Gå til innhold

Barnevernets samtale med barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tilbake til å rådføre seg med adv. 

Anonymkode: 97080...99b

Utan råd frå advokat, er det vel ikkje så lett å vite kva ein bør gjere. Har googla av nysgjerrigheit, og det ser ut til at barnet ikkje har rett til å få med seg tillitsperson i undersøkingssaker, kun når bv har overtatt omsorgen! http://www.advokatsylte.no/artikkel/5/rett-og-urett/229/ulovlige-samtaler-i-enerom

Anonymkode: 8ac59...816

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Belima skrev:

Fordi hun skriver i HI at hun er i et familieselskap. For meg er det rart hvis hun IKKE har snakket med noen andre i familien som var i samme selskap. Noen flere kan ha sett situasjonen og støtte henne.

Sant. Men det er ikkje alle som klarer å fortelje til familiemedlemmer at dei er melde til bv. Det føles svært belastande og stigmatiserande. Folk ser ikkje på deg på samme måte igjen. 

• Liker 5
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Sant. Men det er ikkje alle som klarer å fortelje til familiemedlemmer at dei er melde til bv. Det føles svært belastande og stigmatiserande. Folk ser ikkje på deg på samme måte igjen. 

Tja, vi behøver ikke være enige i det du mener. Min søster har vært under BV og som storesøster var jeg enig i det BV mente om henne. Jeg er ikke dømmende og folk kan gjøre feil, men fremdeles være gode mennesker. En kan synes at en "sak"som skjer ikke er bra, men det er ikke dermed sagt at menneske er et dårlig menneske av den grunn. Alle kan feile og rette opp feil igjen, noen trenger hjelp til å se sine feil, men er fremdeles  gode menneske i mine øyne.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Belima skrev:

Tja, vi behøver ikke være enige i det du mener. Min søster har vært under BV og som storesøster var jeg enig i det BV mente om henne. Jeg er ikke dømmende og folk kan gjøre feil, men fremdeles være gode mennesker. En kan synes at en "sak"som skjer ikke er bra, men det er ikke dermed sagt at menneske er et dårlig menneske av den grunn. Alle kan feile og rette opp feil igjen, noen trenger hjelp til å se sine feil, men er fremdeles  gode menneske i mine øyne.

Joda, mange som er melde til bv (forhåpentligvis dei aller fleste) har forbedringspotensiale. Men det går fint an å bli meldt utan å ha gjort noko feil. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Belima skrev:

Det du skriver er prakteksempel på hvorfor folk ikke gidder å fortelle om de er meldt til bv. Som oftest er det stigmatiserende og folk flest mener av en eller annen merkelig grunn at det alltid er bv som har rett selv om det ikke er tilfellet.

Anonymkode: 29917...e61

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trodde dere virkelig at far kunne være med som tillitsperson?

Anonymkode: f514c...306

Så hvorfor kunne ikke bv opplyse om dette? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir kanskje sagt at det er eit viktig mål å forbetre barnevernet, men det hjelper ikkje å informere styresmaktene om feil som blir begått, nei. Det er ingen som kan eller vil gå inn i enkeltsaker. (Det er standardsvaret)

Fra en som jobber i «styresmaktene» - jo, det hjelper å informere om hva som har skjedd, det tas med i det videre arbeidet med systemet. At man ikke kan gå inn i enkeltsaker betyr ikke at erfaringer bidrar i forbedringsarbeidet. At man ikke går inn enkeltsaker er fordi det oftest er et system for behandling av klager ol som alle må forholde seg til og som alle  skal behandles likt i (skal ikke lønne seg å kjenne en som jobber her eller der)

Anonymkode: a228a...278

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Var dette avhør eller samtale? Er da helt vanlig at bv har samtaler med barn. Når politiet kommer i bildet skal barna få opprettet sin egen adv.  To forskjellige ting.

Her er vi vel litt ved kjernen av problemet. Er det en samtale, eller er det et avhør? Nå er Ts «dømt» som en dårlig forelder ut fra denne «samtalen» som tydeligvis ikke var kvalitetssikret. «Straffen» er et stigma, hun må gå til et ydmykende kurs for å bedre sine foreldreferdigheter, kanskje må hun ta fri fra jobb, taper lønn osv. Det er ikke sikkert hun har lyst til å fortelle fex arbeidsgiver om dette. 
Det er et stort stigma rundt dette, da folk flest tenker «ingen røyk uten ild» når det kommer til barnevernssaker. Jeg er en person som stort sett gir blaffen i hva folk tenker, men akkurat det at jeg har hatt tiltak fra barnevernet vet ikke familien min engang. Helt unødvendig tiltak, som bv ikke fulgte opp selv en gang. Saksbehandler var sykemeldt og ingen dukket opp på møtene. Men vi måtte bare si ja til tiltak, ble truet i likhet med Ts. Det var helt tragikomisk.
I verste fall kan uriktige og vridde referat fra samtaler føre til at barnet blir fjernet. 
Derfor er det flere eksperter på området som mener at barnevernet burde vært delt i to, med en mer «politimessig» del og en «hjelpende» del. Den delen av barnevernet som har makt til å gripe inn, bør jobbe etter politiets prinsipper, bla ift avhør. 
Jeg har vært avhørt både av politi og «avhørt» av saksbehandler hos barnevernet. Har bare godt å si om politiet, de spurte hvis noe var uklart, og fikk sjans til å lese gjennom i etterkant. 

»Avhøret» med saksbehandler i bv var forkledd som en samtale, men jeg fikk sjokk da jeg leste rapporten. I beste fall var jeg misforstått, da jeg var sitert på noe jeg overhode ikke hadde sagt. I verste fall hadde saksbehandler vinklet det slik fordi det da passet best inn i det scenarioet vedkommende på forhånd hadde bestemt seg for å gå for. 

Anonymkode: 7e2a2...c75

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 23.6.2020 den 22.01, AnonymBruker skrev:

Det jeg tipper har skjedd her er at BV har blitt bekymra for manglende grensesetting på ungen til hu du siterer; ev at bekymringen også gikk på at barnet tok kontakt med fremmede, altså at det er ukritisk. Da tenker de fort at barnet lider av noen slags autisme; ev at det har tilknytningsskader. Det er visst noe med at barn som fex tar kontakt med fremmede, sier hei og er bestevenner med en gang kan ha dype relasjonsskader, har de lært på et kurs. 
Det er her vi som har veldig sosiale og trygge barn kan komme litt uheldig ut i kontakten med BV, for å si det forsiktig.
Har vært der selv. 

Anonymkode: 7e2a2...c75

«Lært på et kurs» 😂 Det stemmer at barn med tilknytningsvansker kan være ukritiske, men det er ikke noe man har lært i forbifarta på et kurs. Tilknytningsforstyrrelse er en alvorlig diagnose som kan påvirke hele barnets fremtidige liv, og er derfor svært viktig å oppdage tidligst mulig så barnet kan få mulighet til å utvikle seg på best mulig måte. Det er ikke dermed sagt at barn ikke kan være sosiale og oppsøke andre uten å ha tilknytningsvansker. Men det er vel bedre å snakke med en familie for mye en for lite, tenker jeg! 
Hilsen barnevernspedagog 

Anonymkode: 32b15...761

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Lært på et kurs» 😂 Det stemmer at barn med tilknytningsvansker kan være ukritiske, men det er ikke noe man har lært i forbifarta på et kurs. Tilknytningsforstyrrelse er en alvorlig diagnose som kan påvirke hele barnets fremtidige liv, og er derfor svært viktig å oppdage tidligst mulig så barnet kan få mulighet til å utvikle seg på best mulig måte. Det er ikke dermed sagt at barn ikke kan være sosiale og oppsøke andre uten å ha tilknytningsvansker. Men det er vel bedre å snakke med en familie for mye en for lite, tenker jeg! 
Hilsen barnevernspedagog 

Siste uttalelse, gjelder den andre ting også. Saksbehandler i min venninne sak sa noe lignende. At det var bedre å ta for mange barn ut av hjemmet enn for få. 

Hva med rettsystemet. Tenk om de hadde jobbet utifra tanken om at det er bedre å fengsle for mange enn for få, uansett bevisets stilling. 

Jeg er ikke imot bv altså, men måtte nesten spørre, for i mine øyne skal en etat som bc jobbe utifra at hver sak er forskjellige og behandle deretter. 

Anonymkode: 52552...8d1

• Liker 5
Skrevet

Alle samtaler i BV burde vært tatt opp, så det ALDRI ble tvil om hvem som sa hva på/i et møte. I noen møter så er det mange tilstede og det er ikke alltid enkelt å få med alt hva alle sa, når en rapport skrives i etterkant. Det hadde sikret alle parter i en sak.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siste uttalelse, gjelder den andre ting også. Saksbehandler i min venninne sak sa noe lignende. At det var bedre å ta for mange barn ut av hjemmet enn for få. 

Hva med rettsystemet. Tenk om de hadde jobbet utifra tanken om at det er bedre å fengsle for mange enn for få, uansett bevisets stilling. 

Jeg er ikke imot bv altså, men måtte nesten spørre, for i mine øyne skal en etat som bc jobbe utifra at hver sak er forskjellige og behandle deretter. 

