AnonymBruker Skrevet 23. juni 2020 #61 Skrevet 23. juni 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bv henla saken ganske fort etter og ha pratet med oss, poenget mitt er at folk melder over en lav sko og uten at ting faktisk stemmer. Bortkastet ressurser. Anonymkode: 99d58...51b Dette er helt på trynet og det burde være et system som luket ut evt. Svartelistet folk som sender falske bekymringer. Anonymkode: 29917...e61
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #62 Skrevet 24. juni 2020 På 23.6.2020 den 10.42, Belima skrev: Det som skurrer for meg er at ingen andre som har vært i samme selskap har tatt kontakt med BV for å støtte TS. Jeg hadde en nabo som ble meldt til BV av en nabo, fordi denne naboen mente moren dro med ungen og kjeftet og bråkt på vei til barnehagen. Det vår felles nabo ikke visste, var at jeg da samtidig i to uker leverte en venninnes barn i samme barnehage på samme tid. Jeg observerte mor/barn flere dager, noen meter foran meg/oss. Hadde ikke noe vondt å si om mors oppførsel jeg. Da uke to startet ventet jeg utenfor oppgangen vår på denne moren og vi gikk sammen med barna til barnehagen. Da fortalte hun at hun var meldt til BV. Det første jeg gjorde da jeg kom hjem var å kontakte BV for et møte om denne anklagen.Jeg hadde riktignok ikke bodd i samme oppgang så lenge som den naboen som hadde meldt henne, men jeg hadde jo også sett de sammen som hel familie noen mnd og hadde ikke noe vondt å si om mor eller far. Saken ble henlagt etter første møte. Det var selvfølgelig en nabo som hatet barn og klagde på alt som ble gjort i sameiet som ikke passet henne som hadde meldt dem. Kvifor trur du at personane i selskapet veit at ts er meldt til bv? Anonymkode: 8ac59...816 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #63 Skrevet 24. juni 2020 På 23.6.2020 den 14.07, AnonymBruker skrev: Synes dette virker fornuftig Ts. Du kan jo feks skrive alt ned og sende det til de instansene som jobber kontinuerlig med å forbedre barnevernet -kommunen, bud-dir, barne og familiedepartementet, m fl. Anonymkode: a228a...278 Det blir kanskje sagt at det er eit viktig mål å forbetre barnevernet, men det hjelper ikkje å informere styresmaktene om feil som blir begått, nei. Det er ingen som kan eller vil gå inn i enkeltsaker. (Det er standardsvaret) Anonymkode: 8ac59...816 3
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #64 Skrevet 24. juni 2020 På 23.6.2020 den 7.59, AnonymBruker skrev: Hei TS. Har du sett inne på den antibarnevern Facebook-gruppa? Vet du hva som er gjengangeren blant de som blir fratatt barna sine av barnevernet der er? Du ser det ganske enkelt, det er de som setter seg på bakbeina, motarbeider barnevernet, og ikke minst, er fullstendig blottet for selvinnsikt. Slik jeg ser det, er du på god vei dit. Ser at en her i tråden svarer at du må få deg en advokat. For noe tull. Hadde de inne på den gruppa brukt halvparten så mye tid på å faktisk passe på ungene sine, som de brukte på å hyre advokater og krangle med barnevernet, så hadde de fortsatt hatt ungene sine hjemme. Det du må gjøre, TS, er å samarbeide med barnevernet. Jeg vet det er tøft å bli kritisert eller mistenkt for å ikke være god nok i foreldrerollen. Da går man fort i skyttergrava. Men prøv heller å innta en ydmyk holdning. Alle har forbedringspotensiale, det har du også. Så hva med å lytte? Anonymkode: 5aa7d...787 Har du barn? Viss det var du som vart meldt til bv for ein bagatell (eg må gå ut fra at ts gjengir situasjonen rett, elles er det ikkje vits å diskutere), og sakshandsamar skreiv feil i referat, ville du da godtatt rettleiing fra samme bv-kontor over ein periode på 6 månader (der du måtte ta deg fri fra jobb, reise til bv-kontoret osv) utan å protestere? Dette er maktmisbruk. Anonymkode: 8ac59...816 4
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #65 Skrevet 24. juni 2020 På 23.6.2020 den 11.36, AnonymBruker skrev: Å påstå at bvtj her til lands ikke fungerer er en fordummende forenkling som ikke bidrar noe til å forbedre en vanskelig tjeneste. Å si man ikke har tillit til barnevernet kun basert på en sak er også korttenkt, selv om jeg forstår at man tenker sånn når man er nær saken. Barnevernet gjør masse feil, men tenk hvor ofte de har med foreldre med reelle omsorgsutfordringer å gjøre -synes ikke det er rart de er «skeptiske» til foreldre. Har enkelte bekjente som er «meldt» til bvn for ulike ting, alle er gode foreldre etter min mening. De har klart å tenke på bvn som en ressurs, vært åpne og ikke kommet i forsvarsposisjon, og ting har ordnet seg veldig raskt. Sånn som det virker å gjøre i Ts sin sak. Anonymkode: a228a...278 Bv kan gjerne vere skeptiske til foreldre, så lenge dei klarer å gjennomføre ei undersøkingssak på en skikkeleg måte. Problemet er at ofte køyrer sakshandsamar seg fast i eit spor og jobbar hypotesebekreftande; Alt som står i bekymringsmeldinga må vere sant! Bv har ingen rett til å stille leiande spørsmål. Når sakshandsamar gjer feil, er ts i sin fulle rett til å klage og evt rådspørre advokat. Anonymkode: 8ac59...816 5
AnonymBruker Skrevet 24. juni 2020 #66 Skrevet 24. juni 2020 Meget spesielt å lytte til samtalen. Reagerer mest på dette og det gir meg ingen tillit til det øvrige som fortelles. Anonymkode: 0059e...9b6 5
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #67 Skrevet 25. juni 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Meget spesielt å lytte til samtalen. Reagerer mest på dette og det gir meg ingen tillit til det øvrige som fortelles. Anonymkode: 0059e...9b6 Ts her , vi hadde sjekket i forkant at barnet hadde rett til tillitsperson med i samtalen men fikk ikke dette, derfor valgte vi å sette oss utenfor rommet . Vi har et svært lytt hus så vi trengte ikke å « lytte» ved døra. Da bv kom ut så satt Vi der , men de sa ingenting til det. Nå vil vi bare samle oss igjen og komme i det normale- dette har vært en svært stresset situasjon og vil bare vise bv at de kan gjøre noen justeringer så vil kanskje ikke andre familier bli utsatt for unødvendig stress. Anonymkode: e018c...7e7 2
Dominas leketøy Skrevet 25. juni 2020 #68 Skrevet 25. juni 2020 På 23.6.2020 den 4.24, AnonymBruker skrev: I et tidligere innlegg her skrev jeg om at jeg ble meldt til barnevernet da jeg under et familieselskap bar barnet vekk fra en situasjon da barnet hadde utløp for frustrasjon ( uviss grunn) og jeg valgte å ta barnet vekk fra situasjon da vi begge foreldre prøvde å roe ned barnet men det hjalp ikke. Bekymringsmelding kom fra en i familien og gikk på at jeg dro barnet inn på et rom dvs brukte makt . Far sa til barnevernet at dette stemte ikke men barnevernet valgte å undersøke . De kunne ha pratet med andre i familien om situasjonen men det gjorde de ikke. Uansett dette var svært stressende for oss og de hadde samtale med barnet , barnet fikk ikke ha med tillitsperson . Vi valgte å lytte til samtalen utenfor døra og begge hørte hva som ble sagt. Barnevernet skal være konkret i spørsmålene og sa at de visste at mamma brukte å dra barnet inn på rommet . Hvor barnet svarte at det gjorde ikke mamma . Dermed omformulert de spørsmålet og spurte når mamma tar i deg og du må gå inn på rommet hva gjør du da? Barnet svarte da «ingenting» . Det var flere spørsmål men ikke noe kom ut av det . Nå har vi fått referat fra samtalen med barnet og vi begge er sjokkert over at barnevernet ikke har referer det som barnet sa men skriver i referatet: barnet svarer at hxn gjør ingenting når mamma tar hxn i armen . Hva gjør jeg nå ? Far til barnet mener vi må svare tilbake at vi lyttet til samtalen og at dette ikke stemmer. Anonymkode: e018c...7e7 Ta kontakt med advokat. Det er det eneste fornuftige å gjøre 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #69 Skrevet 25. juni 2020 Tidligere barnevernspedagog her. De aller fleste av oss er ikke kurset i hvordan vi skal avhøre barn. Egentlig skal vi benytte oss av eksterne som skal avhøre barna for oss, men på grunn av mangel på tid, ressurser og at oss som jobber i etaten ikke er klar over dette, blir det til at vi gjør det selv. Mange av spørsmålene blir stilt som ledende spørsmål, og omformuleret av og til på en uheldig måte for å få fram sannheten. Anonymkode: 60ef5...830 1
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #70 Skrevet 25. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tidligere barnevernspedagog her. De aller fleste av oss er ikke kurset i hvordan vi skal avhøre barn. Egentlig skal vi benytte oss av eksterne som skal avhøre barna for oss, men på grunn av mangel på tid, ressurser og at oss som jobber i etaten ikke er klar over dette, blir det til at vi gjør det selv. Mange av spørsmålene blir stilt som ledende spørsmål, og omformuleret av og til på en uheldig måte for å få fram sannheten. Anonymkode: 60ef5...830 Dette er veldig skummel måte å gjøre ting på og kan være med å rive en familie i filler!! Anonymkode: 29917...e61 5
Dominas leketøy Skrevet 25. juni 2020 #71 Skrevet 25. juni 2020 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tidligere barnevernspedagog her. De aller fleste av oss er ikke kurset i hvordan vi skal avhøre barn. Egentlig skal vi benytte oss av eksterne som skal avhøre barna for oss, men på grunn av mangel på tid, ressurser og at oss som jobber i etaten ikke er klar over dette, blir det til at vi gjør det selv. Mange av spørsmålene blir stilt som ledende spørsmål, og omformuleret av og til på en uheldig måte for å få fram sannheten. Anonymkode: 60ef5...830 Og grunnen til at pedagoger ikke er kurset i hvordan de skal avhøre barn er fordi dette er politiets oppgave. De har opplæring og spesialkompetanse på avhør av barn og mindreårige..... Endret 25. juni 2020 av Dominas leketøy 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #72 Skrevet 25. juni 2020 1 time siden, Dominas leketøy skrev: Og grunnen til at pedagoger ikke er kurset i hvordan de skal avhøre barn er fordi dette er politiets oppgave. De har opplæring og spesialkompetanse på avhør av barn og mindreårige..... Derfor bør ikke bv-ansatte ta seg av avhørene men heller la politiet gjøre det. De fleste har ikke kompetanse nok til å gjøre det selv. Anonymkode: 29917...e61 5
Dominas leketøy Skrevet 25. juni 2020 #73 Skrevet 25. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Derfor bør ikke bv-ansatte ta seg av avhørene men heller la politiet gjøre det. De fleste har ikke kompetanse nok til å gjøre det selv. Anonymkode: 29917...e61 Er så hjertens enig. De tilfeller hvor bv ansatte gjennomfører avhør fører kun til spekulasjoner. 2
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #74 Skrevet 25. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her , vi hadde sjekket i forkant at barnet hadde rett til tillitsperson med i samtalen men fikk ikke dette, derfor valgte vi å sette oss utenfor rommet . Vi har et svært lytt hus så vi trengte ikke å « lytte» ved døra. Da bv kom ut så satt Vi der , men de sa ingenting til det. Nå vil vi bare samle oss igjen og komme i det normale- dette har vært en svært stresset situasjon og vil bare vise bv at de kan gjøre noen justeringer så vil kanskje ikke andre familier bli utsatt for unødvendig stress. Anonymkode: e018c...7e7 Trodde dere virkelig at far kunne være med som tillitsperson? Anonymkode: f514c...306
