine klærne og si "åh, jeg må bare inn og prøve den kjolen!". 

Det jeg har hatt en tendens til -alltid- er at jeg går all in og kræsjer fullstendig etter en stund. Derfor skal det gjøres på en helt annen måte nå. Og jeg skal være bevisst på at jeg har en tendens til å plutselig glippe uten å skjønne når det skjer en gang. Ikke denne gangen. 

Apple watch kjøpt inn, overraskende motiverende å lukke de sirklene og følge med på puls.. Vekt kjøpt inn, som logger fettprosent, vann, vekt, etc direkte i app. 

Nu, jävlar!

Endret av Tirius
  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg heier på deg er litt større enn deg og skjønner så veldig godt hva du mener med å handle i en vanlig butikk. Har ikke gjort det siden tidlig tenårene. 

Vi kommer i mål vi også, sakte men sikkert ❤️ 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
On 7/8/2020 at 11:26 AM, niffin said:

Jeg heier på deg er litt større enn deg og skjønner så veldig godt hva du mener med å handle i en vanlig butikk. Har ikke gjort det siden tidlig tenårene. 

Vi kommer i mål vi også, sakte men sikkert ❤️ 

Håper det går bra med deg i vektnedgangen, takk for hyggelig kommentar. Klart vi skal dit! ❤️ 

On 7/23/2020 at 9:51 PM, addict said:

Dette klarer du!!! 

Takk addict 😄 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan med fordel variere calinntaket for hver da slik at du legger deg på 1800 cal i snitt. Den ene dagen når du gjør minst spiser du minst. Variere gjerne med 200 cal. pluss og minus. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrev egentlig i diskusjonstråden, men etter en prat med @addict innser jeg at jeg må jo bare følge opp denne i stede på ordentlig vis. Det føles ut som et gigasteg, selv om ingen kjenner meg igjen (og gjør du det blir jeg glad om du er diskret), å være litt ærlig med andre og meg selv. 

Det er utrolig mange ting jeg må erkjenne for meg selv fremover, det innser jeg. Det tar sikkert litt tid. Det første må være å innse at åpningsinnlegget i denne tråden baserte seg på hvordan. Den siste måneden har det snudd, tankegangen har havnet på "hvordan i helsike havnet jeg her". Jeg vet hva som sparka meg i gang, fra alle halvveisforsøk tidligere fikk jeg et realt slag i trynet og det gjorde meg ganske redd, for ca 6 uker siden. Jeg var hjemme hos foreldrene mine med ungene på besøk og jentungen på 4 slo seg. Ikke voldsomt, men hun gråd og ble plukket opp for trøst. Da styrter både søsteren min og moren min til og tilbød kjekt, slikkepinne og is for å trøste henne. Det kjentes seriøst som et slag i magen og noe jeg ikke har sett eller tenkt på før. Er det dette jeg har lært? Og er det dette jeg nå lærer barna mine? Jeg har alltid fnyst av de som sier de spiser følelsene sine og at de spiser av vane i situasjoner, men det slo meg plutselig at det er akkurat det jeg gjør også... og det er akkurat det jeg lærer barna mine på 4 og 7. Aldri i livet om jeg skal legge dette på dem. 

Så skjedde det rare, jeg brukte mest tid på å lese meg opp på normalt kosthold. Men de siste ukene har det egentlige problemet kommer sakte men sikkert smygende og jeg har lest som en gal på alt som handler om å danne (u)vaner, situasjonsbetingede måltider, etc. Senest i går, første dag på jobb, vandret jeg plutselig rundt som om jeg manglet en arm eller noe fordi jeg hele tiden tenkte jeg måtte ha noe å spise. Jeg var kvitt den følelsen i ferien, men den var tilbake med en gang jeg kom på jobb. Jeg var overhode ikke sulten og tenkte til og med jeg kunne spise litt agurk siden det er kalorifattig. Men jeg var jo ikke sulten. 

Jeg gleder meg til reisen videre nå, jeg er så ferdig med dette nå. De neste ukene går nok mye med til å lese enda mer og forstå mekanismene bak, det er jo spennende. 

