Gå til innhold

Mannen kjempesur fordi jeg kjøpte tøy til min nevø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har normal god økonomi og gode jobber begge to. Og har det meste (bolig, bil, utdanning på plass). Jeg har en søster som nettopp har vært igjennom et samlivsbrudd og hun står litt på bar bakke. Søsteren min har også en liten gutt, altså min nevø som skal begynne i barnehage nå i høst. 
 

Søster hadde vært bekymret for barnehagestart fordi hun hadde dårlig råd og klær og utstyr til barnehagen kostet en del. Jeg tenkte at jeg skulle være grei, så jeg kjøpte inn det han trengte til barnehagen. Her var det snakk om vinterdress,  fleecetøy, parkdress, regndress, votter, lue og samt andre ting han trengte til barnehagen. Dette kostet meg rundt 1500kr (bestilte fra nett og fikk det levert til søstera mi). Tenkte dette var en fin ting å gjøre ikke minst for nevøen min som trenger alt dette. 
 

Når søstera mi fikk dette ble hun så glad at hun fikk tårer i øynene. Dette var virkelig stort for henne, for å takke oss var hun innom med en kake og en liten blomst. Mannen min ble da kjempesur og sa at jeg måtte avtale med han før jeg ga så «store» gaver. Han mente også at søstera mi hadde satt seg selv i den kjipe situasjonen med samlivsbrudd og dårlig økonomi, så hun måtte rydde oppi det selv. Ikke vårt ansvar å holde hennes unge med tøy. Han sa også at jeg ikke trengte å kjøpe nytt tøy, kunne ha kjøpt en billig klespakke på Finn.no. Og at jeg burde spart pengene til vårt eget barn, barnet vårt er bare noen måneder gammel og det er lenge til han skal begynne i barnehagen. 
 

Nå er mannen sur på meg, og mener at jeg gikk langt over streken. Men jeg er sur på mannen min, hvorfor er så feil å hjelpe et familiemedlem som sliter? Når vi har så god så de 1500 kronene spiller ingen rolle. Jeg synes mannen er egoistisk og smålig.  

Hva synes dere? 

 

Anonymkode: 18de7...cd2

  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi kjøpte brukt tøy på finn.no

Jeg kan på en måte forstå mannen din, men på samme tid så tenker jeg "er det så fælt å være medmenneskelig?" 

Har dere delt økonomi så er det jo greit å ta det opp før man handler. 

Har dere sepparat (noe som virkelig anbefales) så har han vel ingenting å skulle si så fremt det ikke går ut over han.

Anonymkode: 615df...304

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har normal god økonomi og gode jobber begge to. Og har det meste (bolig, bil, utdanning på plass). Jeg har en søster som nettopp har vært igjennom et samlivsbrudd og hun står litt på bar bakke. Søsteren min har også en liten gutt, altså min nevø som skal begynne i barnehage nå i høst. 
 

Søster hadde vært bekymret for barnehagestart fordi hun hadde dårlig råd og klær og utstyr til barnehagen kostet en del. Jeg tenkte at jeg skulle være grei, så jeg kjøpte inn det han trengte til barnehagen. Her var det snakk om vinterdress,  fleecetøy, parkdress, regndress, votter, lue og samt andre ting han trengte til barnehagen. Dette kostet meg rundt 1500kr (bestilte fra nett og fikk det levert til søstera mi). Tenkte dette var en fin ting å gjøre ikke minst for nevøen min som trenger alt dette. 
 

Når søstera mi fikk dette ble hun så glad at hun fikk tårer i øynene. Dette var virkelig stort for henne, for å takke oss var hun innom med en kake og en liten blomst. Mannen min ble da kjempesur og sa at jeg måtte avtale med han før jeg ga så «store» gaver. Han mente også at søstera mi hadde satt seg selv i den kjipe situasjonen med samlivsbrudd og dårlig økonomi, så hun måtte rydde oppi det selv. Ikke vårt ansvar å holde hennes unge med tøy. Han sa også at jeg ikke trengte å kjøpe nytt tøy, kunne ha kjøpt en billig klespakke på Finn.no. Og at jeg burde spart pengene til vårt eget barn, barnet vårt er bare noen måneder gammel og det er lenge til han skal begynne i barnehagen. 
 

Nå er mannen sur på meg, og mener at jeg gikk langt over streken. Men jeg er sur på mannen min, hvorfor er så feil å hjelpe et familiemedlem som sliter? Når vi har så god så de 1500 kronene spiller ingen rolle. Jeg synes mannen er egoistisk og smålig.  

Hva synes dere? 

 

Anonymkode: 18de7...cd2

Samboeren min hadde gjort det samme du har gjort. Uansett hva han mener om vedkommende så er det et uskyldig barn involvert og det var barnet du hjalp. 

Anonymkode: 7fbfe...054

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen din reagerte som en dust. Om han pleier å være så smålig hadde jeg revurdert eventuelle planer om barn med ham. Engangshendelse så hadde jeg ført det på hadde en dårlig dag/ tabbekvote. 

Anonymkode: 64264...787

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis jeg vil bruke 1500 kroner på nevøen min, så gjør jeg det. Er mine penger. Men dere har kanskje helt felles økonomi?

Anonymkode: dc549...ab0

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike ting er grunnen til at såkalt felles økonomi er en tullete idé.

Anonymkode: 3c9a0...37f

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var flott gjort jeg, neste gang kan det være dere som trenger en håndsrekning. Synes generelt man må hjelpe venner og familie så godt en kan.  

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så mange gjerrige og empatiløse folk der ute. Mannen din er tydeligvis en av de. Skylde seg selv pga samlivsbrudd liksom.

Anonymkode: d63d7...83b

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars dine barn. Han kommer til å være like gjerrig der.  Veldig fint gjort av deg det du gjorde for din søster. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Altså hva? 1500? Kunne forstått 15.000, men 1500 kr?

Jeg kjøpte gavekort på mat til 1000 kr til en venninne som var i samme situasjon. Og han var en dass som var utro og dumpet henne ut av det blå etter 14 år sammen. 
 

Uansett så fortjener ingen å føle at de sitter alene og fortapt. Å vise kjærlighet, empati og gi litt når en har mer enn en andre er faktisk en fin egenskap. Det hadde vært noe annet om en ble utnyttet og manipulert, men å gi en hånd til noen som er langt nede er aldri galt.

Endret av WhisperingWind
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde blitt skikkelig irritert om samboer hadde blitt sur for en slik ting. Her har vi felles økonomi, og om jeg gir penger eller kjøper noe til familiemedlemmer så blir ikke han sur, det gjør ikke jeg heller.

Jeg synes du gjorde det riktige valget, om dere har pengene til det, så var det en fantastisk ting å gjøre, av deg. For et fint medmenneske du er, søsteren din er heldig som har deg ❤️ Nå kan lille begynne i barnehagen uten at mor skal slippe og grue seg, for å ikke ha råd til alt!🙏🏼
 

Anonymkode: 4ee1f...11a

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fantastisk gjort av deg!👍🏻❤️

Anonymkode: 4ee1f...11a

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felles økonomi elle rikke, mannen din er en dust - greit nok at du kanskje kunne nevnt for han at du kommer til å gjøre dette men det er ikke slik at han skal ha noe veto i forhold til hva du bruker penger på. Her ville jeg faktisk satt meg ned og forklart at det er ditt valg når dere har økonomi til det enten dere har felles eller delt økonomi. Jeg syns omtanke er mye mer tiltrekkende enn furting.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen din reagerte som en dust. Om han pleier å være så smålig hadde jeg revurdert eventuelle planer om barn med ham. Engangshendelse så hadde jeg ført det på hadde en dårlig dag/ tabbekvote. 

Anonymkode: 64264...787

Ser du allerede har barn med ham. Trekker tilbake det ned å revurdere og håper han ikke er like kjip med egne barn. 

Anonymkode: 64264...787

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Uansett om dere har felles økonomi, så burde du ha råderett over 1500 kr uten hans tillatelse. Hender det ikke at han bruker 1500 og over uten å spørre deg? Samma for han vel om du brukte pengene på klær til din nevø, eller nye støvletter til deg selv.

Og han scorer ikke akkyrat poeng for å være raus, empatisk og grei når ikke engang deres egen nevø kan ivaretas i en spesiell situasjon.

Anonymkode: 8ec0c...d85

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er en god søster og en god tante! Jeg synes samboeren din overreagerer så til de grader. Jeg hadde gjort akkurat det samme i din situasjon. Å påstå at din søster har satt seg selv i denne situasjonen er drøyt å påstå. Samlivsbrudd med påfølgende økonomiske utfordringer kan skje alle.

Anonymkode: 109c4...c00

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første tanke her er at han har forbruksgjeld du ikke vet noe om. At han er uærlig med deg om økonomien sin. Eller deres, hvis dere har felles økonomi. Ikke at saken blir bedre hvis det er sånn altså. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er for sær til å ha felles økonomi med noen. Tror du han er redd for samlivsbrudd selv, siden han er så smålig? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...