Jump to content
AnonymBruker

Valp 10 uker - noen som har noen trøstende ord?

Recommended Posts

AnonymBruker

Hei! Vi har for noen uker siden fått en liten valp i hus, og han er egentlig verdens herligste. Han er tøff og lite skvetten, og sover godt gjennom natten. Han er veldig glad og interessert i både folk og andre hunder. 

likevel kjenner jeg på at jeg syns det er så utrolig overveldende med valp! Har jo lest masse på forhånd, og trodde jeg var forberedt, men det er mye mer intenst enn jeg så for meg.. Han er kjempebestemt og får plutselige raptuser hvor det virker som om rullegardinen går helt ned og han biter og herjer på alt og alle, og er umulig å roe ned igjen. Han kan ikke gås fra et sekund uten at han finner noe å gnage på. 

jeg søker egentlig bare noen trøstende ord, og kanskje noen gode råd? Er det normalt at en valp er så vill og gal som vår? Slutter valpebiting av seg selv, isåfall: når? Blir det bedre eller vil en spinnvill valp alltid være umulig? 

hilsen sliten nybakt valpeeier🐾

Anonymkode: 4658f...ef5

Fortsetter under...

Lykkeligliten

Det blir bedre! Valpe tiden er definitivt verste delen av hundens liv🙈 det er helt normalt at valper er viltre og biter mye, men det viktig at dere setter grenser, blir valpen vant til å styre showet kan den bli vanskelig å håndtere i voksen alder. Det er viktig at dere lærer valpen nei, biting er ikke lov, men den kan bite på lekene sine, litt lek inne er grei(det kommer ann på hva dere syntes er greit) men dere kan lære den å koble av, om den er urolig kan dere gå ut å slik at valpen får stimuli, og inne kan dere selv styre når det er greit og ikke greit.

Lær valpen NEI nå, og ros MASSE når valpen gjør som den blir fortalt og hører på nei

AnonymBruker

Hver gang min bet meg i stede for leken ble jeg passiv. Når hun tok leken igjen ble jeg med. Dette lærte hun ganske raskt og forsto at det ikke ble gøy når hun angrep menneskene sine og de svarte med å sitte helt stille. 

Jeg hadde veldig mye hundeleker liggende over alt i starten. Når hun prøvde å tygge på ting som ikke var lov, avledet jeg med en leke. 

For oss funket dette bra og hun lærte fort. 

Anonymkode: def04...aed

paulinemor

Om noen måneder vil du tenke tilbake på denne perioden og være glad for at den lille hårete pirajaen ikke biter like mye lenger. Og mest sannsynlig begynne å bli valpesyk igjen. 

Vår valp beit ikke hele tiden, men mine foreldre sin hund var så gale at vi måtte stå i sengen å kle på oss når i passet den i noen uker når den var valp. Den er nå en rolig og snill 2 åring. 

Hilsen eieren av en 1 år gammel hund som allerede har bestemt seg for hva nest valp skal hete. (Planlegger en valp om 1-2år. 

addict

Altså, det å ha valp er helt grusomt og jeg skjønner ikke hvordan det kan være så rosemalt 🤪 Det bedrer seg somregel når de tipper 4-5 mnd er min erfaring, så lenge man passer på å sosialisere og trene masse. Vår hund ble vel "normal" ved 1-årsalderen vil jeg påstå. 

AnonymBruker

Plutselig en dag husker du ikke hvor ille det var 😂 føler med deg, men det går over fortere enn man tror mens det står på.

Anonymkode: 400d1...0f1

Annonse

Tabris

Valpebiting går over av seg selv ved ca 6-10 måneders alder eller tidligere. Det er en fase. Du trenger derfor ikke bruke mye tid og energi på å lære valpen at den "ikke har lov" til å bite, den vokser det av seg. Litt som små babyer som har en fase hvor de putter alt i munnen. Det beste er bare å avlede og passe på at valpen ikke skader seg selv eller ting den tygger på. 

Raptuser er helt normalt, det er noe alle valper får. Raptuser kan øke om valpen er overstimulert eller understimulert. Når valpen har masse energi, ta ham med ut og bruk tid på god sosialisering og miljøtrening. Slik at han får bli kjent med nærmiljøet og bli trygg på mange ulike typer mennesker og hunder, og få ut energien sin der.  Minst mulig leking og herjing inne og ha et arsenal av tyggebein, leker og fylt kong. Spesielt tyggebein og fylt kong - mat er med på å roe ned og kan være mer effektivt som avledning og aktivsering enn leker.

Valpetiden går over, men alt etter hva slags rase dere har (og hvordan individet er) så kan det være at han alltid vil ha mye energi. Da er det viktig at vi sørger for at hunden får utløp for den energien på en konstruktiv måte (fysisk og mental aktivisering) slik at hunden ikke får utløp for den på sin egen måte (som ofte vil være måter vi ikke trives med).

AnonymBruker

Tusen takk for svar dere, det var dette jeg trengte❤️ Vi har prøvd å være passive når han biter, men da biter han bare hardere og hardere til det gjør dødsvondt!! Nå har vi startet med time-out i dag - setter han i valpegrinda når han begynner å bite og tar han ikke ut før han er rolig. Det ser ut til å virke - enn så lenge😅 håper der fungerer på lang sikt sånn at han får lagt fra seg uvanen om konstant biting.. 

4 minutter siden, addict skrev:

Altså, det å ha valp er helt grusomt og jeg skjønner ikke hvordan det kan være så rosemalt 🤪 Det bedrer seg somregel når de tipper 4-5 mnd er min erfaring, så lenge man passer på å sosialisere og trene masse. Vår hund ble vel "normal" ved 1-årsalderen vil jeg påstå. 

Helt enig!! Ante ikke hva jeg gikk til, kanskje likegreit😂😭 

Rayo

Føler med deg! Min valp var helt gal på bitingen. Satte meg på badet en dag bare for å sitte der å grine, og lure på hva i all verden jeg har rotet meg borti 😅

AnonymBruker

Heheh, vår er 9 uker så skjønner deg godt. 

En ting som er viktig å huske på er at om valpen får raptus og er overtrøtt så er det ofte fordi den har blitt overstimulert. Mange har nok en tendens til å tenke at valpen har så mye energi, vi må slite den ut mer - når den har raptus altså, men det er faktisk motsatt. Kan har ofte gjort for mye og tøyd strikken litt for langt - trent litt for mye eller vært litt for lenge på et nytt sted. Typisk for den forrige valpen vår var bl.a. at hun alltid fikk skikkelig raptus etter valpekurs fordi hun var utslitt når vi kom hjem. Så hvis valpen ofte har raptus og er veldig vill kan det være lurt å se på hva man har gjort i tiden før det skjedde og se om man kanskje må trappe ned. 

Valpebiting varierer vel fra hund til hund min erfaring er at det magisk stopper når valpen har mistet tennene sine som såvidt jeg har skjønt skjer mellom 4-6 mnd avhengig av rase. 

Og det blir bedre! Vær konsekvent nå når den er liten, valper er som svamper som suger til seg kunnskap så alt arbeid man legger ned nå vil du få igjen for tidligere. Jeg snakker av erfaring da vi tidligere hadde en ekstremt høyenergisk brukshund som virkelig var over alt, høyt og lagt det første leveåret og hun ble en harmonisk og fin hund hun også :)

Anonymkode: b339b...fa5

AnonymBruker
1 minutt siden, Tabris skrev:

Valpebiting går over av seg selv ved ca 6-10 måneders alder eller tidligere. Det er en fase. Du trenger derfor ikke bruke mye tid og energi på å lære valpen at den "ikke har lov" til å bite, den vokser det av seg. Litt som små babyer som har en fase hvor de putter alt i munnen. Det beste er bare å avlede og passe på at valpen ikke skader seg selv eller ting den tygger på. 

Raptuser er helt normalt, det er noe alle valper får. Raptuser kan øke om valpen er overstimulert eller understimulert. Når valpen har masse energi, ta ham med ut og bruk tid på god sosialisering og miljøtrening. Slik at han får bli kjent med nærmiljøet og bli trygg på mange ulike typer mennesker og hunder, og få ut energien sin der.  Minst mulig leking og herjing inne og ha et arsenal av tyggebein, leker og fylt kong. Spesielt tyggebein og fylt kong - mat er med på å roe ned og kan være mer effektivt som avledning og aktivsering enn leker.

Valpetiden går over, men alt etter hva slags rase dere har (og hvordan individet er) så kan det være at han alltid vil ha mye energi. Da er det viktig at vi sørger for at hunden får utløp for den energien på en konstruktiv måte (fysisk og mental aktivisering) slik at hunden ikke får utløp for den på sin egen måte (som ofte vil være måter vi ikke trives med).

Tusen takk for svar! Må innrømme at jeg håpte på at akkurat du ville se innlegget mitt, har inntrykk av at du er veldig erfaren og kunnskapsrik. Jeg syns det kan være så vanskelig å vite hvor mye sosialisering og aktivitet han skal bli utsatt for, siden han alltid er galest etter vi har vært ute og spesielt hvis han har møtt folk og/eller dyr.. 

hva tror du forresten om time-out i valpegrina i forhold til bitingen? Vi forlater aldri rommet, bare setter han i grinda til han er rolig igjen. 

AnonymBruker
3 minutter siden, Rayo skrev:

Føler med deg! Min valp var helt gal på bitingen. Satte meg på badet en dag bare for å sitte der å grine, og lure på hva i all verden jeg har rotet meg borti 😅

Er der jeg er nå faktisk😭😂 glad jeg ikke har barn!! Haha. Godt å høre at det er sånn for flere, følte meg så alene brått.. 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Heheh, vår er 9 uker så skjønner deg godt. 

En ting som er viktig å huske på er at om valpen får raptus og er overtrøtt så er det ofte fordi den har blitt overstimulert. Mange har nok en tendens til å tenke at valpen har så mye energi, vi må slite den ut mer - når den har raptus altså, men det er faktisk motsatt. Kan har ofte gjort for mye og tøyd strikken litt for langt - trent litt for mye eller vært litt for lenge på et nytt sted. Typisk for den forrige valpen vår var bl.a. at hun alltid fikk skikkelig raptus etter valpekurs fordi hun var utslitt når vi kom hjem. Så hvis valpen ofte har raptus og er veldig vill kan det være lurt å se på hva man har gjort i tiden før det skjedde og se om man kanskje må trappe ned. 

Valpebiting varierer vel fra hund til hund min erfaring er at det magisk stopper når valpen har mistet tennene sine som såvidt jeg har skjønt skjer mellom 4-6 mnd avhengig av rase. 

Og det blir bedre! Vær konsekvent nå når den er liten, valper er som svamper som suger til seg kunnskap så alt arbeid man legger ned nå vil du få igjen for tidligere. Jeg snakker av erfaring da vi tidligere hadde en ekstremt høyenergisk brukshund som virkelig var over alt, høyt og lagt det første leveåret og hun ble en harmonisk og fin hund hun også :)

Anonymkode: b339b...fa5

Er netopp dette jeg syns er så vanskelig - hvordan vet man hvor mye som er nok/for mye? 
tusen takk for beroligende ord❤️

Tabris
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar! Må innrømme at jeg håpte på at akkurat du ville se innlegget mitt, har inntrykk av at du er veldig erfaren og kunnskapsrik. Jeg syns det kan være så vanskelig å vite hvor mye sosialisering og aktivitet han skal bli utsatt for, siden han alltid er galest etter vi har vært ute og spesielt hvis han har møtt folk og/eller dyr.. 

hva tror du forresten om time-out i valpegrina i forhold til bitingen? Vi forlater aldri rommet, bare setter han i grinda til han er rolig igjen. 

Takk, så kjekt å høre! :)

Ja, hvis han får raptus når dere kommer hjem igjen, så kan det være tegn på at det har vært for mye. God sosialisering er å treffe på noen nye mennesker/hunder og så gå videre så fort han har blitt trygg på dem (når de begynner å leke). Ikke la ham leke og herje lenge med andre, det stresser ham bare opp og skaper over tid en forventning om at hund = herjing for fremtiden. La de leke noen få minutter maks, og så gå videre til neste.

Bruk gjerne tid på godbitsøk når dere er ute. Kast godbiter (evt tørrforet hvis han spiser det ute) på gress/i grøft og la ham snuse det opp og spise. Øk gradvis hvor mye mat du kaster over hvor stort område slik at han etterhvert kan gå i gjerne 10-15 minutter og snuse og spise. Avslutt gjerne en lekeøkt på denne måten. Både prosessen med å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise er med på å roe ned. Jo mer av maten han kan få i form av godbitsøk, godbiter under trening og fylt kong, jo bedre.

Når avledning med fylt kong/tyggebein ikke fungerer, og han er komfortabel med å være i valpgrind, så synes jeg det er helt greit å gjøre det for å roe ned. Noen ganger er det det eneste som funker, spesielt om de er overtrøtte. Hvis dette skjer etter soving på morgenen/dagen, så ville jeg heller tatt ham med ut da det som regel er et tegn på at han har masse overskuddsenergi han trenger å få utløp for. Men det er vanlig at de får slike biteraptuser på kvelden, hvor ingen ting funker. Da er det en helt greit ting å gjøre, så lenge valpen synes det er greit og sovner fort. Gi ham gjerne tyggebein/fylt kong i grinda, så han har noe å gjøre på som kan hjelpe ham med å roe ned.

