Gå til innhold

Lite likes på sosiale medier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Liker du ofte alt av hva venner legger ut? Det er ofte en slags "gi-og-få" mentalitet over likes. Jeg har venner jeg gir likes, kun fordi de gir meg likes, derfor liker jeg alt av dem, uansett. Jeg får ikke mange likes og bryr meg ikke om det, men jeg får likes av venner som jeg gir likes. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har nesten sluttet helt å klikke liker på bilder, og mye får jeg ikke opp i feeden lenger heller.

Anonymkode: e68aa...718

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2020 den 14.25, AnonymBruker skrev:

Veldig overfladisk å kaste bort tiden sin på å tenke på sånn..           

Anonymkode: 582ea...d31

Hvorfor det?Alle trenger litt anerkjennelse fra tid til annet,det er menneskelig.

 

Nå må jeg bare holde meg unna Instagram og Snapchat. Det er hinsides skryting og sosialisering av disse to-tre barnsmødrene jeg gikk på videregående sammen med. Knekker helt i hop og gråter når jeg logger meg på. Dette fordi jeg ikke har hatt venner selv siste tiden og ønsker dette så inderlig selv. 

Anonymkode: 556dc...84f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.7.2020 den 14.29, Kaffefrøken skrev:

Liker du ofte alt av hva venner legger ut? Det er ofte en slags "gi-og-få" mentalitet over likes. Jeg har venner jeg gir likes, kun fordi de gir meg likes, derfor liker jeg alt av dem, uansett. Jeg får ikke mange likes og bryr meg ikke om det, men jeg får likes av venner som jeg gir likes. 

Liker noen nå og da. Men dette er ikke nære venner,folk jeg gikk på gymnaset sammen med og hun ene bodde jeg tilfeldigvis i kollektiv med et år når jeg studerte i en storby. Hun et veldig grei men hun skryter hver sommer og jul når hun er hjemme på ferie. Om og gjøre å gå på alle fjellene her,oppstilling av seg med barna etc. Ekstremt slitsomt å være vitne til,men gidder ikke slette henne,får bare holde meg unna litt. Ellers gir jeg likes der jeg synes bildene er fine. Får faste likes av tre fire stk når jeg legger ut noe,men skulle ønske jeg fikk fra flere ja. Men har kun 40 følgere på insta og 380 på fb. Mange deler ikke ting på fb men kun på insta. Jeg får ofte flere likes på fb,ergo pga flere venner der.

Anonymkode: 556dc...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Liker noen nå og da. Men dette er ikke nære venner,folk jeg gikk på gymnaset sammen med og hun ene bodde jeg tilfeldigvis i kollektiv med et år når jeg studerte i en storby. Hun et veldig grei men hun skryter hver sommer og jul når hun er hjemme på ferie. Om og gjøre å gå på alle fjellene her,oppstilling av seg med barna etc. Ekstremt slitsomt å være vitne til,men gidder ikke slette henne,får bare holde meg unna litt. Ellers gir jeg likes der jeg synes bildene er fine. Får faste likes av tre fire stk når jeg legger ut noe,men skulle ønske jeg fikk fra flere ja. Men har kun 40 følgere på insta og 380 på fb. Mange deler ikke ting på fb men kun på insta. Jeg får ofte flere likes på fb,ergo pga flere venner der.

Anonymkode: 556dc...84f

Da er det fordi dere ikke er nære venner, og det du legger ut ikke er eksepsjonelt nok for en like. Beklager, men sånn er det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så er det sånn: enkelte folk på face /instagram  blir jeg pinlig berørt av for de er så needy , personen kan legge en drøss bilder av partner og ungene sine annenhver dag "fine familien min.hjerte,hjerte"

Denne personen har brukt likes fra meg iallfall for det blir så intenst mye i perioder og repererende.

Jeg legger svært sjeldent ut noe, da må det være  noe veldig spesielt/ekstraordinært. 

Og jeg har fått en småsur bemerkning fra denne personen at jeg får mange  både likes og kommentarer , imens h*n har dobbel så mange følgere og venner men få likes.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg legger ut sjelden på FB, og 2-5 likes er helt vanlig. Har bare de aller nærmeste venner og familie der. Men det er lite med 3 likes hvis man har 100+ venner ja. Kjenner de som bare tenker på likes og har 3000 venner, men da blir jo poenget helt borte.

Anonymkode: f8680...c2d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg legger ut sjelden på FB, og 2-5 likes er helt vanlig. Har bare de aller nærmeste venner og familie der. Men det er lite med 3 likes hvis man har 100+ venner ja. Kjenner de som bare tenker på likes og har 3000 venner, men da blir jo poenget helt borte.

Anonymkode: f8680...c2d

Men det er noen som aldri gir deg likes uansett hva du legger ut. Dette er kanskje litt stygt,men kjedelig å få likes fra slekt liksom,ønsker det fra flere «venner». 
 

 

Kjenner det gjør godt å holde seg vekke fra Instagram en periode ja,blir helt nedbrutt når jeg ser enkelte skryte om alle fjell de bestiger når de er hjemme på ferie,fjell som jeg kunne gått på som bor her til vanlig men pga man ikke har bil,kommer seg til osv. Det er sårt! Oppstilling av familien med tekster som «Som vi koser oss», «Så velsignet vi er(barna)», «Han her altså»kjærestebilde osv. Det er slitsomt i lengden. Kanskje de ikke tenker over at de skryter hinsides,ikke veit jeg...men når man mangler litt i livet er det svært tøft å se dette. 
Ts

Anonymkode: 556dc...84f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Kaffefrøken skrev:

Da er det fordi dere ikke er nære venner, og det du legger ut ikke er eksepsjonelt nok for en like. Beklager, men sånn er det. 

Hva er eksepsjonelt nok?En veldig høy fjelltopp?Hadde nok fått endel likes på det. Et fint profilbilde ? Kanskje,har fått litt før fra disse her da. Men nå tar jeg knapt selfies for må ta 100 stk for å bli fornøyd med et,og da gidder man bare ikke. 

Anonymkode: 556dc...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er eksepsjonelt nok?En veldig høy fjelltopp?Hadde nok fått endel likes på det. Et fint profilbilde ? Kanskje,har fått litt før fra disse her da. Men nå tar jeg knapt selfies for må ta 100 stk for å bli fornøyd med et,og da gidder man bare ikke. 

Anonymkode: 556dc...84f

Utifra hvordan du skriver virker du ikke så veldig positiv akkurat. Kanskje der det ligger. Sjarm og positivt hjelper alltid. Hvorfor er det så viktig for deg med likes? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ganske stor sannsynlighet for at det har mer med hva og hvordan du legger ut ting enn hva folk synes om deg. Jeg legger sjeldent ut noe, men jeg har tatt så mange kurs om sosiale medier på jobb at jeg er miljøskada. Legger alltid ut ting rundt klokka 4-5 (da havner det på feeden til folk i "beste lesetid", redigerer bildene slik at de blir lysere og skarpere (men uten masse filter, det trekker faktisk ned) og skriver en eller annen kort, men fin beskrivelse. Deler stort sett innblikk i hverdagen min og har "bare" 200 følgere, men får ofte 50-60 likes likevel. Samme på Facebook. 

Legg ut bilder når folk flest ser de (har flere venner som poster rundt midnatt, da forsvinner det ofte i feeden til neste gang folk tar opp mobilen), pass på at det er bilder som gir mening (selv om et bilde er veldig estetisk kan det hende det passer seg bedre på en story enn på en feed), sleng gjerne med en tekst og gjør ting som stikker seg litt ut - det er mye lettere å reagere på et bilde av at du gjør noe du og andre vanligvis ikke gjør enn et bilde av en kaffekopp, en skogtur eller lignende. Folk setter pris på slike bilder, men de får ikke det samme "behovet" for å reacte :) Skjønner forøvrig at det føles sårt, vi blir mer påvirka av sosiale medier enn mange liker å innrømme. 

Anonymkode: c9e17...d81

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får en god del likes på ting jeg legger ut. Som regel legger jeg ut småflauser og humoristiske innlegg fra hverdagen, enten bare tekst eller bilde og tekst. Veldig ofte er det mange andre som kjenner seg igjen i situasjonen som kommenterer og gir likes. 

Jeg legger egentlig sjeldent ut ting, men jeg er ganske flink til å kommentere og like andres innlegg, derfor dukker jeg ofte opp i feeden deres.

Jeg er for øvrig enig med AB_d81 rett over her: bilder av natur, mat, oppstilte familiebilder ol blir litt kjedelig i lengden, med mindre det er noe veldig spesielt med akkurat den situasjonen. 

Anonymkode: 5dd00...eb0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Kaffefrøken skrev:

Utifra hvordan du skriver virker du ikke så veldig positiv akkurat. Kanskje der det ligger. Sjarm og positivt hjelper alltid. Hvorfor er det så viktig for deg med likes? 

Kanskje jeg har vært litt misunnelig og bitter. Prøver å snu det og være positiv. Er vel at jeg har lett for å sammenligne meg med jevnaldrende som har to eller tre barn ,samboer/godt osv og har mye og opplever mye av det jeg så sårt ønsker selv. Og føler samtidig jeg har lite «å komme med» på feks Instagram da jeg ikke har reist rundt så mye og hatt lite sosialt over en lang periode. Skal sies jeg skryter av fjellturer eller steder jeg har vært om jeg først har vært der. Ellers føler jeg at jeg har lite å komme med før jeg er på noe sosialt osv. Men man ser jo også at venner støtter venner. 
 

Likes er viktig for å bli sett og at folk ser og bryr seg om hva du legger ut/gjør,at det du legger ut betyr litt. Ikke alt,men litt. 
 

Ts

Anonymkode: 556dc...84f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Du har lukket konto, du følger bare folk som følger deg tilbake, du har ikke en nisjekonto som folk følger av interesse, men en generell konto om ulike ting du gjør i livet ditt, du følges ikke kun av nære venner og familie, og du liker bare "noen ganger" bilder som dine følgere legger ut??

Dette er jo selvsagt grunnene til at så få liker bildene dine. For kontoer som ikke er veldig store eller veldig spesielle er det kun terrorbalanse som gjelder når det kommer til likes. Jeg har en åpen nisjekonto der folk med samme interesse følger meg, bildene mine er bra nok til at de har blitt repostet av store internasjonale kontoer innen samme tema og fått mange tusen likes, men sånn til daglig får jeg sjelden over 100 på et bilde nå, selv om kvaliteten er bedre og bedre på bildene etterhvert som jeg får mer erfaring. Det er fordi jeg ikke orker å markedstilpasse eller sitte og like bilder og kommentere hele dagen bare for å stige i algoritmene. For det er det som avgjør. 

For å få likes tilbake må man like andres bilder, hele tiden, og helst også kommentere dem. Da skaper man press og takknemlighetsgjeld hos følgerne sine om å like tilbake. Dette er det mest effektive tror jeg.

For å få algoritmene til å gi en bedre eksponering må en forme billedtekstene sine som spørsmål, slik at man får mest mulig kommentarer under bildet. "I dag har jeg gått tur til denne fjelltoppen. Hvor liker du å gå tur? Fortell i kommentarfeltet!"

:sprettoy:

Så er det venner og familie som liker bilder for å være snille. Kjekt med noen slike (jeg har veldig få av dem på IG).

Men det viktigste er å bare innse at selv om man får mange likes på IG på denne måten, så er det fordi de sleipe triksene virker - ikke fordi man tar fine og spennende bilder (faktisk ikke, nei), og slett ikke fordi man blir sett og anerkjent. Folk liker for å få likes tilbake, eller fordi de er bundet av en form for relasjon til den som legger ut bildet. 

Anonymkode: fd9ba...f4a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er du? Er du over 25 er det kanskje på tide å slutte å bry seg om likes, eller..? Er det samme som å slutte å leke med barbie. Man gjør ikke det etter en vidd alder.

Logg på livet istedet. Er mye triveligere her. 

Anonymkode: 03a7f...946

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vitner forøvrig om umodenhet å være så opptatt av oppmerksomhet og anerkjennelse. Folk på din egen alder liker deg bedre om du slutter å være så needy. 

Anonymkode: 03a7f...946

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor gammel er du? Er du over 25 er det kanskje på tide å slutte å bry seg om likes, eller..? Er det samme som å slutte å leke med barbie. Man gjør ikke det etter en vidd alder.

Logg på livet istedet. Er mye triveligere her. 

Anonymkode: 03a7f...946

Det er bare tull.

SoMe er designet for å få oss til å bry oss om likes og alle andre funksjoner de tilbyr, slik at vi skal tilbringe mest mulig tid der, og bli mest mulig eksponert for mest mulig reklame. Disse mekanismene virker på oss alle sammen. Man slutter ikke å være menneskelig selv om man bikker 25.

Men man kan selvsagt gjøre en jobb for å reflektere over eget reaksjonsmønster på SoMe, inklusive måten man svarer andre på når man poster innlegg i diskusjonsforum. :filer: 

Anonymkode: fd9ba...f4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare tull.

SoMe er designet for å få oss til å bry oss om likes og alle andre funksjoner de tilbyr, slik at vi skal tilbringe mest mulig tid der, og bli mest mulig eksponert for mest mulig reklame. Disse mekanismene virker på oss alle sammen. Man slutter ikke å være menneskelig selv om man bikker 25.

Men man kan selvsagt gjøre en jobb for å reflektere over eget reaksjonsmønster på SoMe, inklusive måten man svarer andre på når man poster innlegg i diskusjonsforum. :filer: 

Anonymkode: fd9ba...f4a

Det vitner jo bare om umodenhet når man ltydelig ever for sosiale medier. Latterlig når jeg ser folk legger ut daglig, eller nesten daglig, om livet sitt, som forøvrig ikke er mer spennende enn naboen sitt eller hvem som helst andre. Når man craver så intenst for oppmerksomhet så bør man kanskje søke hjelp. 
Og ja såklart er sosiale medier laget for at vi skal bli avhengig, men så er det ikke alle som biter på heller. Enkelte har andre verdier i livet enn å vise frem privatlivet sitt til hele verden for så å forvente utelukkende positive tilbakemeldinger på alt. Så blir man 4 år i hodet igjen når man ikke får like mange «likes» som venninna si. Ærlig talt. Folk bør skaffe seg et liv utenom den facebooken. Gå tur uten å legge det ut. Leke med barna uten å må vise det til halve verden. 
Har en venninne som bruker Facebook som dagbok. Har «slumret» henne hundrevis av ganger. Slitsomt å lese om sånt uinteressant piss daglig! Folk bør tenke litt iver hva de signaliserer med å holde på sånn. VIL de bli oppfattet som oppmerksomhetssøkende og needy? 

Anonymkode: 03a7f...946

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få likes og kommentarer må man være aktiv selv, og vise interesse for andres bilder. 

Jeg har en åpen nisjekonto på Instagram med noen tusen følgere, og får god respons (~30% likes ift følgere). Jeg prøver selv å være så aktiv som mulig ved å like og kommentere andres bilder. Noen har blitt faste tilfeldig, og jeg opprettholder dette. Jeg ser også på bilder under ulike hashtagger og liker og kommenterer random bilder som jeg synes er fine. 

Jeg har for det meste følgere med samme interesse som meg, men har noen familiemedlemmer og venner på følgerlisten også. De er ikke spesielt aktive, og det er greit. Men det er en venninne som konsekvent ikke liker bildene mine, noe jeg synes er litt merkelig, da hun alltid ser på mine historier, så hun er åpenbart mye på appen. Min familie og venner som har «vanlige» kontoer er nokså uinteressant for meg (bilder av hageblomster, tallerken med lunsj, selfie ol), men jeg liker som regel bildene likevel, av høflighet. Samme som at de antageligvis synes mine tema-bilder er uinteressante. 

Jeg tror du må tenke over hva du ønsker med kontoen din, og hvorfor du ønsker likes. 

Facebook vet jeg ingenting om hvordan fungerer. 

Anonymkode: e878f...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...