Gå til innhold

Lar dere barna få herje med insekter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 minutter siden, Vhgj skrev:

Det er greit å drepe, men kun med hensikt. Det er greit å drepe for mat eller hvis dyrene/insektene er skade for mennesker eller tomt, men det skal gjøres på en verdig måte. 

Det er ikke greit å drepe fordi det er gøy eller du synes de er ekle. Det er forskjellen.

Jeg tviler på at insektene synes det er særlig morsomt å dø av forgiftning eller mus liker å bli klemt i hjel akkurat. I tilfeller med skadedyr velges drap fordi det er effektivt da det kreves lite tid og innsats når det finnes andre alternativer.

Anonymkode: 6d70b...ddb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at insektene synes det er særlig morsomt å dø av forgiftning eller mus liker å bli klemt i hjel akkurat. I tilfeller med skadedyr velges drap fordi det er effektivt da det kreves lite tid og innsats når det finnes andre alternativer.

Anonymkode: 6d70b...ddb

Nei, det er ikke særlig morsomt, men det er nødvendig. 

Eller er du for at insekter skal gjøre skade på tomt og eventuelt gi helseplager?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldeles ikke. Mine barn har fått det inn med morsmelka å behandle dyr med respekt og at de har lik verdi som oss(for det mener vi helt oppriktig). Derfor lever vi på den måten vi gjør, med å leve plantebasert, sjekke hva som har blitt laget/testet på dyr, plante blomster som humler og sommerfugler liker og lage insektshoteller blant annet :) 

Anonymkode: 49609...54d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Vhgj skrev:

Nei, det er ikke særlig morsomt, men det er nødvendig. 

Eller er du for at insekter skal gjøre skade på tomt og eventuelt gi helseplager?

Det går an å forsvare seg uten å ty til vold.

Anonymkode: 6d70b...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går an å forsvare seg uten å ty til vold.

Anonymkode: 6d70b...ddb

1. Det er ikke vold

2. Hvordan kan du få vekk insekter med "kjærlighet"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vhgj skrev:

1. Det er ikke vold

2. Hvordan kan du få vekk insekter med "kjærlighet"?

Drap i alle slags former er vold jo. Man har tre alternativer om man har et uønsket møte med insekter:

1. Vi kan godta det

2. Vi kan fjerne dem humant (I live)

3. Vi kan fjerne oss selv fra problemet.

Du spør hvordan man skal klare å fjerne den uten vold og her er det jo utallige måter  avhengig av hvilket organisme det er og på hvilken måte de kan være sjenerende, så jeg kan umulig gi svaret på alt. Men si man f.eks har termitter i et gammelt bord. Da kan man fjerne bordet fra hjemmet, sette det ut i hagen. Er det skrukketroll i veggen på badet så kan man åpne opp veggen og forsiktig samle dem sammen, bruke god tid og sørge for at man får alle ut i naturen før man fikser opp problemet med fukt som var årsaken til at de kom der i utgangspunktet.

Anonymkode: 6d70b...ddb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2. Vi kan fjerne dem humant (I live)

Lykke til å fjerne tusenvis av maur humant. Skal du plukke dem opp? Skal du åpne opp hele veggen? Hva hvis de har spredd seg over store deler av huset? 

Du har tydeligvis ikke peiling...

Drap og vold er heller ikke det samme. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Vhgj skrev:

Lykke til å fjerne tusenvis av maur humant. Skal du plukke dem opp? Skal du åpne opp hele veggen? Hva hvis de har spredd seg over store deler av huset? 

Du har tydeligvis ikke peiling...

Drap og vold er heller ikke det samme. 

Det finnes alltid alternativer. 
 

WHO definerer vold slik:

«forsettlig bruk av, eller trussel om, fysisk makt eller tvang, rettet mot en selv, andre enkeltpersoner, eller en gruppe. For å regnes som vold må handlingen resultere i, eller ha høy sannsynlighet for å resultere i død, fysisk eller psykisk skade, eller mangelfull utvikling.»

Per Isdal definerer vold slik:

«Vold er enhver handling rettet mot en annen person, som gjennom at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får den personen til å gjøre noe mot sin vilje eller slutte å gjøre noe den vil.»

