Gå til innhold

Barnevernets samtale med barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I et tidligere innlegg her skrev jeg om at jeg ble meldt til barnevernet da jeg under et familieselskap bar barnet vekk fra en situasjon da barnet hadde utløp for frustrasjon ( uviss grunn) og jeg valgte å ta barnet vekk fra situasjon da vi  begge foreldre prøvde å roe ned barnet men det hjalp ikke. Bekymringsmelding kom fra en i familien og gikk på at jeg dro barnet inn på et rom dvs brukte makt . Far sa til barnevernet at dette stemte ikke men barnevernet valgte å undersøke . De kunne ha pratet med andre i familien om situasjonen men det gjorde de ikke. Uansett dette var svært stressende for oss og de hadde samtale med barnet , barnet fikk ikke ha med tillitsperson . Vi valgte å lytte til samtalen utenfor døra og begge hørte hva som ble sagt. Barnevernet skal være konkret i spørsmålene og sa at de visste at mamma brukte å dra barnet inn på rommet . Hvor barnet svarte at det gjorde ikke mamma . Dermed omformulert de spørsmålet og spurte når mamma tar i deg og du må gå inn på rommet hva gjør du da? Barnet svarte da «ingenting» . Det var flere spørsmål men ikke noe kom ut av det . Nå har vi fått referat fra samtalen med barnet og vi begge er sjokkert over at barnevernet ikke har referer det som barnet sa men skriver i referatet: barnet svarer at  hxn gjør ingenting når mamma tar hxn i armen . Hva gjør jeg nå ? Far til barnet mener vi må svare tilbake at vi lyttet til samtalen og at dette ikke stemmer. 

Anonymkode: e018c...7e7

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnevernet skal ikke stille ledende spørsmål. Hadde krevd at samtale blir tatt opp.

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Helt drøyt at dere ble meldt til bv pga at dere tok et barn ut av en situasjon. Dette bør dere annmelde.

Anonymkode: 29917...e61

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Barnet har krav på en tillits person.

Litt vanskelig den med å si at dere lyttet på døra. Det jeg hadde gjort er å forhøre meg med en adv som kan dette!!

Anonymkode: 97080...99b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Barnet har krav på en tillits person.

Litt vanskelig den med å si at dere lyttet på døra. Det jeg hadde gjort er å forhøre meg med en adv som kan dette!!

Vi hadde lest oss opp på at barnet kunne få ta med en tillitsperson og var i den tro at far kunne være med i samtalen men da barnevernet kom så spurte de kun barnet om å få snakke med det på rommet. Vi ble derfor overrasket og valgte å  lytte  dvs vi satt ikke klint inntil døra da det er svært lytt hos oss så det var ikke nødvendig . At jeg trår feil innimellom som foreldre så kan jeg korrigeres men at det står nå i et referat at jeg tar fysisk i barnet og det nå oppfattes som at jeg er slem mot barnet kan jeg ikke godta. Jeg er mest overrasket over barnevernets saksbehandlings måte . De har foreslått 6 mnd veiledning, hvor en av deres egne  ansatte skal veilede , dersom jeg ikke aksepterer det truet de med ny undersøkelse om 6 mnd . For en maktdemonstrasjon !!!!!!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En tillits person kan være helsesøster, en lærer/bhg ansatt osv..ikke en av foreldrene. Vanlig sakstid er 3 mnd, men kan økes til 6 mnd. De er i sin fulle rett til å sjekke om 6 mnd igjen.

Sier det igjen og får ikke sagt det nok. Skaff advokat. 

Ang veiledning så er det ansatte i bvt som har dette. Og de er gode på det, men hør hva en adv sier først.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Hei TS. 

Har du sett inne på den antibarnevern Facebook-gruppa? Vet du hva som er gjengangeren blant de som blir fratatt barna sine av barnevernet der er? Du ser det ganske enkelt, det er de som setter seg på bakbeina, motarbeider barnevernet, og ikke minst, er fullstendig blottet for selvinnsikt.

Slik jeg ser det, er du på god vei dit. Ser at en her i tråden svarer at du må få deg en advokat. For noe tull. Hadde de inne på den gruppa brukt halvparten så mye tid på å faktisk passe på ungene sine, som de brukte på å hyre advokater og krangle med barnevernet, så hadde de fortsatt hatt ungene sine hjemme. 

Det du må gjøre, TS, er å samarbeide med barnevernet. Jeg vet det er tøft å bli kritisert eller mistenkt for å ikke være god nok i foreldrerollen. Da går man fort i skyttergrava. Men prøv heller å innta en ydmyk holdning. Alle har forbedringspotensiale, det har du også. Så hva med å lytte? 

Anonymkode: 5aa7d...787

• Liker 39
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hei TS. 

Har du sett inne på den antibarnevern Facebook-gruppa? Vet du hva som er gjengangeren blant de som blir fratatt barna sine av barnevernet der er? Du ser det ganske enkelt, det er de som setter seg på bakbeina, motarbeider barnevernet, og ikke minst, er fullstendig blottet for selvinnsikt.

Slik jeg ser det, er du på god vei dit. Ser at en her i tråden svarer at du må få deg en advokat. For noe tull. Hadde de inne på den gruppa brukt halvparten så mye tid på å faktisk passe på ungene sine, som de brukte på å hyre advokater og krangle med barnevernet, så hadde de fortsatt hatt ungene sine hjemme. 

Det du må gjøre, TS, er å samarbeide med barnevernet. Jeg vet det er tøft å bli kritisert eller mistenkt for å ikke være god nok i foreldrerollen. Da går man fort i skyttergrava. Men prøv heller å innta en ydmyk holdning. Alle har forbedringspotensiale, det har du også. Så hva med å lytte? 

En kan fint samarbeide selv om en har adv. En går da ikke imot bvt om en har adv? Hvor har du det fra??

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS. 

En advokat er det for å passe på at Ts ikke blir overkjørt eller at bvtj skriver ting i rapporten som ikke stemmer. Synes du virker svært dømmende.

• Liker 7
Skrevet

Uansett vil barnevernets ord veie veldig mye tyngre i en rettssal enn en bråkmaker av en advokat. Så må man huske at advokater er ikke kjent for å minke konfliktnivået heller tverdt om.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

En kan rådføre seg med sin advokat. Advokaten trenger da ikke å kontakte bvt i tide og utide. Som nå kunne ts hørt hvordan de skulle løst dette med hva de hørte og hva bvt skrev i referatet. Adv hadde ikke trengt å gi annet enn råd til ts, og hvor de står juridisk. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I et tidligere innlegg her skrev jeg om at jeg ble meldt til barnevernet da jeg under et familieselskap bar barnet vekk fra en situasjon da barnet hadde utløp for frustrasjon ( uviss grunn) og jeg valgte å ta barnet vekk fra situasjon da vi  begge foreldre prøvde å roe ned barnet men det hjalp ikke. Bekymringsmelding kom fra en i familien og gikk på at jeg dro barnet inn på et rom dvs brukte makt . Far sa til barnevernet at dette stemte ikke men barnevernet valgte å undersøke . De kunne ha pratet med andre i familien om situasjonen men det gjorde de ikke. Uansett dette var svært stressende for oss og de hadde samtale med barnet , barnet fikk ikke ha med tillitsperson . Vi valgte å lytte til samtalen utenfor døra og begge hørte hva som ble sagt. Barnevernet skal være konkret i spørsmålene og sa at de visste at mamma brukte å dra barnet inn på rommet . Hvor barnet svarte at det gjorde ikke mamma . Dermed omformulert de spørsmålet og spurte når mamma tar i deg og du må gå inn på rommet hva gjør du da? Barnet svarte da «ingenting» . Det var flere spørsmål men ikke noe kom ut av det . Nå har vi fått referat fra samtalen med barnet og vi begge er sjokkert over at barnevernet ikke har referer det som barnet sa men skriver i referatet: barnet svarer at  hxn gjør ingenting når mamma tar hxn i armen . Hva gjør jeg nå ? Far til barnet mener vi må svare tilbake at vi lyttet til samtalen og at dette ikke stemmer. 

Hvis dere bar barnet ut av rommet så er ikke det å dra barnet. Hvis historien deres er sann så er det bare at såklart svarer han ingenting når mamma drar han i armen siden du ikke dro han i armen. Ikke la en fjær bli til fem høns her. Har dere ikke gjort noe bekymringsverdig har dere vel heller ingenting å skjule. Fortell igjen og igjen, jeg bar barnet vekk fra en situasjon og at barnet svarer ingenting er fordi han ikke har skjønt spørsmålet for han ble jo bært! 

Ikke si dere stod utenfor og lyttet for det sår tvil om dere skulle følge med at barnet ikke sa noe "galt". 

Og pust med magen, barnevernet er der for å avdekke. De får av og til bekymringsmeldinger som ikke er sanne. Bare snakk sant så ordner alt seg, og dersom barnevernet virker skeptiske til dere som foreldre, så prøv heller å vinkle inn på endring, f.eks at dere er villige til å ta cos-kurs. Som regel roer bv seg. Bare være ærlige, snakk sang og følg rådene deres. Det ordner seg. 

Anonymkode: 4d5a7...693

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En kan rådføre seg med sin advokat. Advokaten trenger da ikke å kontakte bvt i tide og utide. Som nå kunne ts hørt hvordan de skulle løst dette med hva de hørte og hva bvt skrev i referatet. Adv hadde ikke trengt å gi annet enn råd til ts, og hvor de står juridisk. 

Hvor de står juridisk? Hva skal liksom det bety? TS har en juridisk plikt til å ta så godt vare på barna sine som mulig, og det er alt de trenger å vite. Trenger ikke betale en advokat for å fortelle dem det. 

Men jeg er vel til dels enig i at det ikke er å ta kontakt med advokat som er hovedproblemet, det er mer er symptom på problemet mange ser ut til å ha, og det er en generell holding om at "nå er barnevernet ute for å ta oss", og så gjøre alt man kan for å hindre dem. 

Alt du trenger å vite er:

1. Du er ikke perfekt, og kan gjøre feil. Vær litt ydmyk og innse dette. ALLE gjør feil, også i barneoppdragelse. 

2. Barnevernet er ikke her for å "ta" deg, men for å hjelpe deg. Skjønner dere ikke hvor bakvendt det er å hyre inn en advokat når noen kommer for å hjelpe? 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvor de står juridisk? Hva skal liksom det bety? TS har en juridisk plikt til å ta så godt vare på barna sine som mulig, og det er alt de trenger å vite. Trenger ikke betale en advokat for å fortelle dem det. 

Men jeg er vel til dels enig i at det ikke er å ta kontakt med advokat som er hovedproblemet, det er mer er symptom på problemet mange ser ut til å ha, og det er en generell holding om at "nå er barnevernet ute for å ta oss", og så gjøre alt man kan for å hindre dem. 

1. Du er ikke perfekt, og kan gjøre feil. Vær litt ydmyk og innse dette. ALLE gjør feil, også i barneoppdragelse. 

2. Barnevernet er ikke her for å "ta" deg, men for å hjelpe deg. Skjønner dere ikke hvor bakvendt det er å hyre inn en advokat når noen kommer for å hjelpe? 

Ts har jo ikke gjort noe galt, hun bar barnet sitt ut av en situasjon.

I dette tilfellet ser det ikke ut som om bv er der for å hjelpe men for å lete etter feil, ettersom de nekter å nøye seg med hva barnet forteller.

• Liker 10
Skrevet

Kan dere ikke bare si at dere ønsker at de skal snakke med barnet på nytt og at dere da ønsker at barnet får med seg en ansatt fra barnehagen som barnet stoler på.

At dere gjerne tar kos-kurs eller veiledning for å få bedre metoder til å løse situasjoner der barnet ikke lytter til rettledninger.  

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts har jo ikke gjort noe galt, hun bar barnet sitt ut av en situasjon.

I dette tilfellet ser det ikke ut som om bv er der for å hjelpe men for å lete etter feil, ettersom de nekter å nøye seg med hva barnet forteller.

Ja, eller kanskje er TS sin fortelling farget av at hun er en part her? Sier ikke at det er sånn, men ofte er det vanlig å undervurdere sine egne feil, for eksempel. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe? Ts sier jo at de skriver noe annet i referatet enn det barnet sa/mente. 

Be de ta en ny samtale med en tillitsperson tilstede. Sa ikke bvt at barnet kunne ha det? 

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, eller kanskje er TS sin fortelling farget av at hun er en part her? Sier ikke at det er sånn, men ofte er det vanlig å undervurdere sine egne feil, for eksempel. 

Nå må man nesten ta utgangspunkt i slik Ts legger frem situasjonen. Hvis det hun sier er riktig, skjønner jeg godt at hun føler seg urettferdig behandlet og overkjørt. Ikke enkelt å være forelder nå til dags. Folk kaster seg over Ts, sammenligner henne med syke folk på anti-barneverngrupper og sånt. 
Samtidig som det i andre tråder klages side opp og side ned om foreldre som lar uoppdragne unger styre på, i butikken fex. At foreldre ikke reagerer, tar dem ut av situasjonen.
Her har jo Ts gjort presis det man skal gjøre i en slik situasjon. Fjernet barnet fra situasjonen fysisk. Og så blir hun meldt av et familiemedlem (!)

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei TS. 

Det sier jo litt om barnevernet - hvis det er sånn at de fratar deg barna fordi du ikke spiller på lag. Om man hyrer advokater eller hva som helst burde ikke ha noe å si. Enten burde de ha gode bevis for at det er grunnlag for å frata barna, ellers har de det ikke. 

Anonymkode: a37c0...155

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det sier jo litt om barnevernet - hvis det er sånn at de fratar deg barna fordi du ikke spiller på lag. Om man hyrer advokater eller hva som helst burde ikke ha noe å si. Enten burde de ha gode bevis for at det er grunnlag for å frata barna, ellers har de det ikke. 

Anonymkode: a37c0...155

Det er jo selvsagt ikke sånn at barnevernet foretar en omsorgsovertakelse fordi man ikke spiller på lag med barnevernet. De gjør det fordi foreldrene ikke har god nok omsorgsevne. 

MEN! Dersom foreldrene med dårlige omsorgsevne hadde spilt på lag med barnevernet, ville de vært mottakelig for for eksempel tilrettelegging, veiledning og annen hjelp, og en omsorgsovertakelse kunne vært unngått. Men det er opp til foreldrene om de vil ha denne hjelpen. Eller om de setter seg på bakbeina, nekter å innse at de kan gjøre feil engasjerer advokat osv. 

• Liker 12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...