Gå til innhold

Valp 10 uker - noen som har noen trøstende ord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vår gærneguri har begynt å roe seg nå, snart 2 år. Golden retriever, og de er «kjent» for å bli sent voksne, og alltid være litt barnslige. Hun var flink ifht til biting da😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Linny111
6 hours ago, Diamant20 said:

Vår gærneguri har begynt å roe seg nå, snart 2 år. Golden retriever, og de er «kjent» for å bli sent voksne, og alltid være litt barnslige. Hun var flink ifht til biting da😂

Det har jeg hørt labradorer også er, så dette kan bli gøy 😂 Var hos dyrlegen og fikk vaksine i dag. Hun tok det visst fint, men ble ekstremt urolig mot slutten mens vi måtte skrive under på papirer osv. Vi får ikke bli med inn til dyrlegen her, så vi må sitte på venterommet som er en del av en dyrebutikk, og hun ble helt rabiat. Vi fikk fortalt at hun kommer til å bli en veldig stor hund også.

Men nå kan vi gå tur om en uke så lenge det ikke er vått ute. Det passer jo perfekt i Skottland i januar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linny111 skrev (1 minutt siden):

Det har jeg hørt labradorer også er, så dette kan bli gøy 😂 Var hos dyrlegen og fikk vaksine i dag. Hun tok det visst fint, men ble ekstremt urolig mot slutten mens vi måtte skrive under på papirer osv. Vi får ikke bli med inn til dyrlegen her, så vi må sitte på venterommet som er en del av en dyrebutikk, og hun ble helt rabiat. Vi fikk fortalt at hun kommer til å bli en veldig stor hund også.

Men nå kan vi gå tur om en uke så lenge det ikke er vått ute. Det passer jo perfekt i Skottland i januar!

Mitt beste tips: øv rotrening, det er det vi sliter med nå, i tillegg til passering av andre hunder. Det er ikke så viktig å lære de triks, selvom det er mental trening 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2020 den 14.19):

Min er 1 år nå, og har fremdeles taktene 🙄 det har roet seg veldig altså, men hunden biter fremdeles i ting hunden ikke skal, eller biter i henda når hunden blir for ivrig. Ifl veterinær vil det bare bli bedre og bedre med tiden, men det kan holde på til de er rundt 2 (med denne rasen). Men som sagt så har det bare blitt bedre og bedre med tiden, så du må bare prøve å fokusere på det 😊

Anonymkode: b6e7a...f6b

 

Min er også 1 år (retriever) og har masse valpetakter, hopper opp, biter på ting og biter på hendene. Men det er ikke lenger så intens, og han roer seg fortere. En sjelden gang får han raptus, men det er også lenger mellom. Noen valper er helt ville, man klarer nesten ikke å forberede seg på det hvis man ikke har valper ganske ofte! 

Jeg har bestemt meg for at det neste halve året skal ha fokus på tre ting: Gå pent i bånd, komme på innkalling, være rolig inne. Ikke innlæring av noe nytt nå, ikke noe ny aktivitet, ikke masse som skjer. Og jeg ser at han responderer godt på rutiner og forutsigbare dager, og støtte og bekreftelse når han gjør noe rett. Jeg tror faktisk han begynner å forstå hva som er rett og galt, men (som barn flest) klarer han ikke alltid å gjøre det rette. Jeg tenker at de neste 6 mnd vil gi stor utvikling. Og så er det viktig å skjerme unghunden for skremmende opplevelser, han er jo i spøkelsesalderen også nå.

 

Anonymkode: f5c0b...996

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.1.2021 den 0.38):

Hei! Så gøy at du dro opp tråden min, hadde helt glemt den. 

her går det faktisk fantastisk bra! biting og herjing gikk over av seg selv ved 3-4 mnds alder, og har aldri vært et problem siden. Nå er vi midt i ungdomstiden som også byr på litt av hvert av utfordringer, men syns helt klart at valpeperioden var verst. Valpen er som hovedregel rolig og harmonisk inne, og full rulle ute. 

min har aldri bjeffet eller hatt nevneverdige problemer med å roe seg inne selv (stort sett) siden han ble 4-5 mnd, men alle valper er jo veldig forskjellige mtp modning så ville bare smurt meg med tålmodighet hvis jeg var deg (enklere sagt enn gjort såklart.)

vi trente og trener fortsatt mye ro inne riktignok, fordi jeg gjerne vil at han skal fortsette å være rolig. Når han har vært urolig har jeg satt meg på en stol ved plassen hans, bedt han legge seg, og belønnet jevnlig for at han ligger i ro. Bryter han blir han kommandert tilbake, og vi fortsetter. Valpen blir roligere og roligere og sovner til slutt. Vet ikke om du allerede har prøvd dette, men hvis ikke kan det være verdt et forsøk? 
 

TS 

Anonymkode: 4658f...ef5

Takk for håper du gir...🙏💓 Først nå de siste dagene har hun vært "mottakelig" for den type ro-trening, så vi gjør det daglig. Men sovnet gjør hun aldeles ikke... Tror jeg kommer til å gråte den dagen hun legger seg ned og sover i stua (om jeg noen sinne får oppleve det...). 

Anonymkode: 7b4ed...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

Jeg må innrømme at i morges satt jeg og gråt mens valpen satt i raptusmodus og bjeffet på meg, jeg blødde fra hånda og det lå en bæsj på gulvet som jeg ikke kunne plukke opp fordi valpen bet om jeg rørte meg. Heldigvis kom samboer til unnsetning og fikk henne til å roe seg og sovne.

Hun har blitt flott å ha med å gjøre 95% av tiden, men overtrøtt piraja-modus er rent helvete. Noen burde tatt bilde av situasjonen og vist til alle som vil ha valp fordi det bare er kos 😂

Hun har fått urinveisinfeksjon og går på antibiotika nå (hun hadde forhøyet pH i urinen). Dyrlegen sa at vi oppdaget det veldig tidlig, så hun trenger nok bare noen dager på antibiotika og en annen type mat, men det hjalp jo ikke med alt stresset! Også synes jeg så utrolig synd på henne at det er vanskelig å være "streng". Heldigvis er hun så glad i mat at det ikke er noe problem å lure i henne medisiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Linny111 skrev (2 timer siden):

Jeg må innrømme at i morges satt jeg og gråt mens valpen satt i raptusmodus og bjeffet på meg, jeg blødde fra hånda og det lå en bæsj på gulvet som jeg ikke kunne plukke opp fordi valpen bet om jeg rørte meg. Heldigvis kom samboer til unnsetning og fikk henne til å roe seg og sovne.

Hun har blitt flott å ha med å gjøre 95% av tiden, men overtrøtt piraja-modus er rent helvete. Noen burde tatt bilde av situasjonen og vist til alle som vil ha valp fordi det bare er kos 😂

Hun har fått urinveisinfeksjon og går på antibiotika nå (hun hadde forhøyet pH i urinen). Dyrlegen sa at vi oppdaget det veldig tidlig, så hun trenger nok bare noen dager på antibiotika og en annen type mat, men det hjalp jo ikke med alt stresset! Også synes jeg så utrolig synd på henne at det er vanskelig å være "streng". Heldigvis er hun så glad i mat at det ikke er noe problem å lure i henne medisiner.

Stakkars! Skjønner deg godt. Høres ut som den bæsjen var det minste problemet akkurat da.

Jeg har grått mange gang de siste mnd. over valpe-situasjonen. Håper jeg en gang kan se komikken i det ...  Godt å være (minst) to om jobben, det trengs! Føler vi har fått valp fra helvete😱, og det er, beklager at jeg sier det, godt å høre at flere er i samme situasjon. 

Anonymkode: 7b4ed...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111
2 hours ago, AnonymBruker said:

Stakkars! Skjønner deg godt. Høres ut som den bæsjen var det minste problemet akkurat da.

Jeg har grått mange gang de siste mnd. over valpe-situasjonen. Håper jeg en gang kan se komikken i det ...  Godt å være (minst) to om jobben, det trengs! Føler vi har fått valp fra helvete😱, og det er, beklager at jeg sier det, godt å høre at flere er i samme situasjon. 

 

Anonymkode: 7b4ed...642

Ja, jeg er glad vi ikke er alene. Hun er vanligvis fin, men jeg tror hun sliter med å sove nå pga. urinveisinfeksjonen. I dag har hun vært ordentlig ille. Fullstendig raptus, og jeg prøver jo å lese om tips, men tipsene med å ha henne på fanget og massere og roe henne funker jo ikke når hun prøver å bite av meg ansiktet. Biting er ikke et problem ellers, bare når hun er overtrøtt, men de siste to dagene har hun absolutt ikke villet sove.

Så prøver jeg å lese rundt omkring på forum og tips, men det føles som om det finnes like mange meninger om dette som det finnes hundetrenere i verden + alle forumbrukerne som vet alt og dømmer (denne tråden har vært fin da!).

