AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #21 Skrevet 23. juni 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo selvsagt ikke sånn at barnevernet foretar en omsorgsovertakelse fordi man ikke spiller på lag med barnevernet. De gjør det fordi foreldrene ikke har god nok omsorgsevne. MEN! Dersom foreldrene med dårlige omsorgsevne hadde spilt på lag med barnevernet, ville de vært mottakelig for for eksempel tilrettelegging, veiledning og annen hjelp, og en omsorgsovertakelse kunne vært unngått. Men det er opp til foreldrene om de vil ha denne hjelpen. Eller om de setter seg på bakbeina, nekter å innse at de kan gjøre feil engasjerer advokat osv. Anonymkode: 5aa7d...787 Å engasjere advokat er for at alt blir riktig. En advokat vil nok også råde ts til å ta imot veiledning. Anonymkode: 97080...99b 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #22 Skrevet 23. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo selvsagt ikke sånn at barnevernet foretar en omsorgsovertakelse fordi man ikke spiller på lag med barnevernet. De gjør det fordi foreldrene ikke har god nok omsorgsevne. MEN! Dersom foreldrene med dårlige omsorgsevne hadde spilt på lag med barnevernet, ville de vært mottakelig for for eksempel tilrettelegging, veiledning og annen hjelp, og en omsorgsovertakelse kunne vært unngått. Men det er opp til foreldrene om de vil ha denne hjelpen. Eller om de setter seg på bakbeina, nekter å innse at de kan gjøre feil engasjerer advokat osv. Anonymkode: 5aa7d...787 Det kan jo være at barnevernet tar feil fra starten av - at det ikke er dårlig omsorgsevne, men et nett av misforståelser. Skal man da bare jatte med og takke ja til veiledning sånn at de ikke fratar deg barna? Det høres helt absurd ut. Anonymkode: a37c0...155 6
Helgeline Skrevet 23. juni 2020 #23 Skrevet 23. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo være at barnevernet tar feil fra starten av - at det ikke er dårlig omsorgsevne, men et nett av misforståelser. Skal man da bare jatte med og takke ja til veiledning sånn at de ikke fratar deg barna? Det høres helt absurd ut. Anonymkode: a37c0...155 Veldig enig. Nå tror jeg akkurat omsorgsovertakelse er uaktuelt i Ts tilfelle, slik saken er fremstilt. Men det må føles ganske urettferdig å bli kjørt gjennom denne kverna, tvinges på kurs ol hvis man ikke har gjort noe galt. Hvis bv stiller ledende spørsmål, ol ville jeg konfrontert dette. Det samme hvis de skriver ting i rapporter som er vridd. Selv om det da har blitt avslørt at jeg hadde lyttet på samtalen. Tror ikke jeg ville krevd at barnet skulle gjennom ny samtale( avhør) må tenke på at en slik samtale er en påkjenning for barnet . 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #24 Skrevet 23. juni 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Hei TS. Har du sett inne på den antibarnevern Facebook-gruppa? Vet du hva som er gjengangeren blant de som blir fratatt barna sine av barnevernet der er? Du ser det ganske enkelt, det er de som setter seg på bakbeina, motarbeider barnevernet, og ikke minst, er fullstendig blottet for selvinnsikt. Slik jeg ser det, er du på god vei dit. Ser at en her i tråden svarer at du må få deg en advokat. For noe tull. Hadde de inne på den gruppa brukt halvparten så mye tid på å faktisk passe på ungene sine, som de brukte på å hyre advokater og krangle med barnevernet, så hadde de fortsatt hatt ungene sine hjemme. Det du må gjøre, TS, er å samarbeide med barnevernet. Jeg vet det er tøft å bli kritisert eller mistenkt for å ikke være god nok i foreldrerollen. Da går man fort i skyttergrava. Men prøv heller å innta en ydmyk holdning. Alle har forbedringspotensiale, det har du også. Så hva med å lytte? Anonymkode: 5aa7d...787 Han vi ikke fått nokk av denne fryktkulturen? Man burde kunne si ifra sin mening uten å miste sine menneskets rettigheter! Anonymkode: 5f950...614 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #25 Skrevet 23. juni 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo være at barnevernet tar feil fra starten av - at det ikke er dårlig omsorgsevne, men et nett av misforståelser. Skal man da bare jatte med og takke ja til veiledning sånn at de ikke fratar deg barna? Det høres helt absurd ut. Anonymkode: a37c0...155 Men veiledning er vel positivt for alle foreldre, uavhengig om de sliter i foreldrerollen eller ikke? Å bli bevist gjort på egne valg og reaksjoner, og kanskje få noen nyttige tips?😊 Anonymkode: a8646...377 5
Belima Skrevet 23. juni 2020 #26 Skrevet 23. juni 2020 Det som skurrer for meg er at ingen andre som har vært i samme selskap har tatt kontakt med BV for å støtte TS. Jeg hadde en nabo som ble meldt til BV av en nabo, fordi denne naboen mente moren dro med ungen og kjeftet og bråkt på vei til barnehagen. Det vår felles nabo ikke visste, var at jeg da samtidig i to uker leverte en venninnes barn i samme barnehage på samme tid. Jeg observerte mor/barn flere dager, noen meter foran meg/oss. Hadde ikke noe vondt å si om mors oppførsel jeg. Da uke to startet ventet jeg utenfor oppgangen vår på denne moren og vi gikk sammen med barna til barnehagen. Da fortalte hun at hun var meldt til BV. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var å kontakte BV for et møte om denne anklagen.Jeg hadde riktignok ikke bodd i samme oppgang så lenge som den naboen som hadde meldt henne, men jeg hadde jo også sett de sammen som hel familie noen mnd og hadde ikke noe vondt å si om mor eller far. Saken ble henlagt etter første møte. Det var selvfølgelig en nabo som hatet barn og klagde på alt som ble gjort i sameiet som ikke passet henne som hadde meldt dem. 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #27 Skrevet 23. juni 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan jo være at barnevernet tar feil fra starten av - at det ikke er dårlig omsorgsevne, men et nett av misforståelser. Skal man da bare jatte med og takke ja til veiledning sånn at de ikke fratar deg barna? Det høres helt absurd ut. Anonymkode: a37c0...155 Ja uff, tenk å bli påtvunget et kurs for å bli bedre foreldre, selv om man ikke har utsatt barnet sitt for omsorgssvikt. Det er må tydeligvis være helvete på jord for noen å øke sin kompetanse som omsorgsperson. Anonymkode: 5aa7d...787 1
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #28 Skrevet 23. juni 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja uff, tenk å bli påtvunget et kurs for å bli bedre foreldre, selv om man ikke har utsatt barnet sitt for omsorgssvikt. Det er må tydeligvis være helvete på jord for noen å øke sin kompetanse som omsorgsperson. Anonymkode: 5aa7d...787 Har du tatt kurs? Anonymkode: 97080...99b 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #29 Skrevet 23. juni 2020 1 time siden, Helgeline skrev: Nå må man nesten ta utgangspunkt i slik Ts legger frem situasjonen. Hvis det hun sier er riktig, skjønner jeg godt at hun føler seg urettferdig behandlet og overkjørt. Ikke enkelt å være forelder nå til dags. Folk kaster seg over Ts, sammenligner henne med syke folk på anti-barneverngrupper og sånt. Samtidig som det i andre tråder klages side opp og side ned om foreldre som lar uoppdragne unger styre på, i butikken fex. At foreldre ikke reagerer, tar dem ut av situasjonen. Her har jo Ts gjort presis det man skal gjøre i en slik situasjon. Fjernet barnet fra situasjonen fysisk. Og så blir hun meldt av et familiemedlem (!) Enig!!🙌🏼🙌🏼 Snakker man forsiktig til barna og lar de rase fra seg så er man elendig foreldre, bærer man de ut av en situasjon så er man også elendig foreldre, uansett hva man gjør så gjør man det feil. Anonymkode: 29917...e61 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #30 Skrevet 23. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det sier jo litt om barnevernet - hvis det er sånn at de fratar deg barna fordi du ikke spiller på lag. Om man hyrer advokater eller hva som helst burde ikke ha noe å si. Enten burde de ha gode bevis for at det er grunnlag for å frata barna, ellers har de det ikke. Anonymkode: a37c0...155 Det er nok en grunn til at bvtj her til lands ikke fungerer. Barnevernet må reformeres ellers så kan de like gjerne gå fra dør til dør for å lete etter «feil» som foreldre har gjort. Anonymkode: 29917...e61 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #31 Skrevet 23. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det er jo selvsagt ikke sånn at barnevernet foretar en omsorgsovertakelse fordi man ikke spiller på lag med barnevernet. De gjør det fordi foreldrene ikke har god nok omsorgsevne. MEN! Dersom foreldrene med dårlige omsorgsevne hadde spilt på lag med barnevernet, ville de vært mottakelig for for eksempel tilrettelegging, veiledning og annen hjelp, og en omsorgsovertakelse kunne vært unngått. Men det er opp til foreldrene om de vil ha denne hjelpen. Eller om de setter seg på bakbeina, nekter å innse at de kan gjøre feil engasjerer advokat osv. Anonymkode: 5aa7d...787 Men det er ikke alltid det er noe i veien med omsorgsevnen til foreldrene!! Noen ganger blir folk meldt inn for bagateller og møter de feil personer i bv så vil uansett hva de gjør være feil. Folk har rett til å ta med en advokat som kan sikre at de får rettferdig behandling når de faktisk ikke har gjort noe galt. Anonymkode: 29917...e61 5
maskinisten Skrevet 23. juni 2020 #32 Skrevet 23. juni 2020 Jeg tviler på at et familiemedlem har meldt noen til BVT fordi man løftet bort sitt eget barn da det var sint😂 Dette er enten trolling eller forvrengning av virkeligheten👍 6
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #33 Skrevet 23. juni 2020 24 minutter siden, Belima skrev: Det som skurrer for meg er at ingen andre som har vært i samme selskap har tatt kontakt med BV for å støtte TS. Jeg hadde en nabo som ble meldt til BV av en nabo, fordi denne naboen mente moren dro med ungen og kjeftet og bråkt på vei til barnehagen. Det vår felles nabo ikke visste, var at jeg da samtidig i to uker leverte en venninnes barn i samme barnehage på samme tid. Jeg observerte mor/barn flere dager, noen meter foran meg/oss. Hadde ikke noe vondt å si om mors oppførsel jeg. Da uke to startet ventet jeg utenfor oppgangen vår på denne moren og vi gikk sammen med barna til barnehagen. Da fortalte hun at hun var meldt til BV. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var å kontakte BV for et møte om denne anklagen.Jeg hadde riktignok ikke bodd i samme oppgang så lenge som den naboen som hadde meldt henne, men jeg hadde jo også sett de sammen som hel familie noen mnd og hadde ikke noe vondt å si om mor eller far. Saken ble henlagt etter første møte. Det var selvfølgelig en nabo som hatet barn og klagde på alt som ble gjort i sameiet som ikke passet henne som hadde meldt dem. Du gjorde det eneste riktige å i dette tilfellet, det burde ha vært flere mennesker som deg her til lands. Anonymkode: 29917...e61 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #34 Skrevet 23. juni 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja uff, tenk å bli påtvunget et kurs for å bli bedre foreldre, selv om man ikke har utsatt barnet sitt for omsorgssvikt. Det er må tydeligvis være helvete på jord for noen å øke sin kompetanse som omsorgsperson. Anonymkode: 5aa7d...787 Jeg håper du tar alle kurs som angår barn slik at du går frem som et godt eksempel. Anonymkode: 29917...e61 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #35 Skrevet 23. juni 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du tatt kurs? Anonymkode: 97080...99b Nei, men ønsker å gjennomføre et COS-kurs når koronaen gir seg og min kommune åpner for det igjen. Forøvrig skjønner jeg jo at det føles litt ekkelt å bli påtvunget slik hjelp fra barnevernet, når man selv føler at man fungerer helt fint som foreldre. På den annen side vil det være fullstendig uansvarlig å la potensielt uegnede foreldre selv sette målestokk for sin egen omsorgsevne. Selv en konstant rusa forelder som lar ungene gå for lut og kaldt vann kan mene at h*n utøver god omsorg. Skal da barnevernet la være og sette inn tiltak basert på denne subjektive meningen? Ble litt rotete innlegg, sorry ass, men håper du skjønner hva jeg mener 😊 Anonymkode: 5aa7d...787 4