137 kg skal bli til 72 - 65kg mindre og nesten halvering. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spennende! Ta mål av kroppen din, så kan du se du blir mindre selv om vekta ikke rekker seg noen ganger! Kjempegøy å se tilbake på når man går ned i vekt! Heier på deg!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hr. Aktiv said:

Du kan med fordel variere calinntaket for hver da slik at du legger deg på 1800 cal i snitt. Den ene dagen når du gjør minst spiser du minst. Variere gjerne med 200 cal. pluss og minus. 

Takk for tips! Jeg har tenkt litt på det, om kanskje jeg heller skal ha som mål med 7000kcal i uka, da er det litt mer fleksibilitet? Jeg har lagt meg litt lavere siste halvannen uka, ca 1500 - ikke at jeg har gått ned et gram av det heller 😛 Forøvrig baserer foreløpig trening seg på at jeg ser på det som en bonus, ekstra underskudd. Jeg føler det er omtrent umulig å beregne hva treningen faktisk forbrenner (klokka kommer jo med estimat, men vanskelig å stole på).. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Yoshi1987 said:

Spennende! Ta mål av kroppen din, så kan du se du blir mindre selv om vekta ikke rekker seg noen ganger! Kjempegøy å se tilbake på når man går ned i vekt! Heier på deg!

Ja, det burde jeg. Neste gang jeg ser 132 skal jeg også ta et bilde, da er det akkurat 60kg igjen. Jeg skal finne motet til å dele bildene også tenkte jeg - en vakker dag.. ;) Jeg gruer meg litt til selve prosessen, folk som spør om jeg har gått ned, folk som snakker om det bak ryggen min. Jeg er en ganske stødig type sosialt, men akkurat her gnager tydeligvis noe. Det der elske seg selv-greiene er det kanskje noe i. Takk for heiarop, det betyr mer enn du aner! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Tirius skrev:

Takk for tips! Jeg har tenkt litt på det, om kanskje jeg heller skal ha som mål med 7000kcal i uka, da er det litt mer fleksibilitet? Jeg har lagt meg litt lavere siste halvannen uka, ca 1500 - ikke at jeg har gått ned et gram av det heller 😛 Forøvrig baserer foreløpig trening seg på at jeg ser på det som en bonus, ekstra underskudd. Jeg føler det er omtrent umulig å beregne hva treningen faktisk forbrenner (klokka kommer jo med estimat, men vanskelig å stole på).. 

Bare husk å spis fett. Det bidrar til bedre forbrenning. 

Ofte kan en vektreduksjon være en krevende greie for kroppen. Den tviholder på vekta, men hvis du følger en god plan og har litt tolmodighet så vil du få resultater.

Kan legge til at du heller skal bruke fettklype og målebånd og ikke vær så opphengt i vekta. 

Endret av Hr. Aktiv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Hr. Aktiv said:

Bare husk å spis fett. Det bidrar til bedre forbrenning. 

Ofte kan en vektreduksjon være en krevende greie for kroppen. Den tviholder på vekta, men hvis du følger en god plan og har litt tolmodighet så vil du få resultater.

Jeg får i meg litt fett gjennom pålegg, ellers veldig lite. Kanskje jeg skal øke litt på fett, akkurat nå er jeg knapt sulten, så jeg kan helt sikkert gå litt ned i mengde og legge på noe annet. 

Vekta står så godt som helt stille, så jeg må prøve å finne den tålmodigheten. Eller, det er ikke det minste aktuelt å gi opp. Dvs, jeg har bare bestemt meg for at dette er det nye livet, så det er jo ikke noe å gi opp sånn sett. Det kommer vel snart av noen kg også... :)

Takk for tips og råd!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svømming forbrenner mange kalorier, ca. 500 i timen og er skånsomt for leddene når man er litt tung. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Miewyn77 said:

Svømming forbrenner mange kalorier, ca. 500 i timen og er skånsomt for leddene når man er litt tung. 