Nå sa ikke jeg at det var bedre å ta for mange barn ut av hjemmet, gjorde jeg vel? Jeg sa «snakke med» - det er ganske mange lysår mellom de to.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Utan råd frå advokat, er det vel ikkje så lett å vite kva ein bør gjere. Har googla av nysgjerrigheit, og det ser ut til at barnet ikkje har rett til å få med seg tillitsperson i undersøkingssaker, kun når bv har overtatt omsorgen! http://www.advokatsylte.no/artikkel/5/rett-og-urett/229/ulovlige-samtaler-i-enerom

Ja har sett ulike svar på dette, og har heller ikke snakket med noen jurist men landet på at tillitsperson kan være med under samtale med barn I undersøkelsesaker 

Anonymkode: e018c...7e7

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja har sett ulike svar på dette, og har heller ikke snakket med noen jurist men landet på at tillitsperson kan være med under samtale med barn I undersøkelsesaker 

Eller så blandes det mellom undersøkelse Samtale og Avhør ( når det er alvorlige hendelser) I de ulike artikler . 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vrir veldig på det jeg sier her, og det synes jeg ikke er helt greit. En omsorgsovertakelse er totalt opprivende og traumatiserende for et lite barn, og at det skal skje en gang for mye enn for lite er jeg helt uenig i. Omsorgsovertakelse skal være siste utvei når barnet kan ta skade av å bo hjemme, enten fysisk eller psykisk. Det skal også vurderes at skaden av å bli revet ut av alt som er kjent og trygt, er mindre enn den ville vært om barnet ble boende hjemme.

En samtale med barnevernet, slik jeg mente i min kommentar, kan være skremmende for både barn og voksne, men det er på langt nær like traumatisk som en omsorgsovertakelse, så jeg vil ha meg frabedt at du putter ord i munnen på meg 😊 Takk!

• Liker 3
Skrevet

Innlegg som dette får meg bare til å glede meg enda mer til å bli ferdigutdannet som barnevernspedagog. Det er så mye råttent som foregår bak kulissene, og den minste ting som høflighet ser ut til å være en mangelvare. Jeg ser så inderlig frem til å hjelpe både barn og foreldre, veilede de i riktig retning, og gjøre alt i min makt for at både barn og foreldre får den støtten de trenger for at barnet skal få bo hjemme under trygge omgivelser. Det er ikke noe mål om å ta flest mulig barn, men å hjelpe flest mulig familier. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tidligere barnevernspedagog her. 

De aller fleste av oss er ikke kurset i hvordan vi skal avhøre barn. Egentlig skal vi benytte oss av eksterne som skal avhøre barna for oss, men på grunn av mangel på tid, ressurser og at oss som jobber i etaten ikke er klar over dette, blir det til at vi gjør det selv. 

Mange av spørsmålene blir stilt som ledende spørsmål, og omformuleret av og til på en uheldig måte for å få fram sannheten. 

Anonymkode: 60ef5...830

Det er godt du skriver tidligere barnevernpedagog for anno 2020 må dette være noe av det største sprøyet jeg har hørt. En undersøkelse i bvt er ikke et avhør og skal heller ikke være det. Har vært med på utallige tilrettelagte avhør av barn hos politiet ift STRAFFESAKER, der mandatet og agendaen er en helt annen enn bvts. Bvt skal aldri jobbe som politiet, det er ikke samme etat. At bvt egentlig skal hyre inn eksterne for å gjennomføre barnesamtaler, er noe av det mest absurde og komiske jeg har hørt. Og man skal IKKE stille ledende spm, men åpne, og invitere til fri fortelling. Noen ganger må man stille DIREKTE spm, det er ikke det samme som ledende. Slutt å spre misinformasjon

Anonymkode: 0059e...9b6

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Feilinformasjon dette også. Alle barn kan ha med tillitsperson i undersøkelse

Anonymkode: 0059e...9b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke si at dere lyttet! Jeg kjenner noen som lyttet til et møte i en lignende situasjon. H*n fortalte at h*n hadde lyttet, og det var IKKE greit. Gjør du det, blir alt bare verre!!

Dere skal få veiledning, sier du? Ta i mot det! Her er det viktig å samarbeide med barnevernet. Se på det positive med det: Du kommer til å lære masse nyttig som vil være bra både for deg og barnet.  Uavhengig av om det eksisterer et problem eller ikke. 

Hvis du bare gjør som du alltid har gjort, så vil det jo ikke være noe problem. Du må ikke jobbe for å bevise noe her, hvis det ikke eksisterer noe problem. Når bv ser at her er jo alt som normalt, vil de være ute av livet ditt når veiledningen er over. 

Anonymkode: f75a6...6ff

Skrevet
9 timer siden, Eediyat skrev:

Innlegg som dette får meg bare til å glede meg enda mer til å bli ferdigutdannet som barnevernspedagog. Det er så mye råttent som foregår bak kulissene, og den minste ting som høflighet ser ut til å være en mangelvare. Jeg ser så inderlig frem til å hjelpe både barn og foreldre, veilede de i riktig retning, og gjøre alt i min makt for at både barn og foreldre får den støtten de trenger for at barnet skal få bo hjemme under trygge omgivelser. Det er ikke noe mål om å ta flest mulig barn, men å hjelpe flest mulig familier. 

Du er ikke den første som sier at de gleder seg til å begynne å jobbe i BV. En nær bekjent av meg sa det samme, men sluttet etter kort tid. Det hjalp ikke at bare hun som var ny og full av gode ideer ville det annerledes , da "resten" av de ansatte måtte jobbe etter det gamle systemet.
Heldigvis så blir det "ryddet" opp på mange BV- kontorer nå. Vært en del saker i senere tid som ikke har vært bra for kommunene.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...