Gå til innhold

White lives don't matter?


Rosa blomst

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 minutter siden, Jurist1 skrev:

Hvorfor i all verden skal noen føle seg krenket for at andre mennesker skal ha like muligheter i livet som enn selv?

Hvorfor i all verden skal noen føle seg krenket av at noen påpeker at hvite liv betyr noe?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Rosa blomst said:

Hvorfor i all verden skal noen føle seg krenket av at noen påpeker at hvite liv betyr noe?

'You can lead a horse to water but you can't make him drink' Du har fått svar på dette uttalige ganger. At du fortsatt velger å ikke se problemet kan jeg ikke gjøre noe med. I stedet for å fremheve andre menneskers rettigheter, er alle i denne tråden opptatt med å veilede deg. Det er nettopp dette alle andre som roper white lives matter er ute etter. Å ta oppmerksomheten fra det saken virkelig dreier seg om. Gratulerer, du har klart det

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Jurist1 skrev:

Det er jo nettopp dette som er problemet. Ingen har sagt at hvite skal få dårlige rettigheter bare fordi svartes rettigheter skal fremheves? Det er jo nettopp white lives matter tilhengerne som gjør BLM til en rasekrig. Hvorfor i all verden skal noen føle seg krenket for at andre mennesker skal ha like muligheter i livet som enn selv? BLM handler ikke om at hvite i Amerika er utelukkende rasister, men at de på grunn av hudfargen sin har blitt satt i et system der de får bedre rettigheter en svarte.

Hvis du som en mann som har helt like kvalifikasjoner og kompetanse som en kvinne får høyere lønn, er det ingenting inni deg som skriker høyt om at det ikke er rettferdig? Du er riktignok ikke ansvarlig for at du har blitt tilbudt den høyere lønnen da det er systemer satt i sving som gjør at nettopp menn får bedre rettigheter enn kvinner. Men kvinner må da selvsagt få lov til å påpeke at de får dårligere betalt enn menn på grunn av at de historisk har blitt undertrykt i samfunnet...

Nei, når ekstreme aktivister som langt på vei har kuppet debatten strør om seg med buzzwords som går på "hvithet", og som har gjort at det å være hvit i huden forbindes med noe negativt - noe som må unnskyldes, så har debatten sporet fullstendig av. Når majoriteten langt på vei er kneblet, satt ut av spill, i frykt for å bli stemplet som nazist, rasist, fascist - bortsett fra de ekstreme de faktiske rasistene (som ikke bryr seg, og som skriker høyere nå enn før) så har vi et enormt problem. 

Dette handler i mindre grad om rase, det en blindgate som knapt vil endre noen ting. Dette handler om et land med en ekstrem urettferdig fordeling av ressurser, det er altså først og fremst et klasseproblem. Ja, det finnes rasisme i USA, og den skal bekjempes, men det gjør man ikke ved å ta i bruk den samme retoriske plattformen som den tradisjonelle rasismen er konstruert rundt. Det skaper mer polarisering, og det bagatelliserer utfordringene til andre marginaliserte grupper i USA - som blant annet millioner av hvite mennesker som lever under fattigdomsgrensen. 

 

Endret av HalldirV2
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Rosa blomst skrev:

 

13 timer siden, Rosa blomst skrev:ikevel er det ganske naivt å tro at det å være hvit gir deg noen særlige privilegier andre steder enn i vesten. Altså i våre egne land. Å ha privilegier i eget land er noe alle har, kanskje foruten svarte i USA. 

Du tror det ja?

Hva skjer med folk som er ulovlig i Norge?

Jeg ble tatt uten gyldig visum i et ikke-vestlig land. Fikk litt kjeft og «du burde egentlig blitt sendt ut», og visum så jeg kunne bli lengre der.

Fordi jeg er hvit.

 

12 timer siden, Ny medlem skrev:

Det her med å si «white lives matter» er jo som pingu episoden der lillesøster pinga blir syk med vannkopper. Mor gir da mer oppmerksomhet til pinga en liten stund. Da blir pingu sjalu og tegner på prikker med leppestift. Altså det er bare sikkelig barnslig å holde på sånn. Og jeg håper folk skjønner at det er ikke bare en nøytral setning.
Hvis du ikke har hørt om pingu, har du tapt barndom. Anbefaler det til alle aldre:

 

😂👏🏼👏🏼👏🏼

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det sto også BURNLEY på den banneren, ikke sant? 

Jeg vet ikke hvem som sto bak dette, eller hva motivasjonen var, men jeg tenker jo det er nærliggende å koble det til den britiske regjerings hennelighetsstempling av granskningsrapporten om grooming-gang skandalen. Burnley ligger jo sentralt midt i grooming-gang-land, og har selv tilfeller av dette. 

Dette var/er organisert rasistisk motivert seksualisert vold, menneskehandel med føringer fra lokal administrasjon og politi om ikke å etterforske, på bekostning av offer. Begrunnet i etnisitet og hudfarge. 

Det har vært ekstremt med media om dette i det siste, til tross for at corona dominerer alt. Kampanjen har fått regjeringen til å atter live offentlighet nå i månedsskifte mai/juni.

 

Jeg vil ikke se bort fra at det kan være at noen i Burnley har fulgt opp den lokale problematikken, med dee internasjonale slagord.

Noen som har vært i Burnley? Noen som kjenner til forholdene der? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Jurist1 skrev:

'You can lead a horse to water but you can't make him drink' Du har fått svar på dette uttalige ganger. At du fortsatt velger å ikke se problemet kan jeg ikke gjøre noe med. I stedet for å fremheve andre menneskers rettigheter, er alle i denne tråden opptatt med å veilede deg. Det er nettopp dette alle andre som roper white lives matter er ute etter. Å ta oppmerksomheten fra det saken virkelig dreier seg om. Gratulerer, du har klart det

Jeg har ikke forsøkt å ta oppmerksomheten fra noen som helst sak. Jeg lurte på hvorfor noen føler seg støtt av budskapet om at hvite liv betyr noe. 
Flere her har sagt at det er tidspunktet og konteksten det er noe galt med, men eksempelet mitt angående "It's Ok to be White" motbeviser det argumentet. Det finnes ikke noe rett tidspunkt å ytre seg positivt om hvite. Alle tidspunkt er feil. 

Også alle positive ytringer om hvite som gruppe er feil. De er rasistiske. De er hatefulle. De er hatefulle mot andre grupper. Når det er motsatt er det bare positivt, og sier du noe annet er du rasist.

Eksempel: Black lives matter = inkluderende. White/all lives matter = ekskluderende. 
It's ok to be black = innafor. It's ok to be White = rasistisk og hatefullt og en trussel mot andre.
Black Power! = styrkende og samlende for svarte. White Power! = hatefullt og symboliserer hvit overmakt.

Uttrykkene er akkurat de samme! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Det sto også BURNLEY på den banneren, ikke sant? 

Jeg vet ikke hvem som sto bak dette, eller hva motivasjonen var, men jeg tenker jo det er nærliggende å koble det til den britiske regjerings hennelighetsstempling av granskningsrapporten om grooming-gang skandalen. Burnley ligger jo sentralt midt i grooming-gang-land, og har selv tilfeller av dette. 

Dette var/er organisert rasistisk motivert seksualisert vold, menneskehandel med føringer fra lokal administrasjon og politi om ikke å etterforske, på bekostning av offer. Begrunnet i etnisitet og hudfarge. 

Det har vært ekstremt med media om dette i det siste, til tross for at corona dominerer alt. Kampanjen har fått regjeringen til å atter live offentlighet nå i månedsskifte mai/juni.

Jeg vil ikke se bort fra at det kan være at noen i Burnley har fulgt opp den lokale problematikken, med dee internasjonale slagord.

Noen som har vært i Burnley? Noen som kjenner til forholdene der? 

Det kan godt være du har rett i dette. Da forstår jeg enda mindre hvorfor folk reagerer som de gjør. Det må gå an å adressere et lokalt problem i England selv om det er fokus på et nasjonalt problem i USA på samme tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Madame Butterfly skrev:

Og kan ikke noen rette overskriften 🤔

Sånn, fornøyd nå? :) 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Rosa blomst skrev:

Det kan godt være, men det er jo helt på trynet å gå helt av hengslene før man vet det med sikkerhet i så fall. 

Dette er like dumt som å bli krenket av utsagnet "It's OK to be White" som var en snakkis i fjor, eller når det var. Folk mente det var rasistisk og at utsagnet er hatefullt. 

Nei, det er det ikke.

"All" og "White" lives matters er 100% kun en motpol til BLM. Det er ren idioti og si noe annet. Det er hvite mennesker som er redde for at andre skal få det like godt som oss. 
 

Om du ikke selv klarer å forstå at det settes fokus på BLM pga mørkhudede behandles dårligere enn hvite, så er det ikke noe vi andre på internett kan hjelpe deg med. Les en bok, bli klokere og kom tilbake når du ikke er rasist. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, anon321 skrev:

Nei, det er det ikke.

"All" og "White" lives matters er 100% kun en motpol til BLM. Det er ren idioti og si noe annet. Det er hvite mennesker som er redde for at andre skal få det like godt som oss. 
 

Om du ikke selv klarer å forstå at det settes fokus på BLM pga mørkhudede behandles dårligere enn hvite, så er det ikke noe vi andre på internett kan hjelpe deg med. Les en bok, bli klokere og kom tilbake når du ikke er rasist. 

Nei, sett fokus på akkurat hva du vil for min del, men ikke bli sur om noen velger å sette fokus på noe annet. 

Jeg er helt for at svarte krever bedre rettigheter og å bli behandlet likt som hvite i USA. De har aldri hatt det bra der. 

Det som er ren idioti er å reagere negativt på utsagnene om at alle liv eller hvite liv betyr noe. Det er ganske uforståelig, faktisk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, anon321 skrev:

Nei, det er det ikke.

"All" og "White" lives matters er 100% kun en motpol til BLM. Det er ren idioti og si noe annet. Det er hvite mennesker som er redde for at andre skal få det like godt som oss. 
 

Om du ikke selv klarer å forstå at det settes fokus på BLM pga mørkhudede behandles dårligere enn hvite, så er det ikke noe vi andre på internett kan hjelpe deg med. Les en bok, bli klokere og kom tilbake når du ikke er rasist. 

Det finnes sikkert de også, rasister eksisterer. Men først og fremst tror jeg det er hvite mennesker som er lei av å bli stemplet som rasister utelukkende i kraft av sin "hvithet". Dette er mennesker som har sett seg lei av å bli stemplet som priviligerte, på tross av de er like fattige og marginaliserte som Abdi nede i gata - men som får nazi stempelet trøkt i panna om de våger påpeke det. Dette er mennesker som er lei av å skulle bære rundt på en arvesynd, en kollektiv avstraffelse tildelt dem på bakgrunn av deres hvite hudfarge, for noe deres forfedre kanskje var med på, sikkert var med på, var med på - spiller ingen rolle. Dette er mennesker som ser sitt eget land fylles opp med mennesker som dyrker en religion med en sterk politisk og ideologisk slagside, og som gjentatte ganger har begått fryktelige gjerninger mot hvite engelskmenn, og hvor handlingene i stor grad blir bagsteøisert og relativisert bort i media og i samfunnsdebatten.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, HalldirV2 said:

Nei, når ekstreme aktivister som langt på vei har kuppet debatten strør om seg med buzzwords som går på "hvithet", og som har gjort at det å være hvit i huden forbindes med noe negativt - noe som må unnskyldes, så har debatten sporet fullstendig av. Når majoriteten langt på vei er kneblet, satt ut av spill, i frykt for å bli stemplet som nazist, rasist, fascist - bortsett fra de ekstreme de faktiske rasistene (som ikke bryr seg, og som skriker høyere nå enn før) så har vi et enormt problem. 

Sel konseptene "hvit" eller "Black" er rasistiske. Skapet kun for a dele folk i falske "lag" mest for å påpeke noen ut som "svart" som deretter skulle systematiske undertrykkes og utnyttes.

