Gå til innhold

Bror og jeg får bo hjemme for å spare egenkapital, men blir forskjellsbehandlet..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Jeg er over myndighetsalderen og vet derfor at jeg kommer til å få pes for dette innlegget. Jeg er klar over at foreldrene mine ikke må forsørge meg og er veldig takknemlig for at jeg får bo her, men må lufte dette likevel. 

Greia er det at både jeg og broren min får bo gratis hos foreldrene våres for å spare opp egenkapital til bolig.
Jeg går medisinstudiet og jobber ved siden av i feriene. Er flink med penger og sparer opp alt i BSU. Betaler pensumbøker, klær, busskort osv. selv. 
Broren min på sin side prøvde seg på et studie (foreldrene mine "tvang" han etter flere sløste friår), men droppet ut etter første semester da han ikke taklet å bo på hybel langt hjemmefra. Han var hjemme hver helg.  Etter at han droppet ut, begynte han å jobbe deltid og bruker pengene han tjener på merkeklær, fylla og annet gøy. 

Han fikk seg kjæreste ved studiestedet og hun er hos oss så og si hver dag - fem av syv dager i uken. Overnatter fra torsdag til søndag som oftest. Dette har foregått i tre år nå. Og jeg er så lei. Så lei av å ha en fremmed i hus og høre bråket deres. Det er lytt her og de tar null hensyn. Hører deres sexlyder, en 30-40 min lang dusjing på nattetid (når jeg må opp og tidlig på praksis dagen etter), høylytt musikk og lyd fra netflix uansett tiden på døgnet.

Vi er ikke nordmenn og kommer fra en kultur der kjønnsforskjellene er enorme.Jeg er heldig med mine foreldre, de er mer moderne.
Det vil si at jeg får lov til å drikke og feste med venner så lenge jeg kommer meg trygt hjem, bli kjæreste med den jeg ønsker (men at han får overnatte her er forbudt - denne regelen gjelder ikke for broren min som dere ser :) :)), bestemmer altså det meste selv. De forventer at jeg bidrar litt med husarbeid når jeg er ferdig med skolearbeid, altså hjelpe til med middagen og vasking av hus. Jeg bidrar selvfølgelig ikke fordi jeg føler jeg må, men fordi det faller meg naturlig. Broren min på sin side gjør ingen ting. Han og dama skyller de to asjettene de har brukt til å spise middag og legger det på kjøkkenbenken - altså er det enten meg eller foreldrene mine, som må vaske resten. 

Har tatt opp problemet flere ganger, og foreldrene mine er forståelsesfulle for at jeg blir frustrert. De forsvarer alt med at "i vår kultur er det frekt å begrense en gjest sine besøkstider" og videre "du leser jo på lesesalen, så det går ikke ut over skolen din". De har sagt til han gang på gang at han må ta hensyn til meg. Han hører ikke etter. Jeg blir gal av å ha en fremmed i hus og å måtte tilbringe kveldene på rommet mitt med ørepropper fordi de ikke tar hensyn. Jeg blir sliten etter flere timer på lesesalen og alt jeg vil er å slappe av når jeg kommer hjem.

Jeg vet at jeg kan flytte ut og bo for meg selv. Det er ingen menneskerett å få bo hos sine foreldre etter fylte 18. Jeg syns likevel det er så urettferdig at jeg må forskyve boligdrømmen med flere år, kun fordi de ikke setter grenser på broren min. Han får jo i utgangspunktet en fordel ved at han får bo hjemme fordi han har det som plommen i egget (og dermed får spart mer til bolig, hvis det var slik at han ikke sløste inntekten sin.  

Er jeg helt urimelig her? Har jeg noen alternativer?

Anonymkode: 28878...333

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alternativene dine er; flytt ut, eller bit i det sure eple og bo hjemme så du får goden ved å kunne spare mer og raskere kjøpe bolig. 

det høres ikke ut som at dette kommer til å forandre seg, noen sinne. 

Anonymkode: 73fcd...da6

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at de ikke ha sparket han ut for lenge siden. 

Greit å bo hjemme da man studerer for å spare penger, men å bo hjemme  og ha en deltidsjobb og null ambisjoner om noe mer og i tillegg ikke gjøre noe hjemme og forstyrre resten av huset gjennom hele døgnet uten å ta hensyn, da hadde han faktisk fått beskjed om å skjerpe seg eller flytte ut

Anonymkode: 3c7cc...be8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge foreldrene dine syns det er ok i sitt hjem så er det ikke så mye du kan gjøre. Men du har jo rommet ditt, så tenk at du bor i et støyete kollektiv og start å tell ned til avreise 😊

Anonymkode: 1a81a...73d

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilket land har du opprinnelse fra? Er det øst-europa?

Anonymkode: 10345...24f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Fremmed», de har vært sammen i flere år. Høres ut som at du ikke liker dama til broren din. 

Anonymkode: 62e78...1c0

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvilket land har du opprinnelse fra? Er det øst-europa?

Anonymkode: 10345...24f

Det spiller vel ingen rolle hvor foreldrene opprinnelig er fra, poenget her er at TS opplever en problematisk forskjell i hvordan broren og hun behandles med tanke på oppgaver og respekt fra foreldrene - selv om jeg tror de respekterer henne mer enn broren når alt kommer til alt. 

TS - hvis du ikke orker bo der, finn deg en hybel - det er utvilsomt bedre å ha det bra enn å ha mye penger på bok. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt det opp med broren din? Er han mye yngre enn deg? Jeg skjønner godt at det frustrerende med så mye "bråk" til alle døgnets tider, men det eneste du kan gjøre for å forbedre situasjonen er å snakke med broren din. Kanskje dere kan få til en god samtale? 

 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket land har du opprinnelse fra? Er det øst-europa?

Er det viktig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RødeFare

Tror ikke du klarer å endre denne situasjonen hjemme. Men trøsten din får være at selv om det kanskje føles som de er greiere med han, er det du som virkelig holder på å lykkes her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Rant skrev:

Har du tatt det opp med broren din? Er han mye yngre enn deg? Jeg skjønner godt at det frustrerende med så mye "bråk" til alle døgnets tider, men det eneste du kan gjøre for å forbedre situasjonen er å snakke med broren din. Kanskje dere kan få til en god samtale? 

 

Er det viktig? 

Har tatt det opp med han, han reagerer bare med sinne og roper og smeller. Sier at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt fordi foreldrene sier han får lov..

Anonymkode: 28878...333

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

«Fremmed», de har vært sammen i flere år. Høres ut som at du ikke liker dama til broren din. 

Anonymkode: 62e78...1c0

Veldig vanskelig å like noen som spiser middagen man har stått og laget i noen timer og "takker" ved å kun skylle tallerkenen sin. 

Anonymkode: 28878...333

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har tatt det opp med han, han reagerer bare med sinne og roper og smeller. Sier at jeg ikke har noe jeg skulle ha sagt fordi foreldrene sier han får lov..

Anonymkode: 28878...333

Synd han ikke engang prøver å lytte til det du har å si. Men husk at fremtoning har mye å si. Spill heller på fortvilelsen din enn sinne neste gang. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han vinner slaget...Du vinner krigen?

Anonymkode: f3d11...f1f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Foreldrene dine prøver vel bare å gjøre det så jevnt som mulig for dere. Det er viktig å ikke forskjellsbehandle, og det er vanlig for unge mennesker å rote det litt til i begynnelsen av tyveårene. Han går kanskje den mer tradisjonelle ruten med å finne ut av ting og begå feil, mens du er "feilfri". Foreldrene dine vil ikke straffe ham for det.

Så lenge du er under deres tak, er det de som bestemmer. Det er prisen du betaler. Så du må enten tolerere broren din, eller flytte ut.

Anonymkode: 38858...538

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rant skrev:

Synd han ikke engang prøver å lytte til det du har å si. Men husk at fremtoning har mye å si. Spill heller på fortvilelsen din enn sinne neste gang. 

Er vel ikke så lett å snakke med en matcho bortskjemt mammagutt som hele livet har lært at menn kan gjøre hva de vil og drite i andre. 

Endret av Maleficenta
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pass deg så du ikke blir bitter og sur på broren din og kjæresten. Kulturen gjør at det er forskjell. Han utnytter det og hun er sikkert også ung. 
 

Du får ikke endret det. Så enten må du kjøpe deg sånne øreklokker som er støy kanselerrende. Bose eller Sony (de er best syns jeg). Så må du bestemme deg for å ikke bruke energi på dem. Vær heller glad for at du er den du er. At du hjelper til og studerer. Kan hende han kommer igang senere. Og det er mest rett for noen. Men du blir tidligere ferdig. Og det er også veldig bra. 
 

Eller, så må du flytte. Ja, boligdrømmen blir forskjøvet. Men det er også lurt å tenke her og nå. Det er ganske gøy å bo for seg selv og studere. Aldri er man mer fri. Og den tida før du får forpliktelser som jobb og studielån og familie er fantastisk. Så jeg hadde ikke tvilt på hva jeg ville gjort. Finn noen venner og lei et hus, rekkehus, tomannsbolig. Det må ikke være dyr leilighet i sentrum. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva med å investere noen av de pengene du sparer på lydisolering mot veggen til rommet til broren din? Et byggvarehus har kanskje noen løsninger? Bare si til foreldrene dine at du vil pusse opp og så maler du en fin farge på veggene.. 😉

Anonymkode: ef674...bbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Sensi said:

Eller, så må du flytte. Ja, boligdrømmen blir forskjøvet. Men det er også lurt å tenke her og nå. Det er ganske gøy å bo for seg selv og studere. Aldri er man mer fri. Og den tida før du får forpliktelser som jobb og studielån og familie er fantastisk. Så jeg hadde ikke tvilt på hva jeg ville gjort. Finn noen venner og lei et hus, rekkehus, tomannsbolig. Det må ikke være dyr leilighet i sentrum. 

Enig i denne, det er supert å bo for seg selv i studietiden selv om det koster litt mer :) Se på mulighetene for studenthybel eller kollektiv! Siden du studerer for å bli lege skal du jo i turnus osv og det kan kanskje ta tid å få jobb i den byen du ønsker å bo i, så det kan være lenge til det er praktisk å kjøpe eget likevel. Bare spar sakte men sikkert så ordner nok det seg. Det er dumt om sparing til fremtiden gjør at du har det ille i nåtiden.

Anonymkode: 493dc...dc6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett lurt å bo litt til leie før du kjøper noe. Prøv ut hva du liker, hvor mye plass du trenger osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville rett og slett flyttet på studenthybel. Så får foreldrene dine styre med broren din og dama hans alene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...