AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #21 Skrevet 1. juni 2020 3 minutter siden, Maleficenta skrev: Men du står jo da og juger presten midt opp i trynet. Du håner rett og slett jobben han gjør Nei syntes det er kosleig å vær ei kirken. Er der i påsken og på julaften også - slev om jeg er agnostiker. Er INGEN kristne som heller følger den kristne tro rett, alle gjør feil. og alle religioner er jo basert på i hovedgurnnen ha gode moraler og gjøre rett - og det mener jo de fleste å følge. Anonymkode: f1fe4...853 4
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #22 Skrevet 1. juni 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei syntes det er kosleig å vær ei kirken. Er der i påsken og på julaften også - slev om jeg er agnostiker. Er INGEN kristne som heller følger den kristne tro rett, alle gjør feil. og alle religioner er jo basert på i hovedgurnnen ha gode moraler og gjøre rett - og det mener jo de fleste å følge. Anonymkode: f1fe4...853 beklager masse skrivefeil Anonymkode: f1fe4...853
Ginavn Skrevet 1. juni 2020 #23 Skrevet 1. juni 2020 Jeg leste "drepe", ikke "døpe" Uansett, tradisjon. Jeg synes tradisjoner er teite, fordi man gjør noe uten å tenke noe mer over det, annet enn at man MÅ gjøre det, fordi alle andre gjør det. Trist, egentlig. Jeg er døpt, og liker det ikke, fordi jeg har aldri vært religiøs (og skal jeg tro på noe, blir det åsatru). Jeg synes det var feil av foreldrene mine å ta det valget for meg 6
Brunello Skrevet 1. juni 2020 #24 Skrevet 1. juni 2020 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Men du står jo da og juger presten midt opp i trynet. Du håner rett og slett jobben han gjør Det kommer helt an på hva du legger i å oppdra barna i den kristne tro. Presten vet godt at de fleste barna som døpes ikke blir faste kirkegjengere. De fleste prester er nok fornøyd dersom barna dukker opp på en og annen gudstjeneste eller arrangement i regi av kirken. Og at foreldrene bidrar med å forvalte norsk kultur og tradisjon ved å fortelle barna om kirkens posisjon i norsk historie. Jeg synes det er fint at Norge er et flerkulturelt land, men mener vi bør videreføre noe av vår kultur. Når nordmenn er i utlandet «løper vi ned» religiøse kulturskatter i landene vi er, mens når vi er hjemme er det om å gjøre å være så nøytrale som mulig. 5
Maleficenta Skrevet 1. juni 2020 #25 Skrevet 1. juni 2020 2 minutter siden, Brunello skrev: Det kommer helt an på hva du legger i å oppdra barna i den kristne tro. Presten vet godt at de fleste barna som døpes ikke blir faste kirkegjengere. De fleste prester er nok fornøyd dersom barna dukker opp på en og annen gudstjeneste eller arrangement i regi av kirken. Og at foreldrene bidrar med å forvalte norsk kultur og tradisjon ved å fortelle barna om kirkens posisjon i norsk historie. Jeg synes det er fint at Norge er et flerkulturelt land, men mener vi bør videreføre noe av vår kultur. Når nordmenn er i utlandet «løper vi ned» religiøse kulturskatter i landene vi er, mens når vi er hjemme er det om å gjøre å være så nøytrale som mulig. Å oppdra barna i kristen tro er å oppdra barn i kristen tro. Er du ateist, oppdrar du jo ikke barna i kristen tro. 11
Maleficenta Skrevet 1. juni 2020 #26 Skrevet 1. juni 2020 4 minutter siden, Ginavn skrev: Jeg leste "drepe", ikke "døpe" Uansett, tradisjon. Jeg synes tradisjoner er teite, fordi man gjør noe uten å tenke noe mer over det, annet enn at man MÅ gjøre det, fordi alle andre gjør det. Trist, egentlig. Jeg er døpt, og liker det ikke, fordi jeg har aldri vært religiøs (og skal jeg tro på noe, blir det åsatru). Jeg synes det var feil av foreldrene mine å ta det valget for meg Du kan melde deg ut av den norske kirke... 8
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #27 Skrevet 1. juni 2020 Valgte dåp fordi vi tross alt oppdrar barnet vårt etter kristne verdier, selv om vi ikke nødvendigvis tror på Gud. Dvs nestekjærlighet, ikke lyve/være slem mot andre, ikke dømme etc. Anonymkode: a300e...089 10
Ginavn Skrevet 1. juni 2020 #28 Skrevet 1. juni 2020 46 minutter siden, Maleficenta skrev: Du kan melde deg ut av den norske kirke... Det gjorde jeg dagen jeg ble 18... 2
AnonymBruker Skrevet 1. juni 2020 #29 Skrevet 1. juni 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Valgte dåp fordi vi tross alt oppdrar barnet vårt etter kristne verdier, selv om vi ikke nødvendigvis tror på Gud. Dvs nestekjærlighet, ikke lyve/være slem mot andre, ikke dømme etc. Anonymkode: a300e...089 De «kristne verdiene» du ramser opp finner du i andre religioner og, i tillegg blant folk uten religioner. Anonymkode: 2589c...f60 14
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #30 Skrevet 2. juni 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei syntes det er kosleig å vær ei kirken. Er der i påsken og på julaften også - slev om jeg er agnostiker. Er INGEN kristne som heller følger den kristne tro rett, alle gjør feil. og alle religioner er jo basert på i hovedgurnnen ha gode moraler og gjøre rett - og det mener jo de fleste å følge. Anonymkode: f1fe4...853 Men det er jo en helt annen problemstilling. Innvendingen her er at det vedkommende står og lyver foran en hel forsamling. Det er ikke snakk om noe tolkningsspørsmål eller mikrovariasjon i teologi, men å komme med et løfte man vet man ikke har noen intensjoner om å holde. Jeg er ikke kristen selv, men synes det er ekstremt respektløst overfor både troende og geistlige å holde på sånn. Anonymkode: 271f4...8be 11
Maleficenta Skrevet 2. juni 2020 #31 Skrevet 2. juni 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei syntes det er kosleig å vær ei kirken. Er der i påsken og på julaften også - slev om jeg er agnostiker. Er INGEN kristne som heller følger den kristne tro rett, alle gjør feil. og alle religioner er jo basert på i hovedgurnnen ha gode moraler og gjøre rett - og det mener jo de fleste å følge. Anonymkode: f1fe4...853 Händler ikke om å tro rett eller feil det handler om å late som man tror når man ikke gjør det 7
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #32 Skrevet 2. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men det er jo en helt annen problemstilling. Innvendingen her er at det vedkommende står og lyver foran en hel forsamling. Det er ikke snakk om noe tolkningsspørsmål eller mikrovariasjon i teologi, men å komme med et løfte man vet man ikke har noen intensjoner om å holde. Jeg er ikke kristen selv, men synes det er ekstremt respektløst overfor både troende og geistlige å holde på sånn. Anonymkode: 271f4...8be chill. Det er sånn 99% av de som døper gjør, og det er ikke respektløst når man uansett følger de grunnleggend everdiene i religionen. Lettkrenkelig much.. Anonymkode: f1fe4...853 3
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #33 Skrevet 2. juni 2020 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Händler ikke om å tro rett eller feil det handler om å late som man tror når man ikke gjør det Slapp av, du trenger ikke å bli så krenka. Finnes værre ting du kan hisse deg opp over på en natt til tirsdag Anonymkode: f1fe4...853 3
Maleficenta Skrevet 2. juni 2020 #34 Skrevet 2. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Slapp av, du trenger ikke å bli så krenka. Finnes værre ting du kan hisse deg opp over på en natt til tirsdag Anonymkode: f1fe4...853 Er ikke krenka. Bare syns folk er teite som døper bare fordi alle andre gjør det 10
Maleficenta Skrevet 2. juni 2020 #35 Skrevet 2. juni 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: chill. Det er sånn 99% av de som døper gjør, og det er ikke respektløst når man uansett følger de grunnleggend everdiene i religionen. Lettkrenkelig much.. Anonymkode: f1fe4...853 Ja fordi de er en saueflokk. Og det å være et godt menneske er ikke en kristen verdi. Sier du at ateister er onde da? 11
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #36 Skrevet 2. juni 2020 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Er ikke krenka. Bare syns folk er teite som døper bare fordi alle andre gjør det Det er helt greit. Jeg syntes folk er teite som får unger fordi "at", som de aller fleste gjør. Og jeg yntes det er teit at folk får unger uten å være gift/i faste partnerskap, og uten god økonomi. Er lov å mene foskjellige ting Anonymkode: f1fe4...853 2
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #37 Skrevet 2. juni 2020 1 minutt siden, Maleficenta skrev: Ja fordi de er en saueflokk. Og det å være et godt menneske er ikke en kristen verdi. Sier du at ateister er onde da? Nei absloutt ikke, er agnostiker selv Anonymkode: f1fe4...853 2
Maleficenta Skrevet 2. juni 2020 #38 Skrevet 2. juni 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei absloutt ikke, er agnostiker selv Anonymkode: f1fe4...853 Men hvorfor sier du at det er kristne verdier? Religiøse er ikke bedre mennesker eller har bedre verdier enn andre 6
AnonymBruker Skrevet 2. juni 2020 #39 Skrevet 2. juni 2020 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Men hvorfor sier du at det er kristne verdier? Religiøse er ikke bedre mennesker eller har bedre verdier enn andre Nei absolutt ikke, sa det fordi da er det ikke akkurat "reinspikka løgn" når man døper noen. Anonymkode: f1fe4...853
Maleficenta Skrevet 2. juni 2020 #40 Skrevet 2. juni 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei absolutt ikke, sa det fordi da er det ikke akkurat "reinspikka løgn" når man døper noen. Anonymkode: f1fe4...853 Det er jo det når presten spør om en skal oppdra i den kristne tro... 8
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå