Rosa blomst Skrevet 22. juni 2020 Forfatter #21 Del Skrevet 22. juni 2020 Akkurat nå, Nightcrawler skrev: Nei, du har helt rett i at de ikke er rasistiske. Men i denne tiden hvor man ser BLM overalt, så er det i beste fall taktløst å lage et oppstyr rundt hvite liv. Per dags dato så blir ikke hvite drept av politiet på grunn av hudfargen, det å være hvit gjør ikke at man får mindre muligheter i livet - heller det motsatte. Svarte må kjempe for retten til å bli sett på som like verdifulle som hvite, og da mener du det er helt på sin plass at noen hvite mennesker bestemmer seg for at "Nei, vet du hva, vi skulle ikke sendt opp et banner da, for å få fokuset over på oss igjen? Ja, det gjør vi! Toppers!"? Virkelig? Nei, jeg mener ikke at det er helt på sin plass. Jeg skjønner bare ikke oppstyret. Jeg skjønner ikke at noen kan finne det støtende og føler seg så ille til mote at de må sende ut en pressemelding for å ta avstand fra påstanden "White lives matter". Det er synd på svarte i USA, de har aldri hatt det lett der, og vil sannsynligvis heller aldri få det lett der heller. De ble tatt dit mot sin vilje og så satt på bar bakke og blitt behandlet som dritt helt siden de ble satt fri fra slaveriet. Jeg skjønner godt at de er pissed. Likevel er det ganske naivt å tro at det å være hvit gir deg noen særlige privilegier andre steder enn i vesten. Altså i våre egne land. Å ha privilegier i eget land er noe alle har, kanskje foruten svarte i USA. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jurist1 Skrevet 22. juni 2020 #22 Del Skrevet 22. juni 2020 (endret) 42 minutter siden, Rosa blomst said: Jeg leste nettopp denne saken på vg.no. Folk klikker i vinkel fordi noen fløy et fly med et banner som det stod "White lives matter Burnley" på. Fotballklubben legger også ut en pressemelding hvor de tar avstand fra "det støtende banneret". Jeg skjønner ikke. Hva er det som er støtende? Det vanligste eksempelet. Huset ditt står i brann og brannvesenet står og slukker brannen. Naboen din kommer med plakater og alt annet rart og lager støy om at "alle hus betyr noe" til brannvesenet. Det er ingenting galt med selve utsagnet, men hadde du ikke blitt fornærmed av det naboen din holder på med? Det er jo DITT hus som står i brann og må slukkes. Hvorfor skal han lage så mye utstyr om at alle andre hus må få oppmerksomhet av brannvesent når INGEN har sakt at disse ikke har betydning. Sannheten er jo at brannvesenet hadde slukket huset hans og andres hvis det også stod i brann... Akkurat nå er det svarte i amerika som "står i brann". Denne brannen må slukkes. Det er derfor svært fornærmende og lite empatisk å gå rundt med bannere som som sier "all lives matter", fordi det er nettopp det svarte i Amerika kjemper for å sørge for at vil skje i fremtiden, når svarte får like rettigheter som hvite i landet Endret 22. juni 2020 av Jurist1 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa blomst Skrevet 22. juni 2020 Forfatter #23 Del Skrevet 22. juni 2020 6 minutter siden, Ny medlem skrev: Fordi skjønner du ikke? Det som har skjedd nå er at folk i USA er dritt lei av at flere svarte mennesker blir drept av politi. Derfor demonstrerer de for Black lives matter! Når noen da velger å bruke et fuckings fly og et gigantisk flagg bak der det står «white lives matter» så betyr det mye mer enn bare «white lives matter» Jeg skjønner situasjonen i USA, det jeg ikke skjønner er relevansen for oss i Europa. Jeg skjønner også at svarte i USA er drittlei av å bli behandlet som annenrangs borgere. Det jeg, fortsatt, ikke skjønner er hvordan noen i England, og resten av verden for øvrig, kan gå av hengslene av påstanden "White lives matter". 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa blomst Skrevet 22. juni 2020 Forfatter #24 Del Skrevet 22. juni 2020 1 minutt siden, Jurist1 skrev: Det vanligste eksempelet. Huset ditt står i brann og brannvesenet står og slukker brannen. Naboen din kommer med plakater og alt annet rart og lager støy om at "alle hus betyr noe" til brannvesenet. Det er ingenting galt med selve utsagnet, men hadde du ikke blitt fornærmed av det naboen din holder på med? Det er jo DITT hus som står i brann og må slukkes. Hvorfor skal han lage så mye utstyr om at hans hus må få oppmerksomhet når INGEN har sakt at hans hus ikke har betydning. Sannheten er jo at brannvesenet hadde slukket huset hans hvis det også stod i brann... Akkurat nå er det svarte i amerika som "står i brann". Denne brannen må slukkes. Det er derfor svært fornærmende og lite empatisk å gå rundt med bannere som som sier "all lives matter", fordi det er nettopp det svarte i Amerika kjemper for å sørge for at vil skje i fremtiden, når svarte får like rettigheter som hvite i landet Jada, jeg har sett den dumme tegneserien opptil flere ganger. Det er ikke det jeg ikke skjønner. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakman Skrevet 22. juni 2020 #25 Del Skrevet 22. juni 2020 17 minutter siden, Nightcrawler skrev: Nei, du har helt rett i at de ikke er rasistiske. Men i denne tiden hvor man ser BLM overalt, så er det i beste fall taktløst å lage et oppstyr rundt hvite liv. Per dags dato så blir ikke hvite drept av politiet på grunn av hudfargen, det å være hvit gjør ikke at man får mindre muligheter i livet - heller det motsatte. Svarte må kjempe for retten til å bli sett på som like verdifulle som hvite, og da mener du det er helt på sin plass at noen hvite mennesker bestemmer seg for at "Nei, vet du hva, vi skulle ikke sendt opp et banner da, for å få fokuset over på oss igjen? Ja, det gjør vi! Toppers!"? Virkelig? Hvor mange svarte er der egentlig som blir drept av politiet i USA på grunn av hudfargen sin? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jurist1 Skrevet 22. juni 2020 #26 Del Skrevet 22. juni 2020 1 minutt siden, Rosa blomst said: Jada, jeg har sett den dumme tegneserien opptil flere ganger. Det er ikke det jeg ikke skjønner. Da velger du å ikke forstå hvorfor "all lives matter" ikke er rasistisk. Hvorfor i all verden skulle naboen din funnet på å demonstrere om at "alle hus har betydning" hvis meningen ikke er å få brannvesenet til å ikke slukke brannen i huset ditt? Kommer du på en bedre grunn til hvorfor noen hadde gjort noe slikt? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jurist1 Skrevet 22. juni 2020 #27 Del Skrevet 22. juni 2020 4 minutter siden, Haakman said: Hvor mange svarte er der egentlig som blir drept av politiet i USA på grunn av hudfargen sin? Like mange som hvite, selv om mørkhudete utgjør 13% av befolknignen. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa blomst Skrevet 22. juni 2020 Forfatter #28 Del Skrevet 22. juni 2020 1 minutt siden, Jurist1 skrev: Da velger du å ikke forstå hvorfor "all lives matter" ikke er rasistisk. Hvorfor i all verden skulle naboen din funnet på å demonstrere om at "alle hus har betydning" hvis meningen ikke er å få brannvesenet til å ikke slukke brannen i huset ditt? Kommer du på en bedre grunn til hvorfor noen hadde gjort noe slikt? "All lives matter" er ikke rasistisk. Det er sant. Det samme er påstanden "White lives matter". Selv om man påpeker at alle hus har betydning så betyr ikke det at man ikke skal slukke brannen i det huset som brenner. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa blomst Skrevet 22. juni 2020 Forfatter #29 Del Skrevet 22. juni 2020 1 minutt siden, Jurist1 skrev: Like mange som hvite, selv om mørkhudete utgjør 13% av befolknignen. Og hvor stor andel av kriminelle? 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jurist1 Skrevet 22. juni 2020 #30 Del Skrevet 22. juni 2020 Just now, Rosa blomst said: Selv om man påpeker at alle hus har betydning så betyr ikke det at man ikke skal slukke brannen i det huset som brenner. Men HVORFOR skal du påpeke dette hvis det ikke er for å få brannvesenet til å stoppe å slukke brannen? HVORFOR?????? 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jurist1 Skrevet 22. juni 2020 #31 Del Skrevet 22. juni 2020 2 minutter siden, Rosa blomst said: Og hvor stor andel av kriminelle? Hvorfor tror du andelen kriminelle er så høyt? Svaret er helt enkelt systematic racism. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa blomst Skrevet 22. juni 2020 Forfatter #32 Del Skrevet 22. juni 2020 (endret) 5 minutter siden, Jurist1 skrev: Men HVORFOR skal du påpeke dette hvis det ikke er for å få brannvesenet til å stoppe å slukke brannen? HVORFOR?????? Jeg ville ikke påpekt det så jeg kan ikke svare for hvorfor andre velger å gjøre det. Jeg lurer bare på hvorfor folk reagerer så kraftig på utsagn som "White lives matter", "It's OK to be White" og "all lives matter". Endret 22. juni 2020 av Rosa blomst 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haakman Skrevet 22. juni 2020 #33 Del Skrevet 22. juni 2020 3 minutter siden, Jurist1 skrev: Like mange som hvite, selv om mørkhudete utgjør 13% av befolknignen. Ifølge https://mappingpoliceviolence.org/ ble 1098 personer drept av politiet i USA i fjor. Hvor mange av disse mener du er svarte som ble drept på grunn av hudfargen sin? 1? 10? 100? Og mener du at et tilsvarende antall hvite ble drept på grunn av hudfargen sin? Og sist men ikke minst, hvordan i alle dager vet du det?? 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa blomst Skrevet 22. juni 2020 Forfatter #34 Del Skrevet 22. juni 2020 (endret) 3 minutter siden, Jurist1 skrev: Hvorfor tror du andelen kriminelle er så høyt? Svaret er helt enkelt systematic racism. Ja, det skjønner jeg. Likevel blir det feil å sammenligne tallene når man bruker andel av befolkningen. "Dødsraten er like høy som hos hvite til tross for at de bare utgjør 13% av befolkningen" er et ganske tåpelig argument når de er oftere kriminelle og i kontakt med politiet. Uansett hva årsaken til det er. Endret 22. juni 2020 av Rosa blomst 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Humle Brumle Skrevet 22. juni 2020 #35 Del Skrevet 22. juni 2020 Det her med å si «white lives matter» er jo som pingu episoden der lillesøster pinga blir syk med vannkopper. Mor gir da mer oppmerksomhet til pinga en liten stund. Da blir pingu sjalu og tegner på prikker med leppestift. Altså det er bare sikkelig barnslig å holde på sånn. Og jeg håper folk skjønner at det er ikke bare en nøytral setning. Hvis du ikke har hørt om pingu, har du tapt barndom. Anbefaler det til alle aldre: 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jurist1 Skrevet 22. juni 2020 #36 Del Skrevet 22. juni 2020 1 minutt siden, Rosa blomst said: Ja, det skjønner jeg. Likevel blir det feil å sammenligne tall når man bruker andel av befolkningen som referanse. "Dødsraten er like høy som hos hvite til tross for at de bare utgjør 13% av befolkningen" er et ganske tåpelig argument når de er oftere kriminelle og i kontakt med politiet. Uansett hva årsaken til det er. De er oftere i kontakt med politiet på grunn av systematisk rasisme. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa blomst Skrevet 22. juni 2020 Forfatter #37 Del Skrevet 22. juni 2020 1 minutt siden, Ny medlem skrev: Det her med å si «white lives matter» er jo som pingu episoden der lillesøster pinga blir syk med vannkopper. Mor gir da mer oppmerksomhet til pinga en liten stund. Da blir pingu sjalu og tegner på prikker med leppestift. Altså det er bare sikkelig barnslig å holde på sånn. Og jeg håper folk skjønner at det er ikke bare en nøytral setning. Hvis du ikke har hørt om pingu, har du tapt barndom. Anbefaler det til alle aldre: Jeg har hørt om, og sett på, Pingu. Det er, og var, det mest irriterende barne-tv jeg visste om. På lik linje med den dumme muldvarpen jeg ikke husker navnet på, Professor Baltazaar, Drømmehagen og Teletubbies. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa blomst Skrevet 22. juni 2020 Forfatter #38 Del Skrevet 22. juni 2020 1 minutt siden, Jurist1 skrev: De er oftere i kontakt med politiet på grunn av systematisk rasisme. Ja, men tallene du velger å bruke for sammenligning og argumentet "Dødsraten er like høy som hos hvite til tross for at de bare utgjør 13% av befolkningen", er ubrukelig all den tid de er mer i kontakt med politiet og er mer kriminelle enn befolkningen for øvrig, uavhengig av årsak. 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jurist1 Skrevet 22. juni 2020 #39 Del Skrevet 22. juni 2020 10 minutter siden, Rosa blomst said: Jeg ville ikke påpekt det så jeg kan ikke svare for hvorfor andre velger å gjøre det. Jeg lurer bare på hvorfor folk reagerer så kraftig på utsagn som "White lives matter", "It's OK to be White" og "all lives matter". Du er jo en del av problemet hvis du ikke reagerer med avsky på en slik oppførsel... 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XaoS Skrevet 22. juni 2020 #40 Del Skrevet 22. juni 2020 Det signaliserer høyreekstremisme, og det er det klar over. Og skal du fronte denne saken på en korrekt måte så heter det for øvrig "don't". Flertallsbøyning. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå