Gå til innhold

Jeg ønsker fri bar mens samboer ønsker alkoholfritt bryllup..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Albbas skrev:

Problemet er jo at dere begge har rett. Dere har to ulike kulturelle bakgrunner, og hvilken kultur skal trumfe? Han kommer fra en kultur hvor det er helt naturlig og normal folkeskikk å bare ha alkoholfritt til maten. For han og hans familie er det nok helt utenkelig å ha alkohol til mat. Jeg er også fra en kultur hvor det å servere alkohol til maten i en stor fest bare er helt snålt. Til gjengjeld serveres mye alkohol ETTER maten da. 😂 Men til festmaten er det saft som gjelder. Så hvis jeg prøver å se det fra det perspektivet, hvis jeg skulle argumentert overfor "mine" at jo, vi MÅ ha vin til maten, så hadde ikke de forstått en pøkk av hvorfor vi MÅ det. Man MÅ jo ikke det. Rødvin er ikke festmat-kultur over alt. 

Men du og din kultur er vant med at det er normal folkeskikk å servere god drikke til festmat. Jeg personlig er jo enig med deg, og det er nok flertallet i landet, men det hjelper jo ikke helt det da... 

Jeg syns et kompromiss er det naturlige her, og et sånt kompromiss vil være å ha en meny ved tallerkenen, der folk kan velge mellom alkohol, saft, brus etc. Ikke fri flyt av alkohol på bordet, men at det er et valg på lik linje med hvilken brus du vil ha, og servitørene serverer. Da er ikke alkoholen fokus, men det er et alternativ.

Hadde han sagt nei til det hadde jeg satset på et helt annet type bryllup altså, for jeg personlig hadde ikke giddet å svi av titusener på et alkoholfritt kristenbryllup. Nei takk! Da får dere heller reise vekk eller noe, gifte dere uten gjester. Han vil ikke ha din type bryllup, du vil ikke ha hans type bryllup - dere kan ikke gifte dere innenfor den rammen. 

Takk for reflektert svar :)

Du kommer med gode poenger. Og det var ikke så dumt det der altså! Å komme med meny slik at man velger hvilken drikke, og at da ikke alkoholen blir fokus sånn sett.

Og det er ikke sånn at familien hans ikke drikker heller; moren hans vet jeg drikker innimellom, samt noen av tantene og onklene hans samt farfaren hans.

Så er ikke så lett dette her 😂 Jeg er i alle fall ikke interessert i å svi av masse penger på bryllupet mitt, som liksom skal være min/vår dag, også skal jeg ikke få sprettet noe bobler overhodet. For meg er bryllup også en fest. Den ene dagen i livet jeg gifter meg :) Nå høres jeg nesten litt alkis ut 😂 Det er jeg ikke altså. Men bryllup er jo en stor dag og for meg innebærer det å kunne kose meg med vin og noe bayleys i kaffen feks.

TS

 

Anonymkode: 40149...415

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes det høres ut som han har en grunn han ikke forteller deg. 

Anonymkode: 46d5b...547

Det er, som sagt, ikke det. Han har bare sine prinsipper og er kan være litt vanskelig å rikke 😅

For han er bare ikke alkohol viktig og ønsker ikke at bryllupet hans skal bli en fyllefest.

Det ønsker forøvrig ikke jeg heller. Men om vi ikke skal ha fri bar, ønsker jeg uansett at vi sonser vin og øl til maten.

TS

Anonymkode: 40149...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei han har ikke det heller 😅

Anonymkode: 40149...415

Det tenkte jeg også. For da hadde han vært unnskyldt! Men ellers helt enig med deg! 

God mat og god drikke er en selvfølge. Et par glass vin til maten som du beskriver er en selvfølge! Hva tenker han de skal drikke til den maten da? Vann? Pepsi Max?? 

En velkomstdrink og til maten ihverfall. Til kaffen ikke et must.

Be fyren din bli voksen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er, som sagt, ikke det. Han har bare sine prinsipper og er kan være litt vanskelig å rikke 😅

For han er bare ikke alkohol viktig og ønsker ikke at bryllupet hans skal bli en fyllefest.

Det ønsker forøvrig ikke jeg heller. Men om vi ikke skal ha fri bar, ønsker jeg uansett at vi sonser vin og øl til maten.

TS

Anonymkode: 40149...415

Blir jo hyggeligere om det ikke blir en fyllefest 😊

Jeg er på en del gallamiddager i jobbsammenheng. Velkomstdrink, ett glass til forrett, ett til middag, et til dessert og en konjakk til kaffen er standard. Men jeg har til gode å oppleve at folk da er fornøyd - da er man akkurat så brisen at man tenker det hadde vært gøy med mer. 

Noen tåler godt å drikke litt, andre blir sørpefulle og/eller ufine ganske kjapt. Jm

Jeg hadde sannsynligvis prøvd å få igjennom ett glass vin til middag og en avec til kaffen. Da er ikke folk på "synkende rus" etter maten. 

Anonymkode: 46d5b...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SoWhat? said:

Det tenkte jeg også. For da hadde han vært unnskyldt! Men ellers helt enig med deg! 

God mat og god drikke er en selvfølge. Et par glass vin til maten som du beskriver er en selvfølge! Hva tenker han de skal drikke til den maten da? Vann? Pepsi Max?? 

En velkomstdrink og til maten ihverfall. Til kaffen ikke et must.

Be fyren din bli voksen. 

Ja, alkohol, vann og pepsi max er de eneste alternativene man har for drikke. 

Polet fører mye godt alkoholfritt, det samme gjør dagligvare, ulike gårder som produserer cider osv. 

Anonymkode: 46d5b...547

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vin til maten er jo et must da! Folk skaffer barnevakt, kjøper dyre gaver, bruker penger på fine kjoler og generelt tar seg tid til å være med og feire dere. Jeg hadde blitt megaskuffa hvis jeg ikke fikk servert så mye som et vinglass. Hadde tenkt dere var ganske gjerrige. Alkohol utover kvelden kan jo folk stå for selv..

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for svar alle! :)

Må prøve å ta en ny prat om dette snart. Er heldigvis ikke bryllup helt enda, så har litt tid på å komme frem til et kompromiss 🙈

TS

Anonymkode: 40149...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo litt kjipt, men spørsmålet her er om dere vil ha en fest med løsere stemning som varer lengre, eller en mer formell samling som gjerne blir avsluttet med tidligere kveld? For de fleste blir slike store familie- og vennesamlinger av masse folk som gjerne ikke kjenner hverandre så godt sistnevnte uten noe godt i glasset og god musikk etterhvert som indikerer fest. 

Anonymkode: 083cc...476

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med såpass forskjellige meninger som dere har,så hadde jeg heller gifta meg med en morsommere kar,tror det der kan bli kjedelig for deg i lengden. Skulle skjønt det hvis det er et bryllup med mange avdanka alkoholikere,men når grunnen er at hans familie er kristne.....det blir bare dumt. Det er frivillig å drikke alkohol, de kristne kan la være å drikke,men tåler de ikke å se at andre drikker,da kan de holde seg hjemme.

Anonymkode: 0b2d6...88b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo litt kjipt, men spørsmålet her er om dere vil ha en fest med løsere stemning som varer lengre, eller en mer formell samling som gjerne blir avsluttet med tidligere kveld? For de fleste blir slike store familie- og vennesamlinger av masse folk som gjerne ikke kjenner hverandre så godt sistnevnte uten noe godt i glasset og god musikk etterhvert som indikerer fest. 

Anonymkode: 083cc...476

Jeg vil jo gjerne danse utover kvelden og ha en skikkelig fest etter det formelle er over 😅 Vi har begge store familier og det er ikke så ofte vi samles. Så jeg ser jo på et bryllup som en anledning til litt ekstra moro med familie og venner. Det er viktig for meg.

Så er jo der det krasjer litt 🙈

TS

Anonymkode: 40149...415

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar alle! :)

Må prøve å ta en ny prat om dette snart. Er heldigvis ikke bryllup helt enda, så har litt tid på å komme frem til et kompromiss 🙈

TS

Anonymkode: 40149...415

Lykke til! Håper dere finner en løsning dere begge er komfortable med! 

Anonymkode: 46d5b...547

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med såpass forskjellige meninger som dere har,så hadde jeg heller gifta meg med en morsommere kar,tror det der kan bli kjedelig for deg i lengden. Skulle skjønt det hvis det er et bryllup med mange avdanka alkoholikere,men når grunnen er at hans familie er kristne.....det blir bare dumt. Det er frivillig å drikke alkohol, de kristne kan la være å drikke,men tåler de ikke å se at andre drikker,da kan de holde seg hjemme.

Anonymkode: 0b2d6...88b

Vi har det definitivt morsomt sammen selv om han mener det han mener ang dette :) Så nei, jeg kommer ikke til å finne meg en ny mann😂

Som sagt er det flere i familien hans som drikker vin innimellom også, blant annet moren hans. Mulig jeg må ta en prat med henne 🤔 Både foreldrene mine og hans skal være med å sponse litt. Så går jo an å høre litt med dem som også skal være med å betale :) hehe

Anonymkode: 40149...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Lykke til! Håper dere finner en løsning dere begge er komfortable med! 

Anonymkode: 46d5b...547

Tusen takk! Det håper jeg også :)

TS

Anonymkode: 40149...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Middag og dessert med drikke til er ikke fri bar... Det går fint å ha alkoholfrie alternativer for de som ønsker det. For de gjester som ønsker mer alkohol ut over dette kan de fint betale det selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Carrot skrev:

Middag og dessert med drikke til er ikke fri bar... Det går fint å ha alkoholfrie alternativer for de som ønsker det. For de gjester som ønsker mer alkohol ut over dette kan de fint betale det selv. 

Ja jeg tenker jo at det må bli kompromisset; jeg ønsker jo egentlig fri bar. Det er jo ikke alle som kommer til å drikke, så -så- dyrt blir det ikke uansett. Men har vel skjønt at jeg må slå fra meg fri bar-ønsket😅

Men jeg tenker at vi i alle fall må stå for drikke til maten; uavhengig om det er vin, øl, brus eller eplemost. Men han mener at om folk skal ha alkohol til maten, skal de betale det selv også. Og det er der jeg og han er uenige; jeg mener at godt vertskap betaler for drikke til maten; alkohol eller ei.

Anonymkode: 40149...415

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, alkohol, vann og pepsi max er de eneste alternativene man har for drikke. 

Polet fører mye godt alkoholfritt, det samme gjør dagligvare, ulike gårder som produserer cider osv. 

Anonymkode: 46d5b...547

Ikke ta alt så bokstavelig 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg tenker jo at det må bli kompromisset; jeg ønsker jo egentlig fri bar. Det er jo ikke alle som kommer til å drikke, så -så- dyrt blir det ikke uansett. Men har vel skjønt at jeg må slå fra meg fri bar-ønsket😅

Men jeg tenker at vi i alle fall må stå for drikke til maten; uavhengig om det er vin, øl, brus eller eplemost. Men han mener at om folk skal ha alkohol til maten, skal de betale det selv også. Og det er der jeg og han er uenige; jeg mener at godt vertskap betaler for drikke til maten; alkohol eller ei.

Anonymkode: 40149...415

Syns det du presenterer er et veldig godt kompromiss! Så lenge man får beskjed på forhånd tror jeg ikke folk kommer til å ha noe imot å betale drikken sin på festen, og da spanderer dere ikke "fyll".

Han må jo møte deg på midten, det er jo det et ekteskap handler om; kompromisser! Du får ikke fri bar, han får ikke at gjestene betaler 100% selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, LillEve skrev:

Syns det du presenterer er et veldig godt kompromiss! Så lenge man får beskjed på forhånd tror jeg ikke folk kommer til å ha noe imot å betale drikken sin på festen, og da spanderer dere ikke "fyll".

Han må jo møte deg på midten, det er jo det et ekteskap handler om; kompromisser! Du får ikke fri bar, han får ikke at gjestene betaler 100% selv. 

Takk for svar :)

Ja for ganske mange er god og passende vin til maten en viktig del av måltidet. Så det handler jo ikke da om fyll, men et godt måltid og en fin smaksopplevelse :)

Så enig med deg!

TS

Anonymkode: 40149...415

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg tenker jo at det må bli kompromisset; jeg ønsker jo egentlig fri bar. Det er jo ikke alle som kommer til å drikke, så -så- dyrt blir det ikke uansett. Men har vel skjønt at jeg må slå fra meg fri bar-ønsket😅

Men jeg tenker at vi i alle fall må stå for drikke til maten; uavhengig om det er vin, øl, brus eller eplemost. Men han mener at om folk skal ha alkohol til maten, skal de betale det selv også. Og det er der jeg og han er uenige; jeg mener at godt vertskap betaler for drikke til maten; alkohol eller ei.

Anonymkode: 40149...415

Jeg er enig med deg om at mat og drikke hører sammen men om du går ut for å spise er det nesten ingen steder som har drikke inkludert... Når vi giftet oss fikk vi pris per kuver alt inkludert. Se på hele bildet, hva koster det med drikke og hva koster det uten. Så kan dere gå i en reel dialog om kostnaden og se bort fra alkoholspørsmålet. Bli først enig om hvorvidt gjestene skal få drikke til maten. Personlig mener jeg det er greit å ha et ønske om alkoholfritt bryllup på samme måte som det er helt greit å ha et ønske om alkohol - prosenten på drikken alene er ikke ensbetydende med fyll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Carrot skrev:

Jeg er enig med deg om at mat og drikke hører sammen men om du går ut for å spise er det nesten ingen steder som har drikke inkludert... Når vi giftet oss fikk vi pris per kuver alt inkludert. Se på hele bildet, hva koster det med drikke og hva koster det uten. Så kan dere gå i en reel dialog om kostnaden og se bort fra alkoholspørsmålet. Bli først enig om hvorvidt gjestene skal få drikke til maten. Personlig mener jeg det er greit å ha et ønske om alkoholfritt bryllup på samme måte som det er helt greit å ha et ønske om alkohol - prosenten på drikken alene er ikke ensbetydende med fyll.

Takk for tips! :)

Hans kompromiss er jo et bryllup med alkohol, men at gjestene da betaler for det selv. Men jeg ønsker ikke et bryllup der gjestene må betale for alkohol til maten. Det blir jo ikke fri bar slik jeg ønsker og det er for så vidt greit, men jeg vil jo at gjestene skal kunne få det de ønsker å drikke til maten uavhengig om det er alkohol eller ikke.

Anonymkode: 40149...415

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...