Gå til innhold

Valp 10 uker - noen som har noen trøstende ord?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt valp før, men har nå en liten bulldog på 10 uker. Og den er mye jobb. Spinnvill på kveldene og gnager på alt om jeg ikke følger med. Heldigvis har vi en eldre hund som roer han. Og jeg har ferie. Kommer til å trenge tid på å oppdra denne 🤣🙈

Anonymkode: 8f322...3b8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 timer siden, Lykkeligliten skrev:

Det blir bedre! Valpe tiden er definitivt verste delen av hundens liv🙈 det er helt normalt at valper er viltre og biter mye, men det viktig at dere setter grenser, blir valpen vant til å styre showet kan den bli vanskelig å håndtere i voksen alder. Det er viktig at dere lærer valpen nei, biting er ikke lov, men den kan bite på lekene sine, litt lek inne er grei(det kommer ann på hva dere syntes er greit) men dere kan lære den å koble av, om den er urolig kan dere gå ut å slik at valpen får stimuli, og inne kan dere selv styre når det er greit og ikke greit.

Lær valpen NEI nå, og ros MASSE når valpen gjør som den blir fortalt og hører på nei

Denne. Henger meg på alt hun skriver. Noen ting må du bruke tid på å lære inn, men du vil uansett se at det gir effekt etter hvert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle, det gjør godt å høre at andre har litt samme erfaringer med valpehold. Føles på en måte som om det så sjeldent er koselig med valpen når han er våken fordi han er så vill og rabiat, og får så dårlig samvittighet for å bare vente på at han skal sovne - men prøver alt og ignenting fungerer for å roe han ned.. Hverken kong, tur eller trening..
han er like spinnvill uansett. Håper dere har rett og at det blir bedre raskt. 

Sukk😩

Anonymkode: 4658f...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle, det gjør godt å høre at andre har litt samme erfaringer med valpehold. Føles på en måte som om det så sjeldent er koselig med valpen når han er våken fordi han er så vill og rabiat, og får så dårlig samvittighet for å bare vente på at han skal sovne - men prøver alt og ignenting fungerer for å roe han ned.. Hverken kong, tur eller trening..
han er like spinnvill uansett. Håper dere har rett og at det blir bedre raskt. 

Sukk😩

Anonymkode: 4658f...ef5

Det blir bedre :)

Men du må oppdra også. Jeg overser med en gang den viser uønsket atferd, og er veldig snar til å korrigere alle uvaner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle, det gjør godt å høre at andre har litt samme erfaringer med valpehold. Føles på en måte som om det så sjeldent er koselig med valpen når han er våken fordi han er så vill og rabiat, og får så dårlig samvittighet for å bare vente på at han skal sovne - men prøver alt og ignenting fungerer for å roe han ned.. Hverken kong, tur eller trening..
han er like spinnvill uansett. Håper dere har rett og at det blir bedre raskt. 

Sukk😩

Anonymkode: 4658f...ef5

Min var også spinnvill. I starten klarte hun ikke å konsentrere seg på trening og godbitene jeg hadde i mer enn 7 sekunder om gangen før hun var avgårde for å ødelegge husplantene mine. Men, jeg trente med henne hver dag. Tok kjappe treningsrunder flere ganger om dagen (lurte henne ned i sitt, ligg osv), også økte jeg med noen sekunder for hver gang, og passet på at jeg avsluttet før hun ble lei og fant noe annet å gjøre. Nå kan hun holde fokus på trening i evigheter, og synes det er kjempemorsomt å jobbe med meg. Jeg jobbet mye med impulskontroll og også fokus, også utenfor treningssessions. For eksempel, ikke bare sett ned matskåla og la valpen spise. Be om en sitt. Når den sitter, begynn å senke matskåla mot bakken. Med en gang valpen reiser seg, løft skåla opp igjen og be om en sitt. Gjenta. Hver gang valpen reiser seg, reis matskåla opp. Den kommer til å forstå at når den rører seg forsvinner matskåla. Sånne små ting i hverdagen lærer valpen impulskontroll, og enda viktigere: DU er den som har kontroll på maten, og den må jobbe med deg om den vil ha mat. Søk etter øvelser for impulskontroll og også kontakttrening. Begynner du nå, så vil du plutselig se en enorm forandring, spesielt om du er tålmodig og kommer deg gjennom valpetiden, tenåringsperioden og trassalderen 😂

Anonymkode: 3f1e2...af7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ikke gode stunder med hunden? 

