Gå til innhold

Bortskjemt besteforeldregenerasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om dagens foreldre unektelig er bedre foreldre enn forrige generasjon, så skal du melde deg ut? Jaja. Du høster som du sår. 

Anonymkode: 46477...e1e

Ha ha dummeste jeg har hørt, dagens foreldre er jo i stor grad opptatt av selvrealisering og lar unga holde på akkurat som de vil. Såkalt fri oppdragelse er jo i ferd med å skape en haug med bortskjemte monstre

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette svarte jeg nettopp i en annen diskusjon her inne. Jeg gjentar det her.

Når jeg fikk vite at jeg skulle bli bestemor var jeg helt i fyr og flamme. Og jeg lovte og deklarerte at jeg ville bli en ivrig og støttende bestemor, noe jeg hadde alle intensjoner om å bli. 
Så kom det første barnebarnet. Jeg så tidlig at foreldrene hadde en helt annen tilnærming til eget barn enn jeg og mine foreldre før dette hadde. De ga barnet oppmerksomhet absolutt hele tiden og de var mer lekekamerater enn de var noe annet. 
Alle barnet våkne timer egnet de til lek med barnet. 

Når jeg da skulle passe barnet ble det forventet det samme av meg. Jeg hadde sett for meg slik jeg hadde det som barn når jeg besøkte mine besteforeldre. Der levde de som vanlig og jeg tok del i det sammen med dem. Nå skulle jeg altså i stedet for dette springe rundt og leke gjemsel, kaste ball osv i aktiv lek. 

Jeg hadde og har ingen mulighet til å følge opp noe slikt. Jeg har hverken helse eller psyke til dette mer enn korte stunder av gangen. Dette gjorde meg nervøs og jeg føler jeg ikke strekker til.
Det er ikke lenger nok å bake en kake, pusle et spill eller se på en film sammen. Alt skal også foregå på barnet premisser, og helst i et tempo som er umulig for meg å gjennomføre. 

Dette har gjort meg så utilpass at jeg har trekt meg tilbake, jeg klarer jo likevel ikke å være den de trenger til barnet sitt. Når de kommer på besøk har de rett ut sagt at de ønsker avlastning. Når jeg ikke klarer å følge opp, ender det alltid med at de igjen blir lekekamerat og springer rundt etter ungen. Og da føler jeg meg mislykket.
Hva er det med dere foreldre i dag som ikke lærer ungene deres til å leke selv og være selvstendige som stadig flyr som piska skinn etter ungene deres? Og jeg har lest så mange ganger at dere er missfornøyde med oss besteforeldre. Husk at vi er en helt annen generasjon. Hvis dere tenker tilbake til dere var små vil mange av dere forstå at vi holdt ikke på slik. Jo vi lekte med barna våre, vi var sammen med dem og glad i dem som dere er i dag, men vi var ikke lekekamerater og underhold dere på samme måte som nå.
Alt jeg ønsker er å få lov til å være bestemor, være sammen med barnebarna uten alle disse forventningene, men det ser seg selv at det barn som er vant til at voksne underholder dem hele tiden ikke trives sammen med noen som er annerledes. 
Så mine tror nok at jeg ikke er så engasjert, jo jeg er det, men jeg vet bare ikke hvordan jeg skal være for at det er bra nok.

Anonymkode: a8436...ca5

Dette er litt sytete altså. Du kan jo fint hjelpe datteren din med barna hennes av og til. Du kan ta dem med ut på en lekeplass og se på at de leker og kommer innom deg av og til i en times tid. Du kan ta de med på kino, på museum. Bare hente i barnehagen og levere de hjemme av og til. Kanskje gå innom butikken og kjøpe en is som dere koser dere med på en benk. Gi foreldrene små pusterom. Føler mange av besteforeldregenerasjonen nå alltid forventer at man skal komme på besøk inne hos dem og spise middag. Dette er ikke gøy for barn og de blir mer krevende. Samtidig varer det gjerne flere timer og det er slitsomt for alle. Tenk litt kreativt! Og alle generasjoner føler at den neste generasjonen er for lite strenge med barna.

