Gå til innhold

Kan vi sikre oss ei jente vha kjønnsbestemt befruktning?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Håper du får god hjelp, ts. Trist å lese at du har opplevd overgrep og er så til de grader skadet. ♡ Har dere vurdert å skaffe en katt eller hund? Det kan være tøft å gå gravid og ha småbarn, det er ikke for alle.

Anonymkode: 511ce...4cc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper du får god hjelp, ts. Trist å lese at du har opplevd overgrep og er så til de grader skadet. ♡ Har dere vurdert å skaffe en katt eller hund? Det kan være tøft å gå gravid og ha småbarn, det er ikke for alle.

Anonymkode: 511ce...4cc

Det er virkelig ikke for alle, selv om mange tror det. Jeg ble selv en «ræva» mor. Fikk to sønner hvor den yngste har spesielle behov. Kanskje jeg hadde vært lykkeligere som jentemamma, jeg vet ikke. Er nå 35 og ferdig med barn. Separert også.  

Anonymkode: 75217...1ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, spekulasjoner og svar til dette.

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle som vil adoptere uansett grunn.

Anonymkode: 05155...c64

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2020 den 12.12, AnonymBruker skrev:

Nei, i Tsjekkia er det ulovlig og da må man gjøre det «under bordet» noe som er risikabelt.

Anonymkode: 196b9...074

må være noe nytt. da min venninne og kjæreste fikk eggdonasjon der for fem år siden og fikk spørsmålet om de ville velge kjønn. e takket forøvrig nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for spekulasjoner, nedsettende innhold, brukerdebatt og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne jente vs gutt problematikken er én ting. Men jeg reagerer nesten mer på at ts i hovedinnlegget skriver at hun av ulike grunner må ha en FRISK jente. 
 

Altså kjære deg ts. Jeg håper (og tror) at dette er en trolletråd for å provosere (muligens i kjølevannet av denne Myka Stayffer saken som har fått mye oppmerksomhet i media). Men hvis dette ikke er en trolletråd, høres det 100 % ut som at dere ikke burde ta på dere ansvaret med å bli foreldre!

Det at man på forhånd av å få barn har sterke meninger om preferanse på kjønn, er helt normalt. Like normalt som at mange barnløse kan ha sterke formeninger om hva de aldri kommer til å gjøre når de blir foreldre (typ «mine barn skal aldri få søtsaker utenom lørdager» eller «jeg kommer aldri til å samsove» osv osv). Det er lett å se for seg hvordan man kommer til å bli som mor, eller hvordan forelder man blir, men sannheten er at før man faktisk blir en forelder så har man ikke peiling (hvor enn klisjé det høres ut).

Før jeg ble gravid med eldstemann for snart 10 år siden, hadde jeg også et ønske om å få ei jente. Jeg skammer meg over å innrømme det, men når jeg fikk vite på ultralyd at det var en gutt så ble jeg først skuffet. Men så fikk jeg gutten min, og når man får kjenne på den morskjærligheten (for noen kommer den momentant, for andre tar det litt tid) så er den virkelig helt ubeskrivelig og umulig å forestille seg før man får kjenne på den selv. Nå endte guttungen min opp i respirator og lå på nyfødtintensiv i 1 mnd etter fødsel, fordi jeg måtte igangsettes i uke 35 og hans organer var da svært umodne til tross for at legene var overbevist om at han kom til å være utenfor faresone så langt ut i svangerskapet. Det var uvisst om han kom til å overleve det første døgnet i respirator, men han er en sterk gutt som kjempet seg gjennom ukene på intensiven! Noen få år senere fikk jeg da ei jente, og det var ikke et GRAM mer kjærlighet eller lykke med å få jenta vår. 
 

Jeg kjenner ikke deg ts, og kan bare basere meg på det du skriver her. Men jeg vil påstå at det at du skriver at du MÅ ha et friskt barn viser at du overhodet ikke er moden eller forberedt på å bli en forelder. Hva definerer du egentlig som frisk? Å få en frisk nyfødt baby er én ting. Sykdommer og lidelser o.l kan forekomme når som helst i livet, både fysiske, medisinske og psykiske.  Ulykker kan skje, som medfører fysiske eller psykiske konsekvenser. Listen er lang. En bekjent av meg mistet datteren sin når hun var 3 år gammel. Hun hadde alltid vært en helt frisk og normal jente. Ikke noe underliggende. Så fikk hun influensalignende symptomer, og plutselig fant foreldrene henne døde en morgen. På obduksjon kom det frem at barnet døde av et hjerneinfarkt. Helt ubeskrivelig grusomt. 

