Gå til innhold

White lives don't matter?


Rosa blomst

Anbefalte innlegg

4 timer siden, Rosa blomst skrev:

Nei, sett fokus på akkurat hva du vil for min del, men ikke bli sur om noen velger å sette fokus på noe annet. 

Jeg er helt for at svarte krever bedre rettigheter og å bli behandlet likt som hvite i USA. De har aldri hatt det bra der. 

Det som er ren idioti er å reagere negativt på utsagnene om at alle liv eller hvite liv betyr noe. Det er ganske uforståelig, faktisk.

Det er vel strengt tatt du og TS som blir sur. Alle andre påpeker, korrekt sådan, at det er åpenbart idiotisk og rasistisk å leie inn et banner som sier WLM for å fly over en fotballbane hvor alle spillerne spiller med BLM.

Eller tror du det var helt tilfeldig at de fløy over stadion også?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk insisterer på å misforstå med vilje 🙄 ingen har noensinne ment at hvite liv ikke betyr noe, dette vet vi. Vi betyr noe. Men at svarte blir drept uten kosikvenser er visst helt OK. Det er det man tar et opprør mot! 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
6 minutter siden, Thaila skrev:

Folk insisterer på å misforstå med vilje 🙄 ingen har noensinne ment at hvite liv ikke betyr noe, dette vet vi. Vi betyr noe. Men at svarte blir drept uten kosikvenser er visst helt OK. Det er det man tar et opprør mot! 

Ingen mener at det er greit å drepe svarte og det finnes ingen lov som tillater drap på svarte.

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nimbus2000 skrev:

Ingen mener at det er greit å drepe svarte.

Forklar hva som har skjedd i USA i alle tider da, og som fortsatt skjer i dag. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
1 time siden, Thaila skrev:

Forklar hva som har skjedd i USA i alle tider da, og som fortsatt skjer i dag. 

Det som skjer er at en del afroamerikanere roper "drep de hvite" og tagger "drep de hvite" på statuer:

 

Ea79EplU8AI6gVq.jpg

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nimbus2000 skrev:

Det som skjer er at en god del afroamerikanere roper "drep de hvite" og takker "drep de hvite" på statuer:

 

Ea79EplU8AI6gVq.jpg

Oi strålende argument for å bortforklare rasismen i USA 🙄 her er du virkelig inne på noe.. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nimbus2000
2 minutter siden, Thaila skrev:

Oi strålende argument for å bortforklare rasismen i USA 🙄 her er du virkelig inne på noe.. 

Kanskje du burde finne frem loven som sier de er greit å drepe svarte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000

Åpenbart finnes det rasisme i USA(og i Norge).  Men det er forskjell på å fordomer mot svarte og å mene at det er greit å drepe svarte.

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, anon321 skrev:

Du skriver mye, men innholdet blir meningsløst. Hele poenget her er:

BLM og mørkhudede har en sosial revolusjon på gang, på bakgrunn av hvordan de har blitt behandlet. Når da hvite mennesker lirer av seg WLM, så er det intet annet enn et forsøk på å egge opp debatten. 

Jeg er selv hvit og ja, jeg har åpenbart kjent på at jeg er «lei» av at noen forventer at jeg skal være lei meg nettopp for at jeg er hvit. Men det er ganske langt derifra til at jeg føler et behov for å markere WLM på baksiden av et fly under en fotballkamp hvor alle spillerne (i enighet) spiller med BLM på baksiden av drakten.

Jeg forsvarer ikke at noen flagger "white life matters", men stiller ganske enkelt spørsmålstegn ved din konklusjon vedrørende motiv, gitt det faktum at mange hvite føler seg fullstendig overkjørt av urettmessige karakteriseringer, anklager, utfrysninger i samfunnsdebatten, og oversett mtp all hat kriminaliteten som blir begått mot hvite - senest denne uka hvor tre hvite personer ble stukket ned og drept i landet, og som på ingen måte har fått den markeringen eller debatten som bør følge i kjølvannet av en slik hendelse (as usual). Denne markeringen er bare et produkt av en debatt preget av aktivisme og stadig økende polarisering.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, HalldirV2 skrev:

Jeg forsvarer ikke at noen flagger "white life matters", men stiller ganske enkelt spørsmålstegn ved din konklusjon vedrørende motiv, gitt det faktum at mange hvite føler seg fullstendig overkjørt av urettmessige karakteriseringer, anklager, utfrysninger i samfunnsdebatten, og oversett mtp all hat kriminaliteten som blir begått mot hvite - senest denne uka hvor tre hvite personer ble stukket ned og drept i landet, og som på ingen måte har fått den markeringen eller debatten som bør følge i kjølvannet av en slik hendelse (as usual). Denne markeringen er bare et produkt av en debatt preget av aktivisme og stadig økende polarisering.

 

Det var flere enn tre som ble stukket ned, det var tre av dem som døde :) Det hadde ikke vært så rart om du ikke hadde fått det med deg for det er jo ingen som skriver om det. Hvite skal gå med bøyd hode og "silence is violence" bla bla mens de historiske minnene til de som har bygget landet opp fra ingenting skal knuses og rives ned mens politiet ser på. Om noen skulle møte opp og si "nei, dere får ikke lov til å rive statuene" kan de vente seg en romslig straff, enten det er fra politiet etter at de har havnet i klammeri med de som skal rive statuene, eller om det er fra de som kommer med tau selv. Jeg hadde ikke turt i alle fall, men det betyr ikke at jeg synes det som skjer er greit.

Jeg ER så lei av å lese den teite husanalogien. Om det er noen hus/bygninger som brenner hus så er det BLM / svarte / de som protesterer som har satt fyr på dem, men de passer på å tenne på ditt hus også, fordi du er hvit som er ensbetydende med rasist og undertrykker, til tross for at du er den eneste som har invitert dem inn som gjester.

Folk risikerer livet for å krysse middelhavet og komme hit og bli "undertrykket". Det verste er kanskje at folk ikke ser hva dette vil føre til på sikt, for selv (en del) hvite har en smertegrense for hva de tolererer, selv om de fleste ikke sier noe. USA vil endres på mange måter etter dette, men det vil ha flere konsekvenser enn litt reformer i politiet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, likestilling skrev:

 

Det var flere enn tre som ble stukket ned, det var tre av dem som døde :) Det hadde ikke vært så rart om du ikke hadde fått det med deg for det er jo ingen som skriver om det. Hvite skal gå med bøyd hode og "silence is violence" bla bla mens de historiske minnene til de som har bygget landet opp fra ingenting skal knuses og rives ned mens politiet ser på. Om noen skulle møte opp og si "nei, dere får ikke lov til å rive statuene" kan de vente seg en romslig straff, enten det er fra politiet etter at de har havnet i klammeri med de som skal rive statuene, eller om det er fra de som kommer med tau selv. Jeg hadde ikke turt i alle fall, men det betyr ikke at jeg synes det som skjer er greit.

Jeg ER så lei av å lese den teite husanalogien. Om det er noen hus/bygninger som brenner hus så er det BLM / svarte / de som protesterer som har satt fyr på dem, men de passer på å tenne på ditt hus også, fordi du er hvit som er ensbetydende med rasist og undertrykker, til tross for at du er den eneste som har invitert dem inn som gjester.

Folk risikerer livet for å krysse middelhavet og komme hit og bli "undertrykket". Det verste er kanskje at folk ikke ser hva dette vil føre til på sikt, for selv (en del) hvite har en smertegrense for hva de tolererer, selv om de fleste ikke sier noe. USA vil endres på mange måter etter dette, men det vil ha flere konsekvenser enn litt reformer i politiet.

Ja, det er skumle tider. At vi skal bekjempe rasisme er en selvfølge, men det kan vi ikke gjøre ved å legge en tilsvarende retorikk til grunn som rasismen er bygget på. Hvite har blitt til en homogen masse i debatten, hvor man helt har sluttet å skille mellom ulike hvite nasjoners historie, sosiokulturelle forhold osv. Vi skal bære en kollektiv skyld på vår hvite panne, og piskes for en synd nedarvet fra noe våre forfedre angivelig kan ha tatt del i (som de mest trolig aldri gjorde). 

Jeg også er redd for hva denne kulturkrigen kommer til å føre med seg. Ser man på statistikk over forholdet mellom svarte og hvite, målt etter god/dårlig relasjon, så har forholdet utviklet seg i negativ forstand de siste årene, mye takket være det ekstreme ordskiftet styrt av aktivister og godhetsposører. Vi ser jo ikke lenger mennesker, alt skal handle om hudfarge, og hvilke rettigheter/følelser/begrep/kulturelle utrykk osv. en hudfarge skal kunne monopolisere. Dette er en tikkende bombe, en utvikling i fullstendig gal retning. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 23.53, bluedot skrev:

 Skal prøve å hjelpe deg å forstå. Det er helt riktig at utsagnet i seg selv ikke er støtende. Men spør deg selv heller hvorfor noen velger å «skrike» ut dette utsagnet akkurat nå? Hvorfor i alle dager skal en gjøre det annet enn å ta fokus vekk i fra BLM? Ingen med betydelig nok innsikt og historiekunnskapen i behold ville gjøre det. Derfor. 

De velger å skrike ut dette nå, nettopp fordi 3 hvite mennesker ble drept i Reading i helgen av en svart/mørk person. Dette er et perfekt tidspunkt å sette lys på problemet med at hvite ikke får opplslutning når de hevder at de blir utsatt for rasisme. Hvis man hadde ventet med dette til alle de sinte etablerte antirasitene var ferdig med å rive statuer verden over, så hadde det vel blitt ignorert, eller så hadde det vel ført til nye bølger med sinte "antirasister" og statueherverk.

I stedet for man sagt fra på en tydelig måte at alle liv betyr noe, også hvite, og man får samtidig vekket en reaksjon som får flere til å våkne opp og se hva slags lite monster dagens etablerte antirasisme faktisk er, hvilket hykleri det står for og hvordan de faktisk bare er gårsdagens rasister og fascister i ny form, go stuntet får dette ut i dagslys.

 

Det er vanvittig å se reaksjonen på dette banneret. Det er ikke annet enn fordommer, svart/hvitt-tankegang og faktisk rasisme som ser på dette bannere som noe annet enn noe som naturlig hører hjemme i antirasistske kampanjer.

 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 23.43, youcancallmejune skrev:

Nå midt i den pågående BLM-kampanjen kan det oppfattes som "nei, det er hvite liv som betyr noe". Derfor er det støtende.

Det er nettopp det at utspillet kan oppfattes som "nei, det er hvite liv som betyr noe". Men det blir én alternativ tolkning av utspillet som eksplisivt ikke egentlig sier annet enn at hvite liv er av betydning. Å tolke det annerledes enn det innebærer at man leser noe mellom linjene som ikke nødvendigvis er der. Man må ha på bestemte briller for å lese det på en måte som gjør det støtende. Man må ha tunnelsyn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 22.6.2020 den 23.41, Rosa blomst skrev:

Det er ikke spørsmålet. Hvorfor er påstanden "hvite liv betyr noe" noe man trenger å ta avstand fra? Det er ikke en avskyelig ytring. Det er en helt legitim påstand å komme med. Budskapet er heller ikke støtende på noen som helst måte. 

Det er ikke en legitim påstand å komme med som en respons til BLM, Det var jo ingen som følte de trengte å si white life matter før det var noen som sa black life matter, og det er nettopp fordi hvite liv alltid har betydd mer enn svarte liv. Så hva er vitsen? Hva er poenget med å si noe sånt? Det må jo være fordi hvite føler at de blir trykket ned som rasister av Black Life matters. At de føler seg støtt og holdt uten for. Men realiteten er jo at det er mange som er rasistiske, mange som dømmer pga utseende. Og hvorfor vil ikke folk forstå at de trenger å gjøre noe med hvordan andre mennesker blir behandlet, at de trenger å hjelpe, isteden for å føle seg truet av at afro amerikanere har begynt og stå opp for sine egne rettigheter.  Og hvorfor skal hvite mennesker føle det sånn i en sak som handler om at alle liv betyr noe, som handler om at alle er like mye verdt og som kjemper for at alle skal ha like rettigheter uansett om man er svart eller hvit. Det har aldri vært ett spørsmål om hvite liv betyr noe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 23.38, Nightcrawler skrev:

Poenget er at svarte i USA (og forsåvidt i store deler av verden) har konsekvent blitt behandlet dårligere. Hvorfor skal hvite mennesker med - unnskyld uttrykket - ræva full av privilegier prøve kuppe en global kampanje for å prøve bedre situasjonen til de svarte? Hvite liv har alltid betydd mer enn svarte, det er nettopp det som er problemet. Jeg er oppriktig talt flau over å være hvit når jeg ser at hvite folk er så jævlig hårsåre at de ikke takler at svarte mennesker vil at deres liv skal bety like mye. Faen heller.

Du får lese deg opp på hvor mange hvite det finnes i verden som lever langt under fattigdomsgrensa, før du historieløst og ukritisk kaster rundt deg med at ALLE har hvite privilegier - ren instagram propaganda.

Banneret kom som et resultat av at tre hvite ble drept  av en asylsøker i en park i England dagen før, med intensjonen om at ALLE liv uavhengig av hudfarge er like mye verdt.

 

Ellers så er det jævelig fascinerende at løsningen på et politidrap er å brenne butikker - og til dels sette fyr på folk, plyndre lokale nærmarked, utøve vold, og risikere tusenvis av liv ved å demonstrere midt i en jævla global pandemi.

En afroamerikaner sover beruset i bilen foran en resturant. Han pågripes av politiet for promillekjøring, men nekter å la seg pågripe og begynner fysisk å sloss med politmennene. Drar tazeren ut av hånda på politimannen og retter den mot han, før han således ender opp med å bli skutt av politiet. Løsningen?