Om noen tror det er "hvit" har det fullstendige kjøpe rasisme som konsept. Og ja burde skamme seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Sam3 skrev:

Sel konseptene "hvit" eller "Black" er rasistiske. Skapet kun for a dele folk i falske "lag" mest for å påpeke noen ut som "svart" som deretter skulle systematiske undertrykkes og utnyttes.

Om noen tror det er "hvit" har det fullstendige kjøpe rasisme som konsept. Og ja burde skamme seg.

I og for seg, fordi de grupperer mennesker etter farge, men det er likevel en forskjell i farger på oss - det er et faktum, og at vi bruker denne fargeforskjellen i et nøytralt og beskrivende henseende er ikke til å ungå. Det er ført når vi begynner å assosiere hudfarge med diverse egenskaper at det går over i klassisk rasisme. Det skal ikke være negativt å være svart eller hvit i huden, det skal være irrelevant. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at "Black Lives Matter" tar oppmerksomheten bort fra det virkelige problemet, den utrolig store mengden fargete som blir drept. Av andre fargete.

Å rette oppmerksomheten mot de 10-12 svarte som er ubevæpnet og blir drept av politiet hvert år, er som om en mann har fått et skuddsår gjennom brystet, og BLM kommer og retter oppmerksomheten mot hans brukne finger og krever at helsepersonell og sykehus må behandle det før skuddsåret. Og hvis noen sier "Ja, men er ikke skuddsåret farligere?", så beskyldes de for å ta bort oppmerksomheten fra brukne fingre.

https://www.chicagotribune.com/news/criminal-justice/ct-chicago-weekend-violence-analysis-20200623-bucz3ynr3rcazemol4663fhtqy-story.html

Quote

This time, on the first official summer weekend of the year, it was 106 people shot, 14 of them fatally — including a 3-year-old boy.

Flere drepte på en helg enn antallet ubevæpnete fargete som blir skutt av politiet i løpet av 1 år. Kun i en by, Chicago.

SJFKQ3AOUVA73C4GE42EEO5F5I.jpg

Quote

He appeared somber. Asked about the contributing factors to the escalation of violence, Brown replied, “Gangs, guns and drugs.”

Ingen retter noen oppmerksomhet mot det. Det er kun hvor en hvit politimann er involvert, at det blir voldelige demonstrasjoner, plyndring, brenning og krav om at hvite skal knele.

BLM har sagt at de ønsker fredelige protester, men det er ikke det de gjør. Noe av det siste er "Silence is violence" hvor man skal ta standpunkt for BLM og ikke har lov til å rette oppmerksomheten mot andre, og større problemer. Og at hvite skal knele i 8 minutter for å "sone sine synder", dvs at de er født hvite.

BLM bruker gjerne at svarte er en minoritet, som "bevis" for at politiet er rasister. BLM opplyser aldri at svarte er overrepresentert i drap og voldelig kriminalitet.

BLM påstår at fargete er ofre for hvite.

I "Interracial" kriminalitet, hvor offer og angriper har forskjellig rase, utgjør 90% av sakene black-on-white og 10% white-on-black. Fargete er også overrepresentert i hatkriminalitet. https://www.city-journal.org/democratic-candidates-racism-crime

Quote

According to the study, there were 593,598 interracial violent victimizations (excluding homicide) between blacks and whites last year, including white-on-black and black-on-white attacks. Blacks committed 537,204 of those interracial felonies, or 90 percent, and whites committed 56,394 of them, or less than 10 percent.

Når det gjelder drap på politiet, utgjør fargete menn over 13 år 6% av befolkningen, men utgjør 35% av de som dreper politioffiserer. Google gir ikke noen svar på nyere statistikk hvor politiet blir skutt av svarte. Det skal gjemmes bort.

https://books.google.no/books?id=08uJg3zQS-kC&pg=PA25&lpg=PA25&dq=6%+black+males+over+the+age+of+13&source=bl&ots=Oq5iHkF-YQ&sig=ACfU3U0PNzjnIf1ahFHoxJNcx_-ybd7-dA&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwi20_v3-JfqAhUSi8MKHXZ4C9wQ6AEwAHoECAsQAQ#v=onepage&q=6% black males over the age of 13&f=false

Profilering på grunn av rase, eksempel: I en bydel med høy kriminalitet er 9 av 10 unge menn som blir stoppet og ransaket for våpen og narkotika, fargete. Rasisme!! Hva om 90% av befolkningen i bydelen er svarte? Hvordan skal politiet stoppe 50/50 hvite og fargete, det er ingen logikk i det.

