Gå til innhold

Forbanna dritt! Går ikke an å gå ute en gang!


Gjest Warrior

Anbefalte innlegg

Jeg er enig med deg i det at det er respektløst å hoste ut i luften i disse tider. Det skal ikke så mye til for å betrygge å minske risiko om man gjør som man skal. ❤

Når det er sagt, så tror jeg sjansen er veldig liten for at du blir smittet ved å gå forbi noen som hoster.  Sjansen er så liten for at de har korona. Prøv å ikke la dette sluke deg, å prøv å senk skuldrene litt. 

Anonymkode: c7613...eb4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 5/31/2020 at 10:40 PM, Warrior said:

Ja for å isolere seg gjør sikkert folk godt...🙄 mens korona får lov å vinne over verden, og folk gir faen.

Det er jo helt tydelig nå at de koronaen vinner over er i hovedsak de som har svak helse, OG de som velger å bli sittende i frykten og miserabelhet over at en person hostet (for å sette det på spissen).

Det er kjipt, men det er samtidig helt greit. De som er så hysteriske får nettopp bli inne.

Fordi de som går rundt med slike holdninger, og ikke minst går rundt og er så redd (frykt er lik urasjonell, det vet vi alle), gjør verken seg selv eller de rundt seg noe godt.

Anonymkode: 16fb7...dc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Warrior skrev:

Det kan ikke sammenlignes. Trafikkulykker er ikke smittsomt, og mange ligger ikke syke i flere uker og pines med tungpust og kveling etter å kjøre bil. Kjører bil selv så nei jeg er ikke redd i trafikken, men selvfølgelig er det fælt at folk dør i trafikken. 

Noen har nok angst for biler og trafikk også. Noen har har for edderkopper. Noen for høyder. Noen for fly. Noen har sosial angst. Er det også like morsomt? Folk aner ikke hvordan det er å få panikk og vente på det verste og er helt sikker på at det jeg frykter skjer. Jeg har også angst for noe annet etter en tidligere hendelse, mens korona angsten kom etter det jævla viruset måtte komme til Norge og alt elendighet som skjer verden rundt pga viruset. Enda sterkere ble det nå når jeg ble hostet på og pusta inn samme luft, og sterk redsel og panikk er faktisk ikke noe gøy og noe jeg velger selv. Helt ærlig så hadde det vært bedre å være redd i trafikken!

Vet godt mange er allergiske nå men allergi er ikke smittsomt. Nysing er ikke typisk symptom med korona. Det er typisk med vanlig forkjølelse og allergi. Tørrhoste derimot som personen jeg møtte på hadde, er typisk korona.

Da skal jeg huske på at hver gang jeg har tørr hostet 3 uker etter hver forkjølelse omtrent, så må jeg ha hatt korona, også før viruset eksisterte. Jeg skal også huske på at når mannen min er tett av astma, noe han er med jevne mellomrom så er det korona.

Mannen min ble testet for korona to ganger tidligere i år, fordi han var tett i pusten og slet med tørr hoste. Begge testene var negative. Og da konkluderte legen med at det kun var astma relaterte plager og han kunne gå ut igjen i samfunnet med tørr hosten sin, for han var ikke smittsom. 

Det kan godt være at de som sliter med tørr hoste ikke er korona syke i det hele tatt. Det kan godt hende at de har blitt testet også. Det er ingen grunn for å holde seg hjemme, hvis de har blitt testet, og plagene skyldes tørrhoste etter en vanlig forkjølelse eller astma. 

For å gi deg et godt eksempel på hvordan en typisk forkjølelse arter seg hos meg, stort sett..

Dag 1: vondt i halsen, slapp 

Dag 2 til dag3: rennene nese, masse nysing, slapp. Veldig tett og orker knapt prate.

Dag 4 til dag 5 fortsatt nysing og rennene nese, men begynner å få tilbake kreftene. Stemmen begynner å komme tilbake gradvis.

Dag 6 til 7 : noe rennende nese, det klør i halsen. En del tørr hoste. Føler meg ikke så tett lenger, men fortsatt noe forkjølese stemme. 

