Gå til innhold

Bortskjemt besteforeldregenerasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min mor ble født i 1940. Den generasjonen du mener hadde så god tid. Hun jobbet fulltid hele sitt voksne liv. Da jeg fikk barn jobbet hun altså fulltid, hadde nettopp blitt enke og hadde en gammel mor som trengte mye hjelp. Skulle jeg forvente at hun var masse barnevakt i tillegg? Det gjorde jeg ikke. Nå er jeg i bestemoralder. Har dessverre blitt ufør, og min mor trenger mye hjelp pga sykdom. Om mine barn hadde tatt for gitt at jeg skulle være mye barnevakt, så hadde det overrasket meg. (Har ingen barnebarn ennå). Det måtte i såfall ha blitt på dager jeg er i form til det, så det hadde vært umulig å planlegge. Jeg skjønner ikke hvorfor dere ikke kan bruke en ungdom til barnevakt om dere må ha barnefri. La besteforeldre få ha så mye koselig samvær som mulig uten at de f.eks får ansvar for en spinnvill 2-åring en hel helg. Det er faktisk en grunn til at kvinner sjelden er i stand til å føde etter 45. Man blir mye fortere sliten av småbarn enn da man var 30.

Anonymkode: 67a3b...fb5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette. Folk får revurdere om de i det hele tatt skal ha barn, hvis de trenger avlastning i hytt og pine.

Anonymkode: 12007...c2f

For min del handler det ikke om "i hytt og pine". Eldste er 13. Totalt har begge barna vært på overnattingsbesøk to ganger, altså en gang hver, ikke sammen. Riktignok var den ene gangen over ei hel uke, men likevel... Har spurt, flere enn en gang, men "det passer ikke".

Anonymkode: b8d47...5b9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette svarte jeg nettopp i en annen diskusjon her inne. Jeg gjentar det her.

Når jeg fikk vite at jeg skulle bli bestemor var jeg helt i fyr og flamme. Og jeg lovte og deklarerte at jeg ville bli en ivrig og støttende bestemor, noe jeg hadde alle intensjoner om å bli. 
Så kom det første barnebarnet. Jeg så tidlig at foreldrene hadde en helt annen tilnærming til eget barn enn jeg og mine foreldre før dette hadde. De ga barnet oppmerksomhet absolutt hele tiden og de var mer lekekamerater enn de var noe annet. 
Alle barnet våkne timer egnet de til lek med barnet. 

Når jeg da skulle passe barnet ble det forventet det samme av meg. Jeg hadde sett for meg slik jeg hadde det som barn når jeg besøkte mine besteforeldre. Der levde de som vanlig og jeg tok del i det sammen med dem. Nå skulle jeg altså i stedet for dette springe rundt og leke gjemsel, kaste ball osv i aktiv lek. 

Jeg hadde og har ingen mulighet til å følge opp noe slikt. Jeg har hverken helse eller psyke til dette mer enn korte stunder av gangen. Dette gjorde meg nervøs og jeg føler jeg ikke strekker til.
Det er ikke lenger nok å bake en kake, pusle et spill eller se på en film sammen. Alt skal også foregå på barnet premisser, og helst i et tempo som er umulig for meg å gjennomføre. 

Dette har gjort meg så utilpass at jeg har trekt meg tilbake, jeg klarer jo likevel ikke å være den de trenger til barnet sitt. Når de kommer på besøk har de rett ut sagt at de ønsker avlastning. Når jeg ikke klarer å følge opp, ender det alltid med at de igjen blir lekekamerat og springer rundt etter ungen. Og da føler jeg meg mislykket.
Hva er det med dere foreldre i dag som ikke lærer ungene deres til å leke selv og være selvstendige som stadig flyr som piska skinn etter ungene deres? Og jeg har lest så mange ganger at dere er missfornøyde med oss besteforeldre. Husk at vi er en helt annen generasjon. Hvis dere tenker tilbake til dere var små vil mange av dere forstå at vi holdt ikke på slik. Jo vi lekte med barna våre, vi var sammen med dem og glad i dem som dere er i dag, men vi var ikke lekekamerater og underhold dere på samme måte som nå.
Alt jeg ønsker er å få lov til å være bestemor, være sammen med barnebarna uten alle disse forventningene, men det ser seg selv at det barn som er vant til at voksne underholder dem hele tiden ikke trives sammen med noen som er annerledes. 
Så mine tror nok at jeg ikke er så engasjert, jo jeg er det, men jeg vet bare ikke hvordan jeg skal være for at det er bra nok.

