Gå til innhold

Jeg ønsker fri bar mens samboer ønsker alkoholfritt bryllup..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Albbas

Jeg blir litt fascinert over de som mener forholdet ikke er liv laga fordi man har ulikt syn på alkohol og fest. Hvis det skal så lite til for å ende et ellers godt forhold må man bare belage seg på å være singel. Det kommer større uenigheter i løpet av et samliv, garantert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Si at du ikke gidder å sponse folks overvekt og derfor skal det kun serveres salat og ingen dessert.

Om folk ikke gidder å komme pga dårlig mat så er de ikke noe særlig til folk:)

Hadde jeg vært deg hadde jeg sørget for å sette igang samtalen med noen venninner sånn at han hørte reaksjonen fra noen andre.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, visp skrev:

Si at du ikke gidder å sponse folks overvekt og derfor skal det kun serveres salat og ingen dessert.

Om folk ikke gidder å komme pga dårlig mat så er de ikke noe særlig til folk:)

Hadde jeg vært deg hadde jeg sørget for å sette igang samtalen med noen venninner sånn at han hørte reaksjonen fra noen andre.

Hehe 😂

Ja, kanskje det hjelper å høre andres perspektiv. Merker jeg begynner å gå litt tom for argumenter 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 40149...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha fri bar på et hotell eller mistforstod jeg? Det kan fort bli jækla dyrt. Hvis for eks 60 stk skal ha 3 enheter ved ved maten. La oss si 100 kr glasset hvis det er "husets vin" liksom. Da er det 6 tusen pr runde. 18 tusen for drikke bare ved maten. Så en velkomstdrink. 6 tusen der også. 

Og så kanskje 2 - 3 enheter MINST ved fri bar. Det er sikkert noen der som kommer til å benytte seg av det for fullt og gjerne tar 7+ enheter. Det blir for mye penger. Har dere råd, så for all del. Jeg hadde også syns det hadde vært snålt uten, spes i et bryllup med såpass mange folk. Men samtidig syns jeg det er mye flatfyll og dritt i alle slags anledninger og upassende anledninger. 

Anonymkode: 9a1e7...b46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ha fri bar på et hotell eller mistforstod jeg? Det kan fort bli jækla dyrt. Hvis for eks 60 stk skal ha 3 enheter ved ved maten. La oss si 100 kr glasset hvis det er "husets vin" liksom. Da er det 6 tusen pr runde. 18 tusen for drikke bare ved maten. Så en velkomstdrink. 6 tusen der også. 

Og så kanskje 2 - 3 enheter MINST ved fri bar. Det er sikkert noen der som kommer til å benytte seg av det for fullt og gjerne tar 7+ enheter. Det blir for mye penger. Har dere råd, så for all del. Jeg hadde også syns det hadde vært snålt uten, spes i et bryllup med såpass mange folk. Men samtidig syns jeg det er mye flatfyll og dritt i alle slags anledninger og upassende anledninger. 

Anonymkode: 9a1e7...b46

Ja, det blir nok ikke det. Kunne hatt fri bar (om samboeren var enig hehe) om vi hadde leid lokale der vi kunne tatt med egen drikke. Men på hotell blir nok det litt i dyreste laget :)

Det jeg ønsker er en velkomstdrink, noen enheter til maten og konjakk/bayleys til kaffen. Det føler jeg er det minste vi må stå for🙈 

Men vi blir ikke enige. 

TS

Anonymkode: 40149...415

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, LillEve skrev:

Man kan da ikke avbryte en forlovelse og et langvarig forhold på grunn av prinsipper om alkohol for én dag, haha. Det er jo ikke akkurat hverdagslig. Det viktigste er jo at man fungerer i hverdagen, ikke på bryllupsdagen.

Men viktig at han lærer seg kompromisser selvsagt, men det er jo dette bra trening for!

Av og til er ikke kompromiss et alternativ. Det er lov å holde på sine prinsipper, man skal være helt komfortabel med ting på sin bryllupsdag syns jeg. 

Anonymkode: adbd6...618

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

44 minutter siden, Albbas skrev:

Jeg blir litt fascinert over de som mener forholdet ikke er liv laga fordi man har ulikt syn på alkohol og fest. Hvis det skal så lite til for å ende et ellers godt forhold må man bare belage seg på å være singel. Det kommer større uenigheter i løpet av et samliv, garantert. 

