Rosa blomst Skrevet 25. juni 2020 Forfatter #141 Del Skrevet 25. juni 2020 Akkurat nå, klondrik skrev: Men hele poenget er at folk føler seg undertrykte pga hudfargen, og da mener du virkelig at de med en annen hudfarge som føler seg diskriminert heller kan pakke sakene sine og flytte til et land hvor majoriteten er av samme hudfarge? Folk er jo født og oppvokst i denne kulturen, hvorfor i all verden skal dem flytte for å føles seg akseptert i et samfunn? I USA kan jeg skjønne problematikken. De har ikke valgt å flytte dit selv. I Norge, med mindre man er adoptert, har de selv eller foreldrene valgt å flytte hit. Ved å gjøre det tok de et aktivt valg om å flytte et sted der man utseendemessig vil skille seg ut. Dersom man ikke ønsker å skille seg ut så kan man løse det veldig enkelt ved å flytte et annet sted. Dersom de velger å gjøre det er de kvitt hele problematikken. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klondrik Skrevet 25. juni 2020 #142 Del Skrevet 25. juni 2020 1 minutt siden, Rosa blomst skrev: Ved å gjøre det tok de et aktivt valg om å flytte et sted der man utseendemessig vil skille seg ut. Dersom man ikke ønsker å skille seg ut så kan man løse det veldig enkelt ved å flytte et annet sted. Dersom de velger å gjøre det er de kvitt hele problematikken. Er du seriøs nå? Du forstår at de barna/ungdom/voksne som er oppvokst i Norge føler seg like Norske som de etnisk norske? Hvorfor skal du legge skylden over på dem for et valg som forfedrene tok? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa blomst Skrevet 25. juni 2020 Forfatter #143 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) 24 minutter siden, klondrik skrev: Er du seriøs nå? Du forstår at de barna/ungdom/voksne som er oppvokst i Norge føler seg like Norske som de etnisk norske? Hvorfor skal du legge skylden over på dem for et valg som forfedrene tok? Ja, det forstår jeg. Likevel, hvis problemet er veldig stort så finnes et en måte å unngå det på. Edit: Dette her er et eksempel på sutring. https://www.nrk.no/kultur/fa-hovedroller-for-flerkulturelle-i-filmbransjen_-_-det-er-en-kulturell_-rasistisk-forbrytelse-1.15063965 Sutring for at man ikke passer inn. Sutring for at man blir typecastet. Sutring for at ting ikke er tilpasset dem. Det er en uting. Endret 25. juni 2020 av Rosa blomst 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
likestilling Skrevet 25. juni 2020 #144 Del Skrevet 25. juni 2020 Hva tror dere ville skjedd hvis det var hvite som gjorde dette mot svarte? Det er vanskelig å være uenig i at det er systematisk rasisme i USA nå... Her er en annen video med fyrverkeri... kreativt! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jegern Puahate Skrevet 25. juni 2020 #145 Del Skrevet 25. juni 2020 Sånn går nå dagene. Om oppegående folk i vesten enda ikke våkner opp etter alt dette åpenbare hysteriet og hykleriet så kan det gå til helvete for min del, da får en som fortjent. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
klondrik Skrevet 25. juni 2020 #146 Del Skrevet 25. juni 2020 (endret) 38 minutter siden, Rosa blomst skrev: Ja, det forstår jeg. Likevel, hvis problemet er veldig stort så finnes et en måte å unngå det på. Edit: Dette her er et eksempel på sutring. https://www.nrk.no/kultur/fa-hovedroller-for-flerkulturelle-i-filmbransjen_-_-det-er-en-kulturell_-rasistisk-forbrytelse-1.15063965 Sutring for at man ikke passer inn. Sutring for at man blir typecastet. Sutring for at ting ikke er tilpasset dem. Det er en uting. Du finner nok flere saker om du leter, og jeg skjønner nå hvorfor du ikke forstår intensjonen med banneret "White Lives Matter". Endret 25. juni 2020 av klondrik Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa blomst Skrevet 25. juni 2020 Forfatter #147 Del Skrevet 25. juni 2020 13 minutter siden, klondrik skrev: Du finner nok flere saker om du leter, og jeg kan nå forstå hvorfor du ikke forstod noe med banneret "White Lives Matter". Jeg forstår det fortsatt ikke. Isambard forklarte greit hvorfor jeg fortsatt ikke forstår all oppstandelsen. Jeg trenger for øvrig ikke å lete for å finne lignende eksempler. Dette er ikke unikt for Norge, det er slik over hele verden. 