Men jeg skjønner ikke disse menneskene som klarer å stå helt i ro og være "kjedelige" mens de blir bitt til blods av valpen. Jeg har kjempestore blåmerker på lår og legger, og jeg har ennå ikke klart å stå stille lenge nok til at hun har gitt seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111

På tirsdag får vi ta henne med på tur så lenge det ikke regner, og det er meldt sol! Halleluja! Jeg håper noen turer ut vil hjelpe henne å roe seg LITT, men kanskje jeg er for optimistisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linny111 skrev (1 time siden):

Ja, jeg er glad vi ikke er alene. Hun er vanligvis fin, men jeg tror hun sliter med å sove nå pga. urinveisinfeksjonen. I dag har hun vært ordentlig ille. Fullstendig raptus, og jeg prøver jo å lese om tips, men tipsene med å ha henne på fanget og massere og roe henne funker jo ikke når hun prøver å bite av meg ansiktet. Biting er ikke et problem ellers, bare når hun er overtrøtt, men de siste to dagene har hun absolutt ikke villet sove.

Så prøver jeg å lese rundt omkring på forum og tips, men det føles som om det finnes like mange meninger om dette som det finnes hundetrenere i verden + alle forumbrukerne som vet alt og dømmer (denne tråden har vært fin da!).

Men jeg skjønner ikke disse menneskene som klarer å stå helt i ro og være "kjedelige" mens de blir bitt til blods av valpen. Jeg har kjempestore blåmerker på lår og legger, og jeg har ennå ikke klart å stå stille lenge nok til at hun har gitt seg.

De som klarer å stå helt i ro kan umulig ha like intense valper som oss. Fungerte overhode ikke her. Å hyle høyt,som også er et velkjent råd, hisset henne bare mere opp. Eneste måten er fysisk adskillelse. Gå bak et gjerde eller ut en dør (som jo er ekstremt utfordrende å gjøre"rolig" med en piraja hengende fast i leggen eller låret...).

Anonymkode: 7b4ed...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111
9 minutter siden, AnonymBruker said:

De som klarer å stå helt i ro kan umulig ha like intense valper som oss. Fungerte overhode ikke her. Å hyle høyt,som også er et velkjent råd, hisset henne bare mere opp. Eneste måten er fysisk adskillelse. Gå bak et gjerde eller ut en dør (som jo er ekstremt utfordrende å gjøre"rolig" med en piraja hengende fast i leggen eller låret...).

Anonymkode: 7b4ed...642

Akkurat. Hyling fungerte de første to-tre gangene, og nå ignorerer hun det fullstendig. Jeg skulle ønske jeg fant konkrete tips for når pirajaen henger fast. Jeg får ikke noe bånd på henne for å binde henne fast (noe det uansett er uenighet om). Om jeg prøver å forlate rommet eller flytte meg, løper hun jo bare etter. Leker og trening og godbiter har hun null interesse for når hun er slik.

Hun piper også fryktelig hver gang hun ikke har tilgang på meg. Vi har grind foran trappa, og om jeg går opp for å tisse, så er det pipekonsert uten like. Jeg tror vi må trene litt på adskillelse fremover.

MEN hun har blitt så flink til å stille seg ved døra når hun må ut på do, og hun er fryktelig flink til kontakt og generell trening. Det er bare disse "episodene" som er problemet.

Det er godt vi er to 😂

I dag så jeg på Valpeskolen på NRK, og jeg bare "seriøst, dere sliter med at valpen ikke vil DUSJE???!!!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til de som sliter med valper som biter dere til blods. Hva med å gjøre noe som faktisk funker?

Ta tak med venstre hånd i valpens venstre kinn, altså et sted mellom munnviken og øret. Ta et godt tak, husk det er en valp. Gi et lite nøkk, igjen det er en valp. Og si ordet du har lyst til å bruke for å stoppe uønsket adferd. Alt i en bestemt bevegelse. All korreksjon skal lede til økt energi, som man da setter til å gjennomføre ny handling. Gi valpen etter den har sluttet å bite ei fille/ball eller en annen handling den kan gjøre. Slik at det hele leder til noe.

Det kan også korrigeres til passitivitet, dette er dog ikke ønskelig.

Så kommer den vanskelige biten. Graden av korreksjoner skal være av en slik art at den stopper uønsket handling på 2-3 forsøk. Trengs det flere så gjøres det feil.

Jo tidligere dere ser starten på uønsket atferd jo lettere er det å stoppe den. Altså lese valpen og dens energi.

Lykke til med den fine valpe tiden 😀

Endret av Min_hund_er_Grå
utdypning.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.1.2021 den 6.38):

Takk for håper du gir...🙏💓 Først nå de siste dagene har hun vært "mottakelig" for den type ro-trening, så vi gjør det daglig. Men sovnet gjør hun aldeles ikke... Tror jeg kommer til å gråte den dagen hun legger seg ned og sover i stua (om jeg noen sinne får oppleve det...). 

Anonymkode: 7b4ed...642

Sånn var min også, men det løste seg av seg selv når han ble rundt 5-6 mnd. Nå finner han alltid roen selv, og er aldri bajas inne mer😌 er så deilig! Fortsett med rotrening selvom dere ikke ser store fremskritt enda - all innsatsen ligger der, og når det løsner tar hunden det utrolig mye lettere dersom man har øvd på forhånd💖 masse lykke til fremover!! 

 

Linny111 skrev (På 9.1.2021 den 15.51):

Jeg må innrømme at i morges satt jeg og gråt mens valpen satt i raptusmodus og bjeffet på meg, jeg blødde fra hånda og det lå en bæsj på gulvet som jeg ikke kunne plukke opp fordi valpen bet om jeg rørte meg. Heldigvis kom samboer til unnsetning og fikk henne til å roe seg og sovne.

Hun har blitt flott å ha med å gjøre 95% av tiden, men overtrøtt piraja-modus er rent helvete. Noen burde tatt bilde av situasjonen og vist til alle som vil ha valp fordi det bare er kos 😂

Hun har fått urinveisinfeksjon og går på antibiotika nå (hun hadde forhøyet pH i urinen). Dyrlegen sa at vi oppdaget det veldig tidlig, så hun trenger nok bare noen dager på antibiotika og en annen type mat, men det hjalp jo ikke med alt stresset! Også synes jeg så utrolig synd på henne at det er vanskelig å være "streng". Heldigvis er hun så glad i mat at det ikke er noe problem å lure i henne medisiner.

Om jeg gråt mye i valpeperioden? Og yes😅 her var det (som dere sikkert har lest i HI) også helt umulig å ignorere bitingen, så vi hadde valpegrinder tilgjengelig. Ble han for ille fikk han time-out bak grind. men lover det er verdt det, og plutselig en dag forsvinner biting, jakting av føtter og annen valpeatferd og da er det så verdt det!
Hvordan har det gått på de første turene deres?🇬🇧💞
 

ts

Anonymkode: 4658f...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Linny111
4 hours ago, AnonymBruker said:

Om jeg gråt mye i valpeperioden? Og yes😅 her var det (som dere sikkert har lest i HI) også helt umulig å ignorere bitingen, så vi hadde valpegrinder tilgjengelig. Ble han for ille fikk han time-out bak grind. men lover det er verdt det, og plutselig en dag forsvinner biting, jakting av føtter og annen valpeatferd og da er det så verdt det!
Hvordan har det gått på de første turene deres?🇬🇧💞
 

ts

Anonymkode: 4658f...ef5

Hun har heldigvis vært bedre de siste par dagene, og vi har funnet en del teknikker når hun biter.Vi har funnet noen ting hun elsker å tygge på som vi kan avlede med, har ordnet grind som deler stue/spisestue i to, så kan vi plassere henne bak den om hun blir for ille. Vi får egentlig gå ut i morgen tidlig, men tok henne med på en veldig kort tur nå i kveld, bare ned gaten og opp igjen. Hun fikk også løpe i hagen vi har foran der det er gress (den er ikke HELT avstengt, så ventet til etter vaksine), og hun løp rundt som gal i noen minutter og gikk rett inn og sovnet 😂 Det litt plagsomme nå er at hun bjeffer og piper med en gang en av oss forsvinner, spesielt meg. Jeg kan ikke gå på do uten at hun piper. Det går heldigvis over fort da.

I morgen skal vi møte ei venninne som har like gammel valp og en litt eldre hund, så det blir spennende!

Spørsmål. Hun tar alt hun finner i munnen, som er typisk valpeatferd, men bør jeg ta blader og småstein og kvister fra henne eller bare la henne undersøke i fred? Hun spytter ut det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville evt byttet mot en godbit. Hvis ikke kan det fort skje at hunden låser munnen fordi den er vandt med å miste det den finner. Vi hat byttet med godbit selv, og det funker veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linny111 skrev (13 timer siden):

Hun har heldigvis vært bedre de siste par dagene, og vi har funnet en del teknikker når hun biter.Vi har funnet noen ting hun elsker å tygge på som vi kan avlede med, har ordnet grind som deler stue/spisestue i to, så kan vi plassere henne bak den om hun blir for ille. Vi får egentlig gå ut i morgen tidlig, men tok henne med på en veldig kort tur nå i kveld, bare ned gaten og opp igjen. Hun fikk også løpe i hagen vi har foran der det er gress (den er ikke HELT avstengt, så ventet til etter vaksine), og hun løp rundt som gal i noen minutter og gikk rett inn og sovnet 😂 Det litt plagsomme nå er at hun bjeffer og piper med en gang en av oss forsvinner, spesielt meg. Jeg kan ikke gå på do uten at hun piper. Det går heldigvis over fort da.

