Gå til innhold

Bortskjemt besteforeldregenerasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På 29.5.2020 den 17.27, AnonymBruker skrev:

Besteforeldre har vel ingen plikt til å gjøre noe som helst. Synes det er mer egoistisk å få en bunch med unger for å så forvente at de - som allerede er ferdig med å oppfostre sine egne unger, skal ta seg av dem. 

Anonymkode: 12007...c2f

Handler da ikke å ta seg av noen, men alle trenger krise barnevakt av og til. Skulle tro det var ett ønske, men men. Ordnet oss bonus besteforeldre vi !!!!

Anonymkode: 01f53...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp!! Mistet mine foreldre i 2019, men svigers er null hjelp når der gjelder å passe barna. Nå er de de eneste vi har, men gidd ikke spørre mer. Blir lei meg av å få nei, og det er sjeldent vi spør.  Virker som de kun vil være med ungene når vi er tilstede. Ikke små unger vi har heller.. nei, 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dagens foreldre er engasjerte og oppdaterte. De leser seg opp på nyere forskning og pedagogikk og engasjerer seg i sine barns barndom på en helt annen måte enn sine foreldre. Hvis besteforeldrene syntes dette er «slitsomt» burde de gå i seg selv. 

Anonymkode: 46477...e1e

Nå er ikke jeg så gammel, men har utfordringer. Men du forstår vel at en bestemor eller bestefar som begynner å bli gammel ikke har mulighet til å springe rundt etter små barn?- Det handler ikke om vilje, men om evne. Så hvorfor mener du at besteforeldre bør gå i seg selv. Hva mener du de skal gjøre med det?
Kroppen forfaller naturlig med alder, hva er så vanskelig å forstå med det? Det er en grunn til naturen har ordnet det slik at man er forholdsvis ung når man kan få barn.

Så til det andre. Engasjerte og oppdaterte. Jo det er mulig, men om det er så veldig mye mer riktig å oppdra barn til å være verdens navle og og midtpunkt til enhver tid er mer tvilsomt. 
Jeg er usikker på hvilke signaler vi gir barna når det til enhver tid er de det er fokus på. Noen foreldre gir ungene sine udelt oppmerksomhet alle deres våkne timer. 
 

Anonymkode: a8436...ca5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Daria skrev:

Samfunnet har endret seg - vi har mer fokus på sikkerhet, tryggere biler, mer forskning, bedre og strengere regelverk. Det handler ikke om at den enkelte forelder er flinkere og smartere enn tidligere generasjoner.

Alt dette gjør jo at den enkelte forelder har blitt bedre. 

Anonymkode: 46477...e1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tja, om foreldrene bruker resultatet av forskningen og regelverket og det gir bedre oppvekst for barna deres, så betyr ikke det at de er flinkere og smartere nødvendigvis, men de er jo fremdeles bedre foreldre. Litt som at dagens leger nok er bedre enn de var for 40 år siden, rett og slett fordi medisin har utviklet seg.

Anonymkode: f5ded...2b3

Nettopp! 

Anonymkode: 46477...e1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2020 den 17.25, AnonymBruker skrev:

Har vi virkelig sluttet å hjelpe hverandre i samfunnet?Hvis venninna mi trenger hjelp en dag i form av barnevakt hjelper jeg til, det samme gjør jeg hvis andre av mine nærmeste trenger hjelp til noe. 

Bestemødre som ikke hjelper til fordi de vil ha egentid? De har jo egentlig hele døgnet når de ikke er på jobb. Det er synd på disse barna som ikke får være med besteforeldre fordi besteforeldrene ser på de som en belastning. Hvor mye gidder barnet da å besøke sin syke bestemor når hun blir gammel? 
 

Svigers og mine foreldre maste på oss om ønsket om å få barnebarn. Selvsagt forventer jeg at de stiller opp som barnevakt av og til. Hva er deres tanker om dette? Jeg tror besteforeldregenerasjonen som var født fra 1920-1940 var mye mer deltagende enn dagens besteforeldre. Nå virker det som egentlig gjelder for alle penga..

Anonymkode: 4aede...60a

ok? hva er problemet? gjelder dette deg? og du tror ikke det er dine holdninger som skremmer vekk folk?

Anonymkode: be1cd...134

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er ikke jeg så gammel, men har utfordringer. Men du forstår vel at en bestemor eller bestefar som begynner å bli gammel ikke har mulighet til å springe rundt etter små barn?- Det handler ikke om vilje, men om evne. Så hvorfor mener du at besteforeldre bør gå i seg selv. Hva mener du de skal gjøre med det?
Kroppen forfaller naturlig med alder, hva er så vanskelig å forstå med det? Det er en grunn til naturen har ordnet det slik at man er forholdsvis ung når man kan få barn.

Så til det andre. Engasjerte og oppdaterte. Jo det er mulig, men om det er så veldig mye mer riktig å oppdra barn til å være verdens navle og og midtpunkt til enhver tid er mer tvilsomt. 
Jeg er usikker på hvilke signaler vi gir barna når det til enhver tid er de det er fokus på. Noen foreldre gir ungene sine udelt oppmerksomhet alle deres våkne timer. 
 

Anonymkode: a8436...ca5

Hva har det med saken, eller innlegget mitt å gjøre? 
 

dette var en kommentar til et innlegg som kritiserte dagens foreldre for å være for «på», for «venner» med barna sine. Jeg påpekte kun at den utviklingen er bra for barna, og hvos man ser det som negativt at dagens foreldre er mer engasjerte i sone barns oppvekst, så burde man gå i seg selv og kanskje se at en selv ikke var så perfekt forelder. 

Anonymkode: 46477...e1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2020 den 19.50, AnonymBruker skrev:

Jeg vil si at dagens besteforeldre var bedre foreldre. De turde å sette krav og oppdra sine egne unger, og oppdro dem ikke som små prinser og prinsesser. 

Anonymkode: c1084...f40

Noen må jo ha oppdratt dagens foreldrene til å bli prinser og prinsesser også, siden de forventer at dagens besteforeldre skal stille opp. Og det er nok dessverre oss som har voksne barn nå... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2020 den 19.38, Loff77 skrev:

Ha ha dummeste jeg har hørt, dagens foreldre er jo i stor grad opptatt av selvrealisering og lar unga holde på akkurat som de vil. Såkalt fri oppdragelse er jo i ferd med å skape en haug med bortskjemte monstre

Nei det gjør de ikke.Men om du kjefter,setter grenser eller gjør noe som helst.Så er det gale.Da kommer bv... Alle og alt blir meldt i disse dager..Og gjør du ikke det så kommer de og.. Og ikke får du lov til sånn eller sånn.. Syns ikke det var bedre før i tiden når barna ble slått med belter.. Ikke rart de hørte etter da...Men er vel derfor det er genesrasjon psyk no.. Så gode foreldre før.jaha.. 

Mange holder ikke på med selvrealisering..Så det er tull!

Her er bestemor eneste for våres barn.Men hun driter i de..Bortsett fra datteren sine barn da selvfølgelig.. De får alt av hjelp og pass.Urettferdigheten lenge leve..

 

Anonymkode: 70921...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik er det ikke her i huset.. mine foreldre passer mer enn gjerne barna, tar de med på camping og ferier og i det hele tatt.. på egen initiativ. Og mine foreldre ble født på 60-tallet:)

mye mer enn hva mine besteforeldre gjorde med meg.. da var det ingenting moro å gjøre, bare sitte inne hele dagen. Hatet det. Og har ikke noe spesielt godt forhold med de i dag, drar ikke dit på en kaffekopp for å skravle liksom.. 

Anonymkode: 2751a...512

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, smilo said:

Noen må jo ha oppdratt dagens foreldrene til å bli prinser og prinsesser også, siden de forventer at dagens besteforeldre skal stille opp. Og det er nok dessverre oss som har voksne barn nå... 

Tja, kanskje det var besteforeldre som tok seg tid til dem, sånn at de fikk en forventning om at det er sånt besteforeldre gjør...?

Anonymkode: f5ded...2b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens foreldre er bortskjemte. De forventer barnevakt av besteforeldre. Gjerne en fast dag i uken. Når en får barn må en sette livet litt på vent og prioritere. Besteforeldre har ofte flere barnebarn, er i full jobb og har endelig tid etter mange år med småbarn selv tid til å realisere seg selv. 
samtidig er dagens foreldre, særlig mødre kontra før til tiden,  i full jobb og er kanskje mer sliten. 
mine barns besteforeldre har alltid stilt opp, både ved henting og bringing, overnattinger og det som er. Fordi de har ønsker det. Hadde aldri pålagt de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sunnys said:

Dagens foreldre er bortskjemte. De forventer barnevakt av besteforeldre. Gjerne en fast dag i uken. Når en får barn må en sette livet litt på vent og prioritere. Besteforeldre har ofte flere barnebarn, er i full jobb og har endelig tid etter mange år med småbarn selv tid til å realisere seg selv. 
samtidig er dagens foreldre, særlig mødre kontra før til tiden,  i full jobb og er kanskje mer sliten. 
mine barns besteforeldre har alltid stilt opp, både ved henting og bringing, overnattinger og det som er. Fordi de har ønsker det. Hadde aldri pålagt de

Dagens foreldre? Alle sammen? Og du får avlastning, men du er bedre enn alle andre fordi du får det uten å forvente det?