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #36 Skrevet 23. juni 2020 "Gjør som vi sier ellers..." Fryktkultur om barnevern i Norge eksisterer for en grunn. Jeg jobbet hos en advokat som har mange barnevernssaker og guri så mye fælt det var. Husker best en sak der en ung kvinne fikk unge med en fra annen kant av landet, flyttet til hans hjemsted, forholdet gikk i oppløsning og hun sto der uten jobb og nettverk. Barnefars søster var bestevenninne med byens leder i bv og det gikk rask at ungen ble fratatt i en hastesak. Moren vant hele veien men rettssystem er treg og det tok nesten 2 år før hun fikk barnet tilbake. Var lagmannsretten som satt en stopper fordi bv drøyde ut dato gang på gang. Jeg har ikke tillitt til norsk barnevern og det første jeg hadde gjort var å dokumentere absolutt alt som blir sagt og skrevet, samt skaffet advokat. Å måtte innta en ydmyk holdning hadde jeg ikke gjort, det impliserer at man er redd og at barnevern har makt som ikke har noe grunnlag. Anonymkode: 9a392...bc0 7
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #37 Skrevet 23. juni 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er nok en grunn til at bvtj her til lands ikke fungerer. Barnevernet må reformeres ellers så kan de like gjerne gå fra dør til dør for å lete etter «feil» som foreldre har gjort. Anonymkode: 29917...e61 Å påstå at bvtj her til lands ikke fungerer er en fordummende forenkling som ikke bidrar noe til å forbedre en vanskelig tjeneste. Å si man ikke har tillit til barnevernet kun basert på en sak er også korttenkt, selv om jeg forstår at man tenker sånn når man er nær saken. Barnevernet gjør masse feil, men tenk hvor ofte de har med foreldre med reelle omsorgsutfordringer å gjøre -synes ikke det er rart de er «skeptiske» til foreldre. Har enkelte bekjente som er «meldt» til bvn for ulike ting, alle er gode foreldre etter min mening. De har klart å tenke på bvn som en ressurs, vært åpne og ikke kommet i forsvarsposisjon, og ting har ordnet seg veldig raskt. Sånn som det virker å gjøre i Ts sin sak. Anonymkode: a228a...278 5
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #38 Skrevet 23. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei TS. Har du sett inne på den antibarnevern Facebook-gruppa? Vet du hva som er gjengangeren blant de som blir fratatt barna sine av barnevernet der er? Du ser det ganske enkelt, det er de som setter seg på bakbeina, motarbeider barnevernet, og ikke minst, er fullstendig blottet for selvinnsikt. Slik jeg ser det, er du på god vei dit. Ser at en her i tråden svarer at du må få deg en advokat. For noe tull. Hadde de inne på den gruppa brukt halvparten så mye tid på å faktisk passe på ungene sine, som de brukte på å hyre advokater og krangle med barnevernet, så hadde de fortsatt hatt ungene sine hjemme. Det du må gjøre, TS, er å samarbeide med barnevernet. Jeg vet det er tøft å bli kritisert eller mistenkt for å ikke være god nok i foreldrerollen. Da går man fort i skyttergrava. Men prøv heller å innta en ydmyk holdning. Alle har forbedringspotensiale, det har du også. Så hva med å lytte? Anonymkode: 5aa7d...787 Jo jeg ser den , jeg har har gode samtaler med dem og ransaket meg selv så jeg ikke har fått sovet om natta . Men jeg har også tatt opp med dem på en hyggelig måte deres måte å unngå å informere oss om saksbehandlingen . De har avsluttet saken etter 5 mnd men vi har blant annet ennå ikke fått alt av referat som vi skal ha . Måtte mase på å få referat fra samtale med barn , det tok 2 mnd å få det og da ble det ikke sendt til meg men kun til far . Er så fortvilt over den makta de bruker på meg. Anonymkode: e018c...7e7 2
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #39 Skrevet 23. juni 2020 Men hva sier familien til dette? Har dere hatt konflikt med familien før? Det er ikke akkurat vanlig at familien melder slik.. Anonymkode: 6ca9d...0ee 3
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #40 Skrevet 23. juni 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja uff, tenk å bli påtvunget et kurs for å bli bedre foreldre, selv om man ikke har utsatt barnet sitt for omsorgssvikt. Det er må tydeligvis være helvete på jord for noen å øke sin kompetanse som omsorgsperson. Anonymkode: 5aa7d...787 Jeg har takket ja til veiledning , men det er bare måten de sa det til meg på : vi foreslår 6 mnd veiledning til deg og far , takker dere nei vil vi opprette ny undersøkelse om 6 mnd ..... det kaller jeg maktmisbruk Anonymkode: e018c...7e7 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå