Gå til innhold

Helsesøstre og ubehagelige situasjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva tenker dere om dette? Er det sånn at dagens helsesøstre skal spre frykt rundt seg så folk gruer seg til hver eneste HS-time?3EBAF8FA-F6EA-4B32-A49E-14420C6BD5F1.thumb.jpeg.68dbae6e8ee78d74022650aa8b576c85.jpeg

Anonymkode: 5f9bb...cdc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det virket helt ok jeg.

Anonymkode: cc57a...2dc

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slik helsesykepleiere er, derfor kuttet jeg ut hele helsestasjonen. Har ikke behov for å bli snakket til som en idiot. 

Anonymkode: feded...77f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe galt i dette. Mor har åpenbart tolket litt vel mye i det som ble sagt. Jeg tar ikke spørsmålene som hint om at noe er galt, men som bare rene spørsmål og ønske om å vite at foreldre og barn har det bra. Jeg synes både du og denne kvinnen overreagerer. Dette er ikke å spre frykt, det er helsesykepleierens jobb. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad jeg for lengst er ferdig med hele hs. Aldri mer. Fytti for en ubehagelig og kjasselig plass og være. 

Anonymkode: 58d7a...c70

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Arkana skrev:

Jeg ser ikke noe galt i dette. Mor har åpenbart tolket litt vel mye i det som ble sagt. Jeg tar ikke spørsmålene som hint om at noe er galt, men som bare rene spørsmål og ønske om å vite at foreldre og barn har det bra. Jeg synes både du og denne kvinnen overreagerer. Dette er ikke å spre frykt, det er helsesykepleierens jobb. 

Ikke putt ord i munnen på meg. Det jeg skrev er basert på innlegget og ikke mine egne meninger rundt tematikken.

ts

Anonymkode: 5f9bb...cdc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke putt ord i munnen på meg. Det jeg skrev er basert på innlegget og ikke mine egne meninger rundt tematikken.

ts

Anonymkode: 5f9bb...cdc

Det er du selv som spør om helsesykepleiere skal spre frykt, jeg svarer på dine egne ord. 

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ikke putt ord i munnen på meg. Det jeg skrev er basert på innlegget og ikke mine egne meninger rundt tematikken.

ts

Anonymkode: 5f9bb...cdc

Vil også føye til at det finnes bedre måter å ta opp slike temaer på. Folk kan lett føle seg mistenkeliggjort og da vil det blir slik at de gruer seg til hver kontroll.

Anonymkode: 5f9bb...cdc

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arkana skrev:

Det er du selv som spør om helsesykepleiere skal spre frykt, jeg svarer på dine egne ord. 

Jeg baserte meg på innlegget jeg postet. Les det igjen.

Anonymkode: 5f9bb...cdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest godt nok. Dette er uansett flisespikkeri og endrer ikke poenget mitt: Det er ingenting galt med måten dette ble gjort på. Det er helt umulig for helsepersonell å vite akkurat hvordan hver enkelt forelder helst vil at ting skal tas opp på. Tror mange hadde hatt godt av å ta et skritt tilbake og tenke om spørsmålet muligens var ganske uskyldig og ikke være så lettkrenket.

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Glad jeg for lengst er ferdig med hele hs. Aldri mer. Fytti for en ubehagelig og kjasselig plass og være. 

Anonymkode: 58d7a...c70

Holdt med to besøk på helsestasjonen, så takket vi for oss. 

Anonymkode: feded...77f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesøstre skal spørre om vold i hjemme, om foreldrene er hardhendte e.l. både for å avdekke barn som har det vanskelig, foreldre som ahr det vanskelig eller om det er ting de trenger hjelp med. At foreldrene syns det er ubehagelig er egentlig mindre viktig. Men når man er så hjelpeløs at både mor OG far må være med på 6 ukerskontroll så overtolker man gjerne mye og. 

Anonymkode: 111ce...4c9

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at alle mødre er forskjellige, og at det som helsesøster sier kan tolkes på uendelige mange måter. Helsesøster må ta opp ubehagelige tema, og noen mødre kan nok ta dette som et angrep (noen av dem fordi de føler seg truffet).

Hadde vi vært flue på veggen på den timen, så tenker jeg at dette hadde blitt tolket HELT annerledes av oss fleste. Vi har alle fått spørsmål om sikkerhet og fødselsdepresjon, og de fleste skjønner at dette er noe som er viktig at tas opp, selv om en selv ikke har problemer med det.

Anonymkode: 3965f...6f6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Helsesøstre skal spørre om vold i hjemme, om foreldrene er hardhendte e.l. både for å avdekke barn som har det vanskelig, foreldre som ahr det vanskelig eller om det er ting de trenger hjelp med. At foreldrene syns det er ubehagelig er egentlig mindre viktig. Men når man er så hjelpeløs at både mor OG far må være med på 6 ukerskontroll så overtolker man gjerne mye og. 

Anonymkode: 111ce...4c9

Flere nybakte foreldre ønsker å være to på kontroller, hva er galt med det?

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk nå på at hs er der for barnet først og fremst. Det er ekstremt viktig at de TØR å snakke om slike ting, og å ta opp ting som kan være ubehagelige. Tenk på de barna som ikke har det bra hjemme, hva hvis ingen turte å si noen ting? 
 

Hadde helsesykepleier spurt meg om de tingene der, hadde jeg ikke reagert. Og om hun en gang skulle spørre meg om noe jeg reagerer på, får jeg tenke at det er bra de er der for barn som trenger det.

Anonymkode: 48f15...698

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når man er så hjelpeløs at både mor OG far må være med på 6 ukerskontroll så overtolker man gjerne mye og. 

Akkurat dette kan jo hende er fordi at begge synes det var koselig å delta på dette.

Anonymkode: 3965f...6f6

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helsesykepleieren sa omtrent de samme tingene til meg. De skal ta opp dette med at man kan kjenne på sinne og bli hardhendt når man er utmattet og fortvilt. Vi ble også vist en film om temaet på en ipad da vi hadde hjemmebesøk etter fødselen. Jeg ble spurt om jeg følte at jeg kjente babyen og om det var lett å lese hva hun ville, og så snakket vi litt om at det varierer hvor lette ulike babyer er å lese (hos oss var det lettere denne gangen enn med storesøster). 

De færreste foreldre vil komme til å være hardhendte, mens å kjenne på sinne innimellom uten å la det gå utover barnet er helt vanlig. Ved å ta det opp med alle, kan de potensielt nå de som har behov for det. Men det må være en ballansekunst å ta det opp uten at foreldrene opplever det som mistenkeliggjøring. 

Anonymkode: d601e...968

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen negative erfaringer med helsesøstre nei. Generelt får man ubehagelige spørsmål, begynn å spørre. Få dem til å greie ut og forklare, og lytt genuint til alt de sier. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsesykepleieren sa omtrent de samme tingene til meg. De skal ta opp dette med at man kan kjenne på sinne og bli hardhendt når man er utmattet og fortvilt. Vi ble også vist en film om temaet på en ipad da vi hadde hjemmebesøk etter fødselen. Jeg ble spurt om jeg følte at jeg kjente babyen og om det var lett å lese hva hun ville, og så snakket vi litt om at det varierer hvor lette ulike babyer er å lese (hos oss var det lettere denne gangen enn med storesøster). 

De færreste foreldre vil komme til å være hardhendte, mens å kjenne på sinne innimellom uten å la det gå utover barnet er helt vanlig. Ved å ta det opp med alle, kan de potensielt nå de som har behov for det. Men det må være en ballansekunst å ta det opp uten at foreldrene opplever det som mistenkeliggjøring. 

Anonymkode: d601e...968

Ja, dette tok de opp med meg også. De spurte meg hvordan jeg reagerer når jeg blir sint generelt, og at det kan være greit å ha en plan for når man blir frustrert. Kjempebra at de tar det opp ☺️

Anonymkode: 48f15...698

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...