Takk for tips! Jeg er i basseng med ungene hver uke, føler kanskje ulempen er hungersnøden som melder seg etterpå? Jeg er nesten aldri sulten, men etter svømming kunne jeg sikkert spist en hest 😛 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo legge inn en slags oppdatering på vekt også. Den viste 133,1 i dag. Så det står omtrent bom stille og svinger mellom 132 og 134.5 og det har det gjort alle seks ukene. Det hadde vært fint om det snudde snart, men det skal gå fint uansett. Men det er jo utrolig irriterende da, selv om jeg merker det på jakka at noe har skjedd ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tirius skrev:

Takk for tips! Jeg er i basseng med ungene hver uke, føler kanskje ulempen er hungersnøden som melder seg etterpå? Jeg er nesten aldri sulten, men etter svømming kunne jeg sikkert spist en hest 😛 

Spis knekkebrød. Du klarer ikke å overspise på det, kjevene protesterer før det går så langt. 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste dagene har jeg vært helt nedfor. Før hadde jeg tydd til alt mulig dritt hvis jeg har vært litt sliten. Men dette er en annen type sliten og fullstendig uten behov for drittmat. Det kjennes nesten som om kroppen er litt deppa over mangel på kalorier, sukker, dritt. Noe mangler liksom. 
 

Hodet har blitt helt stille. Jeg hadde ingen anelse om at jeg brukte så mye tid på å vurdere god mat. Feks levere i barnehagen og nesten være utålmodig etter å gå fordi jeg skal innom spar og kjøpe amerikanske pannekaker, baconburger og et par sjokolader. Nå har alle de vurderingene sluttet helt. Spiste is i går, kastet halve, det smakte ikke så magisk som før så da gadd jeg ikke bruke kalorier på det. En veldig snodig prosess som jeg aldri har opplevd før. 
 

Vekta har også stått på stedet hvil i rundt fire uker, litt opp og litt ned. Men fra tirsdag til i dag (fredag) viser vekta totalt ned 1.7 😃😃 Så da skjer det tydeligvis noe allikevel. Det betyr nytt tall, 131.9, første nye tallet på mange uker. Jeg har laget et fargeleggingsark med mål, delmål, oppturer og kalorijustering, tenkte dele med dere under hvis noen andre også synes sånt er gøy :) 

Total vektnedgang: 5.1. Men opp 0.4 i muskler.

Nå fikk jeg veldig blanda følelser om lørdagspizzaen i morgen 😆
 

Totalt svimlende 65 ruter:

1E25F5E8-959C-4105-B51F-7E9F30972B6C.jpeg

Endret av Tirius
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et skikkelig vektstup har jeg hatt den siste uka, 2,6kg. Aner ikke hva det kommer av annet enn at det har vært et par halvslappe dager med null trening. 

I begynnelsen var jeg ganske fanatisk på 1800 kcal. Jeg skal fortsatt ikke over det, men der hodet mitt tidligere var besatt på å faktisk spise de 1800 har jeg nå begynt med noe annet, veldig pussig: Spise til jeg er mett! Tidligere stappet jeg i meg de to brødskivene til frokost selv om jeg kjente meg mett etter 1- 1 1/2, nå prøver jeg stoppe når jeg er mett, det er jo bare enda en uvane å stappe i meg fordi det er godt. Det betyr normalt at jeg gir meg mye tidligere enn jeg pleier, så det spørs om jeg kanskje må se på mat etterhvert som metter godt siden jeg ikke spiser noen gigamengder. 

Jeg har aldri egentlig spist store porsjoner, men alltid forbi det punktet hvor jeg er mett. Merker det godt til alle måltider, jeg blir fort mett og mye fortere mett enn jeg har pleid å slutte spise. En naiv liten stemme inni hodet mitt sier at kanskje det er en fordel for meg, kanskje magesekken ikke er utvidet og at akkurat det ikke blir noe problem. 

Jeg tenkte jeg skulle ta før-bilde nå på 132, siden det er akkurat 60 kg til målet. Har ikke helt funnet lysten til å lagre et sånt bilde noe sted, men gjør jeg det ikke kommer jeg sikkert til å angre 😛 

I dag jubler jeg for samboer, som nådde tosifret!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy å lese. 