Men det er vel du som har komponert og sitter på den riktige og offisielle definisjonen, så jeg ønsker gjerne å høre den.

 

 

Anonymkode: 6d70b...ddb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet blir irettesatt! Man plager ingen levende vesen med vilje.

Ja, jeg kverker veps, men vepsen skal da dø raskt. Det er helt utenkelig å skulle rive av en veps vingene.

Om det kommer skadedyr i huset så må så klart disse drepes, men barnet blir da ikke involvert i den prosessen.

Jeg mener at det enkleste for et lite barn er å lære å ta hensyn til alle levende vesener. Så får barnet lære seg "unmtakene" når det blir eldre. 

Anonymkode: 179f0...075

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes alltid alternativer. 

Så gi noen alternativer da...

 

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vold er enhver handling rettet mot en annen person, som gjennom at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får den personen til å gjøre noe mot sin vilje eller slutte å gjøre noe den vil.

Skader, smerter, skremmer eller krenker ja, men hvor er drap?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å klaske edderkopper og fluer for å ta livet av de ja. Det er ikke lov å plage eller pine de. Det er bare stygt. Ute i hagen eller skogen skal insektene være i fred. 
Vi driver gård, så at man tar livet av dyr vet ungene godt, men da gjør man det på en ordentlig måte. Man plager og piner ingen dyr, heller ikke insekter. Har aldri tatt de i å gjøre det heller. Tror ikke de kunne finne på å gjøre det. Minstemann er kjempeinteressert i edderkopper, men nøyer seg med å studere de nøye uten å ta på de😅

Anonymkode: e4193...92c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig streng. Hadde en lang prat med min eldste på fire i dag om maur. Det er faktisk ikke lov å plage noenting som helst. Hverken mennesker, dyr eller insekter. De skjønner ikke så mye når de er så små, men selve grunnprinsippene burde de lære. 

Anonymkode: c61d5...079

Enig. Der er jeg også streng med ungen min.

Anonymkode: 61892...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Vhgj skrev:

Så gi noen alternativer da...

 

Skader, smerter, skremmer eller krenker ja, men hvor er drap?

Grunnen til at maur er i huset er ikke fordi det er så innmari koselig for dem å være innendørs, men fordi det finnes mat som ligger tilgjengelig.Man kan samle og lokke dem ut, men generelt sørge for at det er rent og ryddig uten mat og diverse som lokker dem inn til huset. 
 

Jeg ser du bare leser det du vil, ignorer WHOs definisjon og blokkerer ut alt som ikke stemmer med ditt verdensbilde. Tenker at du ikke er villig eller klarer å prøve å se ting i et annet lys, så hvilket motiv du har med å spørre, det forstår jeg ikke. Da er det nok heller ikke hensiktsmessig å videreføre denne diskusjonen, med mindre du selv har noe å bidra med.

Anonymkode: 6d70b...ddb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser du bare leser det du vil, ignorer WHOs definisjon og blokkerer ut alt som ikke stemmer med ditt verdensbilde. Tenker at du ikke er villig eller klarer å prøve å se ting i et annet lys, så hvilket motiv du har med å spørre, det forstår jeg ikke. Da er det nok heller ikke hensiktsmessig å videreføre denne diskusjonen, med mindre du selv har noe å bidra med.

Anonymkode: 6d70b...ddb

Bryr meg lite om hvordan WHO eller han Per fyren definerer vold og drap. Jeg følger hvordan det norske rettssystemet definerer vold og drap. I norsk lov er de to separate

Vold kan føre til død (drap), men det går fint an å drepe uten at det var vold. 

Du klarer vel å se forskjellen? Uansett, både WHO og Per's definisjoner er enig med meg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Vhgj skrev:

Bryr meg lite om hvordan WHO eller han Per fyren definerer vold og drap. Jeg følger hvordan det norske rettssystemet definerer vold og drap. I norsk lov er de to separate

Vold kan føre til død (drap), men det går fint an å drepe uten at det var vold. 

Du klarer vel å se forskjellen? Uansett, både WHO og Per's definisjoner er enig med meg. 

Nei det gjør jeg ikke og de er ikke enige med deg. Til eksempel er ikke aktiv dødshjelp drap fordi den som dør ber om å dø. Dette innebærer da heller ikke vold. Jeg har aldri påstått at vold er synonymt for drap. Det kan fint være vold uten at drap er involvert, men vold er alltid involvert i drap. Hvis ikke er det ikke drap.

Anonymkode: 6d70b...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei det gjør jeg ikke og de er ikke enige med deg. Til eksempel er ikke aktiv dødshjelp drap fordi den som dør ber om å dø. Dette innebærer da heller ikke vold. Jeg har aldri påstått at vold er synonymt for drap. Det kan fint være vold uten at drap er involvert, men vold er alltid involvert i drap. Hvis ikke er det ikke drap.

Anonymkode: 6d70b...ddb

Det er feil, og jo, de er enig med meg.

"Klanderverdige ulykker (ofte i trafikken) og fysisk vold som medfører død er i loven adskilt fra drap"

Norsk lover har skilnad mellom drap og vold.  Du kan fint ha drap uten vold. 

Hvis du er uenig får du ta det opp med norsk domstol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 hour ago, Vhgj said:

Lykke til å fjerne tusenvis av maur humant. Skal du plukke dem opp? Skal du åpne opp hele veggen? Hva hvis de har spredd seg over store deler av huset? 

Du har tydeligvis ikke peiling...

Drap og vold er heller ikke det samme. 

Det kommer jo selvsagt helt an på hvilken type maur det er, er det sukkermaur så er det å fjerne kilden til problemet så skal man se at man blir kvitt dem veldig raskt. Husker jeg sølte noe søtt et sted under benken og det myldra med maur overalt. Tok en stund før jeg fant det, men da jeg fjernet det så forsvant også mauren ut. Litt grøsselig var det da de hadde sin faste rute over gulvet, og det var en som gikk med en annen død maur på ryggen, plutselig tok den en hel annen vei enn de andre og da fant den en krok som tydeligvis var maurkirkegård og der de kvittet seg med ting, humoristisk og fascinerende, men skal si jeg fikk vasket leiligheten omhyggelig etter den episoden 😅 Som regel holder det å fjerne årsaken til at de har tatt bolig og finner næring i ditt hus.

Vi tar jo faktisk over terroritet til ikke bare dyr, men også insekter, og litt må man tåle. De har sin nytte og er en viktig pekepinn på at man ikke bør "herske" over alt som finnes for vår egen komfort og kanskje være litt ydmyk for naturen og heller lære mer om de, det kan også være lærerikt i form av at man kan finne ut om det er høy fukt, mugg, og andre ting i huset som kan være skadelig. "Skadedyr" er jo ofte kun et symptom på noe langt verre.

Blir glad over å lese hvor mange som lærer barna sine respekt for dyr i denne tråden, selv om det "bare" er ett insekt.

Anonymkode: 0c0aa...7d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dreper veps fordi de er kjøttetere og spiser bier. Ifølge en insektsforsker på tv så klarer verden seg fint uten veps, men som kjent er det kritisk for jorda uten bier. Etter at jeg hørte det så knerter jeg all veps jeg ser.  

Anonymkode: d2016...c25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Vhgj skrev:

Det er feil, og jo, de er enig med meg.

"Klanderverdige ulykker (ofte i trafikken) og fysisk vold som medfører død er i loven adskilt fra drap"

Norsk lover har skilnad mellom drap og vold.  Du kan fint ha drap uten vold. 

Hvis du er uenig får du ta det opp med norsk domstol. 

Nå driver du å ror noe voldsomt her. For det første definerer de ikke begrepet drap her, men legger et skille for hvordan man skal dømme ut fra forskjellige forhold. Dette er langt fra temaet insekter og hvordan vold er et element i drap. Prøver du å si at når du bruker giftige insektsmidler fordi du vil ha bort insektene så er det en uheldig ulykke?

Anonymkode: 6d70b...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå syns jeg folk må kutte ut her. Når jeg var liten fanget vi jo både humler og fluer og annet. Det er jo ikke DET som er grunnen til at insekter dør ut. Og det er ærlig talt bare insekter.

Anonymkode: ca450...de9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...