Gå til innhold

Lar dere barna få herje med insekter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en toåring som syns insekter er spennende. Jeg lar han utforske dem som han vil. 

Anonymkode: 2768e...098

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 hours ago, AnonymBruker said:

Eller irettesetter du barnet om han/hun tråkker eller pirker på et insekt med vilje fks?

Anonymkode: f2b63...df5

Maur er det helt ok å tråkke på. Reagerer ikke på det. Jeg reagerer heller ikke på om noen tråkker på andre insekter for å drepe dem, når de er så små. Tror svarene du får her avhenger av om man er vegetarianer/veganer eller ei. Jeg spiser gjerne kjøtt, og har dermed heller ikke noe i mot at dyr blir drept. Men man skal ikke plage dyr. 

Anonymkode: 1661d...2fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en toåring som syns insekter er spennende. Jeg lar han utforske dem som han vil. 

Anonymkode: 2768e...098

Selv plage dem?

Anonymkode: 01098...d61

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herje med og plage, nei. Drepe, kanskje. Man har lov å drepe edderkopper, fluer og vepser som forviller seg inn, eller som er plagsomt nærgående. Men man har absolutt ikke lov å torturere dem, rive av bein og vinger etc. Og man går ikke og leter etter dem for å drepe dem ute.

Anonymkode: c98cf...3ea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker du om å ta på en snegl ol? Så den gjemmer hodet sitt og trekker inn "hornene" sine? Regner med det er tegn på at den føler seg truet ol. Barn mener jo ikke noe slemt med det. Er det innafor da?

Anonymkode: f2b63...df5

Forsiktig utforsking er greit og gjør at barnet både blir mer bevist på og får mer forståelse for naturen. Så å forstyrre en snegle forsiktig slik at den trekker seg sammen noen ganger er ok, over lang tid ikke greit. 
 

Fange en humle i ett glass, se litt og så slippe den igjen er i mine øyne greit. Da kan vi snakke litt om humlen, antall vinger, pels på kroppen, at dronningen overvintrer osv.  Dra vingene av den, holde den i hånden, holde den fanget over tid og lignende er ikke greit. Da blir barnet irettesatt. 

Anonymkode: ff26b...035

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes alltid alternativer. 
 

WHO definerer vold slik:

«forsettlig bruk av, eller trussel om, fysisk makt eller tvang, rettet mot en selv, andre enkeltpersoner, eller en gruppe. For å regnes som vold må handlingen resultere i, eller ha høy sannsynlighet for å resultere i død, fysisk eller psykisk skade, eller mangelfull utvikling.»

Per Isdal definerer vold slik:

«Vold er enhver handling rettet mot en annen person, som gjennom at denne handlingen skader, smerter, skremmer eller krenker, får den personen til å gjøre noe mot sin vilje eller slutte å gjøre noe den vil.»

Men det er vel du som har komponert og sitter på den riktige og offisielle definisjonen, så jeg ønsker gjerne å høre den.

 

 

Anonymkode: 6d70b...ddb

Du kødder nå vel. 

Anonymkode: 8033f...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utforske ja, plage nei. Det er mye dobbeltmoral i dette. Det absurde i at vi går amok med permentinsprayen når det er maur i huset. Dreper snegler i hagen. Blir kvitt lus på rosene. Edderkopper, munkelus og veps lever ikke lenge hvis de kommer inn hustokken. Skjeggkreen går vi til nye høyder for å drepe hele bestanddelen. Ikke er de farlige, men ekle. Så er vi ikke kritiske nok til hvordan dyrene vi spiser blir behandlet, bare det er billig nok. For å ikke snake om måkene!! Alle hater måker. Men hvis en 2 åring plager en maur, da er helvete løs!

Anonymkode: 8033f...137

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn, men svaret vil være nei. Selv ble jeg irettesatt da jeg var liten på grunn av dette og jeg tror det er veldig viktig å lære barn at det ikke er greit å plage, heller ikke dyr. Jeg tror små barn er veldig sanselige, både nysgjerrige, men også kan nyte det overtaket de kan ha på ting som er mindre enn dem selv og mer forsvarsløse. Kjente dette som barn selv, og har sett det i andre barn også. Det er oppførsel som absolutt bør korrigeres, etter min mening.

Anonymkode: c5733...d83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lar han ikke plage insekter. Ikke fordi vi syntes det er så grusomt, men litt som prinsipp. Han er 3 år, og skjønner jo ikke at det er forskjell på å drepe sukkermaurene vi har ved inngangen, og naboens katt...

Anonymkode: cb9e7...92d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Utforske ja, plage nei. Det er mye dobbeltmoral i dette. Det absurde i at vi går amok med permentinsprayen når det er maur i huset. Dreper snegler i hagen. Blir kvitt lus på rosene. Edderkopper, munkelus og veps lever ikke lenge hvis de kommer inn hustokken. Skjeggkreen går vi til nye høyder for å drepe hele bestanddelen. Ikke er de farlige, men ekle. Så er vi ikke kritiske nok til hvordan dyrene vi spiser blir behandlet, bare det er billig nok. For å ikke snake om måkene!! Alle hater måker. Men hvis en 2 åring plager en maur, da er helvete løs!

Anonymkode: 8033f...137

Helt enig, for øvrig. Men tror det handler om intensjon her. Man dreper ikke lys, edderkopper, mus etc. for å plage dem. Å plage for å nyte - som det ikke er helt unormalt at en del barn gjør når de er små - er for min del likevel mer forstyrrende, og trekk som man fint kan luke vekk. Akkurat som jeg synes det er en forskjell å slakte et dyr, for mat eller hvis det er sykt, enn å sparke i hjel en hund av sinne, kaste kattunger i elva eller kaste stein på fugl. Nå er jeg veldig forsiktig med dyr ellers også, og er vegetarianer, men jeg mener likevel det er en forskjell. Det ene handler om å føle makt, det andre mer om ignoranse.

Anonymkode: c5733...d83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irettesetter ja! Var slem med insekter sjøl da jeg var liten, og har ordentlig dårlig samvittighet for det nå i voksen alder :(

Anonymkode: 3ecfc...46a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig må de lære å være snille med dyra! 😮 Ikke lov å plage noen dyr, heller ikke insekter. 

Anonymkode: 5cfe3...347

Helt enig!
De får forsiktig plukke de opp for å studere de og finne et egnet sted å sette de tilbake, men jeg følger med.

Anonymkode: 636cd...270

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv plage dem?

Anonymkode: 01098...d61

Kommer an på hvordan man definerer å plage. Når man akkurat har fylt to år har man ikke verdens beste finmotorikk. 

Men ja, litt plaging blir det nok. Det er en del av utforskingsprosessen. Tenker det må være greit. 

Anonymkode: 2768e...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt ikke!

De fikk la dyrene gå på hånda, se på dem, være i nærheten, ha dem en kort stund i en bøtte osv. Men å holde hardt, dra ut bein og vinger osv? Nei!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sluttresultater er det samme så fortell gjerne hva denne forskjellen er.

Anonymkode: 6d70b...ddb

Forskjellen er formålet med handlingen, og om det gjøres av nødvendighet eller for underholdningens del.

Jeg mener, jeg regner med at du ikke går med forstørrelsesglass og leter deg gjennom gresset før du går over plenen. Og hvis du ikke gjør det så risikerer du å tråkke på insekter eller annet under gresstråene. Da vil de kunne dø.

Men i følge deg er det vel samme sak, det. Om du uforvarende tråkker på et insekt og det dør, så er det nøyaktig det samme som at noen dreper et insekt fordi de synes det er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå syns jeg folk må kutte ut her. Når jeg var liten fanget vi jo både humler og fluer og annet. Det er jo ikke DET som er grunnen til at insekter dør ut. Og det er ærlig talt bare insekter.

Anonymkode: ca450...de9

Eh, det er ikke fordi jeg er redd for at insekter skal dø ut hvis jeg dreper noen her og der at hverken jeg eller barna mine plager eller dreper insekter, det er fordi jeg ikke vil andre levende vesener vondt og mener alt liv har egenverdi.

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utforske ja, plage nei. Det er mye dobbeltmoral i dette. Det absurde i at vi går amok med permentinsprayen når det er maur i huset. Dreper snegler i hagen. Blir kvitt lus på rosene. Edderkopper, munkelus og veps lever ikke lenge hvis de kommer inn hustokken. Skjeggkreen går vi til nye høyder for å drepe hele bestanddelen. Ikke er de farlige, men ekle. Så er vi ikke kritiske nok til hvordan dyrene vi spiser blir behandlet, bare det er billig nok. For å ikke snake om måkene!! Alle hater måker. Men hvis en 2 åring plager en maur, da er helvete løs!

Anonymkode: 8033f...137

Dreper hverken snegler, edderkopper eller veps. Skjeggkre har jeg i hus, men de plager meg ikke nevneverdig, bortsett fra at de har skremt vettet av meg et par ganger i halvsøvne. Hater virkelig ikke måker, synes de er vakre. Frekke ja, men det er da bare deres måte å få mat på. Vi bor faktisk her sammen, så jeg prøver så godt jeg kan å tilpasse meg og leve i sameksistens med verden rundt meg. 

Anonymkode: 39c75...b40

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eh, det er ikke fordi jeg er redd for at insekter skal dø ut hvis jeg dreper noen her og der at hverken jeg eller barna mine plager eller dreper insekter, det er fordi jeg ikke vil andre levende vesener vondt og mener alt liv har egenverdi.

Dreper hverken snegler, edderkopper eller veps. Skjeggkre har jeg i hus, men de plager meg ikke nevneverdig, bortsett fra at de har skremt vettet av meg et par ganger i halvsøvne. Hater virkelig ikke måker, synes de er vakre. Frekke ja, men det er da bare deres måte å få mat på. Vi bor faktisk her sammen, så jeg prøver så godt jeg kan å tilpasse meg og leve i sameksistens med verden rundt meg. 

Anonymkode: 39c75...b40

👏👏

Anonymkode: 6d70b...ddb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Optimo
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dreper hverken snegler, edderkopper eller veps. Skjeggkre har jeg i hus, men de plager meg ikke nevneverdig, bortsett fra at de har skremt vettet av meg et par ganger i halvsøvne. Hater virkelig ikke måker, synes de er vakre. Frekke ja, men det er da bare deres måte å få mat på. Vi bor faktisk her sammen, så jeg prøver så godt jeg kan å tilpasse meg og leve i sameksistens med verden rundt meg. 

Du har skjeggkre, men om jeg forstår deg riktig så gjør du ikke noe med det? 

Oida. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg dreper edderkopper og andre stygge innsekter når barna ser på. Jeg hater de. Har også en elektrisk fluefanger som jeg dreper de med. Innsekter føler ikke smerte da de ikke har samme type nervesystem som mennesker og dyr.

Anonymkode: 8e40b...91e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jentungen får lov til å utforske (holde og se på). Om jeg ser at småkrypene får hard medfart (blir holdt litt hardt - hun har aldri plaget med vilje) så ber jeg henne sette de i gresset igjen. Jeg plukker også opp insekter og viser henne. Bærer dem ut om de er inne i huset. 🙂 

Anonymkode: 44fe8...bb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...