4 timer siden, Isambard skrev: "White lives matters" er en enkelt setning på tre ord som ikke gir rom for tolkning. Det spiller ingen rolle om KKK eller Satan sjøl har brukt den setningen før. Enten er man enig eller så er man uenig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 25. juni 2020 #148 Del Skrevet 25. juni 2020 9 hours ago, maskinisten said: Jo, den motbevegelsen gjør faktisk det. Er det en motbevegelse? Eller er det forsøk på å danne en paralell bevegelse? Det er ikke godt å si hva som driver de enkelte individer. Å tolke det som en motbevegelse er i alle fall ikke å tolke andre i beste mening, men heller litt på den fiendtlige siden. Håper vi får en ny Flower Power, Peace snd Love bevegelse snart. Der vi alle slutter oss til selvfølgeligheter. Det er mye bedre enn denne destruktive aggresjonen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 25. juni 2020 #149 Del Skrevet 25. juni 2020 Jeg er så lei selvhatende hvite menn og kvinner som føler seg flaue over sin hudfarge og har alle verdens arvesynd på grunn av sin rasetilhørighet. Er det f...n meg mulig. At det masseimporteres amerikanske tilstander i Norge er en uting som hjelper kun høyreekstreme organisasjoner å få mer popularitet. At venstrevridde tilrettelegger for polarisering i fordel til høyreekstreme er for meg meget underlig. All lives matter. Sånn er det. Å ta avstand fra at hvite liv har verdi betyr bare at man er rasist mot hvite mennesker. Dette på sin side kommer til å føre til mer rasisme i verden og ikke mindre. Det er jammen på tide å roe ned og bli enige om at ALLE liv har verdi, uansett hudfarge. 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kat-e Skrevet 25. juni 2020 #150 Del Skrevet 25. juni 2020 jeg tror mange sorte og kanskje personer fra Midt-Østen (her iEuropa) er skuffet over hva de har oppnådd. I alle fall i Europa er det mange tilbud som alle kan benytte, omfattende skoletilbud. Ordet rasist brukes nå så løst at det må være rasisme at man aldri fikk utdannelse, kom seg vekk fra områder med høy kriminalitet, eller fikk en jobb. Det må være hvite og rasisme som har skylden i alt. Siden de også mener at om man er født hvit, er man automatisk undertrykker. I Frankrike sa de på TV5 at 2 og 3 generasjons innvadrere gør det dårligere en foreldrene. De har blitt bortskjemte og krever at alt skal ordnes uten egen innsats. Situasjonen Vesten nå er i, viser hvor farlig det er med en slapp asyl/ innvadringspolitikk. I Sverige krever afro-svenske riksforbundet at flere statuer av svenske historiske personer rives. Jeg lurer på hvordan reaksjonen ble om jeg dro til Afrika, Pakistan etc og krevde at de rev sine? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lodifor Skrevet 25. juni 2020 #151 Del Skrevet 25. juni 2020 Det er bare en myte at svarte blir dårligere behandlet enn hvite. Hvite blir faktisk tråkket på hele tiden. De kan ikke skrive at de betyr noe uten å bli angrepet. Og alle hvite politi kan ikke ta i en svar med tang engang, men det kan en mørkhudet politibetjent i en hvit uten problemet. Hvem har privilegier sa du? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jegern Puahate Skrevet 26. juni 2020 #152 Del Skrevet 26. juni 2020 2 hours ago, Drizzt said: Jeg er så lei selvhatende hvite menn og kvinner som føler seg flaue over sin hudfarge og har alle verdens arvesynd på grunn av sin rasetilhørighet. Er det f...n meg mulig. At det masseimporteres amerikanske tilstander i Norge er en uting som hjelper kun høyreekstreme organisasjoner å få mer popularitet. At venstrevridde tilrettelegger for polarisering i fordel til høyreekstreme er for meg meget underlig. All lives matter. Sånn er det. Å ta avstand fra at hvite liv har verdi betyr bare at