Dag 8 til dag 21 eller så mye som 30 : litt rennende nese av og til i starten, har fått tilbake noe av stemmen. Nysingen er stort sett borte, men jeg får plutselig hoste anfall fordi det klør i halsen. Spesielt hvis jeg ligger ned. Etterhvert som dagene går blir rennende nese helt borte, men jeg plages med tørr hosten, selv om det ikke er daglig. Stemmen er  helt normal igjen etter mellom 2 til 3 uker.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hoster som bare f.... for tiden. Allergi kombinert med allergifremkalt astma. Skikkelig tørrhoste som sitter langt nede i lungene. Nyser lite, og er heller ikke så snufsete, på grunn av nesespray og øyedråper. Har blitt testet for corona 2 ganger, senest i forrige uke, begge tester var negative. Bor i en kommune med kun 9 smittede, den siste for over en måned siden. Det vil si at det omtrent ikke finnes smitte i min kommune. 

Også når jeg blir forkjølet så hoster jeg, men lite snørr og nysing. 

Så lite smitte som det er ute i samfunnet nå, så er det omtrent like stor sjanse som å vinne i lotto som å bli smittet. Ja, det er totalt 8500 bekreftet smittet i Norge, men omtrent 75% av de har blitt friske igjen. Det vil si at 0,04 prosent av Norges befolkning er smittet pr. dags dato. Hvis vi tar høyde for veldig store mørketall så kan vi da doble dette tallet, og si at omtrent 0,08 % av befolkningen er smittebærere. Vi vet at det er størst samling med smitte i de store byene, så hvis en ikke bor der så finnes det omtrent ikke korona i samfunnet. 

Så lenge du da opprettholder vanlige forholdsregler som håndvask og normal avstand så er sjansen for å bli smittet lik null. Skal du bli smittet så må du omtrent sleike håndtakene på handlevognene i storbyene, selv da er sjansen for å bli smittet svært lav. 

Anonymkode: 25a87...483

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
6 timer siden, tussi84 skrev:

Da skal jeg huske på at hver gang jeg har tørr hostet 3 uker etter hver forkjølelse omtrent, så må jeg ha hatt korona, også før viruset eksisterte. Jeg skal også huske på at når mannen min er tett av astma, noe han er med jevne mellomrom så er det korona.

Mannen min ble testet for korona to ganger tidligere i år, fordi han var tett i pusten og slet med tørr hoste. Begge testene var negative. Og da konkluderte legen med at det kun var astma relaterte plager og han kunne gå ut igjen i samfunnet med tørr hosten sin, for han var ikke smittsom. 

Det kan godt være at de som sliter med tørr hoste ikke er korona syke i det hele tatt. Det kan godt hende at de har blitt testet også. Det er ingen grunn for å holde seg hjemme, hvis de har blitt testet, og plagene skyldes tørrhoste etter en vanlig forkjølelse eller astma. 

For å gi deg et godt eksempel på hvordan en typisk forkjølelse arter seg hos meg, stort sett..

Dag 1: vondt i halsen, slapp 

Dag 2 til dag3: rennene nese, masse nysing, slapp. Veldig tett og orker knapt prate.

Dag 4 til dag 5 fortsatt nysing og rennene nese, men begynner å få tilbake kreftene. Stemmen begynner å komme tilbake gradvis.

Dag 6 til 7 : noe rennende nese, det klør i halsen. En del tørr hoste. Føler meg ikke så tett lenger, men fortsatt noe forkjølese stemme. 

Dag 8 til dag 21 eller så mye som 30 : litt rennende nese av og til i starten, har fått tilbake noe av stemmen. Nysingen er stort sett borte, men jeg får plutselig hoste anfall fordi det klør i halsen. Spesielt hvis jeg ligger ned. Etterhvert som dagene går blir rennende nese helt borte, men jeg plages med tørr hosten, selv om det ikke er daglig. Stemmen er  helt normal igjen etter mellom 2 til 3 uker.