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #75 Skrevet 25. juni 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er veldig skummel måte å gjøre ting på og kan være med å rive en familie i filler!! Anonymkode: 29917...e61 Tidligere bvpedagog her. Jeg er helt enig med deg og mener at mange saker hadde hatt en annen utgang hvis ting hadde vært gjort på riktig måte. Jeg sluttet i barnevernstjenesten og savner IKKE jobben. Anonymkode: 60ef5...830 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #76 Skrevet 25. juni 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Trodde dere virkelig at far kunne være med som tillitsperson? Anonymkode: f514c...306 På det tidspunktet visste vi jo ikke så mye, vi fikk som sagt dårlig / ingen informasjon og måtte selv oppsøke informasjon selv, og da hadde jeg kun kommet over en artikkel fra advokat om dette men ingen videre informasjon . Ser jo at det ikke ville være heldig at noen i familien eller nære venner skulle ha vært med . Anonymkode: e018c...7e7
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #77 Skrevet 25. juni 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Trodde dere virkelig at far kunne være med som tillitsperson? Anonymkode: f514c...306 I følge saksbehandlingsrundskrivet kan samtale foregå med foreldre til stede enkelte ganger, og andre ganger utan foreldre. Det er jo ikkje godt å vite kva bv ser på som barnets beste i kvart tilfelle... "Barneverntjenesten skal, med mindre hensynet til barnets beste tilsier noe annet, alltid snakke med barnet meldingen omhandler. Barneverntjenesten skal ut i fra bekymringens karakter samt barnets modenhet og alder vurdere hvordan en slik samtale bør gjennomføres. Barn som er syv år eller eldre skal alltid informeres og gis anledning til å uttale seg før det tas avgjørelse i sak som berører ham eller henne, og barnets mening skal tillegges vekt i samsvar med barnets alder og modenhet, jf. barnevernloven § 6-3. Det kan være belastende for et barn å avsløre hjemmeforhold som kan ha betydning for barneverntjenestens vurdering av tiltak. Barn vil ofte vise en lojalitet overfor sine foreldre. Barnets kontaktperson må sørge for at samtaler finner sted under trygge rammer, herunder legge til rette for samtaler uten at foreldre eller foresatte er til stede dersom det er nødvendig. Behovet for en slik samtale må vurderes ut fra hensynet til barnets beste. Barnet har anledning til å ha med en støtteperson eller en tillitsperson i en slik samtale." Anonymkode: 8ac59...816
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #78 Skrevet 25. juni 2020 8 timer siden, Dominas leketøy skrev: Og grunnen til at pedagoger ikke er kurset i hvordan de skal avhøre barn er fordi dette er politiets oppgave. De har opplæring og spesialkompetanse på avhør av barn og mindreårige..... Var dette avhør eller samtale? Er da helt vanlig at bv har samtaler med barn. Når politiet kommer i bildet skal barna få opprettet sin egen adv. To forskjellige ting. Anonymkode: 97080...99b 3
AnonymBruker Skrevet 25. juni 2020 #79 Skrevet 25. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: På det tidspunktet visste vi jo ikke så mye, vi fikk som sagt dårlig / ingen informasjon og måtte selv oppsøke informasjon selv, og da hadde jeg kun kommet over en artikkel fra advokat om dette men ingen videre informasjon . Ser jo at det ikke ville være heldig at noen i familien eller nære venner skulle ha vært med . Anonymkode: e018c...7e7 Tilbake til å rådføre seg med adv. Anonymkode: 97080...99b
Belima Skrevet 25. juni 2020 #80 Skrevet 25. juni 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Kvifor trur du at personane i selskapet veit at ts er meldt til bv? Anonymkode: 8ac59...816 Fordi hun skriver i HI at hun er i et familieselskap. For meg er det rart hvis hun IKKE har snakket med noen andre i familien som var i samme selskap. Noen flere kan ha sett situasjonen og støtte henne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå