Gå til innhold

Mannen kjempesur fordi jeg kjøpte tøy til min nevø


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Boron

La han surke til krampen tar han. Det er en filleting å surke over, og en fin gest ovenfor din nevø og søster, som trenger det. Han kommer til å innse det tilslutt, foreløpig markerer han bare seg. Overse det, og svar han når han tar det opp. Si at du ville gjort det igjen en gang til, og spør han hvor lenge han har tenkt å surke over det, slik at du har noe å forholde deg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Derfor anbefaler jeg “gjøre hva en vil» konto når en har felles økonomi. Så slipper en denne type diskusjoner. Og minst like viktig, slipper å spørre om «lov» når en skal handle noe. 

Anonymkode: c3c0a...62c

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fint gjort av deg! ❤️ Og smålig av mannen.

Dette er grunnen til at jeg i tidligere forhold, selv ved felles økonomi, har satt av en sum i måneden til privat bruk. Da kan jeg selv spare pengene, bruke de på hva jeg vil, uten at partner kan si en dritt. Eksen min shoppet til seg selv for alle pengene sine, mens jeg sparte masse (og kom meg ut av det forholdet).

Så hvis det er et stort problem, foreslå at dere setter av 500-3000 kr hver i måneden som går på separate private kontoer, som dere selv bestemmer over. Den andre har ikke tilgang til kontoen, og kan ikke si en ting på hva pengene går til :)

Anonymkode: cbb4e...3f5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fellesøkonomi, og en ganske raus sådan. Vi "spør"/diskuterer (personlige)utgifter på mer enn ca.5000,- og informerer hverandre om (ikke-vanlige) utgifter på 1000-5000. altså, jeg kan nevne jeg har kjøpt meg noen klær, men ikke en t-skjorte på HM, og nevner det definitivt hvis handleturen endte med bl.a. en kåpe til 3000,-, jeg nevner det kanskje ikke hvis jeg handlet mat, strømpebukser og undertøy, noen nødvendige bursdagsgaver og en dyr krem, og det tilsammen ble 3000,- , da sier jeg bare jeg handlet. Eller var hos frisøren. For eks "jeg fikset bursdagsgave til nevø".

Men en slik utgift utenom det vanlige, som så tydelig bare var fra deg, det ville jeg nevnt. "Jeg har tenkt å kjøpe, fordi." Så kunne han spurt på forhånd: blir ikke det veldig dyrt da, er det nødvendig?" Så kunne du svart: "Jeg velger det, jeg ønsker det" og dere hatt en samtale rundt det. Det var raust av deg, han ville ikke valgt å være like raus. Men kanskje er han ikke så nær din søster (naturlig det), eller han er veldig flink med penger (finn-pakke osv er jo ikke dumt), han er kanskje redd det skal utarte seg og bli en vane, han er kanskje bare sur fordi han ikke visste det på forhånd. Han har kanskje tenkt å være veldig smart og økonomisk når det gjelder innkjøp til deres eget barn, og han syns tydeligvis du var råflott. Da syns han det. 
Forsøk å ikke gjør dette til en konflikt som omhandler hele hans forhold til din familie, eller hele deres økonomi, eller nevø vs eget barn. Det var en engangshendelse. Veldig snilt av deg. Han er ikke like raus. Ok.

 

Anonymkode: 435c8...8cd

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns dette var veldig fint gjort av deg, og imponert over hvor mye du fikk for de 1500,-. Du kunne kanskje nevnt det til samboeren, men måten han håndterte på, og å skylde på søsteren din for samlivsbrudd var bare ufint. 

Anonymkode: 3c5ac...ca4

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva synes dere? 

Anonymkode: 18de7...cd2

For meg, så skal jeg ærlig innrømme at jeg hadde vurdert skilsmisse om jeg var deg. For en idiot du er sammen med. Jeg har ikke ord. Hvordan går det å være så iskald og hånlig? Dessuten, hva i alle dager har han å blande seg med i hva du bruker pengene på? Sitter han og sutrer på samme måte om du kjøper deg et par sko? Ny veske? Noen klær? 1.500 kr er jo småpenger for de fleste. 

Anonymkode: 0135b...c01

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier han å spørre deg hver gang han kjøper noe til seg selv i den prisklassen?

Det var snilt av deg å hjelpe nevøen din. Av og til er samlivsbrudd HELT nødvendig, og ikke en situasjon man frivillig har satt seg i.

Hvis søsteren din røyker/snuser, fester, kjøper seg nye/dyre klær hun absolutt ikke trenger, så forstår jeg mannen din 100%. Det er kjipt å spandere klær på andres barn, så foreldrene får 1500 ekstra å sløse bort på seg selv (jeg regner med at dette ikke er tilfellet her).

Anonymkode: 4ace9...d34

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med de fleste her. Du kunne godt ha fortalt om det, men jeg synes det var en fin ting å gjøre. Ikke mye penger. 

Anonymkode: 7c605...79d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, han er en idiot.

Vi har også ok råd, felles økonomi. Men mannen min blander seg da ikke inn i om jeg bruker 1500 på klær (til meg selv eller andre). 15.000 ville vært noe annet 

Anonymkode: 3f81d...211

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det var fint gjort av deg og hjelpe søsteren din. Min søster har og hjulpet meg av og til når jeg var i pengeknipe. Så lenge du har råd og ikke går på bekostning av egen økonomi så kjør på. 

Anonymkode: 382b6...71b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår begge, litt. Har man felles økonomi er det en vanlig ting å diskutere. Jeg har også en stor motvilje mot å hjelpe folk som selv har satt seg i en vanskelig, økonomisk, situasjon. (sier ikke det er tilfelle her), så jeg klarer bare ikke spandere på de som for hundrede gang har tom lommebok på slutten av måneden.

Samtidig, dette var et veldig lavt beløp, og noe selvråderett må man ha selv med felles økonomi. 

Har selv felles økonomi med mannen. Nevner innkjøp på 5000+ kroner. Som regel sier han (eller jeg om det er motsatt) "det fortjener du". Sier man "trenger vi virkelig det?" diskuterer vi, og blir raskt enige. Krangler i det hele tatt aldri om økonomi. Men - hadde samtidig blitt skuffet om dyre ting plutselig dukker opp, da det også er mine midler han bruker, greit å ha det forankret først. Og det hadde jeg forsåvidt også blitt den gang vi hadde separat økonomi - for det ville jo gått utover ting som egenkapital til bolig, hvor dyr ferie vi kan dra på, med mer. 

Anonymkode: be2c0...652

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har felles økonomi, og snakker derfor sammen om større innkjøp. Men 1500kr. ser jeg faktisk ikke på som en stor sum som må drøftes. Sånn hadde jeg ikke orket å leve. Hvis man ikke kan bruke 1500 på søsteren din én gang, så hadde jeg følt meg ganske overvåket. 

Anonymkode: c74c0...5ab

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint gjort av deg ♥️ Mannen min spanderte mat i julestria på en "ny", ung enke i økonomisk krise med 3 barn + gavekort på måltid ute. Ble to tre tusen ut av den gjerningen. Ville ikke falt meg inn å bli sur for et par tusen kroner. 

Må legge til at vi har felles økonomi og god økonomi. Forstår at at andre kunne ha reagert på det beløpet. Men dama trengte absolutt de kronene mer enn det vi gjorde den jula. Den takknemligheten hun og barna viste da han lot henne plukke ut hva hun ville på matbutikken var verdt det 🥰 

Hadde det kostet 5000 kr+ hadde jeg ønsket å bli drøftet med derimot. 

Anonymkode: 557fb...dfc

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen og jeg har fellesøkonomi. Jeg hadde blitt glad om han hadde hjulpet søsteren sin slik du gjorde, men jeg hadde forventet at han hadde snakket med meg om det først. Vi har romslig økonomi, men vi er bevisst hva vi bruker penger på og snakker alltid sammen før vi bruker litt større beløp utenfor budsjettet. 

Anonymkode: f562a...025

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kanskje det er mer det å ikke bli inkludert en selve kronebeløpet, tenker jeg sånn umiddelbart, hadde ikke vært unaturlig, om ikke å diskutere det, så nevnt det i kveldssamtalen at en har kjøpt ny park dress til nevøen .

Endret av Apis
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har dere felles økonomi? I så fall burde du vel snakket med han først (hvis det er begges penger), men syns uansett at han bare burde mene det var pent gjort av deg. 

Om det bare var dine penger er han uansett en dust. 

Anonymkode: 6e7da...003

Felles økonomi betyr ikke at man må «søke om» å få bruke penger. Vi har felles økonomi, men jeg vet Ikke alt kona bruker penger på. det bryr jeg meg ikke så mye om heller. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1500 kroner på en fornuftig gave må jo være greit så lenge økonomi er normal. Uavhengig av valg din søster har tatt er jo dette en gave som går første og fremt til barnet. 

Anonymkode: 93657...4cc

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner med at dere uansett vil få en del klær i retur fra henne da deres barn er yngre😁

Men jeg støtter at du hjelper søsteren din økonomisk gjennom en vanskelig periode uansett😁

Anonymkode: 3da1e...e61

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...