Gå til innhold

Helsesøstre og ubehagelige situasjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jada, disse foreldrene skal bare klage og be om å bytte. Så skal vi se at de blir fulgt EXTRA godt av ny HS. Å være i stand til å skjønne HVORFOR HS spør er en viktig del av skikketheten til å være forelder. At de ikke ser det tyder på at de ikke vil barnets beste. 

Anonymkode: da519...82f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri opplevd at hs har spurt direkte om slike ting. Forventer de at foreldre som slår barna vil svare ærlig på direkte spørsmål om dette, og så slår seg til ro med et eventuelt nei? Så vidt jeg vet, men mulig jeg tar feil, så er hs som oppgave å følge med på og vurdere om barnet blir utsatt for vold blant annet ved å se etter blåmerker og andre tegn, men ikke ved å spørre direkte på denne måten

Anonymkode: 97658...083

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om dette? Er det sånn at dagens helsesøstre skal spre frykt rundt seg så folk gruer seg til hver eneste HS-time?3EBAF8FA-F6EA-4B32-A49E-14420C6BD5F1.thumb.jpeg.68dbae6e8ee78d74022650aa8b576c85.jpeg

Anonymkode: 5f9bb...cdc

Jeg har aldri opplevd sånt der, kun skryt. 

Anonymkode: 614dd...6d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Jeg har vært borti 4 forskjellige helsesøster, en som fulgte meg opp på jobb i graviditeten, to gikk jeg til på helsestasjonen når jeg var gravid. Den siste går vi til nå med baby. Alle sammen har vært helt fantastiske :) så takknemlig for at de finnes :takke:

Jeg har også blitt stilt spørsmål om hvordan jeg vet /ser baby er sulten, vil sove osv. Men bare ansett det som positivt. Og det er faktisk deres jobb å avdekke omsorgssvikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var kjempevanskelig å forstå hva babyen min ville, og hadde satt pris på å få et sånt spørsmål hvis det førte til at jeg kunne få hjelp med det. Det er jo vanskelig å vite hvem som trenger slik hjelp uten å spørre.

Anonymkode: a85b1...7a1

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om dette? Er det sånn at dagens helsesøstre skal spre frykt rundt seg så folk gruer seg til hver eneste HS-time?3EBAF8FA-F6EA-4B32-A49E-14420C6BD5F1.thumb.jpeg.68dbae6e8ee78d74022650aa8b576c85.jpeg

Anonymkode: 5f9bb...cdc

Å herlighet! Norgr er gått for langt i forhold til bv og helsesøstre osv. Bøor helt matt! Ja det fins flinke og.Men noen personer skjønner jeg virkelig ikke får jobbe der. For ett sinnsykt press på oss foreldre..Mange fasade folk for de tørr ikke annet.Verden er blitt gal! Alt vi gjør er galt!  Barna blir printet inn i hodet på skolen.og i bhg no og. Og kjenner noen som ble spurt om foreldrene slår han hjemme..på foreldremøte.. Hva søren.. Det var ingen tegn på noe som helst og gjett om de ble satt ut! 

Og så kjefter de i tlf til barna sine selv de der utdanna folka..Hva om det var du som kjeftet..Haha... Huff..nei..

Barn skal ha det bra og godt og trygt.Men det fins søren meg grenser..Rart folk blir paranoid...

Anonymkode: e7826...101

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om dette? Er det sånn at dagens helsesøstre skal spre frykt rundt seg så folk gruer seg til hver eneste HS-time?3EBAF8FA-F6EA-4B32-A49E-14420C6BD5F1.thumb.jpeg.68dbae6e8ee78d74022650aa8b576c85.jpeg

Anonymkode: 5f9bb...cdc

Ikke glem å la deg bli #krenket hver dag, og tolk alt i verste mening. 

Anonymkode: 50413...11f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri opplevd sånt der, kun skryt. 

Anonymkode: 614dd...6d1

Har du behov for skryt på helsestasjonen? Jeg er voksen og oppegående, ønsker ikke at noen skal sitte å gi meg skryt fordi jeg klarer å ta meg av mitt eget barn 🤷‍♀️

Anonymkode: feded...77f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada, disse foreldrene skal bare klage og be om å bytte. Så skal vi se at de blir fulgt EXTRA godt av ny HS. Å være i stand til å skjønne HVORFOR HS spør er en viktig del av skikketheten til å være forelder. At de ikke ser det tyder på at de ikke vil barnets beste. 

Anonymkode: da519...82f

Jada, foreldrene vet aldri barnets beste nei. Spar meg. Jeg måtte bytte pga min HS mente at skrikekur var det beste for barnet mitt, bra at jeg er såpass selvsikker at jeg vet at hun er utdatert som mange andre.

