Gå til innhold

Helsesøstre og ubehagelige situasjoner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spør om foreldrenes psykiske helse og trivsel i foreldrerollen.

Jeg spør om hvordan foreldrene leser sin baby og hvordan de setter grenser med sitt eldre barn.

Jeg spør om foreldrenes holdninger til tobakk, alkohol og evt andre rusmidler.

Jeg spør hvordan skilte foreldre samarbeider. 

Jeg spør foreldre hva som gjør dem sinte, og hva de gjør når de blir sinte eller stresset. Tar de hardt i barnet, kjefter de?

Jeg ber foreldrene reflektere over egne erfaringer som barn (hva ønsker de å føre videre til egne barns barndom, hva vil de gjøre annerledes?).

Jeg ønsker ikke å krenke eller mistenkeliggjøre foreldre. Noen av dere synes kanskje jeg ikke skulle spurt om slikt? Min motivasjon for å spørre er å avdekke om familien har problemer, slik at jeg kan hjelpe.

Jobben min er å bidra til å forebygge sykdom, skader og helseproblemer i vis forstand og på lang sikt.

Det er naturlig at foreldre kan bli slitne eller sinte. Det er mange som opplever depresjon i forbindelse med fødsel og barseltid. Det er foreldre som selv er blitt oppdratt på en krenkende måte og som kan utøve psykisk eller fysisk vold nærmest som en ryggmargsrefleks. Det er foreldre som sliter med rusbruk. Felles for de fleste er at de elsker barna sine og vil dem vel, men de kan trenge veiledning eller hjelp for å være den forelderen de ønsker å være. 

Anonymkode: 0546e...e96

Hva gjør man hvis en mor til større barn på ca. 6 og 4 år er deprimert og innrømmer at hun ikke trives i foreldrerollen? Melder man til barnevernet? Det snakkes mye om fødselsdeoresjon, men foreldre til større barn kan også være deprimerte og slite psykisk.

Anonymkode: 1a8d8...58b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 29.5.2020 den 11.53, AnonymBruker skrev:

Ikke putt ord i munnen på meg. Det jeg skrev er basert på innlegget og ikke mine egne meninger rundt tematikken.

ts

Anonymkode: 5f9bb...cdc

Har d bra?? Er vel heller å få ett lite signal at de kan sette inn fullt artilleri mot foreldrene.. skal veldig lite til hos HS... hadde heldigvis ei grei hs men har hørt om mange andre stygge historier der...

Anonymkode: 6e3cf...731

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man hvis en mor til større barn på ca. 6 og 4 år er deprimert og innrømmer at hun ikke trives i foreldrerollen? Melder man til barnevernet? Det snakkes mye om fødselsdeoresjon, men foreldre til større barn kan også være deprimerte og slite psykisk.

Anonymkode: 1a8d8...58b

Da må hun få hjelp og støtte på alle fronter. Bv er siste utvei de er flinkest på

å holde møter på møter og himla flink på å skrive møtereferat men det er lite effektivt.

Her kan HS og andre hjelpe instanser innad i kommen løse det meste har jeg sett. 

Anonymkode: 6e3cf...731

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2020 den 14.34, AnonymBruker skrev:

Aldri opplevd at hs har spurt direkte om slike ting. Forventer de at foreldre som slår barna vil svare ærlig på direkte spørsmål om dette, og så slår seg til ro med et eventuelt nei? Så vidt jeg vet, men mulig jeg tar feil, så er hs som oppgave å følge med på og vurdere om barnet blir utsatt for vold blant annet ved å se etter blåmerker og andre tegn, men ikke ved å spørre direkte på denne måten

Anonymkode: 97658...083

Jeg jo jobber i BUP og vi spør alltid om vold. Noen foreldre bekrefter da at de har brukt vold mot sine barn. Noen barn bekrefter vold selv om foreldrene sitter i rommet. Synes det er utrolig viktig å spørre, for noen svarer faktisk ærlig på det. 

Anonymkode: be7d8...511

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg jo jobber i BUP og vi spør alltid om vold. Noen foreldre bekrefter da at de har brukt vold mot sine barn. Noen barn bekrefter vold selv om foreldrene sitter i rommet. Synes det er utrolig viktig å spørre, for noen svarer faktisk ærlig på det. 

Anonymkode: be7d8...511

Vi fikk også det spørsmålet på bup. Mannen innrømmet at han har vært nær ved å slå noen ganger, og da fikk vi satt opp flere timer hvor han fikk hjelp til å finne ut av hva som trigger ham og hvordan han kan håndtere/forebygge de situasjonene. Han har aldri slått, men det kan godt hende han hadde gjort det før eller senere uten den hjelpen, så jeg er veldig glad for at de stilte spørsmålet.

Anonymkode: a85b1...7a1

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man hvis en mor til større barn på ca. 6 og 4 år er deprimert og innrømmer at hun ikke trives i foreldrerollen? Melder man til barnevernet? Det snakkes mye om fødselsdeoresjon, men foreldre til større barn kan også være deprimerte og slite psykisk.

Anonymkode: 1a8d8...58b

Da støtter man mor, foreslår at hun kontakter fastlegen sin og får henvisning til psykolog, tilbyr henne kanskje samtaler på helsestasjonen inntil videre. Er det alvorlig om man i tillegg er f.eks. alene med barna kan man få avlastningshjem slik at forelderen har mulighet til å hente seg inn. Synes altfor mange snakker om å "melde til barnevernet" som om det er noe negativt. De aller fleste som har kontakt med barnevernet har ikke blitt meldt inn, de har tatt kontakt selv fordi de trenger hjelp. Og det aller meste av arbeidet barnevernet gjør er ikke å etterforske foreldre eller ta barn fra foreldre, det er å tilby og administrere ulike hjelpetiltak som kurs, avlastning osv osv. 

Anonymkode: c1516...105

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

Da støtter man mor, foreslår at hun kontakter fastlegen sin og får henvisning til psykolog, tilbyr henne kanskje samtaler på helsestasjonen inntil videre.

Så med andre ord bare et irriterende mellomledd og tilbud om noe helsesøstre ikke har kompetanse på. 

Husker første hjemmebesøk vi hadde, dette er riktignok 5 år siden så håper det har endret seg. Hs hilste ikke på baby, men tok opp et spørreskjema som bestod av spørsmål som "bruker dere narkotika?", "drikker dere foran barna?", "har dere diagnoser knyttet til psykisk helse?". Hadde jeg vært litt eldre/tøffere og vært klar over at hs var et frivillig tilbud hadde jeg kastet henne rett ut. Vi er avholds, har aldri rørt narkotika og har ingen psykiske problemer, men det handler om første møte og hvordan man spør også mener jeg.

Hs ga deretter råd som var det motsatte av hva lege og barnepleiere på sykehuset sa (ang mating/delamming, vitaminer og vekking). Vi valgte å høre på sykehuset og mistrivdes på helsestasjonen hele tiden. Da jeg sa vi måtte flytte en time pga operasjon hos mannen men at det hadde vært fint om de kunne ringt meg da jeg hadde noen spørsmål (ikke vaksine eller lege på denne timen) fikk jeg beskjed om at de satte opp ny time om 2 uker og at de måtte ta grep om vi ikke møtte. 

Da ringte jeg sekretæren og ga beskjed om at vi bytter helsestasjon. Fikk plass på en 10min lengere unna og møtte en kjempekoselig dame som brydde seg om ungen og at vi hadde det bra. 

Anonymkode: 13fd5...5cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Så med andre ord bare et irriterende mellomledd og tilbud om noe helsesøstre ikke har kompetanse på. 

Husker første hjemmebesøk vi hadde, dette er riktignok 5 år siden så håper det har endret seg. Hs hilste ikke på baby, men tok opp et spørreskjema som bestod av spørsmål som "bruker dere narkotika?", "drikker dere foran barna?", "har dere diagnoser knyttet til psykisk helse?". Hadde jeg vært litt eldre/tøffere og vært klar over at hs var et frivillig tilbud hadde jeg kastet henne rett ut. Vi er avholds, har aldri rørt narkotika og har ingen psykiske problemer, men det handler om første møte og hvordan man spør også mener jeg.

Hs ga deretter råd som var det motsatte av hva lege og barnepleiere på sykehuset sa (ang mating/delamming, vitaminer og vekking). Vi valgte å høre på sykehuset og mistrivdes på helsestasjonen hele tiden. Da jeg sa vi måtte flytte en time pga operasjon hos mannen men at det hadde vært fint om de kunne ringt meg da jeg hadde noen spørsmål (ikke vaksine eller lege på denne timen) fikk jeg beskjed om at de satte opp ny time om 2 uker og at de måtte ta grep om vi ikke møtte. 

Da ringte jeg sekretæren og ga beskjed om at vi bytter helsestasjon. Fikk plass på en 10min lengere unna og møtte en kjempekoselig dame som brydde seg om ungen og at vi hadde det bra. 

Anonymkode: 13fd5...5cf

Svar til det første du skriver; Helsestasjonen har den unike posisjonen at de møter nesten alle småbarnsforeldre, og har da mulighet til å fange opp der det er behov for ekstra veiledning og støtte, noe kan man hjelpe med selv og noe henviser man videre til de som har bedre kompetanse rundt eventuelle utfordringer. Er ikke det bra at barn og foreldre får hjelp og støtte så barna får best mulig oppvekst? 
Hvordan tenker du ellers disse fam skulle bli fanget opp før barnehage og skole? 
 

Anonymkode: 59a4d...c60

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legge til noe fra forrige innlegg; de som er virkelig opptatt av barna og hvordan de har det, vil ikke omtale helsestasjonen som et irriterende mellomledd, men som et nødvendig ledd i en kjede der barn blir sett og hørt. 

Anonymkode: 59a4d...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Svar til det første du skriver; Helsestasjonen har den unike posisjonen at de møter nesten alle småbarnsforeldre, og har da mulighet til å fange opp der det er behov for ekstra veiledning og støtte, noe kan man hjelpe med selv og noe henviser man videre til de som har bedre kompetanse rundt eventuelle utfordringer. Er ikke det bra at barn og foreldre får hjelp og støtte så barna får best mulig oppvekst? 
Hvordan tenker du ellers disse fam skulle bli fanget opp før barnehage og skole? 
 

Anonymkode: 59a4d...c60

De har ikke fanget opp noe på mine, hverken helsesøster eller lege. Sagt vi ikke skal bekymre oss, da har vi dratt til fastlege og fått henvisning hvor vi fikk undersøkelser og medisin. Litt dårlig syn oppdaget vi også selv, og vi dro privat til fysio(manuellterapeut) for å få hjelp der. Så for oss kunne hs ha blitt en falsk trygghet, mao veldig glad jeg ordnet det selv og ikke hørte på de. 

Tenker foreldre selv har ansvar for å ta barna til lege, fysio o.l selvfølgelig. 

Hvorfor er det vanskelig for deg å godta at noen helsestasjoner og helsesøstre er dårlige? Skrev jo at vi fikk en hyggelig dame etter bytte.

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Bare legge til noe fra forrige innlegg; de som er virkelig opptatt av barna og hvordan de har det, vil ikke omtale helsestasjonen som et irriterende mellomledd, men som et nødvendig ledd i en kjede der barn blir sett og hørt. 

Så du mener ikke jeg virkelig bryr meg om barna mine selv etter å ha lest om mine erfaringer med helsestasjonen? For oss har det kun vært til bry og helt unødvendig.

Anonymkode: 13fd5...5cf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke fanget opp noe på mine, hverken helsesøster eller lege. Sagt vi ikke skal bekymre oss, da har vi dratt til fastlege og fått henvisning hvor vi fikk undersøkelser og medisin. Litt dårlig syn oppdaget vi også selv, og vi dro privat til fysio(manuellterapeut) for å få hjelp der. Så for oss kunne hs ha blitt en falsk trygghet, mao veldig glad jeg ordnet det selv og ikke hørte på de. 

Tenker foreldre selv har ansvar for å ta barna til lege, fysio o.l selvfølgelig. 

Hvorfor er det vanskelig for deg å godta at noen helsestasjoner og helsesøstre er dårlige? Skrev jo at vi fikk en hyggelig dame etter bytte.

Så du mener ikke jeg virkelig bryr meg om barna mine selv etter å ha lest om mine erfaringer med helsestasjonen? For oss har det kun vært til bry og helt unødvendig.

Anonymkode: 13fd5...5cf

Jeg svarte kun ifht til det første du skrev som var en kommentar til en som skrev hvordan helsesøster henviser videre! Selv om du ikke var fornøyd, og det tviler jeg ikke på, det er alltid noen som ikke passer til jobben sin, så er det andre som er det! Jeg oppfattet som du snakket generelt, og svarte ut fra det! At du kan ha opplevd det sånn i din situasjon har jeg ingen problemer å tro på! 

Anonymkode: 59a4d...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jo, barn og foreldre skal selvfølgelig få den hjelpen de fortjener. Men man skal heller ikke stole blindt på helsesøstre fordi det er mange som ikke kan jobben sin eller kommer med utdaterte råd, og da er det greit å vite at man henvende seg til spesialister som er mye mer kompetente dersom helsestasjonen ikke tilbyr det de bør tilby.

Anonymkode: 5f9bb...cdc

Ryddet for sitat av slettet innlegg. Perelandra, mod. 

Endret av Perelandra
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jo, barn og foreldre skal selvfølgelig få den hjelpen de fortjener. Men man skal heller ikke stole blindt på helsesøstre fordi det er mange som ikke kan jobben sin eller kommer med utdaterte råd, og da er det greit å vite at man henvende seg til spesialister som er mye mer kompetente dersom helsestasjonen ikke tilbyr det de bør tilby.

Anonymkode: 5f9bb...cdc

Dette!

Anonymkode: 172ad...4fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jo, barn og foreldre skal selvfølgelig få den hjelpen de fortjener. Men man skal heller ikke stole blindt på helsesøstre fordi det er mange som ikke kan jobben sin eller kommer med utdaterte råd, og da er det greit å vite at man henvende seg til spesialister som er mye mer kompetente dersom helsestasjonen ikke tilbyr det de bør tilby.

Anonymkode: 5f9bb...cdc

Er helt enig her👍

Anonymkode: 59a4d...c60

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.5.2020 den 11.31, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere om dette? Er det sånn at dagens helsesøstre skal spre frykt rundt seg så folk gruer seg til hver eneste HS-time?3EBAF8FA-F6EA-4B32-A49E-14420C6BD5F1.thumb.jpeg.68dbae6e8ee78d74022650aa8b576c85.jpeg

Anonymkode: 5f9bb...cdc

Det er dessverre slik at det finnes mange HS som ikke burde være det! Har selv opplevd en HS som ikke gjorde jobben sin, hun ønsket bare og se etter feil og Gjøre oss usikre som unge ferske foreldre. det var en stor belastning har nå 2 nydelige barn og er gravid med nr 3 har heldigvis flyttet og fått en HS som gir meg selvtillit og trygghet I rollen som ung mor.

Anonymkode: 172ad...4fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er vel pliktig til å stille diverse spørsmål og ta opp tema om vold?

Uansett vil jeg si kroppsspråk og bruk av stemmen har mye å si. Ble det sagt på en litt arrogant ovenfra og ned - måte? Litt surt? Eller smilte helsesøsteren og spurte på en vennlig måte, litt mer som at hun ønsket å høre og evt veilede?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, sølvdryss skrev:

De er vel pliktig til å stille diverse spørsmål og ta opp tema om vold?

Uansett vil jeg si kroppsspråk og bruk av stemmen har mye å si. Ble det sagt på en litt arrogant ovenfra og ned - måte? Litt surt? Eller smilte helsesøsteren og spurte på en vennlig måte, litt mer som at hun ønsket å høre og evt veilede?

Tror du folk hadde reagert hvis helsesøstrene spurte på en vennelig måte?

Anonymkode: 5f9bb...cdc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den helsesøsteren virker veldig flink. Hun åpner opp for at foreldrene kan få snakke om alt. Ikke bare at alt er helt perfekt og barnet er et englebarn. Å ha ett barn kan være tøft innimellom og da er det godt å kunne snakke om det. Åpenhet er viktig og det forebygger.  

Anonymkode: 77eae...f7c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/29/2020 at 11:47 AM, Eevee said:

Jeg er helsepersonell selv, så kanskje jeg ikke helt ser det kritikkverdige/sårende i det helsesøster sa? Men jeg ser ingenting feil med kommunikasjonen? Hun spør om signalene til babyen for å høre litt refleksjon rundt barnets språk og foreldrenes evne til å se barnet. Da kan man fint svare at «ja, vi leser hva barnet ønsker nå :)» og forklare litt hva barnet ønsker for å vise at man har felles forståelse. Hvorfor bli så krenket over det? Evt si at «ja, vi føler vi leser henne godt og der hennes behov. Vi føler ikke vi trenger veiledning på det området :)» og ferdig med det?

Barnemishandling mot barn skjer hyppig. 3/10 jenter og 4/10 gutter. Helsesøster ønsket nok å få informasjonen ut og at fysisk vold lett kan skje uten at man egentlig er klar over det selv. Jeg syns det nesten er tøft hun tørr å ta opp disse temaene da det er såpass ubehagelig å stå i - likevel åpnet hun opp for samtale rundt og å sette ord på ting svært få tørr å ta opp.

Passiv barnemishandling (omsorgssvikt) som mangelfull sikring, mangelfullt tilsyn, fysisk omsorgssvikt, emosjonell omsorgssvikt ol. er alle temaer helsepersonell må bli flinkere til å snakke om uten at foreldre skal gå rett i forsvar eller melde den ansatte inn til kommunen. Det handler om dialog. Om å få tematikk som dette ut i landskapet, på tross av ubehageligheter og følelsesmessig sårbarhet.

Hun beskyldte dem ikke, hun ønsket dialog rundt et ekstremt viktig tema :) 

Er det virkelig 35 % av barn som blir utsatt for fysisk vold? Det var ett ekstremt høyt tall, og hvis så er riktig har vi et stort problem i Norge.

Anonymkode: 18b34...d33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...