Jeg er en motstander av organisasjonen BLM, men ikke av ordene black lives matter. BLM er så hårsåre at de ikke tåler argumenter mot de. De forgifter ungdommer med sine påstander, og gjør at unge svarte menn ikke ser noen hensikt i å jobbe hardt på skolen. De tror at de blir drept av politiet staks de går ut på gata, og at de ikke kan lykkes uansett.

Andelen som gjennomfører høyere skolegang i USA stiger. For Asiater, Hispanic, hvite, og fargete kvinner.

Andelen svarte menn som tar høyere utdanning, holder seg deprimerende lav.

https://www.jbhe.com/news_views/51_gendergap_universities.html

Hvorfor er det slik, er det ikke kvinnediskriminering i USA også? Fargete kvinner skulle vært dobbelt undertrykt, både av rasister og av kvinnehatere.

 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Rosa blomst skrev:

Jeg leste nettopp denne saken på vg.no. Folk klikker i vinkel fordi noen fløy et fly med et banner som det stod "White lives matter Burnley" på. Fotballklubben legger også ut en pressemelding hvor de tar avstand fra "det støtende banneret". 

Synes det er litt merkelig at du fortsatt ikke forstår reaksjonene når det har kommet utallige gode forklaringer.

I en tid hvor begrepet "Black Lives Matter" beskriver helt tydelige fordeler eller privilegier hvite har i samfunnet så handler dette om hvordan mennesker med en annen hudfarge enn hvit blir oppfattet og behandlet. Minoritetsgrupper er altså inne i sin aller viktigste kamp der mange ofrer mye for å bli hørt og for å bli trodd. 

Før du igjen poster en ny "jeg skjønner ikke ingen ting" så tenk godt igjennom hva disse menneskene kjemper for, Så ser du for deg flyet med banneret "White Lives Matter" og still deg spørsmålet på nytt, hva var intensjonen og hvilke typer kan kan stå bak dette stuntet?

Kan det ha vært Asbjørn Brekke som leide inn et fly for å hedre alle mennesker i verden, eller tror du dette var et stunt for å fyre opp de radikale miljøene?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, HalldirV2 skrev:

Det finnes sikkert de også, rasister eksisterer. Men først og fremst tror jeg det er hvite mennesker som er lei av å bli stemplet som rasister utelukkende i kraft av sin "hvithet". Dette er mennesker som har sett seg lei av å bli stemplet som priviligerte, på tross av de er like fattige og marginaliserte som Abdi nede i gata - men som får nazi stempelet trøkt i panna om de våger påpeke det. Dette er mennesker som er lei av å skulle bære rundt på en arvesynd, en kollektiv avstraffelse tildelt dem på bakgrunn av deres hvite hudfarge, for noe deres forfedre kanskje var med på, sikkert var med på, var med på - spiller ingen rolle. Dette er mennesker som ser sitt eget land fylles opp med mennesker som dyrker en religion med en sterk politisk og ideologisk slagside, og som gjentatte ganger har begått fryktelige gjerninger mot hvite engelskmenn, og hvor handlingene i stor grad blir bagsteøisert og relativisert bort i media og i samfunnsdebatten.

Du skriver mye, men innholdet blir meningsløst. Hele poenget her er:

BLM og mørkhudede har en sosial revolusjon på gang, på bakgrunn av hvordan de har blitt behandlet. Når da hvite mennesker lirer av seg WLM, så er det intet annet enn et forsøk på å egge opp debatten. 

Jeg er selv hvit og ja, jeg har åpenbart kjent på at jeg er «lei» av at noen forventer at jeg skal være lei meg nettopp for at jeg er hvit. Men det er ganske langt derifra til at jeg føler et behov for å markere WLM på baksiden av et fly under en fotballkamp hvor alle spillerne (i enighet) spiller med BLM på baksiden av drakten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...