Gå til innhold

Lite likes på sosiale medier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor er dette så viktig for deg? Det er ikke eneste tråden om likes på insta her inne. Du får jo svar og tips også.

Selv poster jeg sjelden, men får ca 50- 100 likes per bilde. Har få følgere, bare litt over 300. Bildene som gir 80-100+ likes er av meg selv i ulike settinger (tatt av andre); på ferie, på ski, en feiring eller lignende. Bilder av andre personer eller kun av ting eller natur får mange færre likes.

Nå har jeg ikke postet noe siden april, fordi det ikke har skjedd noe gøy. Syns generelt at folk poster mindre nå enn før, spesielt på face men også på insta.

Syns jo det er hyggelig med likes på et bilde der jeg selv syns jeg ser bra ut, da får jeg likes av alle som har en relasjon til meg. Forventer ikke likes på bilder av en random lokal fjelltopp eller gate.

Ville logget av, jeg, og heller ruslet en tur i skogen og hørt på lydbok, tatt en tur på trening eller gått på biblioteket.

Det viktigste du kan gjøre er å pleie relasjoner IRL. Send en melding til dine venner og bekjente og skriv noe så enkelt som «Hei, lenge siden sist nå. Hadde vært kjekt å treffes over en kaffe for å catche opp litt. Har du tid til en kafétur på lørdag?»

Da får du samtalen i gang. Vær også sosial med familie, du vet aldri hvem de kjenner som kan bli gode venner av deg også. De fleste følgerne mine utenom venner og familie har jeg møtt ifbm en interesse, utflukt, tur eller fest med felles venner. 

Anonymkode: 52c28...149

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er folk jeg gikk på vgs sammen med,folk fra fester i gamle dager,folk man vokste opp sammen med fra samme nabolag,venner, tidligere studievenninner, venner som ikke er så nære lengre pga de har kids og jeg dessverre ikke har (enda),noen slektninger,noen fra en tidligere vennegjeng osv. 

Anonymkode: 556dc...84f

Altså er de fleste folk du ikke egentlig har noen relasjon til lenger? Jeg mistenker at du har få venner og derfor forventer for mye av folk som egentlig bare ser deg som en bekjent. De har andre folk som er mye nærmere venner som engasjerer seg i innholdet de legger ut i sosiale medier, og de innser nok ikke at du inkluderer dem i en nærmere sosial krets enn de gjør med deg.

For å være helt ærlig virker du litt merkelig sosialt. Det er ikke normalt å være så opphengt i likes, i hvert fall ikke i den grad at du vurderer hvor mange flere likes du får hvis du får en kattunge eller et barn. 

Jeg har også lukket profil og tillater kun folk jeg kjenner å følge meg, siden jeg deler en del familiebilder. Dette er kolleger og venner som jeg pleier en relasjon til i hverdagen, svært få tidligere studievenner og folk jeg egentlig ikke kjenner lenger. Det er de jeg har kontakt med i hverdagen som liker bildene mine, rett og slett fordi de kjenner meg og bryr seg om hvordan jeg har det. 

Så mitt tips til deg er å skape gode vennskap i virkeligheten. Da vil du kanskje få flere likes fra folk som bryr seg om de hverdagslige bildene dine, men enda viktigere vil du bli så trygg på deg selv at denne trangen for å få anerkjennelse på instagram ikke lenger er så viktig. 

Anonymkode: a74e9...efb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altså er de fleste folk du ikke egentlig har noen relasjon til lenger? Jeg mistenker at du har få venner og derfor forventer for mye av folk som egentlig bare ser deg som en bekjent. De har andre folk som er mye nærmere venner som engasjerer seg i innholdet de legger ut i sosiale medier, og de innser nok ikke at du inkluderer dem i en nærmere sosial krets enn de gjør med deg.

For å være helt ærlig virker du litt merkelig sosialt. Det er ikke normalt å være så opphengt i likes, i hvert fall ikke i den grad at du vurderer hvor mange flere likes du får hvis du får en kattunge eller et barn. 

Jeg har også lukket profil og tillater kun folk jeg kjenner å følge meg, siden jeg deler en del familiebilder. Dette er kolleger og venner som jeg pleier en relasjon til i hverdagen, svært få tidligere studievenner og folk jeg egentlig ikke kjenner lenger. Det er de jeg har kontakt med i hverdagen som liker bildene mine, rett og slett fordi de kjenner meg og bryr seg om hvordan jeg har det. 

Så mitt tips til deg er å skape gode vennskap i virkeligheten. Da vil du kanskje få flere likes fra folk som bryr seg om de hverdagslige bildene dine, men enda viktigere vil du bli så trygg på deg selv at denne trangen for å få anerkjennelse på instagram ikke lenger er så viktig. 

Anonymkode: a74e9...efb

De fleste som legger ut bilder på Instagram bryr seg om likes,ikke kom her og si at folk ikke hadde brydd seg om de fikk 0-3 likes. Da hadde de garantert fjernet bilde eller trodd noe var feil.

Har lite sosialt utenom familien min for tiden,så ja,det er litt sårt og ikke få likes. Legger ut lite selfies så er ikke ute etter anerkjennelse på den måten. Men det er klart at man ønsker og bli sett og at folk bryr seg. 
 

Anonymkode: 556dc...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som legger ut bilder på Instagram bryr seg om likes,ikke kom her og si at folk ikke hadde brydd seg om de fikk 0-3 likes. Da hadde de garantert fjernet bilde eller trodd noe var feil.

Har lite sosialt utenom familien min for tiden,så ja,det er litt sårt og ikke få likes. Legger ut lite selfies så er ikke ute etter anerkjennelse på den måten. Men det er klart at man ønsker og bli sett og at folk bryr seg. 
 

Anonymkode: 556dc...84f

Dette vet du ikke noe om. Så ikke vær så bestant i svarene dine.

Ei vennenine av meg bryr seg ikke om likes på Instagram. Hun legger ut det hun vil og får hun likes så er det en pluss, men ikke noe som STYRER hennes liv. Hun har alt fra katter, hunder, fjelltur og selfie på sin konto. 

Snakke før din egen del å ikke begynne å supplere hva andre måtte tenke, tro etc ang likes på Instagram.

Anonymkode: 74b2a...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette vet du ikke noe om. Så ikke vær så bestant i svarene dine.

Ei vennenine av meg bryr seg ikke om likes på Instagram. Hun legger ut det hun vil og får hun likes så er det en pluss, men ikke noe som STYRER hennes liv. Hun har alt fra katter, hunder, fjelltur og selfie på sin konto. 

Snakke før din egen del å ikke begynne å supplere hva andre måtte tenke, tro etc ang likes på Instagram.

Anonymkode: 74b2a...a80

Dette veit jeg 110% at de som vanligvis får fra 45 til 110 likes på de fleste bilder de legger ut hadde gjort ja,så ikke fortell meg hva jeg skal si eller ikke. 
Kanskje det ikke styrer livene til folk,men ert betyr noe. Helt bombe sikkert!!

Og hadde ikke du fått mye likes fra de såkalte 7500 følgerne dine hadde du også reagert. Det er ingen tvil!!!!

Så forresten at jeg hadde fått likes på det jeg la ut,hele fem stk på selfien,fire på et annet og tre på et😂 Hyggelig men hadde gjort seg med ei 60 til🤓

 

 

 

 

Anonymkode: 556dc...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette veit jeg 110% at de som vanligvis får fra 45 til 110 likes på de fleste bilder de legger ut hadde gjort ja,så ikke fortell meg hva jeg skal si eller ikke. 
Kanskje det ikke styrer livene til folk,men ert betyr noe. Helt bombe sikkert!!

Og hadde ikke du fått mye likes fra de såkalte 7500 følgerne dine hadde du også reagert. Det er ingen tvil!!!!

Så forresten at jeg hadde fått likes på det jeg la ut,hele fem stk på selfien,fire på et annet og tre på et😂 Hyggelig men hadde gjort seg med ei 60 til🤓

 

 

 

 

Anonymkode: 556dc...84f

Hvis du har lukket profil med 40 følgere er det litt vanskelig å få 60+ likes.

Anonymkode: fd9ba...f4a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette veit jeg 110% at de som vanligvis får fra 45 til 110 likes på de fleste bilder de legger ut hadde gjort ja,så ikke fortell meg hva jeg skal si eller ikke. 
Kanskje det ikke styrer livene til folk,men ert betyr noe. Helt bombe sikkert!!

Og hadde ikke du fått mye likes fra de såkalte 7500 følgerne dine hadde du også reagert. Det er ingen tvil!!!!