Anonymkode: 0a1fb...19d

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette er litt sytete altså. Du kan jo fint hjelpe datteren din med barna hennes av og til. Du kan ta dem med ut på en lekeplass og se på at de leker og kommer innom deg av og til i en times tid. Du kan ta de med på kino, på museum. Bare hente i barnehagen og levere de hjemme av og til. Kanskje gå innom butikken og kjøpe en is som dere koser dere med på en benk. Gi foreldrene små pusterom. Føler mange av besteforeldregenerasjonen nå alltid forventer at man skal komme på besøk inne hos dem og spise middag. Dette er ikke gøy for barn og de blir mer krevende. Samtidig varer det gjerne flere timer og det er slitsomt for alle. Tenk litt kreativt! Og alle generasjoner føler at den neste generasjonen er for lite strenge med barna.

Anonymkode: 0a1fb...19d

Nå bor mine for langt unna til at jeg kan gjøre disse hverdagslige tingene, så her blir det mer litt lange besøk med overnattinger. Jeg skulle gjerne ha ønsket å få ta del i disse tingene du beskriver, og jeg hadde nok hatt litt mer overskudd hvis jeg skulle passe barnebarna noen timer nå og da. Her blir det som sagt flere dager i strekk med unger når vi får besøk, noe som ofte kan være flere helger hver måned. Ikke like lett da forstår du.

Anonymkode: a8436...ca5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om dagens foreldre unektelig er bedre foreldre enn forrige generasjon, så skal du melde deg ut? Jaja. Du høster som du sår. 

Anonymkode: 46477...e1e

Bedre i den forstand at de syr så store puter under armene på barna at når de blir ungdom/voksne så tåler de nada, ved første motstand er det psykisk knekk.

Anonymkode: 16961...920

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om dagens foreldre unektelig er bedre foreldre enn forrige generasjon, så skal du melde deg ut? Jaja. Du høster som du sår. 

Anonymkode: 46477...e1e

Jeg vil si at dagens besteforeldre var bedre foreldre. De turde å sette krav og oppdra sine egne unger, og oppdro dem ikke som små prinser og prinsesser. 

Anonymkode: c1084...f40

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå bor mine for langt unna til at jeg kan gjøre disse hverdagslige tingene, så her blir det mer litt lange besøk med overnattinger. Jeg skulle gjerne ha ønsket å få ta del i disse tingene du beskriver, og jeg hadde nok hatt litt mer overskudd hvis jeg skulle passe barnebarna noen timer nå og da. Her blir det som sagt flere dager i strekk med unger når vi får besøk, noe som ofte kan være flere helger hver måned. Ikke like lett da forstår du.

Anonymkode: a8436...ca5

Mine svigerforeldre bor en time unna, men kommer likevel og gjør slike småting som hjelper veldig på hverdagen vår. 

Bor man veldig langt unna og det krever overnatting kan de jo komme alle sammen til dere, og du kan ta de med ut på slike småting så foreldrene får litt hvile, og du får en sterkere relasjon til barnebarna. Du kan jo også dra til dem, gjerne på hverdager og delta litt i livene dems. Å leke inne med barn i timesvis er dritslitsomt for alle. Gjør små prosjekter med dem, feks kjøp nye tegnebøkerbog sett dere ned sammen til de er lei. Så kan du trekke deg tilbake og hvile litt osv. 

Veldig trist at du har valgt å trekke deg unna dem.

Anonymkode: 0a1fb...19d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes mange av dagens foreldre er utrolig egoistiske, og forventer at familiemedlemmer skal avlaste dem. Gjør de ikke det så beskylder de besteforeldrene for å være egoistiske som ikke bruker tid med barnebarna.

Mine foreldre var tilgjengelig for oss barna 24/7 da jeg vokste opp på 90-tallet. Hadde en av oss en fotballkamp så kjørte de dit, satt på tribunen og tok oss med ut etterpå. Skulle en annen av oss søskene på ride-stevne langt unna så kjørte foreldrene mine dit. De var veldig engasjerte i vår barndom og da er det en selvfølge at når de nå har blitt eldre at de skal få nyte barnefri uten at jeg i tillegg skal prakke på de mine egne barn fordi jeg trenger fri fra dem.

Dere har blitt foreldre, ta ansvar for de, for det er egoistisk og ikke minst uansvarlig av dere å forvente at besteforeldrene stiller opp som om de ikke har gjort nok av det i sine liv!!

Anonymkode: 12007...c2f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker aldri på besteforeldrene som avlastning, men heller som en berikelse i barnas liv. 
Mine foreldre er veldig engasjerte (mye mer enn jeg noen gang hadde trodd de skulle bli). De fikset stellebord og lekematte og alt mulig til første barnet mitt ble født, for å ha hjemme hos seg. De kommer ofte innom, og inviterer barna til seg, og er generelt veldig opptatt av og interesserte i barnebarnas liv. 
Mannens foreldre derimot, jeg vet ikke om de noen gang har tatt i barna. De er totalt uinteresserte. Jeg synes det er trist, ikke fordi jeg ikke får helgepass for å dra på spa med mannen, men for barna sin del. Tenk å ha besteforeldre som ikke enser at du finnes engang? De kan gjerne være på besøk hos oss, men de sier knapt nok hei til barna. Det er helt merkelig. 

 

Anonymkode: 6fbed...542

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Svigers og mine foreldre maste på oss om ønsket om å få barnebarn. Selvsagt forventer jeg at de stiller opp som barnevakt av og til. Hva er deres tanker om dette?

Dette er ditt egentlige problem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Besteforeldre har vel ingen plikt til å gjøre noe som helst. Synes det er mer egoistisk å få en bunch med unger for å så forvente at de - som allerede er ferdig med å oppfostre sine egne unger, skal ta seg av dem. 

Anonymkode: 12007...c2f

Det handler vel langt ifra noen plikt, det er vel heller de som ikke har lyst TS snakker om. For min del syntes jeg det er svært merkelig å ikke ønske å passe barnebarna sine. Ikke for å nødvendigvis avlaste barna sine, selv om det er ett ønske også fra min side, men for først og fremst få alenetid og kvalitetstid med dem alene. Her har vi hatt ett besteforeldrepar som har vært utrolig deltagende fra babystadiet, gjennom kolikk, barnehagehenting og generelt bare vært veldig tilstede og ett annet besteforeldrepar som såvidt dukker opp i bursdager. Nå som barna er tenåringer er det helt klart hvem barna selv holder tett kontakt med å ønsker å tilbringe tid med og dra på ferie med. 

Anonymkode: 2a12b...51d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes mange av dagens foreldre er utrolig egoistiske, og forventer at familiemedlemmer skal avlaste dem. Gjør de ikke det så beskylder de besteforeldrene for å være egoistiske som ikke bruker tid med barnebarna.

Mine foreldre var tilgjengelig for oss barna 24/7 da jeg vokste opp på 90-tallet. Hadde en av oss en fotballkamp så kjørte de dit, satt på tribunen og tok oss med ut etterpå. Skulle en annen av oss søskene på ride-stevne langt unna så kjørte foreldrene mine dit. De var veldig engasjerte i vår barndom og da er det en selvfølge at når de nå har blitt eldre at de skal få nyte barnefri uten at jeg i tillegg skal prakke på de mine egne barn fordi jeg trenger fri fra dem.

Dere har blitt foreldre, ta ansvar for de, for det er egoistisk og ikke minst uansvarlig av dere å forvente at besteforeldrene stiller opp som om de ikke har gjort nok av det i sine liv!!

Anonymkode: 12007...c2f

Du har jo helt misforstått. Det handler ikke om st vi foreldre trenger avlastning men om den manglende interessen for sitt eget kjøtt og blod. Det er ganske så spesielt spør du meg.

Anonymkode: 2a12b...51d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orket ikke lese hele tråden, men første siden. Ser at noen reagerer med utsagn a la "kan du ikke ta vare på unga, så ikke få barn!" 

Det handler vel for de fleste som kjenner seg igjen i det TS beskriver om "stadig å skulle ha fri for å dra på ferie, ikke orke egne unger etc." 

Det at mine foreldre aldri passer på ungene gjør det mest tungt fordi jeg vet ungene merker at de ikke er så glade for å ha dem der. Vi er heller ikke de foreldrene som forventer at de omtrent skal rulle rundt på gulvet i full lek dagen lang, men går man en tur til lekeplassen i løpet av den dagen man sjeldent ser hverandre, så er det litt hyggelig om det er en av besteforeldrene som tar seg 20 minutters tid, eller i det minste gidder å bli med. 

Mine foreldre maser ganske ofte om å få besøk, men når vi da er der, så er de mest interessert i å sette på TVn og snakke bare vi voksne. Det må finnes en bedre balanse mellom litt oppmerksomhet til barnebarna og voksentid? 

Jeg gir barna mine mer oppmerksomhet og er mer lekekamerat når vi er der på besøk enn når vi er hjemme. Det handler om at jeg ser at ungene blir skuffet på gang og på gang når vi er der, slik at det da lett må bli mer oppmerksomhet fra meg for å glatte over. 

Avlastning i form at jeg også kunne tenke meg litt egentid et par ganger i året er noe helt annet, men hadde vært fint. Faren min har også ved gjentatte anledninger sagt "Vi er ferdige med å oppdra barn. Det er ikke vår oppgave lenger." da var det kanskje spørsmål om å hjelpe en treåring på do eller smøre ei brødskive... Synes det er litt leit at de ikke unner datteren sin noen timers egentid, uansett hva de er pålagt og ikke. Og noe som irriterer meg er at jeg vet inderlig godt at vi tre søsken tilbragte kjempe masse tid, masse overnattinger, til dels for et par uker om gangen hos våre besteforeldre. Det syntes vi var utrolig stas, og det var sikkert veldig ålreit for foreldrene mine også, uten at det var fordi de ikke kunne ta vare på oss ellers. 

Vare trist at besteforeldre ikke stiller opp. Andre veien stiller jeg ganske mye opp for dem, det med lang vei å kjøre, unger på slep og i deg hele tatt... Jeg har ikke tenkt å slutte med å hjelpe dem heller. For meg er det unaturlig... 

Anonymkode: d7bfb...e52

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. "Handler vel for de fleste IKKE om..." 

Anonymkode: d7bfb...e52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 hours ago, AnonymBruker said:

Og noe som irriterer meg er at jeg vet inderlig godt at vi tre søsken tilbragte kjempe masse tid, masse overnattinger, til dels for et par uker om gangen hos våre besteforeldre.

Dette irriterer meg også! Som mange over her sier, besteforeldre er jo ikke pliktig å passe barnebarn osv, men i slike tilfeller som dette synes jeg det er så ufint. Jeg og broren min var på overnatting hos besteforeldre nesten annenhver helg, og ofte på ukedagene også. Så mine foreldre fikk jo den avlastingen. Men de har ikke tid til å føre det videre i neste generasjon fordi de skal på vinturer og langhelg i Paris og dyrke sine hobbyer. Men de vil gjerne ha besøk av barnebarn når de har tid to ganger i halvåret, slik at de kan legge ut bilder av dem på Facebook og skrive om hvilken velsignelse de er.