Man har INGEN garantier for å få et «friskt» barn, uavhengig om man føder de selv eller adopterer. Hvis dette er noe du føler er genuint viktig så bør du ikke få barn. Enkelt og greit. 

Anonymkode: dd95a...80e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
AnonymBruker skrev (På 30.5.2020 den 17.57):

Jeg gjorde det på Nord Kypros. De hadde en regel om at man måtte minst ha ett barn av motsatt kjønn av det man ønsker. De ønsker kun å «balansere familier«

Anonymkode: 10a65...c5a

Hei, har du mulighet for å skrive litt mer om prosessen din, klinikk og evt en ca.pris? Send gjerne på pm om mulig? Er på jakt etter mer informasjon, helst fra noen som har gjennomført selv:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.5.2020 den 11.07):

Det har jo åpenbart ikke det. TS vil bare ha dette ene perfekte jentebarnet. Tenk om de får en masse gutter, ser for meg at de ville latt dem gå for lut og kaldt vann. 

Håper du er et troll, TS. Det du skisserer er heldigvis ikke lov i Norge, og du burde ikke få barn overhodet med slike holdninger. Skjerp deg. 

Anonymkode: e4f18...08e

Enten så vil de bare ha jente, eller så tenker jeg at de har lovet denne jenta bort allerede, i en annen sammenheng. 

Anonymkode: 0dddd...90b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.5.2020 den 18.06):

😱😱😱 vi betalte rundt 70 000, men da gikk det på 1. Forsøk og eurokursen var bedre enn nå. 

Anonymkode: 10a65...c5a

Gjorde dere det på Kypros?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/30/2020 at 11:03 AM, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hvorfor det er så viktig å få jente....Blir du ikke like glad i barna dine hvis det gutter?

Anonymkode: 151e3...a63

Det er nok gutt TS vil ha, men hen tenker at det er mindre kontroversielt med jente.

Ett av problemene med kjønnsselektering av embryoer er at veldig mange vil ønske en gutt. Og da ender man med de problemene vi ser i India og Kina, med et alvorlig kvinneunderskudd. Det blir et samfunnsproblem.

Anonymkode: 4c646...cf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Det er nok gutt TS vil ha, men hen tenker at det er mindre kontroversielt med jente.

Ett av problemene med kjønnsselektering av embryoer er at veldig mange vil ønske en gutt. Og da ender man med de problemene vi ser i India og Kina, med et alvorlig kvinneunderskudd. Det blir et samfunnsproblem.

Anonymkode: 4c646...cf1

I store deler av vesten er det motsatt, det er jenter som er "best". 

Anonymkode: 6cbf3...203

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis ikke lov her i landet. Hvis dere vil ha en jente, kan dere jo adoptere. Hvis dere gjennomfører kjønnsbestemt befruktning og det til slutt viser seg å være en gutt. Hva gjør dere da?

Anonymkode: 4d36d...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gjort noe lignende. Men ikke i Norge. Du må giennom genetisk veiledning i Norge, og den kjønnsbestemte sykdommen som kan føres videre må veies opp mtp alvorlighetsgrad. Så må du bli godkjent av en nemnd for å få behandling dekket. PGD kalles det:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.5.2020 den 22.27):

Hvorfor er ikke adopsjon en mulighet? Da er man «garantert» at det blir det kjønnet man håper på samtidig som man hjelper et barn som virkelig trenger en familie?

Anonymkode: 39415...7f8

Det går vel ikkje an å velje kjønn ved adopsjon? 

Anonymkode: 75cc9...078

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.5.2020 den 10.52):

Er i utgangspunktet ingen medisinske grunner til det, annet enn at det både har vært blant annet kreft, migrene og prolaps i begge våre familier? Kvalifiseres dette til medisinsk grunnlag da?

Er det noen som har gjort dette frivillig og kan si noe om det var verdt det?

TS

Anonymkode: d2ec6...dbb

😂😂😂 Sikker på at dere skal ha barn? 
Prolaps... 

Anonymkode: f7fa3...a40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bekjente av meg gjorde det i sverige. Tipper jenta er passert 20 år nå. Grunnen til at de gjorde dette var pga en genetisk sykdom som kun rammet gutter.

Anonymkode: 03f59...593

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...