Da finner man seg noen med sammenfallende prinsipper, og problemet er løst. 

Anonymkode: adbd6...618

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Du skal ha fri bar på et hotell eller mistforstod jeg? Det kan fort bli jækla dyrt. Hvis for eks 60 stk skal ha 3 enheter ved ved maten. La oss si 100 kr glasset hvis det er "husets vin" liksom. Da er det 6 tusen pr runde. 18 tusen for drikke bare ved maten. Så en velkomstdrink. 6 tusen der også. 

Og så kanskje 2 - 3 enheter MINST ved fri bar. Det er sikkert noen der som kommer til å benytte seg av det for fullt og gjerne tar 7+ enheter. Det blir for mye penger. Har dere råd, så for all del. Jeg hadde også syns det hadde vært snålt uten, spes i et bryllup med såpass mange folk. Men samtidig syns jeg det er mye flatfyll og dritt i alle slags anledninger og upassende anledninger. 

Anonymkode: 9a1e7...b46

Er dette din erfaring eller hva du tror? Min erfaring er nemlig at de færreste faktisk tar mer enn max 1 enhet etter middagen 

Anonymkode: 8925f...34c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da finner man seg noen med sammenfallende prinsipper, og problemet er løst. 

Anonymkode: adbd6...618

Jeg har aldri møtt et menneske som har 100% sammenfallende prinsipper som meg. Så kjedelig det hadde vært å være sammen med en som var prikk lik og mente alt det samme. Jeg har mange prinsipper, min samboer og andre. Sammen finner vi en middelvei der vi innimellom må gå vekk fra prinsipper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det blir nok ikke det. Kunne hatt fri bar (om samboeren var enig hehe) om vi hadde leid lokale der vi kunne tatt med egen drikke. Men på hotell blir nok det litt i dyreste laget :)

Det jeg ønsker er en velkomstdrink, noen enheter til maten og konjakk/bayleys til kaffen. Det føler jeg er det minste vi må stå for🙈 

Men vi blir ikke enige. 

TS

Anonymkode: 40149...415

Ja der er jeg enig i at det må være innafor. Hva mener han de skal drikke? De kan vel uansett få alkoholfrikk om de ønsker... Jeg syns alkohol smaker jævlig til mat selv men...det vil jo være naturlig med alkohol til maten

Anonymkode: 9a1e7...b46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette din erfaring eller hva du tror? Min erfaring er nemlig at de færreste faktisk tar mer enn max 1 enhet etter middagen 

Anonymkode: 8925f...34c

Har jobbet i brullyp via privat, catering og hotellbar under bryllup. Har mildt sagt en annen erfaring enn 1 enhet etter middag.

Anonymkode: 9a1e7...b46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja der er jeg enig i at det må være innafor. Hva mener han de skal drikke? De kan vel uansett få alkoholfrikk om de ønsker... Jeg syns alkohol smaker jævlig til mat selv men...det vil jo være naturlig med alkohol til maten

Anonymkode: 9a1e7...b46

Jeg liker heller ikke alkohol til mat , men synes det handler om å være et godt vertskap rett og slett :)

TS

Anonymkode: 40149...415

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet i brullyp via privat, catering og hotellbar under bryllup. Har mildt sagt en annen erfaring enn 1 enhet etter middag.

Anonymkode: 9a1e7...b46

Hva er din erfaring sånn generelt da? At de aller fleste drikker mer enn 3 enheter etter middag og dessert? :)

Anonymkode: 40149...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, Albbas skrev:

Problemet er jo at dere begge har rett. Dere har to ulike kulturelle bakgrunner, og hvilken kultur skal trumfe? Han kommer fra en kultur hvor det er helt naturlig og normal folkeskikk å bare ha alkoholfritt til maten. For han og hans familie er det nok helt utenkelig å ha alkohol til mat. Jeg er også fra en kultur hvor det å servere alkohol til maten i en stor fest bare er helt snålt. Til gjengjeld serveres mye alkohol ETTER maten da. 😂 Men til festmaten er det saft som gjelder. Så hvis jeg prøver å se det fra det perspektivet, hvis jeg skulle argumentert overfor "mine" at jo, vi MÅ ha vin til maten, så hadde ikke de forstått en pøkk av hvorfor vi MÅ det. Man MÅ jo ikke det. Rødvin er ikke festmat-kultur over alt. 

Men du og din kultur er vant med at det er normal folkeskikk å servere god drikke til festmat. Jeg personlig er jo enig med deg, og det er nok flertallet i landet, men det hjelper jo ikke helt det da... 

Jeg syns et kompromiss er det naturlige her, og et sånt kompromiss vil være å ha en meny ved tallerkenen, der folk kan velge mellom alkohol, saft, brus etc. Ikke fri flyt av alkohol på bordet, men at det er et valg på lik linje med hvilken brus du vil ha, og servitørene serverer. Da er ikke alkoholen fokus, men det er et alternativ.

Hadde han sagt nei til det hadde jeg satset på et helt annet type bryllup altså, for jeg personlig hadde ikke giddet å svi av titusener på et alkoholfritt kristenbryllup. Nei takk! Da får dere heller reise vekk eller noe, gifte dere uten gjester. Han vil ikke ha din type bryllup, du vil ikke ha hans type bryllup - dere kan ikke gifte dere innenfor den rammen. 

Man kan ikke ødlegge et festmåltid ved å la folk med sære tradisjoner bestemme. Mat blir objektivt sett bedre mer vin som matcher. Punktum. Pepsi Max-mafiaen kan hyle så mye de vil om at de ikke liker vin, men det er en objektiv sannhet at vin og mat hører sammen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bruden bestemmer så enkelt er det.

Anonymkode: 3fb77...7ac

Historisk sett er det faktisk alle andre enn bruden som har bestemt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Albbas skrev:

Jeg blir litt fascinert over de som mener forholdet ikke er liv laga fordi man har ulikt syn på alkohol og fest. Hvis det skal så lite til for å ende et ellers godt forhold må man bare belage seg på å være singel. Det kommer større uenigheter i løpet av et samliv, garantert. 

Hvorfor synes du det er så fascinerende? Det er ganske klart for meg at jeg aldri ville hatt en partner som synes optimal kos er taco og Pepsi Max. Vi bruker ofte to-tre timer hver fredag og lørdag på middagen. Til den drikker vi god vin. Det er en stor del av det vi definerer som det gode liv.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er din erfaring sånn generelt da? At de aller fleste drikker mer enn 3 enheter etter middag og dessert? :)

Anonymkode: 40149...415

Jepp. Hvis det er fri bar vil de gjerne ha noe etter desserten. Øl om de ikke fikk det til mat (bare vin for eks), eller en irish coffee hvis det bare var cognac/baileys til kaffe/desserten. Så er det en del som gjerne vil "feste", typ partyparty/julebord og gjerne da vil ha noe sprudlende etter dessert, og vil prøve drinkene som tilbys.

Det kommer veldig an på hva slags familie man har. Opplever at veldig kristne for eks ikke drikker mye, og at øvre klasse holder seg litt mer edru (spes i finere ting som bryllup). Men vet øvreklassefamilier som har familiemedlemmer som MÅ drikke alkohol i både dåp og konfirmasjon. Har man mange småbarnsfamilier i bryllupet så er de litt mer måteholdne fordi de skal hjem til småbarn. Men er ikke unormalt å ha et knippe gjester som tar det fullstendig ut. 

Hvis festen etter dessert start kl 20.00 for eks og skal vare til baren stenger, er det en del timer. Blir fort minst 1 drink i timen.

Har jobbet i mange bryllup hvor det blir fullstendig partayy med drita folk og til langt ut mot morratimene. Mange bryllup har jo nattmat også etter dessert (nattmat rundt midnatt for eks) fordi festinga og drikkinga skal vare ut til de sene timer. Ikke unormalt at brudeparet tat kveld kl 1 for eks mens festen foregår videre med drikking til stengetid der det er bar/videre festing til 6-7 tiden om morran om det er privat. 

Anonymkode: 9a1e7...b46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De morsomste bryllupene jeg har vært i er de som har hatt fri bar. Det handler ikke om å drikke seg dritings, men etter min opplevelse blir det en mye mer festligste stemning i bryllup med alkohol. Mange folk slår seg mer løs, danser langt inn i sene nattetimer, prater med de man ikke kjenner og har en generelt bedre stemning når det serveres alkohol. Jeg har ikke vært i alkoholfrie bryllup, men jeg har vært på bryllup på hotell der gjestene må kjøpe alkoholen selv og heller ikke har mulighet til å ta med alkohol. Det blir en helt annen stemning. Færre danser, og det er enda færre av de som slår seg helt løs på dansegulvet. Folk sitter i klynger med de man allerede kjenner, og kan til nøds ha en liten klein smalltalk med noen andre i dokøen og lignende. Folk drar gjerne tidligere hjem fra disse bryllupene også.
 

Så om jeg skal gifte meg, skal jeg ha fri bar. Da blir det et sånt bryllup jeg ønsker meg😊

Anonymkode: f69a2...677

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Hvis det er fri bar vil de gjerne ha noe etter desserten. Øl om de ikke fikk det til mat (bare vin for eks), eller en irish coffee hvis det bare var cognac/baileys til kaffe/desserten. Så er det en del som gjerne vil "feste", typ partyparty/julebord og gjerne da vil ha noe sprudlende etter dessert, og vil prøve drinkene som tilbys.

Det kommer veldig an på hva slags familie man har. Opplever at veldig kristne for eks ikke drikker mye, og at øvre klasse holder seg litt mer edru (spes i finere ting som bryllup). Men vet øvreklassefamilier som har familiemedlemmer som MÅ drikke alkohol i både dåp og konfirmasjon. Har man mange småbarnsfamilier i bryllupet så er de litt mer måteholdne fordi de skal hjem til småbarn. Men er ikke unormalt å ha et knippe gjester som tar det fullstendig ut. 

Hvis festen etter dessert start kl 20.00 for eks og skal vare til baren stenger, er det en del timer. Blir fort minst 1 drink i timen.

Har jobbet i mange bryllup hvor det blir fullstendig partayy med drita folk og til langt ut mot morratimene. Mange bryllup har jo nattmat også etter dessert (nattmat rundt midnatt for eks) fordi festinga og drikkinga skal vare ut til de sene timer. Ikke unormalt at brudeparet tat kveld kl 1 for eks mens festen foregår videre med drikking til stengetid der det er bar/videre festing til 6-7 tiden om morran om det er privat. 

Anonymkode: 9a1e7...b46

Takk for svar! :)

Er jo ikke rart at folk benytter seg av fri bar da! Hehe

Var nylig i bryllup selv med fri bar, og jeg må jo innrømme at jeg ikke hadde giddet og kjøpt alt det selv.. Men ble veldig god stemning da!

 

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De morsomste bryllupene jeg har vært i er de som har hatt fri bar. Det handler ikke om å drikke seg dritings, men etter min opplevelse blir det en mye mer festligste stemning i bryllup med alkohol. Mange folk slår seg mer løs, danser langt inn i sene nattetimer, prater med de man ikke kjenner og har en generelt bedre stemning når det serveres alkohol. Jeg har ikke vært i alkoholfrie bryllup, men jeg har vært på bryllup på hotell der gjestene må kjøpe alkoholen selv og heller ikke har mulighet til å ta med alkohol. Det blir en helt annen stemning. Færre danser, og det er enda færre av de som slår seg helt løs på dansegulvet. Folk sitter i klynger med de man allerede kjenner, og kan til nøds ha en liten klein smalltalk med noen andre i dokøen og lignende. Folk drar gjerne tidligere hjem fra disse bryllupene også.
 

Så om jeg skal gifte meg, skal jeg ha fri bar. Da blir det et sånt bryllup jeg ønsker meg😊

Anonymkode: f69a2...677

Huff er jo egentlig akkurat det jeg også tenker. Var en gang i bryllup jeg også der det ble servert vin til maten, men etterpå måtte man betale (tror faktisk vi måtte betale for alkoholfritt også da🙈). Det var ganske døll stemning, så og si ingen danset og jeg gikk forholdsvis tidlig å la meg (var på hotell). Vet om flere som hadde nachspiel på hotellrom :laugh: Og det er jo hyggelig det! Men jeg ønsker jo at det skal foregå i bryllupet mitt, ikke etter 😅

Begynner nesten å lure på om vi kommer til å finne et kompromiss i det hele tatt 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 40149...415

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...