Anonymkode: f5ded...2b3

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette irriterer meg også! Som mange over her sier, besteforeldre er jo ikke pliktig å passe barnebarn osv, men i slike tilfeller som dette synes jeg det er så ufint. Jeg og broren min var på overnatting hos besteforeldre nesten annenhver helg, og ofte på ukedagene også. Så mine foreldre fikk jo den avlastingen. Men de har ikke tid til å føre det videre i neste generasjon fordi de skal på vinturer og langhelg i Paris og dyrke sine hobbyer. Men de vil gjerne ha besøk av barnebarn når de har tid to ganger i halvåret, slik at de kan legge ut bilder av dem på Facebook og skrive om hvilken velsignelse de er.

Anonymkode: f5ded...2b3

Spot on

Anonymkode: 4aede...60a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tenker aldri på besteforeldrene som avlastning, men heller som en berikelse i barnas liv. 
Mine foreldre er veldig engasjerte (mye mer enn jeg noen gang hadde trodd de skulle bli). De fikset stellebord og lekematte og alt mulig til første barnet mitt ble født, for å ha hjemme hos seg. De kommer ofte innom, og inviterer barna til seg, og er generelt veldig opptatt av og interesserte i barnebarnas liv. 
Mannens foreldre derimot, jeg vet ikke om de noen gang har tatt i barna. De er totalt uinteresserte. Jeg synes det er trist, ikke fordi jeg ikke får helgepass for å dra på spa med mannen, men for barna sin del. Tenk å ha besteforeldre som ikke enser at du finnes engang? De kan gjerne være på besøk hos oss, men de sier knapt nok hei til barna. Det er helt merkelig. 

 

Anonymkode: 6fbed...542

Akkurat sånn er det her også. Og etter å ha lest her inne om diverse besteforeldre, så er jeg veldig glad for at jeg har de foreldrene jeg har. Barnet mitt forguder dem, og hun er velkommen der når som helst, med mindre de har planer. Og om de har planer så kan de finne på å avlyse dem også, så jeg har begynt å spørre hva de skal i helgen før jeg spør om hun kan komme. 😛

Litt trist med svigers som virker som de bare synes hun er i veien når vi er der, men hun er uansett heldig som har ett sett med engasjerte besteforeldre. ❤️

Anonymkode: 3cc57...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet ikke jeg.....

Nå tilhører jeg foreldregenerasjonen, vi begynner å få voksne barn. Når vi studerte leide vi leilighet, og ingen fikk hjelp inn på boligmarkedet i særlig stor grad. 

Nå ser jeg det er svært vanlig, å kontrollere ungene sine langt inn i voksenlivet.

Anonymkode: 11250...99b

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så glad jeg har engasjerte foreldre. Mamma gikk ned i 80% stilling så hun kunne ha mer tid med barnebarnet! Og barnet mitt er jo så glad i besteforeldrene. Hun snakket om de hver eneste dag. Og løper til de og skriker av glede når hun ser de (2 år). 
 

Jeg ble passet masse av mormor når jeg var liten og det har jeg masse gode minner fra. 

Anonymkode: bde81...9f9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om mange her mener at besteforeldre må være barnevakt for at det skal bli god kontakt mellom besteforeldre/barnebarn. Ikke alle besteforeldre klarer viltre 2 - 3-åringer et par dager. 

Her kommer et hypotetisk spørsmål. Om besteforeldre bor en time unna, og inviterer dere til middag et par søndager i mnd, for å holde kontakt/ha hyggelig samvær. Sier dere ja da? Dere får ikke barnevakt, og må bruke 4 - 5 timer av søndagen på dette. Sier dere ja da, siden det er viktig med samvær? Eller bunner alle fine ord om samvær mellom barnebarn/besteforeldre i at dere vil ha barnefri? 

Anonymkode: 67a3b...fb5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bienvilleparish

Skjønner hva du mener. Mine besteforeldre på morsiden var jeg masse med når jeg var liten. Mange gode minner har jeg fra det. Mens min far er totalt fraværende og min mor veldig passiv når det kommer til mitt barn. Det handler ikke om at de skal overta som foreldre, men det betyr mye om de er engasjerte og skaper gode minner for barnebarna sine mener nå jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...