man er rasist mot hvite mennesker. Dette på sin side kommer til å føre til mer rasisme i verden og ikke mindre. Det er jammen på tide å roe ned og bli enige om at ALLE liv har verdi, uansett hudfarge. Høyreekstreme organisasjoner? Om det er det som bekymrer deg i disse dager er du fortsatt en del av problemet. Innlegget ditt kunne blitt tolket som høyreekstremt av flere "eksperter" i mediabildet, men hvem er det som forfekter ekstrem høyreideologi nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 26. juni 2020 #153 Del Skrevet 26. juni 2020 6 timer siden, Jegern Puahate skrev: Høyreekstreme organisasjoner? Om det er det som bekymrer deg i disse dager er du fortsatt en del av problemet. Innlegget ditt kunne blitt tolket som høyreekstremt av flere "eksperter" i mediabildet, men hvem er det som forfekter ekstrem høyreideologi nå? Jeg bryr meg ikke noe nevneverdig om hvordan ''eksperter'' tolker innlegget mitt. Mange er veldig dyktige når det gjelder å tolke seg frem til rasisme og det er de samme personene som ser rasisme overalt, spesielt de stedene hvor den ikke finnes. Og ja, økende rasisme mot hvite hjelper høyreekstreme organisasjoner og det trenger vi ikke mer av. Selvfølgelig er jeg bekymret for at ekstreme organisasjoner på hver sin kant får økt støtte og flere grunner å aktivisere seg. Selvfølgelig er jeg bekymret for at økende rasisme mot hvite øker rasismen generelt og saboterer dens fjerning. Selvfølgelig er jeg bekymret for at ''antirasistene'' som påstår at de kjemper mot rasisme er med på å øke nettopp rasismen, bare mot en annen rase og knebler debatten med rasistiske beskyldninger og forsøk på å kneble ytringsfriheten. Dette er alvorlige prosesser som kommer til å føre til enda mer polarisering og uro i samfunnet. Ekstremisme er aldri bra - uansett hvilket mål man har og hvor man står politisk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 26. juni 2020 #154 Del Skrevet 26. juni 2020 Et eksempel på hvordan mange slenger seg på Black Lives Matter-bølgen med vikarierende motiver er Kenneth Karijords leserinnlegg i Dagbladet for noen dager siden. Selv om jeg i utgangspunktet er enig i motstanden mot Qatar som arrangør av fotball-VM i 2022, er jeg ikke enig i den kynisk opportunistiske argumentasjonen Karijord tar i bruk. Black Lives Matter-kampanjen handler spesifikt om amerikanske forhold og overdreven voldsbruk av politiet overfor den svarte delen av befolkningen. Slik han benytter seg av BLM-kampanjen til å trekke trend-uttrykket systemisk rasisme inn i behandlingen av fattige fremmedarbeidere i Qatar blir både upresist og overforenklet. Jeg mener han avslører seg tydelig når han skriver at en fullstendig boikott av VM i 2022 er helt essensielt for å delegitimere et system som profitterer på undertrykkelse av ikke-hvite mennesker. At fremmedarbeiderne Qatar utnytter er "ikke-hvite" er irrelevant. Med ordvalget undertrykkelse av ikke-hvite mennesker forsøker han lede lesernes tanker til BLM-kampanjens bilde av hvite politifolks angrep på svarte - et polarisert svart-hvitt bilde. Det blir en uærlig framstilling. Undertrykkelsen i Qatar er ikke en sak om hvite mot svarte. Det er i det hele tatt verken hvite eller svarte involvert. Det er ikke-hvite som utnytter ikke-hvite. Uttrykket ikke-hvite har ikke noen plass i denne sammenhengen. Med vinklingen sin fordummer ikke bare Karijord debatten rundt Qatars kommende vertskap av fotball-VM, men han bidrar også til å utvide Black Lives Matter-kampanjens fokus til et punkt hvor man risikerer miste grep om hva den egentlig handler om. Slik Karijord og andre med vikarierende motiver drar i Black Lives Matter-strikken, vil den til slutt ryke. Ti år fra nå blir da folk sittende igjen med vag hukommelse om Black Lives Matter som en trendy døgnflue uten all verdens grep om hva den handlet om fordi den ble vannet ut til å omfatte alt mulig rart kritikere ønsket å rette søkelyset mot. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maskinisten Skrevet 26. juni 2020 #155 Del Skrevet 26. juni 2020 49 minutter siden, Klossmajor skrev: Det er i det hele tatt verken hvite eller svarte involvert. Det er ikke-hvite som utnytter ikke-hvite. Ja, man kan lure på hvordan han tror etniske qatarer ser ut... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thaila Skrevet 26. juni 2020 #156 Del Skrevet 26. juni 2020 På 23.6.2020 den 18.31, Nimbus2000 skrev: Åpenbart finnes det rasisme i USA(og i Norge). Men det er forskjell på å fordomer mot svarte og å mene at det er greit å drepe svarte. Det blir jo ikke tatt tak i i retten og det er derfor de må demonstrer. Visste du at Black Lives Matter var et movement som starta allerede i 2013? Og etter å ha hørt om det i et par uker her i Norge så er vi lei av det... Vel kanskje man burde gjøre noe med situasjonen da, så det ikke skjer gang på gang at amerikansk politi dreper svarte av helt meningsløse årsaker, og at det aldri får konsekvenser i retten, som det selvfølgelig ville ha fått hadde det vert en hvit person! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 26. juni 2020 #157 Del Skrevet 26. juni 2020 25 minutter siden, Thaila skrev: Det blir jo ikke tatt tak i i retten og det er derfor de må demonstrer. Visste du at Black Lives Matter var et movement som starta allerede i 2013? Og etter å ha hørt om det i et par uker her i Norge så er vi lei av det... Vel kanskje man burde gjøre noe med situasjonen da, så det ikke skjer gang på gang at amerikansk politi dreper svarte av helt meningsløse årsaker, og at det aldri får konsekvenser i retten, som det selvfølgelig ville ha fått hadde det vert en hvit person! Hva jeg er kritisk til ifm Black Lives Matter-kampanjen er overforenklede forståelser av situasjonen og at kampanjen utnyttes av folk med vikarierende motiver. Man bør merke seg at kampanjen gjelder innenriksforhold i USA. Det har vi her i Norge fint liten innflytelse på og bør påvirke graden av oppmerksomhet saken gis her i Norge. Selv om svarte kanskje er spesielt utsatt, viser tilfeller som dødsfallene til Daniel Shaver og Tony Timpa at det ikke er noen selvfølge at politifolk i USA blir dømt når det er hvite som utsettes for sammenlignbar behandling av politiet som hva George Floyd ble utsatt for. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Drizzt Skrevet 26. juni 2020 #158 Del Skrevet 26. juni 2020 15 timer siden, likestilling skrev: Hva tror dere ville skjedd hvis det var hvite som gjorde dette mot svarte? Det er vanskelig å være uenig i at det er systematisk rasisme i USA nå... Her er en annen video med fyrverkeri... kreativt! Jo, det er systematisk rasisme i USA. Også mot de hvite. Videoen over er bare 1 eksempel på det. BLM bidrar til at rasismen mot de hvite vokser stadig. Heia, ''antirasister'' som skulle bekjempe rasismen, men bare den onde typen mot ikke-hvite. Den gode rasismen mot de hvite er glemt. Jeg har sluttet å lese på Twitter, fordi det er utrolig mange svarte som skriver rasistiske ting mot de hvite og får kun applaus og ''likes''. Hårreisende. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 26. juni 2020 #159 Del Skrevet 26. juni 2020 2 minutter siden, Drizzt skrev: Jo, det er systematisk rasisme i USA. Også mot de hvite. Videoen over er bare 1 eksempel på det. BLM bidrar til at rasismen mot de hvite vokser stadig. Heia, ''antirasister'' som skulle bekjempe rasismen, men bare den onde typen mot ikke-hvite. Den gode rasismen mot de hvite er glemt. Jeg har sluttet å lese på Twitter, fordi det er utrolig mange svarte som skriver rasistiske ting mot de hvite og får kun applaus og ''likes''. Hårreisende. Angående de to videosnuttene....hvordan kan vi vite at ikke dette er to pøbeltilfeller der ofrene like gjerne kunne ha vært svarte? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fastnøkkel Skrevet 26. juni 2020 #160 Del Skrevet 26. juni 2020 #whitelivesmatterstoo 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå