Gå til innhold

White lives don't matter?


Rosa blomst

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, Rosa blomst skrev:

Jeg ville ikke påpekt det så jeg kan ikke svare for hvorfor andre velger å gjøre det.
Jeg lurer bare på hvorfor folk reagerer så kraftig på utsagn som "White lives matter", "It's OK to be White" og "all lives matter". 

Det har blitt forklart til deg flere ganger. Om du ikke forstår dette til nå, så velger du å ikke forstå det. 

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Rosa blomst skrev:

Jeg har hørt om, og sett på, Pingu. Det er, og var, det mest irriterende barne-tv jeg visste om. På lik linje med den dumme muldvarpen jeg ikke husker navnet på, Professor Baltazaar, Drømmehagen og Teletubbies.

Hæ? Pingu var jo best! Ser fortsatt på det som trøst hvis jeg er lei meg. Høres ut som vi har ganske forskjellige meninger. Men drømmehagen kan jeg være enig i var ganske irriterende.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Rosa blomst said:

Ja, men tallene du velger å bruke for sammenligning og argumentet  "Dødsraten er like høy som hos hvite til tross for at de bare utgjør 13% av befolkningen", er ubrukelig all den tid de er mer i kontakt med politiet og er mer kriminelle enn befolkningen for øvrig, uavhengig av årsak. 

Det er ikke ubrukelig? Sakt på en annen måte er det 2.3 ganger mer sannsynlig å bli drept av politiet når du er svart fordi politet har en tendens til å profilere mørkhudete som kriminelle.vri det som du vil, men det er et jævlig stort problem at like mange hvite som svarte blir drept av politiet når andelen av svarte er så lav i landet

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Rosa blomst skrev:

Jeg ville ikke påpekt det så jeg kan ikke svare for hvorfor andre velger å gjøre det.
Jeg lurer bare på hvorfor folk reagerer så kraftig på utsagn som "White lives matter", "It's OK to be White" og "all lives matter". 

Til DEG som ikke forstår "Black lives matter" og svarer med "All lives matter."

Førstnevnte er et slagord for den Afro-amerikanske rettighetskampen. Setningen fortsetter som "As much as white lives."

"All lives matter" er en setning som støtter seg til en filosofisk oppfatning av mennesket generelt og har ingenting med kampen å gjøre.

La oss si at du deltar i en minnestund i en kirke eller et annet forsamlingsted, hvor noen har mistet et barn.

Pårørende til det døde barnet holder minnetale og forteller sørgende tilhørere hvor spesielt dette barnet var.
Plutselig reiser en person seg opp og roper:
"ALLE barn er spesielle."

Det er deg.

Sitat: Kim Fairchild

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Haakman said:

Ifølge https://mappingpoliceviolence.org/ ble 1098 personer drept av politiet i USA i fjor. Hvor mange av disse mener du er svarte som ble drept på grunn av hudfargen sin? 1? 10? 100?

Og mener du at et tilsvarende antall hvite ble drept på grunn av hudfargen sin? 

Og sist men ikke minst, hvordan i alle dager vet du det?? 

1/4 av de drepte var svarte og igjen utgjør svarte 13% av befolkningen. Jeg kan vedde alt på at ingen hvite ble drept for hudfargern sin, men at flere av de svarte hadde blir profilert for rasen sin. Svarte har mye større sannsynlighet for å bli ansett som "farlige" selv om de gjør mye mindre farlige handlinger som en hvit person gjør. Når dette er tilfellet er det ikke rart at de blir beskutt og drept for tilnærmet ingenting

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Rosa blomst skrev:

Jeg ville ikke påpekt det så jeg kan ikke svare for hvorfor andre velger å gjøre det.
Jeg lurer bare på hvorfor folk reagerer så kraftig på utsagn som "White lives matter", "It's OK to be White" og "all lives matter". 

Fordi det er en del av hele problemet og den systematiske rasismen. Det er ikke et banner laget for å sette fokus på problemer som er større blant den hvite andelen av befolkningen, det handler om å ta fokuset vekk fra noe annet. Og så er det ingen som har sagt det er noe i veien med å være hvit, eller at hvite mennesker betyr mindre enn andre. Ikke èn eneste gang i livet har jeg følt at jeg har gått glipp av noe, eller fått dårligere odds fordi jeg er hvit. I forbindelse med å være kvinne har jeg absolutt opplevd både dårlig behandling, diskriminering og ulemper i ulike sammenhenger, men dette er liksom ikke tiden til å gå rundt og rope høyt om det uansett. Å gnåle i vei om at «all lives matter» nå, skjønner de fleste at handler om å undergrave en annen sak, ikke om å stå opp for sin egen sak. 
 

9 minutter siden, Rosa blomst skrev:

Ja, det skjønner jeg.
Likevel blir det feil å sammenligne tallene når man bruker andel av befolkningen. "Dødsraten er like høy som hos hvite til tross for at de bare utgjør 13% av befolkningen" er et ganske tåpelig argument når de er oftere kriminelle og i kontakt med politiet. Uansett hva årsaken til det er.

Litt av problemet er jo at systematisk rasisme er grunnen til at flere svarte er kriminelle, og da er det selvfølgelig et fornuftig argument. Tror du dødsraten ville vært like høy i dag, dersom andelen hvite kriminelle var tilsvarende høy, eller tror du man ville gjort noe med det for lenge siden? 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje BLM hadde fått mer forståelse og støtte om de kalte seg "All Lives Matter" i stedet for det ekskluderende "Black Lives Matter" som får det til å virke som om kun svarte liv betyr noe. I tillegg assosierer de med Antifa som er en terroristorganisasjon.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jurist1 skrev:

1/4 av de drepte var svarte og igjen utgjør svarte 13% av befolkningen. Jeg kan vedde alt på at ingen hvite ble drept for hudfargern sin, men at flere av de svarte hadde blir profilert for rasen sin. Svarte har mye større sannsynlighet for å bli ansett som "farlige" selv om de gjør mye mindre farlige handlinger som en hvit person gjør. Når dette er tilfellet er det ikke rart at de blir beskutt og drept for tilnærmet ingenting

Okei, for litt siden sa du nemlig at det var like mange svarte som hvite som ble drept på grunn av hudfarge, nemlig.

Du sier på slutten her at de blir skutt og drept for ingenting. Har du tall på hvor mange som ble drept for "ingenting"? Jeg tror ikke det er så mange nemlig. De aller fleste svarte som ble drept av politiet i USA i fjor var bevæpnet, for eksempel.

https://www.washingtonpost.com/graphics/2019/national/police-shootings-2019/

Her er en oversikt over hvor mange som ble skutt og drept av politiet der i fjor, og hvis du huker av for "black" og "unarmed", sitter du igjen med 14 tilfeller. Når det finnes 14 tilfeller i et land med godt over 300 millioner mennesker, synes jeg det blir ganske på trynet å si at politiet "systematisk" dreper folk for ingenting. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Haakman said:

Okei, for litt siden sa du nemlig at det var like mange svarte som hvite som ble drept på grunn av hudfarge, nemlig.

Du sier på slutten her at de blir skutt og drept for ingenting. Har du tall på hvor mange som ble drept for "ingenting"? Jeg tror ikke det er så mange nemlig. De aller fleste svarte som ble drept av politiet i USA i fjor var bevæpnet, for eksempel.

https://www.washingtonpost.com/graphics/2019/national/police-shootings-2019/

Her er en oversikt over hvor mange som ble skutt og drept av politiet der i fjor, og hvis du huker av for "black" og "unarmed", sitter du igjen med 14 tilfeller. Når det finnes 14 tilfeller i et land med godt over 300 millioner mennesker, synes jeg det blir ganske på trynet å si at politiet "systematisk" dreper folk for ingenting. 

Jeg leste ikke at der stod for hudfargen første gangen. For øvrig syntes jeg det er morsomt at du syntes politiet er ærlige i sine rapporter. Breonna taylor ble skutt 8 ganger, men i politirapporten stod det "no injuries" 😂 jeg skal ikke en gang begynne å gå inn på hva som stod i politirapporten etter George Floyd drapet. Til opplysning har de i USA rett til å bære våpen  flere stater. Hvis det å eie våpen, og ha disse i gaten gir rett til å drepe noen, burde alle de som stod å demonstrerte mot coronatiltakene vært døde nå. Å trekke frem statistikker som er pyntet på hjelper ingen andre enn de som har lyst til å lukke øynene for realiteten, nemlig at svarte i amerika er svært undertrykt 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Jurist1 skrev:

Jeg leste ikke at der stod for hudfargen første gangen. For øvrig syntes jeg det er morsomt at du syntes politiet er ærlige i sine rapporter. Breonna taylor ble skutt 8 ganger, men i politirapporten stod det "no injuries" 😂 jeg skal ikke en gang begynne å gå inn på hva som stod i politirapporten etter George Floyd drapet. Til opplysning har de i USA rett til å bære våpen  flere stater. Hvis det å eie våpen, og ha disse i gaten gir rett til å drepe noen, burde alle de som stod å demonstrerte mot coronatiltakene vært døde nå. Å trekke frem statistikker som er pyntet på hjelper ingen andre enn de som har lyst til å lukke øynene for realiteten, nemlig at svarte i amerika er svært undertrykt 

Det kan godt hende det er feil i de tallene jeg har funnet, så da er sikkert de du har trykket ut av din egen bakende mye mer nøyaktige 🤦‍♂️

Du har helt rett i at det ikke er greit å drepe noen som har våpen, når det tross alt er lovlig der i mange tilfeller. Men det var du som sa at svarte ofte oppfattes som farligere, og derfor ble drept av politiet for ingenting, men det er vel en kjensgjerning at en bevæpnet person er ganske farlig. Særlig når han motsetter seg arrest og whatnot. 

Poenget mitt er ikke at det ikke finnes rasisme i USA, eller her i Norge for den saks skyld. For det gjør det, det er det ingen tvil om. Men jeg tror ikke den rasismen er på et så systematisk nivå som for eksempel BLM skal ha det til. Det finnes massevis av rasistiske individer, men systemet i seg selv er ikke rasistisk.

Jeg synes det blir en voldsomt polarisert debatt, nesten av typen "Enten må du gjøre opprør, eller så er du rasist". 

Jeg personlig behandler alle jeg er i kontakt med likt, uavhengig av hudfarge, og det synes jeg er greit. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rosa blomst said:

"All lives matter" er ikke rasistisk. Det er sant. Det samme er påstanden "White lives matter".

Selv om man påpeker at alle hus har betydning så betyr ikke det at man ikke skal slukke brannen i det huset som brenner.

Så du står der utenfor et brennende hus som er det eneste som brenner i gata, ingen andre hus er i fare. Du står der ved siden av brannmenn i full gang med slokning, og en familie som akkurat der og da mister hjemmet sitt, den ene sønnen har brunnet inne og din reaksjon ville altså vært å rope driithøyt "De andre husene her betyr like mye!!!"

Helt ærlig?!

Hæ???

 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, youcancallmejune skrev:

Nå midt i den pågående BLM-kampanjen kan det oppfattes som "nei, det er hvite liv som betyr noe". Derfor er det støtende.

Jeg synes at "black lives matter" kan oppfattes som støtende og som "det er bare svarte liv som betyr noe".

Verden er gått av hengslene når man ikke har lov til å si at hvite også betyr noe. Hvorfor skal jeg finne meg i å se "black lives matter" overalt, som er ekskluderende for min del, men ikke få si "white lives matter" uten å risikere å miste jobben eller noe?

Hele BLM-narrativet er basert på løgner og propaganda fra media. Svarte er 13% av befolkningen og står for 52% av drapene og er overrepresentert innen all voldelig kriminalitet, det er ikke så rart at de også er overrepresenterte i statistikker om politivold da. Hvis man tar hensyn til hvor ofte de er i klammeri med loven og denslags så forsvinner ulikhetene.

Det har vært mange grusomme drap av hvite i USA av politiet, mange flere enn svarte, men hvor mange kan folk her navnet på? De blir ikke presentert døgnet rundt med englevinger i media og brukt som politiske våpen...

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Iceman said:

Kanskje BLM hadde fått mer forståelse og støtte om de kalte seg "All Lives Matter" i stedet for det ekskluderende "Black Lives Matter" som får det til å virke som om kun svarte liv betyr noe. I tillegg assosierer de med Antifa som er en terroristorganisasjon.

Hvis du sliter med å gi noen forståelse og støtte fordi de kaller seg "black lives matter" og ikke forstår hvorfor de heter det, trenger vi fremdeles BLM-bevegelsen akkurat slik som den er nå. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Jurist1 skrev:

Det er ikke ubrukelig? Sakt på en annen måte er det 2.3 ganger mer sannsynlig å bli drept av politiet når du er svart fordi politet har en tendens til å profilere mørkhudete som kriminelle.vri det som du vil, men det er et jævlig stort problem at like mange hvite som svarte blir drept av politiet når andelen av svarte er så lav i landet

Vi kan godt ta litt statistikk om du vil.

F.eks. er det 8 ganger mer sannsynlig at en svart amerikaner er drapsmann enn at en hvit amerikaner er det. Ganske drøy forskjell.

Det er helt sikkert ganske mange ganger høyere sannsynlighet for at en mann i 20-40 blir drept av politiet enn en dame 60-100. Mon tro om det kan være noen andre forklaringer på dette en at politiet prøver å drepe så mange unge menn som mulig...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, likestilling said:

F.eks. er det 8 ganger mer sannsynlig at en svart amerikaner er drapsmann enn at en hvit amerikaner er det. Ganske drøy forskjell

Hadde det bare vært en forklaring på hvorfor så mange svarte enn hvite blir kriminelle 🤔 vent, det ER jo det! Det heter systematisk rasisme. Hvis du må bosette deg i ghettoen, ikke har tilgang på god utdanning og andre velferdsgoder som hvite har,  ikke får en jobb, og ikke blir behandlet rettferdig i samfunnet som ble bygget på bekostning av dine forfedres grunnleggende rettigheter og friheter, hadde du også blitt en del av den statistikken som du stolt presenterer frem. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, Jurist1 said:

Hadde det bare vært en forklaring på hvorfor så mange svarte enn hvite blir kriminelle 🤔 vent, det ER jo det! Det heter systematisk rasisme. Hvis du må bosette deg i ghettoen, ikke har tilgang på god utdanning og andre velferdsgoder som hvite har,  ikke får en jobb, og ikke blir behandlet rettferdig i samfunnet som ble bygget på bekostning av dine forfedres grunnleggende rettigheter og friheter, hadde du også blitt en del av den statistikken som du stolt presenterer frem.

 

19 minutter siden, likestilling said:

Vi kan godt ta litt statistikk om du vil.

F.eks. er det 8 ganger mer sannsynlig at en svart amerikaner er drapsmann enn at en hvit amerikaner er det. Ganske drøy forskjell.

Det er helt sikkert ganske mange ganger høyere sannsynlighet for at en mann i 20-40 blir drept av politiet enn en dame 60-100. Mon tro om det kan være noen andre forklaringer på dette en at politiet prøver å drepe så mange unge menn som mulig...

Det er gang på gang bevist at beste måten å få slutt på kriminaliteten er å få bedre utdanning, fritidstilbud og forsvarlig helsehjelp og botilbud. Når mer enn 50% av budsjettet går til å bevæpne politiet i områder svarte bosetter seg, har de svarte allerede blitt satt i en posisjon der de er nødt til å tape. Det er DETTE revolusjonen som pågår nå handler om. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jurist1 skrev:

Hadde det bare vært en forklaring på hvorfor så mange svarte enn hvite blir kriminelle 🤔 vent, det ER jo det! Det heter systematisk rasisme. Hvis du må bosette deg i ghettoen, ikke har tilgang på god utdanning og andre velferdsgoder som hvite har,  ikke får en jobb, og ikke blir behandlet rettferdig i samfunnet som ble bygget på bekostning av dine forfedres grunnleggende rettigheter og friheter, hadde du også blitt en del av den statistikken som du stolt presenterer frem. 

De 10% rikeste svarte er fortsatt mer kriminelle enn de 10% fattigste hvite.

Her er drap:

Google Chrome

Hvorfor er ikke de stakkars fattige hvite superkriminelle?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Haakman skrev:

Det kan godt hende det er feil i de tallene jeg har funnet, så da er sikkert de du har trykket ut av din egen bakende mye mer nøyaktige 🤦‍♂️

Du har helt rett i at det ikke er greit å drepe noen som har våpen, når det tross alt er lovlig der i mange tilfeller. Men det var du som sa at svarte ofte oppfattes som farligere, og derfor ble drept av politiet for ingenting, men det er vel en kjensgjerning at en bevæpnet person er ganske farlig. Særlig når han motsetter seg arrest og whatnot. 

Poenget mitt er ikke at det ikke finnes rasisme i USA, eller her i Norge for den saks skyld. For det gjør det, det er det ingen tvil om. Men jeg tror ikke den rasismen er på et så systematisk nivå som for eksempel BLM skal ha det til. Det finnes massevis av rasistiske individer, men systemet i seg selv er ikke rasistisk.

Jeg synes det blir en voldsomt polarisert debatt, nesten av typen "Enten må du gjøre opprør, eller så er du rasist". 

Jeg personlig behandler alle jeg er i kontakt med likt, uavhengig av hudfarge, og det synes jeg er greit. 

Kan skjønne at du, som ikke bor i USA, ikke helt forstår systematisk rasisme. Anbefaler deg å ta en titt på denne videoen, som forklarer det veldig enkelt. Systematisk rasisme er fremdeles på et veldig høyt nivå her i statene. 

https://youtu.be/YrHIQIO_bdQ

Endret av Fuglen
Manglet ord
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Fuglen skrev:

Kan skjønne at du, som ikke bor i USA, ikke helt forstår systematisk rasisme. Anbefaler deg å ta en titt på denne videoen, som forklarer det veldig enkelt. Systematisk rasisme er fremdeles på et veldig høyt nivå her i statene. 

https://youtu.be/YrHIQIO_bdQ

Det er så mye fordummende overforenkling der!

image.thumb.png.795172eeea82c5958a0e803cb35abeef.png

Hvite er i gjennomsnitt 20 ganger rikere enn svarte? Selvfølgelig ikke... det er fordi 0.1%, de som sitter med nesten alle pengene, ofte er hvite eller "hvite".

Det hjelper veldig lite for en fattig hvit familie at Jeff Bezos, Bill Gates, Google-folkene, Mark Zuckerberg etc. er superrike og trekker opp snittet.

Det er over 18 millioner hvite som lever under fattigdomsgrensen i USA, mot litt over 8 millioner svarte. Jeg kunne postet grafer her som viser inntekt (og ja, svarte har lavere enn hvite i snitt) men det er lett å finne. At "de" (vanlige hvite i USA) har $ 100 for hver $5 svarte har er mildt sagt misledende.

Når man snakker om "systemisk" rasisme, så kommer svarte inn på eliteuniversiteter med mye lavere SAT-score og karakterer enn hvite, men det gjenspeiles også i resultatene når de går ut, der de har mye lavere snitt.

005124_1333251.png

 

000701_1333312.png

Dette er systematisk rasisme som hjelper svarte, og ikke-rasisme ville være å fjerne rase fra søknader, men det ville selvfølgelig ført til at enda færre svarte fikk høyere utdannelse. Hvordan man skal løse problemene i USA vet jeg ikke, men jeg tror ikke løsningen er å fortelle alle hvite at de er priviligerte og alle svarte at de er undertrykte og at alle deres problemer skyldes rasisme. Ikke er det sant heller. Det vil garantert føre til at alle de hvite og lovlydige som sliter med å få endene til å møtes men blir fortalt at de er priviligerte føler seg urettferdig behandlet, og at de svarte føler det samme. Det beste hadde kanskje vært å dele opp USA så får de svarte klare seg så godt de kan; da kan de i alle fall ikke skylde på rasisme...

Igjen off topic men tror dere virkelig løsningen er å få alt til å handle om rase og å fortelle én gruppe at en annen gruppe i samfunnet undertrykker dem og er skyld i alle deres problemer? Fortell sannheten! Det er helt sikkert litt å ta tak i der borte, og det er mulig at svarte får strengere straffer enn hvite for samme kriminalitet akkurat som at kvinner får lavere straffer enn menn, som selvsagt bør endres, men det som skjer nå vil ikke føre til et mer harmonisk samfunn på sikt. Det spørs om USA kan bli det samme etter dette i det hele tatt, for jeg tror mange hvite begynner å bli lei av at de hele tiden fremstilles som undertrykkere og at media pisker opp hat.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...