Anonymkode: a8436...ca5

Jeg er ikke en bestemor, men tenkte faktisk det samme når jeg begynte å lese tråden. At i dag er familielivet ekstremt mye på barnas premisser og forventningene smitter over til besteforeldregenerasjonen og at det er stressende hvis det føles som man må underholde de og leke med de hele besøket. Min mann er veldig flink til å leke med barn, mens jeg suger på det og synes det å passe barn er stressende! Jeg selv var veldig mye hos besteforeldrene mine (på begge sider) når jeg var liten, men jeg bare "var der", de holdt på med sitt mens jeg var med de, så det gikk mer på å lære meg ting, de var veldig flinke med barn, men drev ikke og lekte med meg i den forstand. Hvis mine kusiner var der samtidig måtte vi a) underholde oss selv og b) vi måtte også hjelpe til. De var helt fantastiske og jeg hadde stor respekt for de som mennesker.

Anonymkode: e8bee...6f2

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, her var det mye trist lesing. Å kalle hverandre egoistisk og bortskjemt hjelper vel ikke direkte på stemningen. 

Er bestemor til 3 flotte unger som jeg koser meg med så ofte jeg kan. Ungene er i alderen 2 til 8 år , vi kan rusle rolige turer i nabolaget og bare beundre steiner, blomster og alt mulig smått vi finner. Baking og matlaging er også stas, strandtur om sommeren, snømann om vinteren, lese en bok eller bare la ungene fortelle . At alt skal skje i rasende tempo eller koste masse penger , det er vel som en legger opp til selv.   At en skulle avstå fra å få unger om en noensinne ønsket seg en fri kveld var nå ganske ekstremt.. 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om dagens foreldre unektelig er bedre foreldre enn forrige generasjon, så skal du melde deg ut? Jaja. Du høster som du sår. 

Anonymkode: 46477...e1e

Bedre foreldre fordi det forventes at man skal være lekekamerat for ungen døgnet rundt? Vil vel heller si det motsatte. Da jeg var liten koste jeg meg med mine besteforeldre, og utrolig nok greide jeg å leke selvstendig eller delta i ting de holdt på med. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel heller du som ser på barna dine som en belastning ettersom du ønsker avlastning fra dem.

Anonymkode: 95c45...e97

Det stemmer absolutt ikke. Men selvfølgelig må de investere tid med barna for å få et nært forhold

Anonymkode: 4aede...60a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, VOX skrev:

Du verden, her var det mye trist lesing. Å kalle hverandre egoistisk og bortskjemt hjelper vel ikke direkte på stemningen. 

Er bestemor til 3 flotte unger som jeg koser meg med så ofte jeg kan. Ungene er i alderen 2 til 8 år , vi kan rusle rolige turer i nabolaget og bare beundre steiner, blomster og alt mulig smått vi finner. Baking og matlaging er også stas, strandtur om sommeren, snømann om vinteren, lese en bok eller bare la ungene fortelle . At alt skal skje i rasende tempo eller koste masse penger , det er vel som en legger opp til selv.   At en skulle avstå fra å få unger om en noensinne ønsket seg en fri kveld var nå ganske ekstremt.. 

Der hadde vært fint om flere var sol du. Jeg hadde slike besteforeldre selv:) 

Anonymkode: 4aede...60a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Daria skrev:

Det er unektelig noe ironisk over å kalle andre bortskjemte fordi de ikke stiller opp for deg så mye som du forventer...

Hæ, har jeg sagt noe om det? De stiller masse opp for barna mine, men jeg har inntrykk av at ikke alle stiller så mye opp

Anonymkode: 4aede...60a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ, har jeg sagt noe om det? De stiller masse opp for barna mine, men jeg har inntrykk av at ikke alle stiller så mye opp

Anonymkode: 4aede...60a

Du skriver flere avsnitt med klaging over besteforeldre som setter egentid foran tid med barnebarna, for så å snakke om dine forventninger til barnevakt. Jeg tok for gitt at det var en sammenheng - hvorfor skulle du klage over hva andre besteforeldre (ikke) gjør...?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine foreldre og svigers stiller mye opp for barnebarna. Men du ER inne på noe. Jeg har hørt flere si det samme. 
 

På mange måter er den generasjonen som er født på 50-60 tallet den heldigste av dem alle.
Krigen var over og Norge hadde begynt å komme på beina igjen, de fikk gode låneavtaler når de ville ha hus, oljen kom og med den velferden, det var rikelig med jobb selv om du ikke hadde noen utdanning, DERES foreldre stilte opp som barnevakter, økonomien var god, fagforeningene var sterke og de aller fleste har fått reist og sett verden. Husarbeidet ble gjort - før mødrene var hjemme noen dager i uka. De har kunnet pensjonere seg i midten av 60-årene mens de fortsatt har helsa i behold og de kjøper seg bobiler som de farter rundt i og stiller ikke som barnevakt når barna trenger det. 
 

(...)

Anonymkode: d0211...2e0

Heller de som er født på 30-50-tallet. Jeg er født midt på 60-tallet, har tenåringsbarn. Mine foreldre var ikke barnevakter (bodde ikke nært nok/for gamle). Jeg har aldri vært husmor og hjemme noen dager i uka?? Dessuten er vi født mellom 1963 og 1968 e.l. "pensjonstaperne", får en dårligere deal enn de før og etter oss. Uansett blir nok ikke pensjonen fet...

Men du har rett i at boligprisene var gunstige på 90-tallet, selv om renta var høy - 12 % f eks - og vi trengte ikke så mye utdanning for å starte i arbeidslivet. Problemet nå er jo at om man mister jobben eller vantrives, er det nesten umulig å få en ny uten et par mastere... 

Generasjonene før oss hadde det både bedre og verre. Bedre fordi velstanden steg hele deres levetid, og de rekker å stryke med før pensjonene kuttes. Men de måtte gjerne slutte i jobb når de fikk barn, hvis de ikke kunne gå tilbake etter tre ukers fødselsper. Skjønt det var vanskelig all den tid det nesten ikke fantes barnehager. Og likelønn var en meget fjern drøm.

Det verste for dagens ungdom er blodprisen for bolig og utdanningspresset.

Anonymkode: c4807...9f6

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Besteforeldre har vel ingen plikt til å gjøre noe som helst. Synes det er mer egoistisk å få en bunch med unger for å så forvente at de - som allerede er ferdig med å oppfostre sine egne unger, skal ta seg av dem. 

Anonymkode: 12007...c2f

Er det egoistisk å ønske at barna skal få et godt og nært forhold til sine besteforeldre?

Trodde de fleste ble glad for å bli besteforeldre, jeg, og ønsket å stille opp fordi de er glad i barnebarna.
 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror besteforeldregenerasjonen som var født fra 1920-1940 var mye mer deltagende enn dagens besteforeldre.

Jeg synes ikke man skal dømme en hel generasjon ut fra personlige erfaringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dagens pensjonister er de første menneskene i historien som bare eksisterer og får, uten å bidra til samfunnet på noen som helst måte. Og slik eksisterer de i 20-30 år...

Anonymkode: ef6ca...25e

De har ikke lov å eksistere mener du? 

Anonymkode: 12007...c2f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 minutter siden, ukjentjente skrev:

Bedre foreldre fordi det forventes at man skal være lekekamerat for ungen døgnet rundt? Vil vel heller si det motsatte. Da jeg var liten koste jeg meg med mine besteforeldre, og utrolig nok greide jeg å leke selvstendig eller delta i ting de holdt på med. 

Bedre foreldre fordi de er mer «på», og engasjerte i sine barns barndom. Ikke den «nå er du født, versågod å voks opp» holdningen som min generasjon ble oppdratt med.  

Anonymkode: 46477...e1e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

.... De har jo egentlig hele døgnet når de ikke er på jobb.....

Anonymkode: 4aede...60a

Det har de vel til felles med alle andre.  Dagens foreldregenerasjon er åpenbart oppdratt til å tro at alle rundt dem er til for å bistå dem.  Med en gang noen skulle finne på å være like egoistiske som dem er det full krise. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om dagens foreldre unektelig er bedre foreldre enn forrige generasjon, så skal du melde deg ut? Jaja. Du høster som du sår. 

Anonymkode: 46477...e1e

Er det mulig å svare så usympatisk på et slikt innlegg du siterer. Fyf.... 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tja hvilken generasjon mener du da egentlig? Mine er født på 50 tallet og hadde begge to 2 jobber for att vi skulle klare oss helt frem til 90 tallet, 

Tror nok egentlig det er oss som er født på 70 tallet og fremover som er den virkelige dessert generasjonen hvor man omtrent krever NAV ytelser og sykemeldinger 😂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Her er det forskjellsbehandling som bare det.Mannen og jeg får ikke hjelp,barnepass eller noe.Men de vil ha hjelp av mannen hele tiden.De kjøper aldri noe og tar aldri barna med på noe.Men svigerinna mi de passer barna hennes,kjøper klær,betaler det ene og det andre og tar barna med på hytten og tur og passer i hytt og pine.. Alle barna er jevnaldrene. Og snille alle sammen. Svigerinnen sine barn har mange besteforeldre og mye hjelp og barna 50%. Vi har barna 100%. Og ingen besteforeldre uteom dette.  Vi hjelper gjerne.Men barna er det synd på.Forventer ingenting.Men urettferdigheten mellom barna er sårt.. De andre får mye fra de andre besteforeldrene og. Våre har ikke noen andre. Trist! Forventer ingenting..Men hjelpe hverandre må vel gå? Bestemor er hjemmeværende med all verdens tid og ikke gammel og syk.

Anonymkode: 70921...10c

Du sier to ganger at du forventer ingenting, men det er jo en løgn. Du forventer jo helt tydelig mer enn det de ønsker å delta med. Her har du to valg, aksepter eller fortsett å la det plage deg og være bitter. Sistnevnte vil mest sannsynlig føre til et enda dårligere familieforhold enn deres manglende interesse i barna.

Anonymkode: d7ddc...378

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om dagens foreldre unektelig er bedre foreldre enn forrige generasjon, så skal du melde deg ut? Jaja. Du høster som du sår. 

Anonymkode: 46477...e1e

Du er passe dum. Forstår denne bestemoren så godt.

Jeg har mange barn og nå kommer barnebarna på rekke og rad. Har fortsatt barn i barneskolen, men når enkelte av barna kommer på besøk med barnebarn så er det full rulle, foreldrene som løper rundt inne og øser opp barna er fryktelig travelt. Mye roligere uten foreldrene tilstede.

Anonymkode: 32cd6...6e4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selv om dagens foreldre unektelig er bedre foreldre enn forrige generasjon, så skal du melde deg ut? Jaja. Du høster som du sår. 

Anonymkode: 46477...e1e

Ok, så du mener at det å ikke klare å være lekekamerat for barnebarna er noe som er frivillig. Det har ingen ting med å melde seg ut. Forventningene til andre må stå i forhold til hva som kan ytes. 
Om dagens foreldre er bedre foreldre og at det ganger ungene å være midtpunkt døgnet rundt kan diskuteres. Tror fint det går å være gode foreldre selv om man lærer barna selvstendighet. Men vi får se når disse barna vokser opp hvor bra eller dårlig det har vært. 
Men jeg merker meg iallfall en ting, dere forventer mye mer av oss enn vi gjorde av våre foreldre når ungene var små.

Anonymkode: a8436...ca5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...