Gå til innhold

Lar dere barna få herje med insekter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller irettesetter du barnet om han/hun tråkker eller pirker på et insekt med vilje fks?

Anonymkode: f2b63...df5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig må de lære å være snille med dyra! 😮 Ikke lov å plage noen dyr, heller ikke insekter. 

Anonymkode: 5cfe3...347

  • Liker 46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg instinktivt. Samtidig som jeg jo ser det absurde i at vi bruker maurmiddel i huset og fanger iberiasnegler i feller. Vi ER jo ikke snille med alle dyr.

Likevel synes jeg ikke barn skal få trampe på edderkopper, rive vingene av fluer etc. Små barn skal lære at vi skal være snille med dyra, så får nyansene komme når de blir litt større :)

Anonymkode: 41ef5...d4e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke barn selv, men hadde jeg hatt, hadde de selvfølgelig ikke fått lov til å være slemme med insektene. Med unntak av veps. Det tør de nok ikke uansett.

Søstera mi reiv av gresshopper rumpa, da hun var liten, og byttet rumpene fra de store gresshoppene til de små, og omvendt. Pappa ble rasende, da vi sa det. Hun fikk ikke være ute mer den dagen, og ble passet på senere. 

Anonymkode: c0d49...36e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig streng. Hadde en lang prat med min eldste på fire i dag om maur. Det er faktisk ikke lov å plage noenting som helst. Hverken mennesker, dyr eller insekter. De skjønner ikke så mye når de er så små, men selve grunnprinsippene burde de lære. 

Anonymkode: c61d5...079

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig streng. Hadde en lang prat med min eldste på fire i dag om maur. Det er faktisk ikke lov å plage noenting som helst. Hverken mennesker, dyr eller insekter. De skjønner ikke så mye når de er så små, men selve grunnprinsippene burde de lære. 

Anonymkode: c61d5...079

Hva tenker du om å ta på en snegl ol? Så den gjemmer hodet sitt og trekker inn "hornene" sine? Regner med det er tegn på at den føler seg truet ol. Barn mener jo ikke noe slemt med det. Er det innafor da?

Anonymkode: f2b63...df5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Herregud nei, det er ikke lov å være slem mot insekter og andre dyr! Heller ikke lov å tråkke på eller plukke de stakkars blomstene. Det er lov å tråkke på gresset fordi det tåler det, men ikke lov å rive av. Handler om omtanke til moder jord.

Anonymkode: 6d70b...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør jeg instinktivt. Samtidig som jeg jo ser det absurde i at vi bruker maurmiddel i huset og fanger iberiasnegler i feller. Vi ER jo ikke snille med alle dyr.

Likevel synes jeg ikke barn skal få trampe på edderkopper, rive vingene av fluer etc. Små barn skal lære at vi skal være snille med dyra, så får nyansene komme når de blir litt større :)

Anonymkode: 41ef5...d4e

"Ja, det gjør jeg instinktivt" er altså et svar på spørsmålet i HI, ikke på trådens tittel :legrine: Ser nå at det kan tolkes veldig, veldig feil. Mente selvsagt å si at jeg irettesetter barna instinktivt, ikke at jeg lar dem herje!

Anonymkode: 41ef5...d4e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, selvfølgelig ikke. Hvordan man tar dette opp, reagerer ovenfor barnet må vurderes ut i fra alder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med unntak av veps. Det tør de nok ikke uansett.

Hvorfor med unntak veps?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærer bort at vi ikke plager dyr for å ha det gøy, men også at det faktisk er lov å kverke en edderkopp som har forvillet seg opp i taket. Eller en veps som suser rundt inne. 

Dessuten spiser vi dyr til middag omtrent hver dag, enten de har klover, gjeller eller fjær.

Verden er ikke bare snill. 

Anonymkode: 4d428...ae2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er naturlig for barn å utforske verden, og jo mer nyskjerrig, jo bedre. Det er dog ikke særlig kult å la de plage insekter. Istedenfor kan du jo lære de om forskjellige insekter. Ser de en edderkopp, så kan du jo fortelle litt om edderkopper og hva "jobben" deres er. Samme med andre insekter og kryp. Da lærer de at de ikke skal plage insekter samtidig som de får en bedre forståelse for hvordan naturen fungerer og at alt henger sammen. 

Anonymkode: 5ee7d...4ed

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vi lærer bort at vi ikke plager dyr for å ha det gøy, men også at det faktisk er lov å kverke en edderkopp som har forvillet seg opp i taket. Eller en veps som suser rundt inne. 

Hvorfor ikke ta dem ut?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det gjør jeg instinktivt. Samtidig som jeg jo ser det absurde i at vi bruker maurmiddel i huset og fanger iberiasnegler i feller. Vi ER jo ikke snille med alle dyr.

Det er forskjell på å fjerne f.eks. skadedyr av nødvendighet, og pine/drepe for moro skyld.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, jabx skrev:

Det er forskjell på å fjerne f.eks. skadedyr av nødvendighet, og pine/drepe for moro skyld.

Sluttresultater er det samme så fortell gjerne hva denne forskjellen er.

Anonymkode: 6d70b...ddb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt ikke. For meg er det svært viktig å lære mine barn respekt for dyr. Det gjelder også insekter.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nei, det har aldri vært greit her. Fanger insekter som er inne (er et vindu som ikke kan åpnes som alle vil til) og slipper dem ut. Da er det lov til å studere litt gjennom glasset før de slippes ut.

Jeg har sagt at det er ok å ta opp larver/marihøne, hva enn, men de skal alltid få komme tilbake til hjemmet sitt. 

Det at vi spiser dyr til middag de fleste dagene blir noe helt annet, vi må ha to tanker i hodet samtidig og vi dreper ikke kun for å drepe/plage.

Anonymkode: d102a...db5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Vhgj skrev:

Hvorfor ikke ta dem ut?

Vi slipper ut veps hvis de finner veien til et vindu. 

Edderkopper i taket... De stikker av. Eller detter ned, også mister du dem av syne. 

Anonymkode: 4d428...ae2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sluttresultater er det samme så fortell gjerne hva denne forskjellen er.

Anonymkode: 6d70b...ddb

Det er greit å drepe, men kun med hensikt. Det er greit å drepe for mat eller hvis dyrene/insektene er skade for mennesker eller tomt, men det skal gjøres på en verdig måte. 

Det er ikke greit å drepe fordi det er gøy eller du synes de er ekle. Det er forskjellen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...