 

Sikker på det er vanlig forkjølelse du beskriver? Når jeg har en vanlig forkjølelse så er det lite hoste. Kanskje litt av og til. Sår hals første og kanskje andre dag. Tett og rennende nese, øyne og nysing fra dag to og en ukes tid fremover. Så er det over. Aldri feber med forkjølelse, og litt slapp i starten pga tetthet og lett hodepine. Slappere hvis jeg får bihulebetennelse i tillegg. 

Virus som er sterkere derimot som influensa ga meg plagsom tørrhoste som varte leeenge. I tillegg til feber, og brystsmerter første uka. 

Personen jeg møtte utenfor legevakt hadde sånn lignende tørrhoste bare det hørtes enda litt verre ut og såg absolutt ikke frisk ut. Husker godt igjen den kraftige hosten. Hvis folk er så syke at de ikke orker å holde for munnen. Hvorfor får de lov å gå ut blant folk? I denne tiden!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare holde seg hjemme.

Anonymkode: 2e960...26a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 31.5.2020 den 21.03, Vhgj skrev:

Folk er paranoide. Tror at hvert jævla snufs og host er corona.

Enig! Overhysteriske folk får holde seg innendørs! Og evt få andre til å handle for seg. AS Norge ruller og går, og de dør laaangt færre i Norge av corona enn av influensa, så ta dere en bolle! 

Anonymkode: 3c431...11e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2020 den 18.38, Warrior skrev:

Måtte går forbi legevakt å der kom det noen syke og hostet noe jævlig. Holdt de seg for munnen tror du? Neida må hoste rett på folk. Så nå er det bare å vente på den drittsykdommen å være kjempesyk hele sommeren. Pines, hoste meg i hjel og ikke få puste. Håper folk er fornøyd med å hoste rett ut i lufta, på folk, smitte andre😡Enkelte må jo få lov til det! Er det virkelig sånn verden er blitt?🤬Endelig fikk de smitte noen de som gikk der og hostet? 

Jeg har pollen allergi, mange har det nå. Og det blir tett rennende nese, snufsing, nysing og hosting når halsen snører seg sammen pga alt av nese og ellers er tett. Så 

Anonymkode: 04436...250

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Warrior skrev:

Sikker på det er vanlig forkjølelse du beskriver? Når jeg har en vanlig forkjølelse så er det lite hoste. Kanskje litt av og til. Sår hals første og kanskje andre dag. Tett og rennende nese, øyne og nysing fra dag to og en ukes tid fremover. Så er det over. Aldri feber med forkjølelse, og litt slapp i starten pga tetthet og lett hodepine. Slappere hvis jeg får bihulebetennelse i tillegg. 

Virus som er sterkere derimot som influensa ga meg plagsom tørrhoste som varte leeenge. I tillegg til feber, og brystsmerter første uka. 

Personen jeg møtte utenfor legevakt hadde sånn lignende tørrhoste bare det hørtes enda litt verre ut og såg absolutt ikke frisk ut. Husker godt igjen den kraftige hosten. Hvis folk er så syke at de ikke orker å holde for munnen. Hvorfor får de lov å gå ut blant folk? I denne tiden!?

Mamma hoster mye, men er pga hun røyker, pluss at hun ellers er kronisk syk. Hun ser ikke frisk ut heller mamma. Har hun corona ? Nope

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Warrior skrev:

Hvis folk er så syke at de ikke orker å holde for munnen. Hvorfor får de lov å gå ut blant folk? I denne tiden!?

Fordi det heldigvis skal ekstremt mye til før man kan drive frihetsberøvelse av helt vanlige folk. Riktignok har de satt køddet med demokratiet og menneskerettighetene de siste månedene, men å fullstendig frata folk friheten har de heldigvis enda ikke prøvd seg på.
Man kan jo snu på det da, hvorfor skal du få lov til å gå ute blant folk? 

Anonymkode: 3b638...86b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Warrior skrev:

Sikker på det er vanlig forkjølelse du beskriver? Når jeg har en vanlig forkjølelse så er det lite hoste. Kanskje litt av og til. Sår hals første og kanskje andre dag. Tett og rennende nese, øyne og nysing fra dag to og en ukes tid fremover. Så er det over. Aldri feber med forkjølelse, og litt slapp i starten pga tetthet og lett hodepine. Slappere hvis jeg får bihulebetennelse i tillegg. 

Virus som er sterkere derimot som influensa ga meg plagsom tørrhoste som varte leeenge. I tillegg til feber, og brystsmerter første uka. 

Personen jeg møtte utenfor legevakt hadde sånn lignende tørrhoste bare det hørtes enda litt verre ut og såg absolutt ikke frisk ut. Husker godt igjen den kraftige hosten. Hvis folk er så syke at de ikke orker å holde for munnen. Hvorfor får de lov å gå ut blant folk? I denne tiden!?

Har hatt mange sånne type forkjølelser uten muskel smerter og feber, men jeg blir ofte kraftig forkjøla når jeg først blir det, og hosten sitter lenge igjen hos meg. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig! Overhysteriske folk får holde seg innendørs! Og evt få andre til å handle for seg. AS Norge ruller og går, og de dør laaangt færre i Norge av corona enn av influensa, så ta dere en bolle! 

Anonymkode: 3c431...11e

Jadda folk med angst blir kalt overhysterisk og må ta seg en bolle så blir alt ok. Hadde livet vært så enkelt som du skal ha det til😍 Tror du jeg ville bli en feig jævel med vilje som er redd for denne «lille forkjølelsen» som tar liv verden over? 

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi det heldigvis skal ekstremt mye til før man kan drive frihetsberøvelse av helt vanlige folk. Riktignok har de satt køddet med demokratiet og menneskerettighetene de siste månedene, men å fullstendig frata folk friheten har de heldigvis enda ikke prøvd seg på.
Man kan jo snu på det da, hvorfor skal du få lov til å gå ute blant folk? 

Anonymkode: 3b638...86b

Så folk må få lov å drite i hostehygiene og smitte andre for de må være fri? Tenk hvis det var en eldre person i risikogruppen denne personen gikk forbi og hostet på og ikke unge spreke meg! Er det greit? At den personen hadde dødd fordi denne andre personen måtte få gå der syk å hoste uten å holde seg for munnen? Verden blir bare mer og mer ondskapsfull! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/31/2020 at 6:38 PM, Warrior said:

Måtte går forbi legevakt å der kom det noen syke og hostet noe jævlig. Holdt de seg for munnen tror du? Neida må hoste rett på folk. Så nå er det bare å vente på den drittsykdommen å være kjempesyk hele sommeren. Pines, hoste meg i hjel og ikke få puste. Håper folk er fornøyd med å hoste rett ut i lufta, på folk, smitte andre😡Enkelte må jo få lov til det! Er det virkelig sånn verden er blitt?🤬Endelig fikk de smitte noen de som gikk der og hostet? 

Unnskyld meg men kan ikke du heller søke hjelp for dine åpenbare psykiske problemer enn å skrive på forumet her hele tiden? Det er jo profesjonelt hjelp du trenger...

Anonymkode: b811f...f35

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, Warrior skrev:

Så folk må få lov å drite i hostehygiene og smitte andre for de må være fri? Tenk hvis det var en eldre person i risikogruppen denne personen gikk forbi og hostet på og ikke unge spreke meg! Er det greit? At den personen hadde dødd fordi denne andre personen måtte få gå der syk å hoste uten å holde seg for munnen? Verden blir bare mer og mer ondskapsfull! 

Svar på det jeg spør om. Hvorfor skal du få lov til å gå ut?
Hva er det som gjør din frihet viktigere enn den andre personens frihet?

For å kunne smitte noen så må man være smittet. Skal man smitte noen med koronaviruset så må man faktisk ha det selv.
Mest sannsynlig var det bare en forkjølelse. 

Drite i hostehygiene bør folk selvfølgelig ikke gjøre, men å frata folk friheten fordi de ikke klarer å hoste i albuen/glemte seg en gang, det kan man selvfølgelig ikke gjøre.

Anonymkode: 3b638...86b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, Warrior skrev:

Jadda folk med angst blir kalt overhysterisk og må ta seg en bolle så blir alt ok. Hadde livet vært så enkelt som du skal ha det til😍 Tror du jeg ville bli en feig jævel med vilje som er redd for denne «lille forkjølelsen» som tar liv verden over? 

Så folk må få lov å drite i hostehygiene og smitte andre for de må være fri? Tenk hvis det var en eldre person i risikogruppen denne personen gikk forbi og hostet på og ikke unge spreke meg! Er det greit? At den personen hadde dødd fordi denne andre personen måtte få gå der syk å hoste uten å holde seg for munnen? Verden blir bare mer og mer ondskapsfull! 

Men herregud da, du vet jo ikke om vedkommende led av noe smittefarlig engang, da blir det litt overdramatisk å beskylde personen for å forårsake noens død. Astma, allergi, kols og mat i vrangstrupen gir/kan gi hoste. Ingen av dem er smittsomme.

Anonymkode: 965b4...b1b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Warrior
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svar på det jeg spør om. Hvorfor skal du få lov til å gå ut?
Hva er det som gjør din frihet viktigere enn den andre personens frihet?

For å kunne smitte noen så må man være smittet. Skal man smitte noen med koronaviruset så må man faktisk ha det selv.
Mest sannsynlig var det bare en forkjølelse. 

Drite i hostehygiene bør folk selvfølgelig ikke gjøre, men å frata folk friheten fordi de ikke klarer å hoste i albuen/glemte seg en gang, det kan man selvfølgelig ikke gjøre.

Anonymkode: 3b638...86b

Alle har rett på å gå ut. Ingen som nekter noen å gå ut, men det er faktisk normalt å ikke gå oppi folk når de er syk. Alle fortjener å føle seg trygg ute også. Det folk ikke kan hoste i albuen gjøre meg forbanna. Så mye det har vært om det nå. Likevel klarer ikke folk å lære?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Warrior skrev:

Alle har rett på å gå ut. Ingen som nekter noen å gå ut, men det er faktisk normalt å ikke gå oppi folk når de er syk. Alle fortjener å føle seg trygg ute også. Det folk ikke kan hoste i albuen gjøre meg forbanna. Så mye det har vært om det nå. Likevel klarer ikke folk å lære?

Først setter du spørsmålstegn ved at "sånne" får lov til å gå ut, mens nå sier du at alle skal få lov til å gå ut?
Det er jo så klart lov til å ombestemme seg og skifte mening  🤷‍♀️

Anonymkode: 3b638...86b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Først setter du spørsmålstegn ved at "sånne" får lov til å gå ut, mens nå sier du at alle skal få lov til å gå ut?
Det er jo så klart lov til å ombestemme seg og skifte mening  🤷‍♀️

Anonymkode: 3b638...86b

Ts har vel ikke skiftet mening? Han irriterer seg, med rette, over folk som ikke klarer å la være å dempe hosten, men må hoste på alt og alle.

Anonymkode: d4390...b9e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts har vel ikke skiftet mening? Han irriterer seg, med rette, over folk som ikke klarer å la være å dempe hosten, men må hoste på alt og alle.

Anonymkode: d4390...b9e

Åh, jeg er så utrolig lei av at alle skal dra ytterpunkter i en sak - hvis en person ble hostet på en gang, så går personen rundt og hoster på alt og alle. Hvis man er litt bekymret er man hysterisk, og hvis man ikke er like bekymret er man ansvarsløs og ikke med på dugnaden.

Kan vi ikke holde oss til en litt mer balansert diskusjon enn som så?

Anonymkode: 16fb7...dc7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.5.2020 den 18.53, AnonymBruker skrev:

For de fleste er korona mildere.

Anonymkode: 2e963...6a3

Man vet ikke hvordan det påvirker kroppen før man har blitt syk. Mange trente friske mennesker som har hatt alvorlige symptomer og endt opp i respirator. Man går ikke rundt og hoster i vilden sky. Covid19 eller ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...