Så forresten at jeg hadde fått likes på det jeg la ut,hele fem stk på selfien,fire på et annet og tre på et😂 Hyggelig men hadde gjort seg med ei 60 til🤓

 

Anonymkode: 556dc...84f

Selv om jeg har 7500 følgere så baseres ikke live mitt på om de gir meg likes eller ikke. Det er følgerne mine som avgjør om bildene mine skal få likes eller ikke. Jeg legger ut det jeg vil uten å bryr meg om det. For så viktig er det faktisk ikke. Jeg er i midten av 30-årene så det er sagt. Følgerne mine er fra 18 til 45 år. Hadde jeg levd av Instagram så ville det ha blitt noe annet for da er det likes som gir penger i kassen. Men det er ikke i mitt tilfelle.

Anonymkode: 74b2a...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så forresten at jeg hadde fått likes på det jeg la ut,hele fem stk på selfien,fire på et annet og tre på et😂 Hyggelig men hadde gjort seg med ei 60 til🤓

Anonymkode: 556dc...84f

Med dine 40 følgere så er det umulig at du kan få 60 likes. Regnestykket går ikke opp da😉😜

Anonymkode: 74b2a...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

De fleste som legger ut bilder på Instagram bryr seg om likes,ikke kom her og si at folk ikke hadde brydd seg om de fikk 0-3 likes. Da hadde de garantert fjernet bilde eller trodd noe var feil.

Har lite sosialt utenom familien min for tiden,så ja,det er litt sårt og ikke få likes. Legger ut lite selfies så er ikke ute etter anerkjennelse på den måten. Men det er klart at man ønsker og bli sett og at folk bryr seg. 
 

Anonymkode: 556dc...84f

Men betyr likes det?

Som mange har forsøkt å skrive gjentatte ganger i begge trådene dine her om temaet: Likes på Instagram betyr i de fleste tilfeller at folk "betaler" for likes du har gitt dem på siste post, evt at de håper/forventer å få likes tilbake når de liker ditt bilde. I noen tilfeller betyr det at en du kjenner i virkeligheten liker bildet for å være grei og vise omsorg. Og i noen svært få tilfeller at vedkommende faktisk liker bildet og motivet du har lagt ut, altså reell beundring og interesse ikke for deg som person, men for selve bildet.

Så vil du ha likes? Eller vil du at de som (mer eller mindre tilfeldig) har endt opp på følgerlisten din på Instagram faktisk skal begynne å genuint bry seg ikke om bildene dine, men om deg og livet ditt? For det er altså i de aller, aller fleste tilfellene to helt forskjellige ting.

Anonymkode: fd9ba...f4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette veit jeg 110% at de som vanligvis får fra 45 til 110 likes på de fleste bilder de legger ut hadde gjort ja,så ikke fortell meg hva jeg skal si eller ikke. 
Kanskje det ikke styrer livene til folk,men ert betyr noe. Helt bombe sikkert!!

Og hadde ikke du fått mye likes fra de såkalte 7500 følgerne dine hadde du også reagert. Det er ingen tvil!!!!

Så forresten at jeg hadde fått likes på det jeg la ut,hele fem stk på selfien,fire på et annet og tre på et😂 Hyggelig men hadde gjort seg med ei 60 til🤓

 

 

 

 

Anonymkode: 556dc...84f

Det virker så trist å hige etter likes og anerkjennelse fra folk du ikke har kontakt med i hverdagen.

Anonymkode: e68aa...718

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

De fleste som legger ut bilder på Instagram bryr seg om likes,ikke kom her og si at folk ikke hadde brydd seg om de fikk 0-3 likes. Da hadde de garantert fjernet bilde eller trodd noe var feil.

Har lite sosialt utenom familien min for tiden,så ja,det er litt sårt og ikke få likes. Legger ut lite selfies så er ikke ute etter anerkjennelse på den måten. Men det er klart at man ønsker og bli sett og at folk bryr seg. 
 

Anonymkode: 556dc...84f

Jeg syns du har fått mange gode svar i trådene dine, men du svarer arrogant tilbake og nekter å ta til deg rådene du får. Hvis dette også gjelder hvordan du behandler folk i det virkelige liv så forstår jeg hvorfor du sliter med sosiale relasjoner. 

Anonymkode: a74e9...efb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker så trist å hige etter likes og anerkjennelse fra folk du ikke har kontakt med i hverdagen.

Anonymkode: e68aa...718

På mange måter er jo Instagram nettopp det, dvs få respons på det man legger ut fra ukjente i hele verden, igrunnen, i hvert fall om man har åpen profil.

Jeg har en sånn IG-konto selv, og jeg innrømmer glatt at de gangene jeg virkelig har fått mange likes på poster blir jeg jo fornøyd. Hele mediet er tross alt konstruert etter alle kunstens regler for å trigge belønningssenteret i hjernen, så at det virker på meg viser ikke annet enn at jeg er menneskelig.

Men det fordrer at man samtidig, dvs etter den første begeistringen har lagt seg, får veldig klart for seg hva likes er et mål på. Og det er jo stort sett ingen verdens ting, annet enn at man knekker koden for hvordan akkurat den aktuelle appen fungerer. Og da handler det om å forstå mediet, ikke om å få sosial bekreftelse. I høyden handler det om å fake sosial interaksjon, og bygge seg opp et nettverk som man manipulerer på riktig måte. 

Problemet med diskusjonen her i tråden er at TS ønsker triks for å manipulere seg til mer likes (type gunstig postetidspunkt, motiver etc), samtidig som hun tillegger de likerklikkene hun ønsker seg en helt annen betydning, dvs hun vil ha dem som bevis/indikasjon på sosial bekreftelse og anerkjennelse. Hvis det er målet kommer jo ikke alle likes i verden til å hjelpe. Jeg har feks en følger på IG som poster overentusiastiske kommentarer på alle bildene mine, uansett. Noen ganger glemmer hun seg og poster en identisk kommentar på et bilde hun allerede har kommentert på. :ler: Det gir meg ingen glede overhodet, jeg blir bare lattermild og brydd. Er jeg i godt humør gir jeg imidlertid en kommentar og like tilbake, slik at hun kan fortsette å stige i algoritmene, slik hun er ute etter. 

Dette er likes på IG, det er ikke kjærlighet eller vennskap, men iskald kapitalisme, eller tomhet og jag etter vind. Hvis man frikobler det helt fra egen person er det helt harmløst, mener jeg. Men dersom man gjør det motsatte, dvs lar kontoen smelte sammen med egen person, navn og liv, kan det nok bli problematisk. Muligens TS er mer der - det vet jeg ikke. 

Anonymkode: fd9ba...f4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns du har fått mange gode svar i trådene dine, men du svarer arrogant tilbake og nekter å ta til deg rådene du får. Hvis dette også gjelder hvordan du behandler folk i det virkelige liv så forstår jeg hvorfor du sliter med sosiale relasjoner. 

Anonymkode: a74e9...efb

Jeg har tatt til meg mange av rådene jeg har fått og utført noen i praksis.🙂 Er ikke arrogant men om folk svarer frekt blir man det tilbake. 

Anonymkode: 556dc...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På mange måter er jo Instagram nettopp det, dvs få respons på det man legger ut fra ukjente i hele verden, igrunnen, i hvert fall om man har åpen profil.

Jeg har en sånn IG-konto selv, og jeg innrømmer glatt at de gangene jeg virkelig har fått mange likes på poster blir jeg jo fornøyd. Hele mediet er tross alt konstruert etter alle kunstens regler for å trigge belønningssenteret i hjernen, så at det virker på meg viser ikke annet enn at jeg er menneskelig.

 

Problemet med diskusjonen her i tråden er at TS ønsker triks for å manipulere seg til mer likes (type gunstig postetidspunkt, motiver etc), samtidig som hun tillegger de likerklikkene hun ønsker seg en helt annen betydning

Anonymkode: fd9ba...f4a

Dette. Ønsker på ingen måte å manipulere meg til mer likes,vil at folk genuint skal like bildene om de liker de,kjenner seg igjen,det appellerer til dem osv. Men skal ikke legge skjul på at det også ønskes for å bli sett og likt. 
Jeg har kommentert og likt bildene til folk fra vgs fordi jeg håper at de vil like tilbake. Men som noen nevnte her,så kanskje jeg håper på nærmere kontakt og de ser på meg som en utenfor deres nærmeste krets. Det er nok noe i det. Har vel også,litt flaut å innrømme,men ønsket at jeg var i gjengen til noen av disse folka. At de virker kjekkere og mer sosiale enn de fra min krets som jeg har vært minimalt med siste årene. Så er det sagt. 
Ts

Anonymkode: 556dc...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Ønsker på ingen måte å manipulere meg til mer likes,vil at folk genuint skal like bildene om de liker de,kjenner seg igjen,det appellerer til dem osv. Men skal ikke legge skjul på at det også ønskes for å bli sett og likt. 
Jeg har kommentert og likt bildene til folk fra vgs fordi jeg håper at de vil like tilbake. Men som noen nevnte her,så kanskje jeg håper på nærmere kontakt og de ser på meg som en utenfor deres nærmeste krets. Det er nok noe i det. Har vel også,litt flaut å innrømme,men ønsket at jeg var i gjengen til noen av disse folka. At de virker kjekkere og mer sosiale enn de fra min krets som jeg har vært minimalt med siste årene. Så er det sagt. 
Ts

Anonymkode: 556dc...84f

Jeg synes ikke det er flaut å innrømme overhodet, det er ærlig og viser selvinnsikt!

Det jeg prøvde å få fram er nettopp at folk svarer på noe annet enn det du egentlig spør om - dvs hva som skal til for å få mest mulig likes på IG (åpen konto og ulike triks, som jeg sier), eller hva som skal til for å faktisk vekke den reelle interessen til folk som kjenner en fra før, og som følger en i SoMe. 

Det første er ikke så vanskelig om man legger all sin energi i det - det andre er vanskeligere! :) Da må du nok heller legger grunnlaget ute i virkeligheten heller enn på Instagram.

Anonymkode: fd9ba...f4a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker daglig en haugevis av bilder og forventer ikke at eieren av bildet/kontoen skal like tilbake. Det er min måte og si at bildet er nydelig, pent, god budskap etc. Men så bruker jeg Instagram på en annen måte og legger ikke energi å tanker om folk liker eller ikke liker. Før jeg knakk koden så tok det tid. Jeg utforsket Instagram for å se hva folk la ut og hva som appellerte til meg. Når jeg sjekket hva jeg hadde likt av bilder selv så fant jeg ut at det gikk mye i mat, hage, blomster, dyr og selfie, natur etc. Da begynte jeg å mixe litt når jeg la ut. Så begynte å jeg å legge merke når bildene mine hadde blitt sett mest av folk. Da postet jeg rundt den tiden folk var mest aktiv på appen. Og så har det gått sin gang. 

Anonymkode: 74b2a...a80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen her som følger en litt stor norsk interiørkonto? Hadde pause fra Instagram ca to uker. Det samme fra den kontoen igjen og igjen,spre positivisme og være raus snakker den kontoen om konstant. Bra å være positiv og raus men å måtte gjenta det nesten daglig er ekstremt slitsomt. Og den må dele alle den er sosial med konstant,tagge alle hver jævla gang. Nei,trenger ikke følge den men må bare...Må være andre enn meg som reagert på at det snakkes om positivitet konstant?Og at den må vise alle den er sosial med HELE TIDEN. Det virker kronisk og krampeaktig. Blir utslitt av å se på(og nei ser ikke alle storyene for man vet hva som kommer🙄). Og nei er ikke sjalu for har ikke det samme behovet,syns det er ekstremt overdrevet. 

Anonymkode: 556dc...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg syns du har fått mange gode svar i trådene dine, men du svarer arrogant tilbake og nekter å ta til deg rådene du får. Hvis dette også gjelder hvordan du behandler folk i det virkelige liv så forstår jeg hvorfor du sliter med sosiale relasjoner. 

Anonymkode: a74e9...efb

Dette var jo hyggelig sagt,

Anonymkode: dbada...d2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor betyr likes så mye for deg? 

Har sluttet å bry meg om likes fordi den virkelig verden betyr mer for meg enn sosiale medier. Jeg bryr meg heller om de som bruker tid på meg i det virkelige liv. 

Endret av gladjenta96
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da åpnet jeg Instagram kontoen litt og # igjen,mange år siden sist. Fikk endel mer likes og et par nye følgere. Fra de man har som faste følgere får man fortsatt bare 3 til max 6 likes fra de. Ser at folk liker ulike ting,noen liker alt og noen liker ingenting. Fant noen nye følgere fra fb som jeg har gått på skole sammen med,som fulgte tilbake. Det man ser går igjen,er at folk støtter hverandre på det som legges ut,om de er nære venner,vokst opp sammen,gått i klasse tidligere osv. Noen liker spektakulære ting,andre selfies,noen hater solnedganger og blomster/natur,noen elsker høye fjelltoppturer og dyr. Konklusjonen er at folk liker forskjellig. 
 

Nå får man mindre likes på fb,kun to likes på siste. Latterlig. Har nærmere 400 stk der..

Ts

Anonymkode: 556dc...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...