Jobber selv med å komme ned i vekt og det er gøy når en får det til. 

Du skriver hele tiden hvor mye du skal ned. Det kan kanskje virke litt demotiverende fordi det høres så mye ut. Hva med å sette seg små delmål? Og gjerne ha en premie når du når hvert delmål. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
Dette var så utrolig gøy å lese og jeg heier på deg!! Vektnedgang er utrolig vanskelig, men jeg syns du virkelig gjør dette på den riktige måten. 27.januar bestemte jeg meg for å gjøre akkurat det samma som deg, jeg veide 95.4 kg og ønsket meg samme målet som deg 72 kg (BMI = 25). Jeg bestemte meg for å begynne på keto - ekstrem diett hvor man ikke spiser karbohydrater - og nei jeg anbefaler ikke noen å begynne på dette da det er veldig vanskelig. Men jeg begynte, og sluttet ikke før 1.juli da var vekten på 75 kg. Siden da har jeg fokusert på kalorier og i dag er vekten på 72.6 kg men jeg er ikke like opptatt av å komme ned til 72kg som jeg var før - nå er jeg veldig fornøyd og målet er å fortsette å være rundt der jeg er nå! Jeg føler egentlig at jeg kan skrive en bok om vektnedgangen men tenkte jeg kunne gi noen få tips uten at det blir altfor langt haha! 

Uansett så vet jeg akkurat hva du går igjennom, følelsene du beskriver om å føle deg slapp osv! Jeg ble også sånn i begeynnelsen men jeg lover at veldig snart så vil kroppen din bli vant til at den får mindre drit og etterhvert reagere motsatt - at du blir trøtt og slapp av å spise for mye. Jeg er usikker på hvor mange kalorier jeg spise før jeg endret kosthold - men jeg tror ca. 3500-4000 om dagen. Og plutselig begynte jeg å spise et sted mellom 1000-2000 (varierte veldig). Kroppen fikk jo sjokk, men etterhvert som magesekken ble mindre så begynte jeg endelig å ikke bare føle meg mett men også føle at jeg spiste digg mat.

En annen ting som jeg syns var veldig fasinerende så var det å følge med på vekta. Min vektnedgang fulgte menstruasjonssyklusen min. Jeg veide meg hver dag, men sammenlignet tallene uke for uke. De to første ukene i syklusen sto vekta alltid helt stille - kanskje noen får 100gr men ellers ingen endring. Men under de to siste ukene i syklusen pleide vekten alltid å gå veldig mye ned - kunne gå ned 4 kg på 2 uker. Jeg har lest mange teorier om dette men er veldig usikker på hvorfor det er sånn, men vet at det er flere som opplever at det kan stå helt stille også plutselig "raser" man ned i vekt. Så ikke bli demotivert selv om vekten ikke har beveget seg på to uker 😄 

Jeg angrer på at jeg aldri tok noen før biler og sjekket målene. Men det var fordi jeg aldri trodde jeg skulle lykkes. Jeg har virkelig truen på deg og føler at tankene dine er virkelig på riktig vei. Sånn som f.eks at du legger merke til at når man er mett så må man lære seg å stoppe. Jeg sleit også med dette at jeg tok gjerne en eller tre pannekaker etter at jeg ble mett - bare fordi det smakte digg. Før pleide jeg også alltid å kjøpe potetgull og smågodt fordi jeg ønsket salt og søtt - i dag har jeg lært at jeg trenger ikke begge deler hvis jeg skal kose meg. 

 

Jeg gleder meg veldig til å følge med på deg videre og jeg er sikker på at dette kommer du til å klare! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så høy vekt vil effekten av varsom kardio-trening være enorm. Dette vet du sikkert, men det smarte er å gå. Gå turer. Jo lengre, og i mer kupert terreng, jo bedre. Øk etter hvert som formen kommer og vekten avtar. Skogsstier med motbakker er flott, men alt er supert. Bare gå, gå og gå. Kombinerer du med å spise kontrollert, vil du miste 20 kilo i løpet av to måneder. Det vil gi ny motivasjon slik at du holder det gående.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...