Annonse

AnonymBruker

Min er 1 år nå, og har fremdeles taktene 🙄 det har roet seg veldig altså, men hunden biter fremdeles i ting hunden ikke skal, eller biter i henda når hunden blir for ivrig. Ifl veterinær vil det bare bli bedre og bedre med tiden, men det kan holde på til de er rundt 2 (med denne rasen). Men som sagt så har det bare blitt bedre og bedre med tiden, så du må bare prøve å fokusere på det 😊

Anonymkode: b6e7a...f6b

AnonymBruker
37 minutter siden, Tabris skrev:

Takk, så kjekt å høre! :)

Ja, hvis han får raptus når dere kommer hjem igjen, så kan det være tegn på at det har vært for mye. God sosialisering er å treffe på noen nye mennesker/hunder og så gå videre så fort han har blitt trygg på dem (når de begynner å leke). Ikke la ham leke og herje lenge med andre, det stresser ham bare opp og skaper over tid en forventning om at hund = herjing for fremtiden. La de leke noen få minutter maks, og så gå videre til neste.

Bruk gjerne tid på godbitsøk når dere er ute. Kast godbiter (evt tørrforet hvis han spiser det ute) på gress/i grøft og la ham snuse det opp og spise. Øk gradvis hvor mye mat du kaster over hvor stort område slik at han etterhvert kan gå i gjerne 10-15 minutter og snuse og spise. Avslutt gjerne en lekeøkt på denne måten. Både prosessen med å bruke nesen aktivt og det å tygge og spise er med på å roe ned. Jo mer av maten han kan få i form av godbitsøk, godbiter under trening og fylt kong, jo bedre.

Når avledning med fylt kong/tyggebein ikke fungerer, og han er komfortabel med å være i valpgrind, så synes jeg det er helt greit å gjøre det for å roe ned. Noen ganger er det det eneste som funker, spesielt om de er overtrøtte. Hvis dette skjer etter soving på morgenen/dagen, så ville jeg heller tatt ham med ut da det som regel er et tegn på at han har masse overskuddsenergi han trenger å få utløp for. Men det er vanlig at de får slike biteraptuser på kvelden, hvor ingen ting funker. Da er det en helt greit ting å gjøre, så lenge valpen synes det er greit og sovner fort. Gi ham gjerne tyggebein/fylt kong i grinda, så han har noe å gjøre på som kan hjelpe ham med å roe ned.

Tusen takk for svar og tips! Han gråter litt i valpegrinda, og vi tar han ut med en gang han har roet seg. Har som sagt bare gjort det i dag, så ikke fått testet det på kvelden ennå. Håper sånn noe fungerer, den bitinga virker bare ikke bra😔 Men hjelper at andre sier at det er sånn valper er, jeg tenkte kanskje det var noe galt med han når han var så intens

Rayo
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar og tips! Han gråter litt i valpegrinda, og vi tar han ut med en gang han har roet seg. Har som sagt bare gjort det i dag, så ikke fått testet det på kvelden ennå. Håper sånn noe fungerer, den bitinga virker bare ikke bra😔 Men hjelper at andre sier at det er sånn valper er, jeg tenkte kanskje det var noe galt med han når han var så intens

Jeg var egentlig ganske heldig med min. Hun ødela ingenting, men hun mishandlet hender, armer, ben, tær 😅

Jeg hadde mye leker framme, og tyggebein. Oksepenis var favoritten, og den kunne hun tygge på lenge.

Når hun var overtrøtt, og overstimulert. Satt jeg meg på gulvet å fysisk holdt henne fast, mens jeg koset å snakket rolig. Vet ikke om det var helt etter boka, men det funket.

Når hun bet, ble jeg kjedelig. Og tror hun plukket opp ganske fort at det var ingen vits å bite meg.

AnonymBruker
26 minutter siden, Rayo skrev:

Jeg var egentlig ganske heldig med min. Hun ødela ingenting, men hun mishandlet hender, armer, ben, tær 😅

Jeg hadde mye leker framme, og tyggebein. Oksepenis var favoritten, og den kunne hun tygge på lenge.

Når hun var overtrøtt, og overstimulert. Satt jeg meg på gulvet å fysisk holdt henne fast, mens jeg koset å snakket rolig. Vet ikke om det var helt etter boka, men det funket.

Når hun bet, ble jeg kjedelig. Og tror hun plukket opp ganske fort at det var ingen vits å bite meg.

Oksepenis skal jeg se etter🐮! Vi har prøvd å bli kjedelige og ignorere når han biter, men det blir bare værre💀 tror dessverre vi ikke har vært tydelige nok med ignorering osv i starten når han begynte med bitingen. håper det ikke er for sent å få han til å roe ned på gnaginga bare 🤞🏻

Rayo
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oksepenis skal jeg se etter🐮! Vi har prøvd å bli kjedelige og ignorere når han biter, men det blir bare værre💀 tror dessverre vi ikke har vært tydelige nok med ignorering osv i starten når han begynte med bitingen. håper det ikke er for sent å få han til å roe ned på gnaginga bare 🤞🏻

Jeg brukte å ta begge hender bak om ryggen, også så jeg bort fra henne. Ser på den ene veggen, så den andre. Det sender dempende signaler, gjesping kan også funke. Funket ikke det, kunne jeg pipe litt høyt. Og da ble hun som oftest litt satt ut, og jeg fikk tydelig vist at det der gjør faktisk vondt.

Uansett hva du finner på, må du bare huske at det går over. Og ta bilder, masse masse bilder. Jeg tok ikke nok valpebilder, og det angrer jeg på nå. 

AnonymBruker

Det blir bedre. Husk rotrening, og masse av det :)

Anonymkode: b1808...512

AnonymBruker

Hendene mine var blodige de første ukene med valpen min. Jeg kunne ikke kose med henne når hun var våken, for da gikk hun etter hendene mine 😅 Hun var en ekstremt selvsikker, vilter valp. Selvsikkerheten hennes ville jeg ikke ødelegge, så jeg ble aldri sint på henne. (sinne kan gjøre hunder mer usikre av seg). Jeg unngikk å sitte på gulvet og leke med henne, for da var det en garanti at hun kom til å bite. Jeg ville sette henne opp for suksess, så jeg unngikk nær kontakt under lek når hun var liten. Istedenfor ordnet jeg med en pinne med et tau og leke i som jeg slang rundt over gulvet. Når hun gikk etter føttene mine, laget jeg en "eh" lyd og stoppet helt opp. Om hun fortsatte å bite, så løfta jeg henne opp (og passet på at jeg var verken sint eller frustrert, men nøytral), og satte henne på et tomt rom og lukka døra. Da fikk hun 1-2 minutter på å roe seg før jeg slapp henne ut. All biting førte til et 'eh' fra meg, etterfulgt av å holde kroppen rolig mens jeg snudde ryggen til henne og øynene vekk. Om hun ikke tok hintet om at biting fører til at hun blir ignorert, så satte jeg henne på rommet. All lek MÅ stoppe når en hund leker. Pass også på ar du ikke girer opp valpen med stemme og bevegelser. Øv også på impulskontroll. Sitt, bli, vent osv. Begynn gjerne med klikkertrening, og gjør klikkertreninga til en GØY ting. Min valp ble så glad i klikkertrening at om hun ble vilter og bet, og jeg sa 'sit' i klikkertrening-stemmen min, så havna den rumpa på bakken umiddelbart, og da stirra hun opp på meg for å få godbiter og oppmerksomhet.

Nå er hun snart 6mnd, og nå kan jeg sitte på gulvet med henne og leke veldig røft uten at hun biter. Hun har skjønt at biting fører til at all lek stopper og at jeg snur ryggen til. Hun er også gammel nok til å ha bedre kontroll over impulsene sine.

Noen hunder er mye mer bitete enn andre. Det har med rase og gjøre, og også gemytt. Det er vanskelig å holde roen og ikke bli frustrert når det står på som verst, men én dag vil du oppdage at oi, nå er det flere dager siden valpen hang etter buksebeinet ditt. Noen valper er så avhengig av å bruke munnen at de rett og slett ikke har mulighet til å holde tilbake, fordi den delen av hjernen som styrer impulser rett og slett ikke er utviklet nok. Bli stille og ignorer når valpen biter deg, og gi masse skryt når valpen leker med leker. Unngå å leke røft med valpen og bruke lys stemme så den blir gira. Det er ikke rettferdig å gire opp en valp med vilje som enda ikke har det som skal til for å holde tenna vekk fra sart menneskehud. 

Det vil gå seg til 😊 vær konsekvent, rettferdig og rolig. 

Anonymkode: 3f1e2...af7