Resturanten brennes ned - det var den arbeidsplassen og de verdiene- og det demonstreres med økt styrke mot denne "rasismen".  Politimannen mistet jobben på direkten fordi en ordfører (eller hva det var) sa han skulle sparkes,  snakk om rettssikkerhet. At personen promillekjørte og nektet å la seg pågripe og angrep politiet, nei DET snakker vi ikke om.

Det er ikke en bevegelse jeg støtter og jeg støtter aldri vold.  Jeg hadde - selv om det såklart er tragisk at han døde - 100% forventet at det amerikanske politiet hadde skutt meg også hvis jeg hadde handlet på samme måte.  Det finnes ikke et eneste land i hele verden hvor det er frivillig om man skal bli pågrepet, eller hvor det er  akseptabelt at man fysisk begynner å sloss mot politiet ved en pågripelse.

 

 

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er jo helt ute av kontroll. Mange føler seg truet til å støtte BLM, arbeidsgivere skal fronte dette. Man kaster seg på saueflokken, tør ikke noe annet. Sort bildet på instagram.

Tragisk.

Svært få mennesker støtter drap utført av politiet, politiet i norge dreper også mennesker å slipper unna. Få tenker på dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 23.32, Rosa blomst skrev:

Jeg leste nettopp denne saken på vg.no. Folk klikker i vinkel fordi noen fløy et fly med et banner som det stod "White lives matter Burnley" på. Fotballklubben legger også ut en pressemelding hvor de tar avstand fra "det støtende banneret". 

Jeg skjønner ikke. Hva er det som er støtende?

Det som er "støtende" er at det ikke tar hensyn til realitetene, som er at hvite er en privilegert gruppe. Selvsagt betyr alle liv noe, men poenget med BLM er at fargede er særlig utsatt i enkelte situasjoner. BLM betyr ikke at ikke alle andre liv betyr noe, men at man ønsker å rette opp skjevhetene som rammer svarte i langt større grad enn hvite.

For eksempel, visste du at koronaviruset har herjet mye mer i områder med mange fattige svarte enn noen annen gruppe i USA? Det handler om sosioøkonomiske forhold som fører til at svarte har et mye dårligere utgangspunkt enn hvite, og som gjør at problemer ofte rammer dem i langt større grad. Ikke at det ikke finnes hvite med store problemer, men generelt så er svarte mye hardere rammet total sett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.6.2020 den 23.32, Rosa blomst skrev:

Jeg skjønner ikke. Hva er det som er støtende?

«White lives matters« handler om å underslå BLM-bevegelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.6.2020 den 19.57, HalldirV2 skrev:

Ja, det er skumle tider. At vi skal bekjempe rasisme er en selvfølge, men det kan vi ikke gjøre ved å legge en tilsvarende retorikk til grunn som rasismen er bygget på. Hvite har blitt til en homogen masse i debatten, hvor man helt har sluttet å skille mellom ulike hvite nasjoners historie, sosiokulturelle forhold osv. Vi skal bære en kollektiv skyld på vår hvite panne, og piskes for en synd nedarvet fra noe våre forfedre angivelig kan ha tatt del i (som de mest trolig aldri gjorde). 

Jeg også er redd for hva denne kulturkrigen kommer til å føre med seg. Ser man på statistikk over forholdet mellom svarte og hvite, målt etter god/dårlig relasjon, så har forholdet utviklet seg i negativ forstand de siste årene, mye takket være det ekstreme ordskiftet styrt av aktivister og godhetsposører. Vi ser jo ikke lenger mennesker, alt skal handle om hudfarge, og hvilke rettigheter/følelser/begrep/kulturelle utrykk osv. en hudfarge skal kunne monopolisere. Dette er en tikkende bombe, en utvikling i fullstendig gal retning. 

Dette. Dette er det det jeg også er redd for. Virkningene av dette eksplosive sinnet som får lov til å utvikle seg kommer til å bli stygge. Det er helt slutt på samtaler, nyanserte og rasjonelle diskusjoner hvor man lytter til hverandre og forsøker å finne en god løsning. Jeg kan ikke skjønne at det skal hjelpe noen som helst å lage nye ofre, i stedet for å hjelpe alle til de samme rettighetene.

Jeg personlig kan ikke ta ansvar for hva mine forfedre har gjort, og hvilke synder de har begått. Men jeg kan anerkjenne at det har skjedd, og prøve å gjøre mitt beste for å hindre at det skjer igjen. Og jeg tror den beste måten å gjøre det på er å behandle alle med den respekten de fortjener.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...