Anonymkode: f5ded...2b3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dagens foreldre? Alle sammen? Og du får avlastning, men du er bedre enn alle andre fordi du får det uten å forvente det?

Anonymkode: f5ded...2b3

Mine barn er ungdommer nå, men besteforeldrene stilte mye opp da de var små- fordi de selv ønsket det. hadde tid og lyst. En skal ikke belage seg på besteforeldre, det skal være en bonus. 
ja, det er travelt når barna er små, men da må en selv gjøre hverdagen så enkel som mulig, prioritere riktig, og sette ned krava. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnnaW

Jeg var mye hos mammas foreldre, og avkommet mitt er mye hos mine...nå som jeg jobber redusert og ikke turnus er det noe mindre. De passer på han når jeg trener, og har tatt med han på ferie uten at jeg har vært tilstede, samtig som de er flinke å sørge for egen tid. Jobber gjør de begge også🤗

Veldig takknemlig 😍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet med besteforeldre som ble pensjonister mens jeg var liten. Den bestemoren som bodde nærmest var hjemmeværende husmor og hadde dermed stort sett alltid tid til å ha meg på besøk. Hun hadde en skuff og en eske leker som barnebarna kunne leke med, og vi pleide av og til å spille spill sammen med besteforeldrene. Men vi måtte i stor grad leke selv mens de gjorde diverse huslige sysler og prosjekter. Likevel var det alltid masse kjærlighet, mat og tid til en god prat.

Det sier seg jo selv at i dagens samfunn når besteforeldre er arbeidsaktive har de ikke like mye tid, og spesielt ikke dersom barnebarna må aktiviseres hele tiden. I tillegg er folk "yngre" i pensjonistalder enn før, og har mer behov for å reise rundt og gjøre de samme tingene som yngre folk gjør. Men de er likevel såpass opp i årene at de blir fortere slitne og trøtte.

Barn har godt av å kjede seg og finne på ting å gjøre selv. Det er slett ikke et tegn på gode foreldre at ungene er avhengig av å aktiviseres dagen lang. Selvfølgelig blir arbeidsaktive besteforeldre trøtte og leie av barnebarn som ikke klarer å aktivisere seg selv og ikke synes det er fint å bare være sammen med besteforeldrene og delta i deres hverdag.

Det er foreldrene som skal ta jobben med å ta vare på egne barn, og så kan besteforeldrene være sammen med dem av og til når det passer og de har overskudd. Å kalle folk bortskjemte for at de ikke orker å være foreldre for oppmerksomhetskrevende barn en runde nr 2, er mer enn drøyt. Det finnes sikkert egoistiske besteforeldre som ikke gidder å bonde med barnebarna, men de fleste er vanlige mennesker med eget liv, som er ferdig med ungestyret og ønsker å benytte sjansen til å leve på egne premisser i alderdommen. Å ha barnebarn skal være kos, ikke plikt. Pliktene er det foreldrene som har ansvaret for.

Anonymkode: dc76c...b98

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi har to barn i barnehagealder, hus, full jobb osv. Hadde vært hyggelig å få pass til barna mer enn en natt i året.. En ting er barnevakt, men de kommer knapt på besøk eller inviterer på middag heller. 

Det er bare restaurantbesøk med venner og vinreiser i Frankrike som gjelder. 

Håper jeg ønsker å se barnebarna mine en gang i måneden når / hvis jeg blir bestemor. Hvis ikke, er det bare skikkelig trist. Jeg kommer i det minste som å late som jeg vil. 

Anonymkode: 6fbef...6d3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg vokste opp på 80- og 90-tallet med besteforeldre som ble pensjonister mens jeg var liten.

 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det sier seg jo selv at i dagens samfunn når besteforeldre er arbeidsaktive har de ikke like mye tid, og spesielt ikke dersom barnebarna må aktiviseres hele tiden.

Prøver du å si at besteforeldre var eldre før? Det kan vel ikke stemme.

 

3 hours ago, AnonymBruker said:

I tillegg er folk "yngre" i pensjonistalder enn før, og har mer behov for å reise rundt og gjøre de samme tingene som yngre folk gjør. Men de er likevel såpass opp i årene at de blir fortere slitne og trøtte.

Dette er jo prioriteringer de gjør, de kunne ha prioritert familiene sine...

 

3 hours ago, AnonymBruker said:

Selvfølgelig blir arbeidsaktive besteforeldre trøtte og leie av barnebarn som ikke klarer å aktivisere seg selv og ikke synes det er fint å bare være sammen med besteforeldrene og delta i deres hverdag.

Disse barnebarna går nesten utelukkende i barnehage eller skole, hvor de ikke blir aktivisert hele dagen, men i stor grad må underholde seg selv, så jeg ser ikke helt dette argumentet. De er jo vant til det, besteforeldrene får velge hvilken linje de legger seg på.

3 hours ago, AnonymBruker said:

Å kalle folk bortskjemte for at de ikke orker å være foreldre for oppmerksomhetskrevende barn en runde nr 2, er mer enn drøyt.

Poenget til en del av oss er at vår foreldregenerasjon, inkludert dine foreldre, fikk hjelp av sine barns besteforeldre. Men at dagens besteforeldre, som du påpeker, er opptatt av selvrealisering og bruker energien sin på å farte rundt fordi de er "yngre" - dine ord. Og for oss som ble satt bort mye til våre besteforeldre som barn føles det ganske urettferdig at de ikke er med å dra familielasset videre, slik deres foreldre gjorde. 

Anonymkode: f5ded...2b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.5.2020 den 9.25, AnonymBruker skrev:

Du har nok rett i at tidligere besteforeldregenerasjon generelt var mer villige til å hjelpe til. De hadde opplevd krigen og de var nøkterne og hvis de hadde penger så sløste de aldri. De hadde ikke planer om selvrealisering, reiser og annet forbruk. De var vant til å ha barn rundt seg uten å underholde/aktivisere dem så de hadde et avslappet forhold til det å passe barn. 

Anonymkode: b4b18...361

Støtter denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er så synd det alltid skal være enten eller her inne! Hvis man ønsker avlastning så betyr det visst at man vil at besteforeldre skal hente i barnehage/skole én dag i uken fast og pass til ungene en helg annenhver måned for å reise på weekendtur. Det er ikke tilfellet for alle, noen av oss kunne bare ønsket seg et døgn alene med partner en eller to ganger i året. 

Jeg kjenner meg veldig igjen i HI. Besteforeldrene mine passet meg mye når jeg var liten (født melom 1920-1940) særlig de på den ene siden, i en slik grad at mine foreldre ikke hadde fått kabalen til å gå opp uten denne hjelpen. Besteforeldrene på andre siden strakk også ut en hånd, og selv om en av dem hadde en alvorlig diagnose, hendte det at jeg overnattet der også. På grunn av dette syns jeg det er rart at mine foreldre ikke vil hjelpe oss igjen, når de var så avhengig, og benyttet seg av, så mye hjelp selv. 

Mine foreldre passer aldri barna, heller ikke mine svigerforeldre, så vi har  grunn ingen barnevakt (vi har to barn, en i barnehagealder og en i småskolealder). De passet iblant når vi kun hadde en, men aldri nå. Det har kommet til et slikt punkt at vi ikke engang gidder å spørre fordi man føler på motvilligheten og at det ikke at det er noe de vil gjøre med glede. Slikt merker man og da slutter man heller å spørre helt. Samme med svigerforeldrene, det er ingen ønske om å passe. Syns det er synd at besteforeldreparene ikke ønsker å tilbringe mer tid med barnebarna, ikke bare for at vi skal få avlastning, men også det å få skikkelig kvalitetstid sammen. 

Jeg husker med glede alle minnene jeg har fra mine besteforeldre, og savner dem alle dypt og inderlig fordi de var en så viktig del av oppveksten min, ville aldri vært foruten den tiden jeg hadde med dem, særlig når jeg var med dem alene uten foreldrene mine. 

(Både mine og mannens foreldre er alle under 70, ett par pensjonert, ett ikke), bortsett fra en har ingen helseproblemer og ingen av dem driver og flyr på konserter og weekendturer og driver med "selvrealisering" i noen stor grad. Så for meg er det litt merkelig at de ikke vil stille opp iblant) 

Så med andre ord så kjenner jeg meg veldig igjen i hypotesen om at besteforeldrene som ble født mellom 1920 og 1940 stilte mye mer opp enn den som ble født mellom 1950-1970.

Anonymkode: e986c...e6e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...