I morgen skal vi møte ei venninne som har like gammel valp og en litt eldre hund, så det blir spennende!

Spørsmål. Hun tar alt hun finner i munnen, som er typisk valpeatferd, men bør jeg ta blader og småstein og kvister fra henne eller bare la henne undersøke i fred? Hun spytter ut det meste.

Vi lot han utforske og plukke opp alt som ikke var farlig for han når han var liten, og dersom det var noe han ikke skulle ha i seg bytter vi med godbit/leke. som brukeren over her skriver gjør man det for at hunden ikke skal utvikle ressursforsvar eller lære at dersom den finner noe tar du det (kan resultere i at hunden skynder seg å sluke alt den kommer over og dermed får i seg mye dritt). 

Husk å alltid bytte med noe av høyere verdi💞 vi har også trent inn en «slipp»-kommando som vi bruker ofte ute når han finner søppel o.l. 
 

TS 

Anonymkode: 4658f...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Linny111
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi lot han utforske og plukke opp alt som ikke var farlig for han når han var liten, og dersom det var noe han ikke skulle ha i seg bytter vi med godbit/leke. som brukeren over her skriver gjør man det for at hunden ikke skal utvikle ressursforsvar eller lære at dersom den finner noe tar du det (kan resultere i at hunden skynder seg å sluke alt den kommer over og dermed får i seg mye dritt). 

Husk å alltid bytte med noe av høyere verdi💞 vi har også trent inn en «slipp»-kommando som vi bruker ofte ute når han finner søppel o.l. 
 

TS 

Anonymkode: 4658f...ef5

Takk! Skal prøve på dette fremover :)  Jeg lar henne undersøke det meste (som ikke er søppel). Det var mest i begynnelsen jeg var redd hun skulle spise alt, men nå ser jeg at det spyttes ut. Vi tok henne med ut i morges og hun møtte postmannen. Hun er i hvert fall VELDIG glad i mennesker, men hun ble litt redd for trafikken langs hovedveien, så vi var ikke ute for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linny111 skrev (2 minutter siden):

Takk! Skal prøve på dette fremover :)  Jeg lar henne undersøke det meste (som ikke er søppel). Det var mest i begynnelsen jeg var redd hun skulle spise alt, men nå ser jeg at det spyttes ut. Vi tok henne med ut i morges og hun møtte postmannen. Hun er i hvert fall VELDIG glad i mennesker, men hun ble litt redd for trafikken langs hovedveien, så vi var ikke ute for lenge.

Har fungert veldig fint for oss! Valpen vår tok feks en snus hun fant på bakken i munnen og spyttet den raskt ut. Aldri rørt en snus siden. Min søsters valp ble alltid fratatt alt hun fant, og når hun møtte på en snus skyndte hun seg å svelge den og ble kjempesyk😢 

Så flink hun er🐾 veldig lurt å ikke være så lenge ute av gangen, de blir jo veldig fort slitne av mange inntrykk i den alderen. for mye stimulering er ikke bra og leder fort til raptuser, og det vil man jo gjerne unngå😅

 

ts

Anonymkode: 4658f...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linny111
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Har fungert veldig fint for oss! Valpen vår tok feks en snus hun fant på bakken i munnen og spyttet den raskt ut. Aldri rørt en snus siden. Min søsters valp ble alltid fratatt alt hun fant, og når hun møtte på en snus skyndte hun seg å svelge den og ble kjempesyk😢 

Så flink hun er🐾 veldig lurt å ikke være så lenge ute av gangen, de blir jo veldig fort slitne av mange inntrykk i den alderen. for mye stimulering er ikke bra og leder fort til raptuser, og det vil man jo gjerne unngå😅

 

ts

Anonymkode: 4658f...ef5

Nei, det vil vi ikke! Takk for råd :)

Det ble bare ned gata vår og rundt 50 meter langs hovedveien og tilbake - maks ti minutter. Nesa hennes gikk for fullt hele veien, og hun sovnet med en gang vi kom hjem 😂 Er fint å ha en måte å få ut litt av energien på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...