Anonymkode: 5f9bb...cdc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å herlighet! Norgr er gått for langt i forhold til bv og helsesøstre osv. Bøor helt matt! Ja det fins flinke og.Men noen personer skjønner jeg virkelig ikke får jobbe der. For ett sinnsykt press på oss foreldre..Mange fasade folk for de tørr ikke annet.Verden er blitt gal! Alt vi gjør er galt!  Barna blir printet inn i hodet på skolen.og i bhg no og. Og kjenner noen som ble spurt om foreldrene slår han hjemme..på foreldremøte.. Hva søren.. Det var ingen tegn på noe som helst og gjett om de ble satt ut! 

Og så kjefter de i tlf til barna sine selv de der utdanna folka..Hva om det var du som kjeftet..Haha... Huff..nei..

Barn skal ha det bra og godt og trygt.Men det fins søren meg grenser..Rart folk blir paranoid...

Anonymkode: e7826...101

I Norge har det blitt sånn at man skal mistenkeliggjøre foreldre for alt og uansett om de vet hva som er best for sine EGNE barn så er det feil. 

 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke glem å la deg bli #krenket hver dag, og tolk alt i verste mening. 

Anonymkode: 50413...11f

Det innlegget gjelder ikke meg, så se å slapp av.

Anonymkode: 5f9bb...cdc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du behov for skryt på helsestasjonen? Jeg er voksen og oppegående, ønsker ikke at noen skal sitte å gi meg skryt fordi jeg klarer å ta meg av mitt eget barn 🤷‍♀️

Anonymkode: feded...77f

Får man skryt betyr det at man gjør ting riktig, og At barnet derfor har det veldig bra. Selvfølgelig er det viktig. Det er også positivt å få bekreftelse på at man gjør ting riktig om man f.eks er førstegangs foreldre. 

Anonymkode: 7bd68...0ff

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får man skryt betyr det at man gjør ting riktig, og At barnet derfor har det veldig bra. Selvfølgelig er det viktig. Det er også positivt å få bekreftelse på at man gjør ting riktig om man f.eks er førstegangs foreldre. 

Anonymkode: 7bd68...0ff

Følte aldri på det behovet, men så var jeg aldri usikker på meg selv. 

Anonymkode: feded...77f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære vene... Foreldre blir bare mer og mer hårsåre 😳

Vi som helsepersonell er ikke her for å dulle med dere, men for å hjelpe, veilede og i noen tilfeller avdekke misbruk, mishandling og omsorgssvikt, kanskje fødselsdepresjon hos mor eller far - som kan komme til uttrykk på mange måter. Kanskje er ikke vedkommende i noen risikogruppe her, men mange er det, og mange må fanges opp på ulike vis. Slutt å ta alt så sjukt personlig og ikke ta en kontroll på helsestasjonen som eksamen i foreldreskills, det er ikke det det handler om. 

Anonymkode: 7a2b4...ba6

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså jordmor spurte meg direkte om jeg var utsatt for vold fra partneren min, om jeg misbrukte rusmiddler og alkohol under svangerskapet. Jeg tok ikke dette som at hun trodde eller mistenkte noe som helst, men at det er hennes jobb å stille de kjipe spørsmålene.
 

Altså, aldri har noen noen gang før eller siden spurt meg så direkte om vold i hjemmet, tenk om jeg hadde det?! Tenk om jeg bare satt på vippen til å fortelle noe og så var det endelig noen som spurte, som så meg. Jeg tenker at slike spørsmål er viktige og riktige. 

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, cattleya skrev:

Altså jordmor spurte meg direkte om jeg var utsatt for vold fra partneren min, om jeg misbrukte rusmiddler og alkohol under svangerskapet. Jeg tok ikke dette som at hun trodde eller mistenkte noe som helst, men at det er hennes jobb å stille de kjipe spørsmålene.
 

Altså, aldri har noen noen gang før eller siden spurt meg så direkte om vold i hjemmet, tenk om jeg hadde det?! Tenk om jeg bare satt på vippen til å fortelle noe og så var det endelig noen som spurte, som så meg. Jeg tenker at slike spørsmål er viktige og riktige. 

Enig. Det er mye lettere å snakke om vanskelige ting hvis man blir spurt om det enn hvis man selv må samle mot til å ta det opp på egen hånd. Det gjelder ikke bare partnervold, men pinlige sykdommer, psykiske problemer og annet som ikke alle synes er så lett å ta opp. Det er bra at de spør. Det handler ikke om at man mistenker de man spør, men om å gjøre sitt beste for å fange opp ting.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt fint å spørre om, flere helsesøstre burde tørre å snakke om dette. 
Hvorfor var det ubehagelig?

Et av mine barn brakk kragebeinet for noen uker siden. På sykehuset spurte de to ganger om hva som hadde skjedd, hvordan hun falt osv.


Og sjekket resten av kroppen for merker og sår. Spurte også barnet om hvordan hun falt.

Det var helt greit, vi hadde jo ingenting å skjule. Synes det er bra! Ble hverken krenket eller fornærmet. 

Anonymkode: 95ad9...3f2

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker man er fintfølende og en smule paranoid hvis man opplever ubehag og klager fordi noen stiller viktige spørsmål rundt omsorgen for barnet ditt. Da vi var på fireårskontroll fikk vi en haug med spørsmål vedrørende alkohol, vold, omsorgssvikt osv. Jeg svarte uten å tenke over det engang selv om fireåringen satt der. Jeg henvendte meg også flere ganger til fireåringen for å få henne til å svare på hvordan hun opplevde hverdagen hjemme. Jeg er sjeleglad noen tør å stille spørsmål og noen tør å passe på. Det er faktisk helsesykepleierenes jobb. De gangene vi har hatt utfordringer hjemme har vi tatt det opp med helsestasjonen og har fått veldig god hjelp. 

Anonymkode: 2dde6...d5d

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mykje ein kan seie om helsesyster. Mange gjer ein svært god jobb, andre er meir ubehagelege å vere med. Me har vore borte i fleire forskjellige og har ulike erfaringar. Slike spørsmål som ts fekk er sjølvsagt ubehagelege, og det å kunne snakke om slikt på ein trygg og god måte er ein kunst ikkje alle helsesystre meistrar. Det kan òg ha noko å seie at helsesyster er ei. Person su ikkje møter så ofte. Det tek tid å få kommunikasjonen på plass. Eg er glad helsesyster spør om slikt sjølv om det er ubehageleg. For nokre kan det vere nok til å skape ein refleksjon i eiga behandling av bornet.

Vårt hovudproblem med den fyrste helsesystra var at ho var ekstremt oppteken av "kurva", og alle formelle ting, som skulle vere heilt etter boka. Hadde ho snakka litt meir med kona mi, og spurt korleis ho hadde det, hadde ho kanskje oppdaga fødseldepresjonen kona mi mest sannsynleg hadde, men ikkje visste korleis utarta seg. På det området trur eg mørketala er svært store. Alle blir fortalt korleis ein blir i lykkerus når ein får den nyfødde, men etter ein svært lang og vond fødsel følte kona bare avsmak for babyen.

Fødseldepresjon er skremmande fordi den nybakte mora skammar seg sånn for å ikkje føle det alle andre fortel at er vanleg å føle. Hadde me hatt ei helsesyster som hadde betre kommunikasjon så ville dette blitt oppdaga. Etter eit halvt år hadde ho ei vikarhelsesyster som spurte dei magiske orda: Korleis har du det? Då fekk kona opna seg og det var til stor hjelp. Etterkvart då nestemann kom, skjøna ho kva som var problemet med fyrste barseltid, for denne var heilt annleis. Ubehagelege spørsmål er ein del av arbeidet til helsesyster, og takk for det, men som i alle yrker er det ulikt kor godt dei ubehagelege delene blir meistra. 

Anonymkode: 95b83...5bb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør om foreldrenes psykiske helse og trivsel i foreldrerollen.

Jeg spør om hvordan foreldrene leser sin baby og hvordan de setter grenser med sitt eldre barn.

Jeg spør om foreldrenes holdninger til tobakk, alkohol og evt andre rusmidler.

Jeg spør hvordan skilte foreldre samarbeider. 

Jeg spør foreldre hva som gjør dem sinte, og hva de gjør når de blir sinte eller stresset. Tar de hardt i barnet, kjefter de?

Jeg ber foreldrene reflektere over egne erfaringer som barn (hva ønsker de å føre videre til egne barns barndom, hva vil de gjøre annerledes?).

Jeg ønsker ikke å krenke eller mistenkeliggjøre foreldre. Noen av dere synes kanskje jeg ikke skulle spurt om slikt? Min motivasjon for å spørre er å avdekke om familien har problemer, slik at jeg kan hjelpe.

Jobben min er å bidra til å forebygge sykdom, skader og helseproblemer i vis forstand og på lang sikt.

Det er naturlig at foreldre kan bli slitne eller sinte. Det er mange som opplever depresjon i forbindelse med fødsel og barseltid. Det er foreldre som selv er blitt oppdratt på en krenkende måte og som kan utøve psykisk eller fysisk vold nærmest som en ryggmargsrefleks. Det er foreldre som sliter med rusbruk. Felles for de fleste er at de elsker barna sine og vil dem vel, men de kan trenge veiledning eller hjelp for å være den forelderen de ønsker å være. 

Anonymkode: 0546e...e96

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det forunderlige her er jo ikke helsesykepleiers spm, men at foreldrene reagerer så sterkt at de faktisk skal klage. Meget spesielt

Anonymkode: 46838...86b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...