Min er også jævlig opptil 70% av tiden han er våken, men vi opplever også så sykt mye fint med han. Han kan 6 kommandoer/triks, trygg på og søkende etter oss, sååå flink til å sitte stille under stell (så lenge han får snacks). I går gikk han ned hele trappa alene, vi har ikke engang øvd på det enda, kun på oppover. 

Han har bitt oss til blods, ødelagt klær og mannens hodetelefoner, biter alle i hendene. Han har lært triks og kommandoer kjempelett, de fleste av de kunne han etter 5 minutter. Sykt smart. Men å forstå ignorering eller irettesetting gjør han enda ikke - en valp har dårligere konsentrasjon og hukommelse, så i spennende situasjoner kan du og stemmen være som luft for han.

Husk på å ikke snakke med kosestemme når han er teit eller redd, noen gang. Når moren min er på besøk og han begynner på henne, så er det "hihi nei slutt da, bestemor (🙄) liker ikke biting gullenussebolleklumpiii". Alt dette forteller hunden er at vi koser oss. Samme om han er stresset eller redd, koseprat og trøsting forteller han at han reagerer korrekt. Eneste gangen trøsting er OK hos oss er om han dunker seg i noe og ser litt fortumlet ut. Men det er ikke sånn dakar liten, men mer heiiii kom hit heller, da. 

Anonymkode: a9607...534

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke gode stunder med hunden? 

Min er også jævlig opptil 70% av tiden han er våken, men vi opplever også så sykt mye fint med han. Han kan 6 kommandoer/triks, trygg på og søkende etter oss, sååå flink til å sitte stille under stell (så lenge han får snacks). I går gikk han ned hele trappa alene, vi har ikke engang øvd på det enda, kun på oppover. 

Han har bitt oss til blods, ødelagt klær og mannens hodetelefoner, biter alle i hendene. Han har lært triks og kommandoer kjempelett, de fleste av de kunne han etter 5 minutter. Sykt smart. Men å forstå ignorering eller irettesetting gjør han enda ikke - en valp har dårligere konsentrasjon og hukommelse, så i spennende situasjoner kan du og stemmen være som luft for han.

Husk på å ikke snakke med kosestemme når han er teit eller redd, noen gang. Når moren min er på besøk og han begynner på henne, så er det "hihi nei slutt da, bestemor (🙄) liker ikke biting gullenussebolleklumpiii". Alt dette forteller hunden er at vi koser oss. Samme om han er stresset eller redd, koseprat og trøsting forteller han at han reagerer korrekt. Eneste gangen trøsting er OK hos oss er om han dunker seg i noe og ser litt fortumlet ut. Men det er ikke sånn dakar liten, men mer heiiii kom hit heller, da. 

Anonymkode: a9607...534

Joda er mange gode stunder også, og han er veldig flink på flere ting og er kjempeherlig, sånn som nå som han ligger og snorker ved siden av meg i sofaen. Tall for tips ang tonefall! 
 

Jeg føler bare at det negative spiser meg litt opp, sånn som idag har han egentlig vært mye kjempeflink, men fordi han var slitsom på ettermiddagen så er det det jeg kjenner på, klarer nesten ikke forklare det.. Det føles nesten ut som en slags angst som kommer snikende, følelsen av at jeg har gjort noe dumt og er stuck med det på en måte.. Høres sikkert ut som er forferdelig menneske, men trenger litt ventilering.. 

Anonymkode: 4658f...ef5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Setter skikkelig pris på denne tråden! Vi planlegger valp sommeren 2021 eller deromkring, og har aldri hatt hund før. Så mange gode tips, og ikke minst et realistisk bilde av hvordan valpehold faktisk er! 

Har hørt mange si at å ha valp er som å ha en baby, og det høres ut som det stemmer for deg, TS. Det går seg jo helt sikkert til, men det er bare sunt å ventilere litt når det står på som verst! Syns ikke det er rart at du føler som du gjør, det er jo faktisk ekstremt mye jobb 🙂 Har du noen hundevante venner som kunne stukket innom og avlastet deg eller gitt noen gode råd? 

Anonymkode: 77a3a...2a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men J E G hadde ikke orket en valp nå. Hvis jeg skal ha min omplasseringshund 12 timer etter at JEG sendte den meldingen

 

 

 

 

 

 

kunne jeg alltids

 

 

 

ha skrevet inn

 

 

 

 

FINN.NO eller at jeg 

 

 

liker min

 

 

LABRADOR og han er VOKSEN og en VESLA TESLA *klikk*

Anonymkode: a87b8...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så går det bra, så går det bra. Hvis man gidder, orker, vil eller har noen læreevne eventuelt er LYDIG men litt DUM.💎

Anonymkode: a87b8...157

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Setter skikkelig pris på denne tråden! Vi planlegger valp sommeren 2021 eller deromkring, og har aldri hatt hund før. Så mange gode tips, og ikke minst et realistisk bilde av hvordan valpehold faktisk er! 

Har hørt mange si at å ha valp er som å ha en baby, og det høres ut som det stemmer for deg, TS. Det går seg jo helt sikkert til, men det er bare sunt å ventilere litt når det står på som verst! Syns ikke det er rart at du føler som du gjør, det er jo faktisk ekstremt mye jobb 🙂 Har du noen hundevante venner som kunne stukket innom og avlastet deg eller gitt noen gode råd? 

Anonymkode: 77a3a...2a7

Tusen takk for fin melding❤️ 
Er helt enig, skulle ønske jeg visste hva jeg gikk inn på forhånd! 
hadde besøk av en venninne i går som er kjempeflink med hunder, og hun viste meg noen smarte triks som fungerte godt på hennes hund. De hjalp i alle fall litt! 

Men føler meg faktisk mye bedre idag, og han har vært eksemplarisk helt siden igår ettermiddag🥰 så tror man skal regne med mye opp og nedturer. Blir sikkert tilbake til angsten flere ganger senere 😅 Uansett er det veldig godt å ventilere litt, spesielt når folk viser forståelse og kommer med gode råd. Bare det å få høre at det er normalt hjalp meg masse. Takk alle flotte hundefolk som bidrar i denne tråden❣️

Anonymkode: 4658f...ef5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gitt mange gode svar her, så jeg har ikke så mye å tilføye sånn sett. Vi har hatt valp to ganger, og andre runden hadde jeg innstillingen at det er litt som en baby. Første gangen satt jeg på natta og gråt og skrev innlegg her inne 😂. Bitinga blir mye bedre når de har mistet valpetennene, jeg synes den bitinga er det mest slitsomme med valp. Å snu seg med ryggen til og gjespe synes jeg hjalp, ellers må man huske at de har et enormt tyggebehov så det kan være lurt å finne annet de kan tygge på og holde på med enn kroppsdelene til mennesker 😆.
 

Den tida du investerer nå får du så mye igjen for. Jeg bruker nesten all tid på valp i starten, det er verdt det. Husk å nyte tiden også, lykke til! 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, pusla skrev:

Gitt mange gode svar her, så jeg har ikke så mye å tilføye sånn sett. Vi har hatt valp to ganger, og andre runden hadde jeg innstillingen at det er litt som en baby. Første gangen satt jeg på natta og gråt og skrev innlegg her inne 😂. Bitinga blir mye bedre når de har mistet valpetennene, jeg synes den bitinga er det mest slitsomme med valp. Å snu seg med ryggen til og gjespe synes jeg hjalp, ellers må man huske at de har et enormt tyggebehov så det kan være lurt å finne annet de kan tygge på og holde på med enn kroppsdelene til mennesker 😆.
 

Den tida du investerer nå får du så mye igjen for. Jeg bruker nesten all tid på valp i starten, det er verdt det. Husk å nyte tiden også, lykke til! 

Tusen takk for svar og fine tips, det hjelper å høre at flere har grått😭😂 hvor lenge varte biteperioden for dere ca? Folk sier at det skal bli værre når han feller tenner, men det har han jo ikke begynt med enda.. det KAN jo ikke bli værre?? Det eneste han gjør nå er jo å gnage😅 vi har et bredt utvalg av tyggeleker, ben, gamle sko.. men møbler og folk er tydeligvis best uansett😩 

jeg har heldigvis ferie med han i hele 9 uker på rad, så tror det gjør ting lettere og mindre stressfullt for både meg og han❣️

Anonymkode: 4658f...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar og fine tips, det hjelper å høre at flere har grått😭😂 hvor lenge varte biteperioden for dere ca? Folk sier at det skal bli værre når han feller tenner, men det har han jo ikke begynt med enda.. det KAN jo ikke bli værre?? Det eneste han gjør nå er jo å gnage😅 vi har et bredt utvalg av tyggeleker, ben, gamle sko.. men møbler og folk er tydeligvis best uansett😩 

jeg har heldigvis ferie med han i hele 9 uker på rad, så tror det gjør ting lettere og mindre stressfullt for både meg og han❣️

Anonymkode: 4658f...ef5

Tror det begynte å hjelpe etter fem måneder-seks måneder ca, når valpetennene var mistet. Mener å huske det ble litt verre på slutten der ja, men slitsomt er det jo uansett.  Lang ferie er gull, jeg la grunnlaget for et trygt og godt forhold de ukene jeg hadde ferie i fjor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Horrorfreak

Det er sikkert bare for en periode. Han roer seg nok ned og vokser det nok av seg etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Biting er en ting som veldig mange valpeeiere henger seg opp i, og som mange trener på forgjeves. Ikke la det tynge deg ned at ingenting funker, du har en baby i hus som utforsker verden gjennom munnen sin som attpåtil klør pga melketenner. Bitingen vil gi seg når valpen skifter ut tennene sine. 

Valpeperioden ER kjempeslitsom, og jeg selv tenker at de som ønsker at hunder var små for alltid har ikke hatt en skikkelig terrorvalp. Eller en vanlig valp for den saks skyld. Valper er en fulltidsjobb. Heldigvis går det over, og når du glemmer det verste kan du se tilbake på bildene med et smil og til og med savne valpetiden litt.

Anonymkode: 954a5...3f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg til å ta stivkrampesprøyte hvis det er lenge siden du har gjort det. Da min hund var valp så føltes det ut som om jeg hadde skaffet meg en piraya og ikke en hund. Det kan også være lurt å rense sårene du får etter valpebitt. Jeg fikk engang et bitte lite rift i den ene fingeren og fikk infeksjon slik at fingeren ble dobbelt så stor.

Bitingene vil gi seg etter noen måneder, selv om det er en mager trøst akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg gruer meg litt til å få valp i hus igjen. De to siste beit litt, men det ble aldri så. Håper ikke den neste blir verre.

Anonymkode: 74e21...7af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, pusla skrev:

Tror det begynte å hjelpe etter fem måneder-seks måneder ca, når valpetennene var mistet. Mener å huske det ble litt verre på slutten der ja, men slitsomt er det jo uansett.  Lang ferie er gull, jeg la grunnlaget for et trygt og godt forhold de ukene jeg hadde ferie i fjor. 

5-6 mnd?!😩 bare å smøre seg med tålmodighet her da og glede seg enda mer en vanlig til jul🥰😂

 

19 timer siden, Horrorfreak skrev:

Det er sikkert bare for en periode. Han roer seg nok ned og vokser det nok av seg etter hvert.

Håper på det❣️
 

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Biting er en ting som veldig mange valpeeiere henger seg opp i, og som mange trener på forgjeves. Ikke la det tynge deg ned at ingenting funker, du har en baby i hus som utforsker verden gjennom munnen sin som attpåtil klør pga melketenner. Bitingen vil gi seg når valpen skifter ut tennene sine. 

Valpeperioden ER kjempeslitsom, og jeg selv tenker at de som ønsker at hunder var små for alltid har ikke hatt en skikkelig terrorvalp. Eller en vanlig valp for den saks skyld. Valper er en fulltidsjobb. Heldigvis går det over, og når du glemmer det verste kan du se tilbake på bildene med et smil og til og med savne valpetiden litt.

Anonymkode: 954a5...3f0

tusen takk for innlegget ditt❣️ Bare det å få forståelse hjelper utrolig mye når det står på som værst.
Får vel bare satse på at det glemmes totalt når det er over, folk får vel flere valper av en grunn🤪 Selvom jeg tenker at neste runde blir det omplasseringshund! Haha 

 

3 timer siden, Kvartz skrev:

Jeg anbefaler deg til å ta stivkrampesprøyte hvis det er lenge siden du har gjort det. Da min hund var valp så føltes det ut som om jeg hadde skaffet meg en piraya og ikke en hund. Det kan også være lurt å rense sårene du får etter valpebitt. Jeg fikk engang et bitte lite rift i den ene fingeren og fikk infeksjon slik at fingeren ble dobbelt så stor.

Bitingene vil gi seg etter noen måneder, selv om det er en mager trøst akkurat nå.

Takk! Lenge siden jeg har tatt sprøyte faktisk. Er flink til å rense da🤞🏻 

 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner jeg gruer meg litt til å få valp i hus igjen. De to siste beit litt, men det ble aldri så. Håper ikke den neste blir verre.

Anonymkode: 74e21...7af

For å si det sånn: hadde jeg visst hva jeg gikk til, hadde jeg nok ikke hatt valp nå😅 så egentlig greit at jeg ikke visste kanskje. Det er jo så mye kos også! Men blir fint med en eldre hund som tåler lengre turer og slapper mer av kjenner jeg 

Anonymkode: 4658f...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...